USA:n presidentinvaalit 2020 – demokraatit sotajalalla?

  • 757 287
  • 6 909

Lohipoika

Jäsen
Arizonassa tiivistyy, melkein 4000 ääntä tuli kerralla ja 81,3% niistä meni Trumpille. Eroa on vielä 41302 ääntä, kun laskematta on ~235 000 ääntä.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Toivon mukaan Biden lähettää heti sinne Valkoisen talon portille paikalliset Niemi Palvelut Oy:n muuttoautot soittamaan torvea siihen portille. Maanantaina voikin lähettää pari assistenttia sinne mittailee huoneiden korkeuksia ja valitsee verhoja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Bidenin ja hänen neuvonantajiensa asiaksi jää miettiä miten populistin kelkkaan hypänneitä saadaan takaisin tolkun leiriin. Sama koskee myös hänen kannattajiaan.
Ehdottomasti näin. Huomautin vaan, etteivät Trumpin kannattajat juuri ole rähisseet tai rikkoneet paikkoja toisin kuin Bidenin. Ovat kyllä marssineet, provosoineet ja käyttäytyneet typerästi, mutta tuhotyöt ovat keskittyneet vasemmalle.
Olisi paha virhe kuvitella, että Trumpin kaataminen korjaa juurisyt kahtiajaon taustalla ja ongelma poistuisi jonnekin. Myös hävinnelle osapuolelle (Trumpin kannattajat) tulisi antaa jotain konkreettista.
Keskustaoikeistolaisena Bidenille olisi varmaan helpointa ottaa etäisyyttä Bernie ja AOC:n porukoihin. Tämä vetoaisi isoon osaan myös demsseistä. Ennen kaikkea pitää kuitenkin pidättäytyä lähtemästä FOXin ja CNNn hömpötyksiin mukaan. Noilla pääsee jo pitkälle.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onkohan tämä Trumpin tapa neuvotella syytesuojasta? Tyyliin lupaa lähteä siististi suojaa vastaan? Voi toki olla, ettei vaan yksinkertaisesti pysty myöntämään tappiota. Tai sitten ei ymmärrä.

Trump laittaa sellaisen paskamyrskyn pystyyn, että sen voi vaientaa vain syytesuojalla. Tätä Trump hakee. Trump on koko ajan tiennyt, että turpaan voi tulla ja valmistautunut koko ajan siihen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Alba

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Pahimmassa skenaariossa sehän voi antaa käskyn tuhota demokraattiosavaltiot ydinpommeilla.

Ei taida onneksi olla mahdollista. Yhdysvaltain armeijalla ei ole perustuslain mukaan oikeutta hyökätä omia kansalaisiaan vastaan. Donald tuskin itse osaa ydinpommejaan laukaista.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Onkohan tämä Trumpin tapa neuvotella syytesuojasta? Tyyliin lupaa lähteä siististi suojaa vastaan? Voi toki olla, ettei vaan yksinkertaisesti pysty myöntämään tappiota. Tai sitten ei ymmärrä.
Chris Christie sanoi mielestäni osuvasti, että nyt pitäisi hetki odottaa kunnes Trump on vastaanottavaisemmalla päällä. Sitten voi joku mennä ehdottelemaan että myöntäisi tappion. Nyt on vielä taistelumoodi päällä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Alba

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei auta osavaltioiden oikeisistuimien syytteitä vastaan. Ja itseään ei voi armahtaa.

Voisi erota, pyytää Penceltä armahdusta. Mutta silloin täytyy tunnustaa kaikki ne rikokset, ja osoittaa katumusta.

Ja silti istua New Yorkin, Connecticutin ja Floridan mahdolliset tuomiot.

Olisikohan siellä kuitenkin sellaisia luurankoja kaapissa ettei niitä pysty kukaan armahtamaan? Luultavasti Venäjään liittyviä kytköksiä saatetaan vielä himpun verran pöyhiä. Jos se siitä paranisi.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, pollit olivat väärässä. Tämä on selvää. Ei siitä ole mitään kysettä. Miten paljon ja mistä niitä tulkintoja vetää, ovat sitten eri asioita. Esimerkiksi popular voten eroa ei kannata katsoa vielä, koska se tullee vielä kasvamaan selkeästi. Ja se ei ole mikään merkki vielä virheestä, jos Trump on saanut enemmän kuin ennustettu, koska siellä on "tyhjää".

Samaa mieltä toki tästä. Kuten sanottu, nämä keskustelut usein julkisuudessa pyörivät niin että gallupeja/ennusteita syytetään epäonnistumisesta väärin perustein mutta toisaalta myös puolustetaan väärin perustein. Esim. ennusteita arvioitaessa keskitytään aivan liikaa pelkän lopputuleman katsomiseen, kun vaikkapa 538:n ennusteessa ongelmia oli muualla. Samoin kuin Economistinkin ennusteessa, ja niitä Gelman on käynytkin hyvin avoimesti läpi blogissaan.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Saadaankohan näitä vaaleja koskaan maaliin asti? On jotenkin aivan ala-arvoista tuo Trumpin sekoilu ja möykkääminen. Olisi edes kerran elämässään mies ja myöntäisi että nyt tulee tappio. Mutta ei varmasti tule myöntämään ja eiköhän tästä kunnon sekoilua saada siihen asti jos ja kun valta vaihtuu.

Ei Trump ainakaan myönnä tappiotaan, kun mediakaan ei ole julistanut vielä Bidenia voittajaksi. Toki ei välttämättä myönnä sittenkään.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Bidenin johtoasema Georgiassa nyt 1598 ääntä eli kasvamaan päin.

E: heti viisi ääntä lisää ja johto nyt 1603 ääntä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt mä olen oikeastana ihan vaan utelias, ja on vain sattumaa että lainaan juuri tässä kohtaa kirjoittajaa.

Mihin nojaa, jos mihinkään, se etteikö olisi ihan täysin mahdollista vaaleissa tapahtuneen ns "huijaus. Se on jo useammnkin kerran todistettu yhdysvaltojon vaaleissa, että se on täysin mahdollista, se on helppoa, se on jopa ilmiesti jossakin määrin jopa maan tapa, sillä pelkästään tapa jolla dmot ihan itse edellissä vaaleissa pleasi paikan Clintonille (virhe joka kostautui Trumpin valintana), puhumattkaan jo aiemmin historiassa tapahtuneista mystisistä äänien yllättävistä katoamisista tai löytymisestä jostakin roskiksesta (en muista ulkoa enkä jaksa nyt etsiä linkkejä).

En mä nojaa uskoon ja luottamukseen näissä(kään) vaaleissa, ja perustele kaiken menneen oikein vain siksi, että mahdollisesti se "parempi" voitti, jos näissä vaaleiss anyt sellaista parempaa edes alaunalkaenkaan oli, sillä riski myös globaalin olotilaan huonontumiseen on olemassa Bideninkin tapuksessa. Ja sitä ei sulej ollenkaan pois se, onko Trump perseestä, seinähullu, mulkku vai muuten vaan idiootti.

Näenkin siis oikein hyvin olevan mahdoolista että näissä vaaleissa on kusetettu minkä on ehditty, mutta toisaalta voi myös olla etät kaikki on tehty ihan oikein. Valitettavasti kuitenkin seinähullu tapa, ja huonot järjestelmät tukevat sitä että kaikki on mahdollista. Kiinnostaa myö sihan kuriositeettina tietää, että voiko venäjä olla sotkeentunut vaaleihin, vai onko se vain siinä tapuksessa, että Trump olisi voittanut?

Sulla on nyt ollut tässä viime tunteina sellaista sinulle ominaista tajunnanvirtaa, että toivon saavani ajatuksistasi kiinni. Sinulle onkin moneen kertaan ansiokkaasti jo selvitetty mm. Venäjän vaikuttamisesta edellisiin vaaleihin, joten en nyt palaa siihen aiheeseen. Jos nyt itse olen käsittänyt oikein, Venäjä ei kuitenkaan sekaantunut itse äänestämiseen, vaan vaikutti vaaleihin informaatiovaikuttamisen keinoin. Eli suomeksi, aivopesi Trumpin kannattajat uskomaan asioihin, joita ei todellisuudessa ole tapahtunut joko ollenkaan tai väitteet on irrotettu kontekstistaan. Joku paremmin kartalla oleva korjannee, jos olen väärässä. Tämä siis näin yksinkertaistaen. Venäjän rooli Trumpin valinnassa ei ole mitään kuvittelua, vaan ihan yleisesti tiedetty asia. Jos siihen ei halua "todisteiden puuttuessa" uskoa, näin voi toki toimia.

Itselläni ei ole syytä epäillä, että mitään laajamittaista kusetusta olisi kummankaan puolueen toimesta tapahtunut. Joitain yksittäisiä hörhöjä voi hyvinkin olla liikkeellä, joiden pääasiallinen tarkoitus on ehkä enemmän ollut kokeilla kepillä jäätä ja katsoa, onnistuuko. Näitä voi hyvinkin olla molempien kannattajissa. Mutta lukumäärällisesti näitä ei varmasti ole kuin muutamia satoja, ihan maksimissaan. USA:ssa äänestämään menevät ne, jotka todella haluavat äänensä antaa ja niitä on ollut muihin länsimaihin verrattuna muutamaa poikkeusta lukuunottamatta viime vuosina reilut puolet äänioikeutetuista. Äänestämistä ei todellakaan ole tehty helpoksi, joten jokainen äänensä antaja ihan oikeasti haluaa äänestää. Miksi merkittävä osa näistä ihmisistä käyttäisi äänioikeuttaan väärin? Lisäksi, kaikki äänestyspaikat on kuvattu ja jos joku syyllistyy vilppiin, nämä yksilöt tulee saattaa vastuuseen. He ovat syyllistyneet laittomuuksiin, ei osavaltio tai kumpikaan ehdokkaista.

Mikään järjestelmä ei ole aukoton, ei edes Suomessa. Kenellä on pokkaa sanoa, että suomalaiset äänestäjät ovat pääosin kusettajia? Miksi sitä olisivat amerikkalaisetkaan äänestäjätkään? Osa ihmisistä äänestää mun mielestäni aivan vääriä ehdokkaita, mutta en mä silti epäile itse äänestämistilanteeseen sisältyvän mitään vilunkia. Toistaiseksi kukaan ei ole pystynyt esittämään mitään todisteita mistään systemaattisista epäselvyyksistä tai edes tahattomista virheistä. Itse uskon, että heidän systeeminsä siis tältä osin toimii vähintäänkin riittävällä tasolla. Jos todisteita on, ne pitää tietenkin käsitellä ja asioita tutkia. Toistaiseksi on ollut vain paljon melua tyhjästä. Ja epäjohdonmukaisuuksia. Kuulostaa siis täysin lapsiperheen loppuviikolta :D.

Itse olen sitä mieltä, että uudelleenlaskenta tulisi suorittaa kaikissa osavaltioissa, jos äänieroa on vaikkapa alle 20 000 ääntä, ihan vaikka vain selvyyden vuoksi. Ja sen jälkeen, pulinat pois ja hommiin. USA on nyt ns. totaalisen kusisessa paikassa ja tälle saagalle ei tarvitse antaa yhtään enempää huomiota kuin mitä se on tähän asti jo saanut. Joku voittaa aina ja se kannattaa kaikkien pelureiden ottaa huomioon. Jos tappio pelottaa, ei kannata osallistua.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Bidenin johto Arizonassa nyt 40954 ääntä, eli Trump on taas hieman kirinyt.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Hattu pois ja kiitos ketjun aktiiveille, paras paikka seurata vaaleja, heittämällä! Lopputuloshan taitaa olla se mitä koko maailma toivoi.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vaikka tämä show jatkunee vielä niin välikiitokset täältäkin. Todella tiukkaa asiantuntemusta ja seurantaa, tää on tätä somea parhaimmillaan.
 

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hattu pois ja kiitos ketjun aktiiveille, paras paikka seurata vaaleja, heittämällä! Lopputuloshan taitaa olla se mitä koko maailma toivoi.

Ehdottomasti samaa mieltä tästä. Ykköspaikka vaalien seuraamiselle. Äärettömän paljon todella asiantuntevaa kommentointia hyvää huumoria unohtamatta. Lisäksi hyvää tietoa siitä, että missä mennään äänissä jopa tietyissä yksittäisissä kaupungeissa. Suurkiitokset kaikille keskusteluihin osallistujille, sillä tätä ketjua lukemalla tietää nyt taas paljon enemmän Amerikasta ja sen vaalijärjestelmästä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Onhan tämä presidentinvaaleissa äänestäjien määrä käsittämätön: NYT-sivuston mukaan tällä hetkellä Biden ylitti yli 74 miljoonan äänirajan ja Trumpkin lähestyy 70 miljoonan äänen rajapyykkiä + Jo Jorgensin muutaman miljoonan äänimäärä. Siellä on Kaliforniassakin vielä laskematta saman lähteen mukaan 23 prosenttia äänistä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Nick Corasaniti, in Philadelphia 2m ago
Important amid lawsuits in Pa.: Ballots arriving after Election Day are segregated. They are then processed and counted separately, and, for now, not added to the current totals.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Bidenin johtoasema kutistuu Arizonassa, nyt 39 769 ääntä.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Onhan tämä presidentinvaaleissa äänestäjien määrä käsittämätön: NYT-sivuston mukaan tällä hetkellä Biden ylitti yli 74 miljoonan äänirajan ja Trumpkin lähestyy 70 miljoonan äänen rajapyykkiä + Jo Jorgensin muutaman miljoonan äänimäärä. Siellä on Kaliforniassakin vielä laskematta saman lähteen mukaan 23 prosenttia äänistä.

Mikä tuossa on siis käsittämätöntä?
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Mikä tuossa on siis käsittämätöntä?

No viime vaaleissa äänestäjiä oli yli 136 miljoonaa ja tuo äänestäjien määrä on nyt ylittynyt ainakin 10 miljoonalla (tulee ylittymään vielä enemmän, koska ääniä on vielä useissa osavaltioissa laskematta). Onhan tuo aika huima nousu edellisiin vaaleihin verrattuna. Porukka on varmaan sitten poliittisesti alkanut aktivoitumaan molemmille puolille Trumpin kauden aikana.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikka tämä show jatkunee vielä niin välikiitokset täältäkin. Todella tiukkaa asiantuntemusta ja seurantaa, tää on tätä somea parhaimmillaan.

Tämä on tosiaan ollut hämmentävä ketju. Joku voisi ajatella, että jatkoaika.com on vain junttien lätkäfanien keskustelupalsta, mutta täältä löytyy käsittämätön määrä asiantuntemusta. Itse olen nyt pari vuorokautta seurannut tilannetta ensisijaisesti täältä, toisena iltapäivälehdistä. Ensimmäisenä aamuna herätessä tsekannut tämän ketjun ja nyt taas nukkumaan mennessä tulin tarkistamaan täältä viimeisimmät kuulumiset.

Olen itse pari viestiä tänne laittanut, mutten viitsi tämän jälkeen enempää. Laadukas ketju, pidetään sellaisena loppuun asti - ties kuinka kauan tämä show kestääkään.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
No viime vaaleissa äänestäjiä oli yli 136 miljoonaa ja tuo äänestäjien määrä on nyt ylittynyt ainakin 10 miljoonalla (tulee ylittymään vielä enemmän, koska ääniä on vielä useissa osavaltioissa laskematta). Onhan tuo aika huima nousu edellisiin vaaleihin verrattuna. Porukka on varmaan sitten poliittisesti alkanut aktivoitumaan molemmille puolille Trumpin kauden aikana.

Tuossa viesitssäsi itsekin tuon toteat, että ihmiset ovat varmasti näihin vaaleihin aktivoituneet tämän Trumpin kauden johdosta. Ja kuten myös totesit, niin onhan tuo nousu merkittävä edellisiin vaaleihin verrattuna, mutta mielestäni kyllä melko odotettukin. Ja eihän tuossa nyt vieläkään äänestysprosentti mitenkään kovin korkeaksi tule nousemaan ja kyllähän tällaisen jättimaisen maan väkilukukin nousee jatkuvasti kovaa vauhtia. Nopealla vilkaisulla reilu 5 miljoonaa nousua edellisiin vaaleihin. Eli summa summarum: Selkeää nousua kyllä, mutta en vain itse näe tuossa mitään käsittämätöntä.
 
Tuossa viesitssäsi itsekin tuon toteat, että ihmiset ovat varmasti näihin vaaleihin aktivoituneet tämän Trumpin kauden johdosta. Ja kuten myös totesit, niin onhan tuo nousu merkittävä edellisiin vaaleihin verrattuna, mutta mielestäni kyllä melko odotettukin. Ja eihän tuossa nyt vieläkään äänestysprosentti mitenkään kovin korkeaksi tule nousemaan ja kyllähän tällaisen jättimaisen maan väkilukukin nousee jatkuvasti kovaa vauhtia. Nopealla vilkaisulla reilu 5 miljoonaa nousua edellisiin vaaleihin. Eli summa summarum: Selkeää nousua kyllä, mutta en vain itse näe tuossa mitään käsittämätöntä.

USA:n mittapuulla se äänestysaktiivisuus on suuri. Suurin yli 100 vuoteen. Ja silloin kaikki eivät olleet äänioikeutettuja. Eli avoimen ajan suurin äänestysaktiivisuus. Ja varmasti USA:ssa tuota laskee vaalijärjestelmä osin, kun omalla äänellä ei jossain osavaltioissa ole kauheasti väliä, jos ei jaksakaan kävellä äänestämään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös