Olipa sellainen aamu, että on lähes "pakollista" kirjoittaa siitä pari riviä. Täälläkin ollaan useampaan kertaan haukuttu TPS:n toimintaa lipunmyynnin osalta, ja -TMA- on sitten parhaansa mukaan yrittänyt väistellä pahimpia pommeja. Ongelmahan on juuri siinä, että turkulaiset tulevat hallille aivan liian myöhään ilman lippua. Turkulainen määritelmä "ajoissa hallille" tarkoittaa suunnilleen sitä, että 18:15 ollaan kävelemässä parkkipaikalta kohti hallia ilman pääsylippua.
Pitäiskö oikeasti saatana tehdä jotain tuohon lipunmyyntiin hallilta. Jos ei vittu luista niin kannattaisko lopettaa kokonaan ja jokainen ostaa lipun ennakkoon.
Itselläni kausari mutta velipoika lähti yllättäin peliin. Vartin vajaa viis hallille ja lippu kouraan kun eka erää jäljellä pari minuuttia.
Seuran pitäisi varmaan laittaa torstain ottelumainoksiin että lipunmyynti päättyy klo 17:45 ja ovet suljetaan (sisään ei enää pääse) klo 18. Toki lippuja myytäisi ja sisään pääsisi loppuun asti. Tällöin olisi edes pieni teoreettinen toivo siitä, että ihmiset saataisi sisälle areenaan 18:30 mennessä ja edes osa tulisi ottelutapahtumaan ajoissa.
Tai sitten vanha kunnon "ilmaisia nakkeja tuhannelle ensimmäiselle".
Sori negailu mutta tuo tuskin toteutuu. Yksi nakkikattilan heikkouksista on juuri tuo lipunmyynti!
Itse asiassa nakkikattilan ongelma ei ole lipunmyynti, vaan se että jengi tulee aika myöhään perinteisesti. HK:lla taitaa olla eniten lipunmyyntipisteitä mitä SM-liigassa on.
...ja niin edelleen...
Olen itsekin aikoinani 90-luvun alkupuolella jonottanut jotain pudotuspelilippuja Uudenmaankadulla. Taisipa siellä maaliskuisessa räntäsateessa seistessä tulla "suoritettua" toinenkin lukion historian kurssi. Kuitenkin jo tuolloin olemalla ajoissa liikkeellä lippujen saanti ei ollut mikään ongelma - joskin jonkinverran vaivaa se vaati. Mutta esim. kevään 2010 finaalilippujen osto ei ollut mikään ongelma eikä vaatinut enää vaivaakaan. Loikoilin muistaakseni omassa sängyssäni läppäri sylissä ja ostin juuri tarvittavan määrän lippuja tasan tarkkaan haluamaani katsomonosaan.
Nyt vuonna 2013 tapahtui lähestulkoon paluu juurille. Myöhään eilen illalla (14.03.2013) SC Bern kukisti Servetten NLA:n kuudennessa puolivälieräottelussa. Ottelu päättyi noin puolen yön aikoihin paikallista aikaa. Tämä voitto varmisti sen, että ensi lauantaina (16.03.2013) pelataan Bernin PostFinance-Arenalla legendaarinen Game Seven paikallisen luistinkerhon ja geneveläisten välillä. Liput kyseiseen matsiin tulivat myyntiin tänä aamuna kello 10.
Tänä aamuna lähdin liikenteeseen vähän ennen kahdeksaa. Noin 08:15 olin paikallisen ennakkomyyntipiste Universal Sportin oven edessä mukanani termospullollinen kahvia. Mitään ruuhkaa ei noihin aikoihin vielä ollut - muutama paikallinen hörhö siellä maleskeli minun lisäkseni. Homma näytti sen verran hyvältä, että hain Burger Kingistä vielä Double Whopper Menun aamiaiseksi. Puoli yhdeksän jälkeen mä olin jo takaisin ovella mussuttamassa hampurilaistani. Edelläni seisoi ehkä noin 10-15 ihmistä. Liike avasi ovensa yhdeksältä, mutta matsilippuja alettiin myydä vasta kymmeneltä. Siinä sitä sitten seistiin jonossa kuin tökkösuolatut muikut ja taakseni ilmaantui koko ajan enemmän ja enemmän porukkaa.
Kello 10:09 odotukseni vihdoin palkittiin ja havittelemani tikettipino oli karvaisessa kourassani. Takaisinpäin lähtiessäni en voinut kuin pyöritellä päätäni katsellessani sitä jonoa. Pari-kolmesataa metriä tuskin riitti kiemurtelevan jonon pituudeksi ja ihmisiä oli kolme-neljä rinnakkain. Ihmettelen, jos sieltä jonon hänniltä oltiin kassalla puoleen päivään mennessä. 10:37 mä sain viestin, jossa yksinkertaisesti todettiin, että internetin kautta lippuja on aivan mahdotonta saada. Joskus yhdentoista pintaan mä sain puhelun toisaalta, että tunnin soittorumba paikallisen lippupalvelun numeroon ei tuonut toivottua tulosta. Siinä vaiheessa alkoi povitaskussani pullottavien 27 frangin (~25EUR) seisomapaikkalippujen arvo nousta eksponentaalisesti. Onneksi niitä tuli hankittua muutama ylimääräinenkin kappale. Kyllä sitä reilun 17.000 katsojan jäähallikin saadaan näemmä myytyä hetkessä loppuun.
Tämä tarina ihan vain perspektiivinä sille, kun Turussa tyypillisesti mennään hallille vartti ennen matsin alkua ja ilman lippua. Sitten kiroillaan ympäriinsä, kun "muka-surkean" lipunmyynnin johdosta ensimmäisestä erästä jää pätkä näkemättä. En missään nimessä väitä, etteikö lipunmyynnissäkin olisi jotain parannettavaa, mutta eiköhän suurin syy ole aina siinä, että hallille ollaan menossa liian myöhään ja ilman lippua. Kyllä tämä päivä on tuonut monenlaista kokemusta ja ainakin itselleni uutta näkemystä tähän lippuasiaan. En ole kyllä asiaa sen enempää ajatellutkaan, mutta eipä täällä tulisi mieleenikään mennä hallille edes perusrunkosarjamatsiin ostamaan lippua hallilta. Itse asiassa en edes tiedä missä siellä/onko siellä yleensäkään lipunmyyntipisteitä enää hallin yhteydessä.
Kyseinen matsi muuten alkaa huomenna 19:45. Ohimennen oli jo puhetta, että pyrkisimme lähtemään liikkeelle jo ennen kuutta. Matka-aika kahdella raitiovaunulla ei vaihtoaikoineenkaan kestä normaalisti kuin 20-25 minuuttia - ainakaan missään nimessä ei puolta tuntia kauempaa. Hallilla kun ollaan siinä puoli seiskan pintaan, niin siinähän on hienosti aikaa vielä parille bisselle ja bratwurstille. Ihmettelen suuresti sitä, että tällainen rauhallinen ja ajoissa hallille meno ei sovellu suomalaiseen mentaliteettiin. Eipä silti eipä kyllä itsellenikään tulisi mieleen mennä Turkuhallille norkoilemaan mihinkään arkimatsiin viiden jälkeen tai lauantaipeleihin ennen neljää.
Sellainenkin tuli vielä mieleeni, että mihin saakka noita ennakkolippuja myydään matsipäivinä? Eikö omalla autollaan tulijoidenkin olisi järkevintä pysähtyä matkan varrella johonkin Lippupalvelun pisteeseen ja napata liput mukaansa? Myllyn Prisma, Tampereentien Prisma, Länsikeskuksen CityMarket - suurin piirtein mistä tahansa suunnasta tullessa autolla tulee kuitenkin ajettua jonkin lippupisteen ohitse. Stop-over kestäisi kymmenisen minuuttia - varmasti vähemmän aikaa kuin jonottaa hallilla lippuja vartti ennen matsin alkua.