Uskomaton saituus!

  • 116 295
  • 274

Rumble

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Chilango kirjoitti:
Yli 90% maista Heikit 1:n ja 3:n ei edes paasis opiskelemaan ja taalla valitetaan miten surkea Suomen tukijarjestelma on.
Minä ainakaan en tunnusta sanoneeni, että suomalainen tukijärjestelmä olisi surkea. Olen yrittänyt sanoa, että se ei ole valmis ja siinä on kehitettävää. Opiskelijat ovat ilmeisesti 10-15 vuotta sitten ajatelleet, että opintotuki on hyvä ja olleet hiljaa tyytyväisiä, ja nyt niiden tuet ovat ankarasti jälkeenjääneet. Opiskelijat ovat Suomessa ryhmä, joiden eläminen virallisten köyhyysrajojen alapuolella jostain syystä hyväksytään.
Chilango kirjoitti:
Jos vanhemmat on tehneet saatanasti hommia jotta lapsilla olis paremmat lahtokohdat niin miksi niita lapsia pitais rangaista ottamalla pois ne paremmat mahdollisuudet?
Missä kohtaa minä olen ollut rankaisemassa paremmista lähtökohdista tulevia lapsia? Minä yritän puhua sen puolesta, että heikommista oloista tulevat saavat kohtuullisen toimeentulon, jos opiskelevat ahkerasti. Kukin saa sitten opiskelun ohessa työskentelemällä nostaa toimeentulonsa hyväksi, jos kohtuullinen ei riitä.
Chilango kirjoitti:
Olen kuitenkin sita mielta etta Suomen tukijarjestelmat on todella hyva mutta ei siina pitaisi menna liian pitkalle.
Suomalainen tukijärjestelmä ei mene liian pitkälle, vaan se on jäänyt matkalle. Sosiaalipolitiikkaa kokonaisuutena viedään liian pitkälle, kun sillä pyritään vaikuttamaan ihmisten onnellisuuteen. Sospolin tehtävä on taata ihmisille kohtuullinen taloudellinen toimeentulo, ei kansallinen terapia.
Chilango kirjoitti:
Saatanan vellipoksyt, miettikaa valista miten huonosti asiat vois olla sen sijaan etta vaaditte lisaa etuuksia.
Tänks. Jos tämä oli osoitettu minulle, niin vastaan että kai muutkin kuin opiskelijat saavat puhua parempien opintososiaalisten etuuksien puolesta?
AnaMasa kirjoitti:
Onko se yhteiskunnan homma nostaa Reiskan lapset Heikin tasolle ja olisiko se Heikin iskää kohtaa ok?
Ei, eikä yhteiskunta tällaisessa tapauksessa siihen pystykään. Eikä pidäkään pystyä. Heikin iskä ja eritoten Heikki ansaitsevat kovalla työllä tulleen menestyksen, varsinkin jos Heikkikin tekee työtä eikä vain iskä. Sanon vielä. Yhteiskunnan ei tarvitse eikä pidä nostaa Reiskan muksuja Heikin tasolle, vaan varmistaa myös heille mahdollisuus opiskella tehokkaasti, ilman huolta toimeentulosta. Eikä tämän opiskelijan perustoimeentulon tarvitse mitään maltaita olla, vaan sen verran, että se riittää peruskuluihin. Työskentelyllä hankitaan se lisä, jolla biletetään ja käydään Rhodoksella. Opiskelijan ei pidä joutua työskentelemään pelkästään siksi, että saa huomennakin ruokaa.
Tulppu kirjoitti:
Näinpä. Suomen sosiaaliturva hakee vertaistaan maailmalla.
Koko maailmaa vertailukohtana käyttäen varmasti on näin. Jos vertailukohtana käytetään muita Pohjoismaita, on suomalainen opintotuki näiden maiden alhaisin, vaikka opintorahaa korotettaisiin 15%.

Elinkustannukset nousevat vuosittain, kuten myös palkat. Minusta olisi reilu peli, että myös opiskelijan etuudet nousisivat kasvaneiden kustannusten rinnalla. Opintoraha oli vuonna 2005 reaalisesti 20% pienempi kuin vuonna 1993.

www.opintoraha.fi
 

Tobias

Jäsen
juudas kirjoitti:
Assistentilla ei ole hyvää palkkaan. Missään. Assistentilla on paska palkka.

Niin, kysymys tietysti kuuluu mikä on hyvä palkka.
Mutta selkeästi keskitulot ylittäviin tuloihin voivat assistentit päästä. Suurten yritysten johdon assistentit tienaavat yllättävänkin hyvin. Hyvä tuttavani toimii suomalaisen pörssin päälistalle listatun yhtiön johdon assistenttina ja tienaa noin 4000 euroa kuukaudessa. Se ei ole aivan paska palkka kun tarkastelee keskipalkkoja Suomessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minusta se on väärin että toisen tarvitsee ottaa opintolainaa päästäkseen Goalle pilveä polttamaan kun taas toinen pääsee ilmankin.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Rumble kirjoitti:
Elinkustannukset nousevat vuosittain, kuten myös palkat. Minusta olisi reilu peli, että myös opiskelijan etuudet nousisivat kasvaneiden kustannusten rinnalla. Opintoraha oli vuonna 2005 reaalisesti 20% pienempi kuin vuonna 1993.

www.opintoraha.fi

Näimpä. Tämän hetkinen opintoraha pitäisi korottaa edellisen tarkistuksen ajankohdasta indeksin mukaan tähän päivään suhteutettuna ja sitoa se indeksiin ja nostaa sitä vuosittain konsensuksen mukaisesti, kuten palkkoja ja muita sosiaalisia etuuksia.
 
Opintotuesta ja sosiaalipolitiikasta voidaan keskustella niille varatuissa ketjuissa. Tässä ketjussa keskustellaan saituudesta. Jos keskustelun rönsytessä huomaa eksyvänsä asiasta, voi tarkistaa hakutoiminnolla, olisiko jossain valmiina ketju ao. keskustelulle. Mikäli näin ei ole, voi ihan rohkeasti avata uudelle keskustelulle uuden aiheen.

t. uskomattoman avokätiset moderaattorit
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä tunnen yhden jätkän joka on niin pihi, että leikkaa itse omat hiuksensa. Sama jätkä ei viitsi mennä hammaslääkäriin, vaan vetää itse itseltään hampaita suustansa pihtien kanssa. Itseasiassa mä tunnen ton jätkän tosi hyvin. Mä näen sen melkein aina kun katson tosta keskellä seinää olevasta ikkunasta (lue peilistä). Vedinks mä pohjat?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minä tunnen kaveri joka on niin pihi ettei kehtaa heittäytyä itsekseen riettaaksi Kiira Korven kuvia nähtyään. Tämä siksi että haluaa säästää ns. patipaperia™, ts. talouspaperia jolla suojellaan näppistä ja lehtiä rouhentumiselta.

Tämän sijaan kaveri kiduttaa itseään ja syyttää vähemmän saitoja netissä milloin mistäkin Kiiraan liittyvästä.

*****

Saituus on muuten siinä mielessä hauska ilmiö että humalassa se unohtuu lähes kaikilta. Venytetään penniä ja vertaillaan kymmenen sentin heittoja puutavarakaupassa ja ruokakaupassa, mutta päisään annetaan vain mennä. Olen välillä yksi heistä ja sekös on nastaa.
 

Salama44

Jäsen
Työpaikalla on ilmennyt sellaista saituutta, että kun on tilattu perinteisesti koko porukalle keskiviikkoisin 7 munkkia (yksi kullekin) yhteishintaan 1 euro 75 senttiä niin aina alkaa väittely siitä kuka maksaa ne muiden puolesta esim. jonkin merkkipäivän yms. syyn vuosi ettei joutuisi itse maksamaan sitä omaa 25 sentin osuutta. Hinta on pysynyt samana jo ainakin 10 vuotta.
 
Suosikkijoukkue
Suomi
Ouzala kirjoitti:
Työkaveri tekee itse "vichynsä", vettä ja suolaa, on kuulemma hyvää.

Ei päivää!
Suomalaiset vissyt on kyllä nykypäivänä aivan saatanan kallista. Onneksi on lidl ja halvat vissyt.

Ihmettelen muuten sitä miten lidlistä voi saada lähestulkoon samaa tavaraa kolme kertaa enemmän samalla hinnalla kuin suomalaisten valmistajien vissyjä ihan mistä tahansa...
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ouzala kirjoitti:
Työkaveri tekee itse "vichynsä", vettä ja suolaa, on kuulemma hyvää.

Ei päivää!

Tämä tipautti. No joo, on se varmasti hyvää (ei voi olla), mutta kyllä ne hiilihapot on mun mielestä yksi olennaisen osa moisissa juomissa. Toki jos sinne jotenkin saa vaikka piereskeltyä sinne pulloon, niin eiks se aja vähän saman asian.
 

Jeffrey

Jäsen
Ouzala kirjoitti:
Tämä sama "kaveri" ostaa auton tuulilasinpyyhkijät romuttamolta, uudet on kuulemma liian kalliit! Maksaako ne halvimmat 5 euroa kappale tai jotain? Kyllä näitä riittäisi!

Ei ne isot tulot, vaan pienet menot.
 

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Golden AWe kirjoitti:
*****

Saituus on muuten siinä mielessä hauska ilmiö että humalassa se unohtuu lähes kaikilta. Venytetään penniä ja vertaillaan kymmenen sentin heittoja puutavarakaupassa ja ruokakaupassa, mutta päisään annetaan vain mennä. Olen välillä yksi heistä ja sekös on nastaa.

Just. Viime viikonloppuna viimeeksi pähkäilin asiaa kun tuli ostettua 24pack tölkkiKoffia hintaan 19.90. Kylään tullut pariskunta sai saman naapurikaupasta todella halvalla - vain 17.90 tai jotain! Maailmani meinasi järkkyä.

Iltariennoissahan ei sitten ole mitään väliä, vaikka käväisee just ennen valomerkkiä nightbaarissa yhdellä relaksoivalla seuraavalla saldolla: narikka 2e+lippu sisään 7e+bisse5e.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jack in the Box kirjoitti:
Suomalaiset vissyt on kyllä nykypäivänä aivan saatanan kallista. Onneksi on lidl ja halvat vissyt.

Ihmettelen muuten sitä miten lidlistä voi saada lähestulkoon samaa tavaraa kolme kertaa enemmän samalla hinnalla kuin suomalaisten valmistajien vissyjä ihan mistä tahansa...
Minun puolestani kivennäisvedet saisivat olla toki halvempia kautta linjan, mutta se on kyllä varma juttu, että Lidlin vedet eivät maistu yhtä hyvälle kuin joku matalahiilihappoinen Bonaqua tai vastaavat.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Loistava ketju. Saituus, tuo elämän varjojen musta-aukko. Mikään ei ole yhtä suurta inhoa aiheuttava piirre ihmisessä kuin ylitse menevä saituus. Tämä pitää yleensä sisällään mentaliteetin "muut maksaa, minä en".

Kerron räikeimmän esimerkin elämän varrelta. Jatkan taatusti myöhemmin muutamalla tavallisemmalla tapauksella.

Lapsuudenkotini lähellä asui pariskunta, jotka olivat ilmeisesti saituutensa vuoksi jättäneet lapsetkin tekemättä ja olivat tavoistaan varsin tunnettuja. He olivat minun paikkakunnalla oloni aikaan n. 60 vuotiaita maanviljelijöitä. Saituudesta todistavien aiheiden ketju olisi loputon, mutta muutama herkkupala riittänee kertomaan millä tasolla liikuttiin. Tässä tapauksessa se oli sairaus.

-Avioparin vaimo kävi iltaisin, kaupan kiinni mentyä, kyselemässä olisiko jäänyt keuhkoja ja sydämiä. Kertoi antavansa ne kissoille. Totuushan oli, että he eivät koskaan ostaneet kaupasta lihaa, vaan söivät nämä ilmaiset sisäelimet itse.
-Taloa ei kunnostettu, sehän maksaa, vaan särkyneet ikkunat oli peitetty apulantasäkeillä. Romahtamaisillaan olevaa navetan kattoa ei korjattu (paikattiin kyllä tyhjillä apulantasäkeillä mm.) vaan se oli tuettu jollain patenttiratkaisulla (metsästä kaadettu pari mäntyä tueksi).
-Talossa ei käytetty sähköä juuri mihinkään, jos mihinkään. Vesi keitettiin puuhellalla, valo saatiin öljylampusta (ette voi uskoa kuinka hämärää siellä oli), lehmät lypsettiin käsin ja vesi haettiin kaivosta ämpärillä (ei pumppua).
-Kaivo on oma tarinansa sinällään sillä aikoinaan kaivo oli jäänyt navetan alapuolelle, mutta piheydessä uutta kaivoa ei kaivettu vaan mieluummin juotiin lehmän kusen makuista vettä. Join talossa kerran kahvit, vain kerran.
-Keittiössä hyllyt ja kaapit olivat täynnä erinäisiä ruokapaketteja, kuten esim. kahvia ja Eloveenaa. Ne olivat vain kulissi. Paketeissa oli sahamuhia! Edes Neuvostoliittossa kaupoissa ei yritetty esittää, että tavaraa olisi vaikka sitä ei ollut.
-Vaatteet olivat jostain 50-luvulta. Ehkä ostettu kirpputorilta 70-luvulla?
-Mies sairastui syöpään 80-luvun lopulla (vajaa 70 v.) ja joutui sairaalaan, mutta vaimo oli kaikenlisäksi mustasukkainen eikä antanut miehen olla sairaalassa, koska luuli tämän touhuilevan hoitajien kanssa (haloo!) ja halusi siksi hoitaa häntä kotona. Lääkkeet olivat tietenkin liian kalliita ostettaviksi. Nainen oli kuullut, että hiivan syönti parantaisi syövän (da?) ja se olikin sitten ainoa syöpälääke siinä hushållissa. Kaikkien yllätykseksi mies kuoli sairauteensa.
-Kulkuneuvoina oli aina polkupyörät.

Mielenkiintoinen piirre oli, että vaikka he kärsivät itse saituudestaan eläimet he hoisivat erinomaisen hyvin maatilallaan. Myöhemmin vaimo ajoi polkupyörällä kolarin auton kanssa ja sai sen verran pahanlaatuisen aivovamman, että on tänäkin päivänä ko. paikkakunnan vanhainkodissa puhekyvyttömänä ja out of condition. Tämän turman jälkeen selvisi, että nainen oli nostanut muutamia vuosia aikaisemmin kaikki heidän varansa pankista, koska pankki oli vaatinut joitain palvelumaksuja. Naapuri löysikin poliisien kanssa taloon kätkettynä olleita rahoja muutamia miljoonia markkoja mm. legendaarisesti kenkälaatikoista ja kattohirsien välistä.

Niistäkään vaivalla säästetyistä rahoista ei ollut kenellekään hyötyä vaan naisen vanhainkotia ylläpitävä kunta perii varat viimeistä penniä myöten korkeampina hoitokorvauksina varallisuudesta johtuen ja loputkin taitavat mennä valtion kassaan, koska perillisiä ei ole. Kannattiko pihistää?

Itse pyrin olemaan reilu, mutta jossain se raja menee varsinkin sellaisten kaverien kanssa, jotka tunnetusti ovat siipiveikkoja. Joillakuilla se kattaa kaikki elämän osa-alueet ja toisilla jotain pienempiä juttuja kuten oman auton säästäminen ajamiselta, ollaan aina muilta kyytiä vailla, tai ollaan tarkkoja omista sapuskoista/juomista. Ymmärrän opiskelijoita, työttömiä ja suurperheellisiä, mutta jos ei ole rahaa, niin sitten ei kannata lähteä mukaan systeemeihin, joissa sitä vaaditaan. Fiksu saa olla, muttei pihi!
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
Black Adder kirjoitti:
-Kaivo on oma tarinansa sinällään sillä aikoinaan kaivo oli jäänyt navetan alapuolelle, mutta piheydessä uutta kaivoa ei kaivettu vaan mieluummin juotiin lehmän kusen makuista vettä. Join talossa kerran kahvit, vain kerran.

Hyvä tarina, tämä kohta vain pisti silmään. Joit talossa kahvit? Miten ihmeessä, tarjosivatko he oikeasti sinulle kahvit?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Dhearted kirjoitti:
Hyvä tarina, tämä kohta vain pisti silmään. Joit talossa kahvit? Miten ihmeessä, tarjosivatko he oikeasti sinulle kahvit?

Aika karua settiä, mutta itsellenikin jäi ihmetyttämään se, että mitä ihmettä sinä siellä talossa olit kahvia juomassa?
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Dhearted kirjoitti:
Hyvä tarina, tämä kohta vain pisti silmään. Joit talossa kahvit? Miten ihmeessä, tarjosivatko he oikeasti sinulle kahvit?

Hmm... en ole varma, mutta oli siinä kahvinkin makua. Pitää ihan muistella. Eli joo, heillä oli tapana kyllä keittää kahvit, mutta porot käytettiin useaan kertaan. Eli kahvin juonnin jälkeen porot otettiin pannusta talteen uudelleen käyttöä varten. Laihaahan se oli ja varmaan osaksi siksi se "navetan" makukin pisti aika hyvin läpi.

Heidän elämäntyylinsä oli kyllä niin erikoinen ja aikaansa jäljessä monessa suhteessa, että he olivat kuin elävä museo.

avatar kirjoitti:
Aika karua settiä, mutta itsellenikin jäi ihmetyttämään se, että mitä ihmettä sinä siellä talossa olit kahvia juomassa?

No tiesin aika paljon heidän oudoista tavoistaan ja taisipa nainen joskus käydä isovanhemmillani kylässäkin. Junnuna moinen ilmestys ihmetytti. Kävimme siellä muistaakseni pappani kanssa, joka tunsi entiset naapurinsa ja idea kai oli tehdä pojalle kepponen ja pahaa aavistamatta join kaffet. Olo ei ollut mitenkään virkistynyt sen kaffetuokion jälkeen.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
OikeaPakki kirjoitti:
Just. Viime viikonloppuna viimeeksi pähkäilin asiaa kun tuli ostettua 24pack tölkkiKoffia hintaan 19.90. Kylään tullut pariskunta sai saman naapurikaupasta todella halvalla - vain 17.90 tai jotain! Maailmani meinasi järkkyä.

Iltariennoissahan ei sitten ole mitään väliä, vaikka käväisee just ennen valomerkkiä nightbaarissa yhdellä relaksoivalla seuraavalla saldolla: narikka 2e+lippu sisään 7e+bisse5e.

Nimenomaan!

Samalla lailla, kun oluen hinta on kuitenkin nyt laskenut, en ymmärrä olutlaatikoiden kantamista laivalta. Säästi siinä sitten viisi tai kymmenen euroa, siinähän hikoilee ja vittuuntuu jo sen verran niiden kanssa ähkiessä. Ainoastaan jos kyseessä on joku aito Tuborg jota Suomesta ei saa...
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä on yksi suosikkiketjuistani.
Onko kuuden vuoden aikana tullut esiin uusia tuttavuuksia?

Siskon koulukaveri miehineen ei ollut lämmittänyt sähkösaunaansa kuin 50 asteeseen, ei edes vieraillekaan. En ymmärrä, mitä iloa tuollaisesta saunomisesta yleensä on?

Jaetusta olutpullosta muistui mieleen kertomus, miten kotipuolessa naapurikylällä vuosikymmeniä sitten isä oli ostanut seitsemälle lapselleen 0.33 litran limsapullon yhteiseksi saunajuomaksi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mulla on yks kaveri joka varsin usein "majoittaa" itsensä meille kun on kaupungissa käymässä. No tietenkin jääkaappi tyhjenee ja viikonloppuisin oluet hupenee. Usein on vielä niin kohtelias että vie tyhjät pullot mukanaan. Niin eikä siivousapuna vaan pihiyttään. Jo tälle on naureskeltu ja usein. Mukaan ajomatkalle kelpaa usein myös puolikkaat banaanit jne :)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen itse ollut jossain määrin saituri aina. Joskin on se tässä iän myötä vähentynyt. Yksi syy saituuteen on tietysti ollut vähävaraisuus, mutta ei sekään aina kaikkea selitä. Kyllä se on sellainen luonteenpiirre johon kasvaa. Tosin epäilen perinnöllisyyttäkin, koska omassa suvussa äidin puolelta on monia tosi paatuneita saitureita ollut ja muuten vaan rahanahneita perkeleitä. Ihan suoraan esimerkkiin en jaksa uskoa, koska osan kanssa noista ei ole ollut juuri mitään yhteyttä koskaan. Näin ollen väitän kivenkovaan, että tuo piirre voi olla periytyvä, iskostunut geeneihin vaikeina aikoina jolloin säästäväisyys on ollut hyve.

Joka tapauksessa olen tietoisesti pyrkinyt pääsemään irti tuosta rasittavasta luonteenpiirteestä. Toisaalta kyllä esim. säästäväisyydestä on myös hyötyä usein matkojen yms. suhteen, jos haluaa oikeasti jotain hienoa tulevaisuudessa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En tiedä onko varsinaisesti saituutta (pikemminkin äärimmäistä härskiyttä), mutta eräs - ilmeisesti rahapulassa ollut - Etelä-Ranskassa asuva vanhempieni tuttavapariskunta oli kinunnut vanhempiani heille yövieraiksi. Vanhemmat olisivat itse asiassa mieluummin menneet hotelliin, mutta suostuivat lopulta, koska asiasta inttäminen oli ilmeisesti ylittänyt "kiusallisuuden rajan", eivätkä halunneet loukata ketään.

Aamulla sitten tämä tuttavapariskunnan mieshenkilö oli tullut vaatimaan 350 euron maksua yösijasta. Käteisellä.

Isäni taisi maksaa, mutta piti koko touhua todellisena pohjanoteerauksena.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistan joskus peruskoulussa kun vanhoillinen luokanopettajamme kertoi kraanasta juomavettä lorottaessaan ottaen aina talteen haalean veden ennen kuin vesi kylmenee.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Pakko kertoa kaverin (onneksi)ex muijan isovanhemmista.

Kaveri oli joskus joutunut käymään heidän mökillä ja oli hövelinä kaverina oli vienyt kimpaleen ulkofilettä mukanaa, ajatus oli että paistaa siitä kaikille hyvät pihvit. Noh, tyttöystävän isovanhemmat eivät voineet syödä sitä koska se oli niin kallista, WTF?!?!?. Ja mitä nyt uffi maksaa 15e/kg. Onko tämä nyt kallista?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eräälle kaverille ei yhteisillä reissuilla riittänyt se että maksettiin pensat puoliksi. Sen lisäksi piti vielä maksaa siitä että renkaat kuluu...

Toinen sankari ei kuulu varsinaisesti kavereihin mutta tunnen muuten. Ammatiltaan pankijohtaja. Olivat porukalla pitsalla ja tämä johtaja ei tilannut itselleen ruokaa vaan söi muiden lautasilta mm pitsojen reunat. Tämä tapahtui joka kerta kun olivat syömässä. Ei siis yhden kerran. Ja hotellin aamupalalta tietty piti vetää maha täyteen ja vielä evääksi leivät ettei hiuko yllätä. Eikä se niin haitannut vaikkei siinä hotellissa asunutkaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös