Minä ainakaan en tunnusta sanoneeni, että suomalainen tukijärjestelmä olisi surkea. Olen yrittänyt sanoa, että se ei ole valmis ja siinä on kehitettävää. Opiskelijat ovat ilmeisesti 10-15 vuotta sitten ajatelleet, että opintotuki on hyvä ja olleet hiljaa tyytyväisiä, ja nyt niiden tuet ovat ankarasti jälkeenjääneet. Opiskelijat ovat Suomessa ryhmä, joiden eläminen virallisten köyhyysrajojen alapuolella jostain syystä hyväksytään.Chilango kirjoitti:Yli 90% maista Heikit 1:n ja 3:n ei edes paasis opiskelemaan ja taalla valitetaan miten surkea Suomen tukijarjestelma on.
Missä kohtaa minä olen ollut rankaisemassa paremmista lähtökohdista tulevia lapsia? Minä yritän puhua sen puolesta, että heikommista oloista tulevat saavat kohtuullisen toimeentulon, jos opiskelevat ahkerasti. Kukin saa sitten opiskelun ohessa työskentelemällä nostaa toimeentulonsa hyväksi, jos kohtuullinen ei riitä.Chilango kirjoitti:Jos vanhemmat on tehneet saatanasti hommia jotta lapsilla olis paremmat lahtokohdat niin miksi niita lapsia pitais rangaista ottamalla pois ne paremmat mahdollisuudet?
Suomalainen tukijärjestelmä ei mene liian pitkälle, vaan se on jäänyt matkalle. Sosiaalipolitiikkaa kokonaisuutena viedään liian pitkälle, kun sillä pyritään vaikuttamaan ihmisten onnellisuuteen. Sospolin tehtävä on taata ihmisille kohtuullinen taloudellinen toimeentulo, ei kansallinen terapia.Chilango kirjoitti:Olen kuitenkin sita mielta etta Suomen tukijarjestelmat on todella hyva mutta ei siina pitaisi menna liian pitkalle.
Tänks. Jos tämä oli osoitettu minulle, niin vastaan että kai muutkin kuin opiskelijat saavat puhua parempien opintososiaalisten etuuksien puolesta?Chilango kirjoitti:Saatanan vellipoksyt, miettikaa valista miten huonosti asiat vois olla sen sijaan etta vaaditte lisaa etuuksia.
Ei, eikä yhteiskunta tällaisessa tapauksessa siihen pystykään. Eikä pidäkään pystyä. Heikin iskä ja eritoten Heikki ansaitsevat kovalla työllä tulleen menestyksen, varsinkin jos Heikkikin tekee työtä eikä vain iskä. Sanon vielä. Yhteiskunnan ei tarvitse eikä pidä nostaa Reiskan muksuja Heikin tasolle, vaan varmistaa myös heille mahdollisuus opiskella tehokkaasti, ilman huolta toimeentulosta. Eikä tämän opiskelijan perustoimeentulon tarvitse mitään maltaita olla, vaan sen verran, että se riittää peruskuluihin. Työskentelyllä hankitaan se lisä, jolla biletetään ja käydään Rhodoksella. Opiskelijan ei pidä joutua työskentelemään pelkästään siksi, että saa huomennakin ruokaa.AnaMasa kirjoitti:Onko se yhteiskunnan homma nostaa Reiskan lapset Heikin tasolle ja olisiko se Heikin iskää kohtaa ok?
Koko maailmaa vertailukohtana käyttäen varmasti on näin. Jos vertailukohtana käytetään muita Pohjoismaita, on suomalainen opintotuki näiden maiden alhaisin, vaikka opintorahaa korotettaisiin 15%.Tulppu kirjoitti:Näinpä. Suomen sosiaaliturva hakee vertaistaan maailmalla.
Elinkustannukset nousevat vuosittain, kuten myös palkat. Minusta olisi reilu peli, että myös opiskelijan etuudet nousisivat kasvaneiden kustannusten rinnalla. Opintoraha oli vuonna 2005 reaalisesti 20% pienempi kuin vuonna 1993.
www.opintoraha.fi