Nyt mä olen oikeastana ihan vaan utelias, ja on vain sattumaa että lainaan juuri tässä kohtaa kirjoittajaa.
Mihin nojaa, jos mihinkään, se etteikö olisi ihan täysin mahdollista vaaleissa tapahtuneen ns "huijaus. Se on jo useammnkin kerran todistettu yhdysvaltojon vaaleissa, että se on täysin mahdollista, se on helppoa, se on jopa ilmiesti jossakin määrin jopa maan tapa, sillä pelkästään tapa jolla dmot ihan itse edellissä vaaleissa pleasi paikan Clintonille (virhe joka kostautui Trumpin valintana), puhumattkaan jo aiemmin historiassa tapahtuneista mystisistä äänien yllättävistä katoamisista tai löytymisestä jostakin roskiksesta (en muista ulkoa enkä jaksa nyt etsiä linkkejä).
En mä nojaa uskoon ja luottamukseen näissä(kään) vaaleissa, ja perustele kaiken menneen oikein vain siksi, että mahdollisesti se "parempi" voitti, jos näissä vaaleiss anyt sellaista parempaa edes alaunalkaenkaan oli, sillä riski myös globaalin olotilaan huonontumiseen on olemassa Bideninkin tapuksessa. Ja sitä ei sulej ollenkaan pois se, onko Trump perseestä, seinähullu, mulkku vai muuten vaan idiootti.
Näenkin siis oikein hyvin olevan mahdoolista että näissä vaaleissa on kusetettu minkä on ehditty, mutta toisaalta voi myös olla etät kaikki on tehty ihan oikein. Valitettavasti kuitenkin seinähullu tapa, ja huonot järjestelmät tukevat sitä että kaikki on mahdollista. Kiinnostaa myö sihan kuriositeettina tietää, että voiko venäjä olla sotkeentunut vaaleihin, vai onko se vain siinä tapuksessa, että Trump olisi voittanut?
Sulla on nyt ollut tässä viime tunteina sellaista sinulle ominaista tajunnanvirtaa, että toivon saavani ajatuksistasi kiinni. Sinulle onkin moneen kertaan ansiokkaasti jo selvitetty mm. Venäjän vaikuttamisesta edellisiin vaaleihin, joten en nyt palaa siihen aiheeseen. Jos nyt itse olen käsittänyt oikein, Venäjä ei kuitenkaan sekaantunut itse äänestämiseen, vaan vaikutti vaaleihin informaatiovaikuttamisen keinoin. Eli suomeksi, aivopesi Trumpin kannattajat uskomaan asioihin, joita ei todellisuudessa ole tapahtunut joko ollenkaan tai väitteet on irrotettu kontekstistaan. Joku paremmin kartalla oleva korjannee, jos olen väärässä. Tämä siis näin yksinkertaistaen. Venäjän rooli Trumpin valinnassa ei ole mitään kuvittelua, vaan ihan yleisesti tiedetty asia. Jos siihen ei halua "todisteiden puuttuessa" uskoa, näin voi toki toimia.
Itselläni ei ole syytä epäillä, että mitään laajamittaista kusetusta olisi kummankaan puolueen toimesta tapahtunut. Joitain yksittäisiä hörhöjä voi hyvinkin olla liikkeellä, joiden pääasiallinen tarkoitus on ehkä enemmän ollut kokeilla kepillä jäätä ja katsoa, onnistuuko. Näitä voi hyvinkin olla molempien kannattajissa. Mutta lukumäärällisesti näitä ei varmasti ole kuin muutamia satoja, ihan maksimissaan. USA:ssa äänestämään menevät ne, jotka todella haluavat äänensä antaa ja niitä on ollut muihin länsimaihin verrattuna muutamaa poikkeusta lukuunottamatta viime vuosina reilut puolet äänioikeutetuista. Äänestämistä ei todellakaan ole tehty helpoksi, joten jokainen äänensä antaja ihan oikeasti haluaa äänestää. Miksi merkittävä osa näistä ihmisistä käyttäisi äänioikeuttaan väärin? Lisäksi, kaikki äänestyspaikat on kuvattu ja jos joku syyllistyy vilppiin, nämä yksilöt tulee saattaa vastuuseen. He ovat syyllistyneet laittomuuksiin, ei osavaltio tai kumpikaan ehdokkaista.
Mikään järjestelmä ei ole aukoton, ei edes Suomessa. Kenellä on pokkaa sanoa, että suomalaiset äänestäjät ovat pääosin kusettajia? Miksi sitä olisivat amerikkalaisetkaan äänestäjätkään? Osa ihmisistä äänestää mun mielestäni aivan vääriä ehdokkaita, mutta en mä silti epäile itse äänestämistilanteeseen sisältyvän mitään vilunkia. Toistaiseksi kukaan ei ole pystynyt esittämään mitään todisteita mistään systemaattisista epäselvyyksistä tai edes tahattomista virheistä. Itse uskon, että heidän systeeminsä siis tältä osin toimii vähintäänkin riittävällä tasolla. Jos todisteita on, ne pitää tietenkin käsitellä ja asioita tutkia. Toistaiseksi on ollut vain paljon melua tyhjästä. Ja epäjohdonmukaisuuksia. Kuulostaa siis täysin lapsiperheen loppuviikolta :D.
Itse olen sitä mieltä, että uudelleenlaskenta tulisi suorittaa kaikissa osavaltioissa, jos äänieroa on vaikkapa alle 20 000 ääntä, ihan vaikka vain selvyyden vuoksi. Ja sen jälkeen, pulinat pois ja hommiin. USA on nyt ns. totaalisen kusisessa paikassa ja tälle saagalle ei tarvitse antaa yhtään enempää huomiota kuin mitä se on tähän asti jo saanut. Joku voittaa aina ja se kannattaa kaikkien pelureiden ottaa huomioon. Jos tappio pelottaa, ei kannata osallistua.