Mainos

Urut, kissat ja avaruuspoika – TPS:n ottelutapahtuma

  • 1 398 183
  • 6 847

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eiköhän tässä suunnittelijat tiedä mitä tekevät. Esimerkiksi Logomo on ollut paikallaan jo hyvän tovin ja kokemuksia sieltä on kyllä saatu vaikka pysäköintikapasiteetti ei ole kummoinen, oikeastaan puolet siitä mitä tuossa Ratapihan suunnitelmassa on. Iso osa tapahtumakävijöistä tulee jalkaisin keskustan suunnalta, aikaisemmin Humalistonsiltaa pitkin, nyt varmaankin suurin osa näistä siirtyy jatkossa Logomon sillalle. Logomon sijaintia on muutenkin kiitelty.
Otetaan myös esimerkkinä Tampereen areena, omia paikkoja 550 kpl ja lähimmät lisäpaikat 800 metrin päässä kävellen, vaikka hallin kapasiteetti on isompi mitä Gatoradella.

Kuten tuossa aikaisemmin kirjoitin, jos lähdetään rakentamaan hallia painopiste lapsiperheissä ja yksityisautoilijoissa, niin eihän silloin nykyisessä sijainnissa olisi sanomista ja jos uusi halli tehtäisiin, se varmaan istutettaisiin jonnekin kehätien varteen tai ostoskeskuksen kylkeen, kuten rapakon takana on aikaisemmin tehty. Kyllä tällä valitulla sijainnilla on paljon enemmän potentiaalia myös tulevaisuudessa. On myös hankala sanoa suuntautuuko lapsiperheiden muuttoliike jatkossa niin paljoa kauas taajamista kuin nyt, energian ym. asumiskustannusten kallistuessa, mutta se onkin sitten jo aivan eri keskustelunsa.

Ja jos 500 metrin säteen tuohon Ratapihan päälle piirtää, niin kyllähän siihen kosolti asuntoja osuu kohdalle. Artukaisissa sitten vähän hiljaisempaa..
 

12961

Jäsen
Lopputuloksesta voi tulla ihan eri näköinen, tehdäänkö suunnitelmia kiinteistösijoittajan vai tapahtumanjärjestäjän tai sen asiakkaan kannalta optimoituna. Eivät näiden kannalta parhaat lopputulokset ole identtiset. Sijoittajan näkökulma on helposti se, joka puhuu, jolloin kalliita mutta tuottamattomia parkkipaikkoja rakennetaan juuri niin vähän kuin kaavoittaja vain mitenkään antaa myöden.

Ei tuo hallin sijainti tai parkkipaikkaongelma välttämättä meikäläisen käyttäytymiseen vaikuta. Streamit vain paranevat ja uskoisin firman lippujen kyljessä tulevan jatkossakin jonkinlaista vippipysäköintiä. Ja autohan se on mittariautokin.

Ehkä me yksityisautoilevat kermaperseet katsomme jatkossa entistäkin suuremman osan peleistä paranevista streameista, ja kännätessämme kuljemme peliin juusto katolla.
 
Viimeksi muokattu:

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Sen verran voin omasta kokemuksestanikin sanoa, että Logomon pysäköintitilanne on täysi ”villi länsi”. Ei mitään mahdollisuutta saada laillista pysäköintipaikkaa tilaisuuksissa, joihin tulee vähänkään enemmän väkeä eli siitä nyt ei ainakaan kannata ottaa mallia.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Parempien kulkuyhteyksien päässä uusi sijainti tulee olemaan joka tapauksessa omalla autolla.
Tämä on kyllä vale. Niinkuin tässäkin ketjussa on todettu, nykyisellään turkuhallille meno ja poistuminen on melko lailla helppoa ja hyvin toimivaa tulet sitten lähes mistä suunnasta tahansa.

Ratapiha tulee olemaan todellinen persereikä autoilun suhteen, ellei olla tekemässä massiivisia liikennejärjestelyjä. Tämähän ei kuitenkaan mikään kaupungin painopistehanke ole, joten veikkaan että järjestelyt on pari uutta jakajaa ja entisestään huonommin toimivat liikennevalot risteyksiin.

Ei sillä, itse otan hallin ihan mieluusti omalle kävelyetäisuudelle ja jälkipelit Humm Pubissa.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Ei sillä, itse otan hallin ihan mieluusti omalle kävelyetäisuudelle ja jälkipelit Humm Pubissa.

No huh-uh! Humpparin huuruiset jatkot ovat kyllä itselleni vähän liian kovalta kuulostavaa menoa. En saa edes henkilääkäriäni/reikihoitajaani Viinasta tulemaan tuonne mestaan.

Vaihtoehdot ovat seuraavat: Joko jossain hevonperseessä oleva halli, johon julkisilla kulkeminen on tuuripeliä, mutta joka on keskellä peltoa, joten sinne saa auton. Tai sitten kaikkien mahdollisten julkisten kulkuvälineiden solmukohdassa oleva halli keskellä Turkua, jonka lähistölle on hieman hankala parkkeerata.

Tätä ketjua kun lukee, niin ei sittenkään ihmetytä, että Turkuun rakennetaan hulluna kaikenmaailman miljoonan dollarin parkkihalleja sun muita monttuja torin alle, mihin sen peltilehmän saa talteen. Turkulaiset eivät ole ilmeisesti tyytyväisiä, ellei tapahtumaan pääse ajamaan autolla sisään?
 

12961

Jäsen
Vaihtoehdot ovat seuraavat: Joko jossain hevonperseessä oleva halli, johon julkisilla kulkeminen on tuuripeliä, mutta joka on keskellä peltoa, joten sinne saa auton. Tai sitten kaikkien mahdollisten julkisten kulkuvälineiden solmukohdassa oleva halli keskellä Turkua, jonka lähistölle on hieman hankala parkkeerata.

Tätä ketjua kun lukee, niin ei sittenkään ihmetytä, että Turkuun rakennetaan hulluna kaikenmaailman miljoonan dollarin parkkihalleja sun muita monttuja torin alle, mihin sen peltilehmän saa talteen. Turkulaiset eivät ole ilmeisesti tyytyväisiä, ellei tapahtumaan pääse ajamaan autolla sisään?

Onko paikallisen julkisen liikenteen solmukohta siirtymässä Kauppatorilta ratapihalle? Tälläistä päätöstä en ole nähnyt, Vakkelta saadaan toki maksukykyisiä asiakkaita kätevästi ratikalla liki suoraan areenan etuovelle.

Kaukoliikenteen osalta saavutettavuus tietysti paranee, paitsi että matkakeskus jää nykytiedon mukaan sekin turhan kauas. Julkisenkin liikenteen osalta ratapiha haisee valjulta kompromissilta. Olisikin todellisen solmukohdan (rautatieasema, matkakeskus, paikallisliikenteen hubi) kyljessä, mutta kun ei tuo sijainti ole oikein sitäkään.
 
Viimeksi muokattu:

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko paikallisen julkisen liikenteen solmukohtakaan siirtymässä Kauppatorilta ratapihalle? Tälläistä päätöstä en ole nähnyt, Vakkelta toki saadaan maksukykyisiä asiakkaita kätevästi ratikalla liki suoraan areenan etuovelle.

Kaukoliikenteen osalta saavutettavuus tietysti paranee, paitsi että matkakeskus jää nykytiedon mukaan sekin turhan kauas. Julkisenkin liikenteen osalta ratapiha haisee valjulta kompromissilta. Olisikin todellisen solmukohdan (rautatieasema, matkakeskus, paikallisliikenteen hubi) kyljessä, mutta kun ei tuo sijainti ole oikein sitäkään.

Matkakeskus noin 800 metrin päässä ja sitähän etäisyyttä ei turkulainen kävele kuten tässä ketjussa on faktana todettu. Juna-aseman toiminnot keskittyvät jatkossa Logomon sillan yhteyteen, joka onkin jo aika lailla lähempänä kaavailtua areenaa. Kyllä tuosta Ratapihan kupeesta varsin moni bussilinjakin kulkee.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Kannattaa myös muistaa, ettei joukkoliikenne Turun keskustaa lukuunottamatta toimi. Itse asun alle 20 km Kauppatorilta. Lähin Fölin pysäkki on yhteen suuntaan laskettuna 4km:n päässä. Katuvaloja tai kevyen liikenteen väylää ei myöskään lähialueelta löydy.
Silti en missään nimessä perheineni muuttaisi kaupungin keskustaan, jossa vihreää näkyy vain vastapäisen asunnon ikkunassa, jos sen perheen rouva on muistanut hankkia viherkasvin.
Kyllä ihminen tarvitsee ilmaa ympärilleen. Kukaan ei varmasti halua asua betonikuutiossa joihin ihmisiä nykyisin pyritään asuttamaan.
En usko, että tämä nykyinen keskustahakuinen asumismuoto on se, mihin suuntaan Suomessa mennään. Kyllä täällä pitää uskoa, että henkilöautoa tarvitaan. Se on sitten kokonaan toinen juttu, millä se henkilöauto liikkuu: sähköllä vai jollain muulla.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä on kyllä vale. Niinkuin tässäkin ketjussa on todettu, nykyisellään turkuhallille meno ja poistuminen on melko lailla helppoa ja hyvin toimivaa tulet sitten lähes mistä suunnasta tahansa.

Miksi se olisi vale? Toki jos esim Naantalista tai Raisiosta tulet, niin Gatoradelle pääsee aika näppärästi. Jos tulet Kaarinan suunnalta, tarkoittaa se kaupungin halki ajamista. Taas Ratapihalle tullessa tämä Naantalista tuleva liikenne joutuu ajamaan kolmisen kilometriä pitempään, mutta ei tarvitse taas seikkailla Artukaisten pikkuteillä. Vastaavasti kaarinalaisen ei tarvitse "turhaan" ajaa kaupungin läpi mennessä ja tullessa.
Ratapihan ympäri kulkee sekä Köydenpunojankatu että Helsingintie. Myönnän kyllä sen että "ruuhka-aikoina" aamuisin ja iltapäivisin Helsinginkatu-Koulukatu-Puistokatu-kulmat ovat aika tukossa, mutta muutoin melko sujuvaa liikennettä. Sanoisin että tullessa ja poistuttuessa tilanne on tasapainoisempi.
 

12961

Jäsen
Miksi se olisi vale? Toki jos esim Naantalista tai Raisiosta tulet, niin Gatoradelle pääsee aika näppärästi. Jos tulet Kaarinan suunnalta, tarkoittaa se kaupungin halki ajamista. Taas Ratapihalle tullessa tämä Naantalista tuleva liikenne joutuu ajamaan kolmisen kilometriä pitempään, mutta ei tarvitse taas seikkailla Artukaisten pikkuteillä. Vastaavasti kaarinalaisen ei tarvitse "turhaan" ajaa kaupungin läpi mennessä ja tullessa.
Ratapihan ympäri kulkee sekä Köydenpunojankatu että Helsingintie. Myönnän kyllä sen että "ruuhka-aikoina" aamuisin ja iltapäivisin Helsinginkatu-Koulukatu-Puistokatu-kulmat ovat aika tukossa, mutta muutoin melko sujuvaa liikennettä. Sanoisin että tullessa ja poistuttuessa tilanne on tasapainoisempi.

Ratapihalle mahtuu murto-osa peliin tulevista autoilijoista. Ei sen sijainti autoilun kannalta muuten niin huono olekaan. 5500 katsojan kohdalla tapahtumaan kaavasuunnittelun mukaan tulevia autoja olisi yhteensä 1150 ja 8000 katsojalla 1950.

Vippikortilla tai muuten ensimmäisten 650 auton joukkoon kuulumalla tilanne lienee liki sama kuin nyt.

Valtaosa autoilijoista, tulosuunnasta riippumatta, ajaa joko aivan ytimessä sijaitsevaan toriparkkiin tai Louheen, joiden uloskäynnit ovat Kauppatorilla.

Käypä ensin kääntymässä jo täyttymään ehtineellä areenan parkkialueella (jonka sisäänajo on muuten Köydenpunojankadulla), aja sitten Louheen ja kävele vielä sen jälkeen kauppatorilta ratapihalle. Tulee ajallisesti moninkertaisesti pidempi lenkki kuin Artukaisten pikkuteillä suhatessa tai Kaarinan suunnasta tultaessa. Aika paljon aiemmin saat lähteä myös Kaarinasta, jos meinaat pysäköintiriskin huomioiden ehtiä ratapihalle varmasti pelin alkuun, ilman vippikortteja siis.

Ajetaanhan ratapihalle idästä tultaessa sinnekin kaupungin läpi Ihan Artukaisten tapaan. Artukaisissa itse pysäköintipaikka on ensimmäisellä yrittämällä varma, mitä se ei ratapihalla ole.
 
Viimeksi muokattu:

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Eihän Ratapihalle voi omalla autolla tulla, kun sieltä ei löydy riittävästi parkkipaikkoja. Ne vähätkin kuulemma ollaan suunnittelemassa antaa VIP-pysäköintiin.
Tavallisen ”Tauno Tasalakin” ei kannata edes haaveilla olevansa tällainen VIP. Pysäköintihinnat tulevat olemaan ”omaa luokkaansa”. Se on ihan varma, kun kysyntä on suurempi kuin tarjonta.
Kun menet sitten aikanaan Ratapihan Areenaan, TPS häviää aneemisella esityksellä ottelunsa ja saat parkkisakon, kun olet parkkeerannut laittomaan paikkaan, olet maksanut väljähtyneestä kahvista ”sikahinnan” ja vituttaa, kun rahaa meni, muttet mitään vastiketta kuitenkaan saanut, niin kynnys lähteä seuraavaan otteluun muodostuu todella korkeaksi.
Jos Artukaista vähän kehitettäisiin, TPS pistäisi kerrankin ”haisemaan” joukkuetta rakennettaessa ja joukkue esiintyisi voittoisasti kotiotteluissaan, niin mitään Ratapihaa ei todellakaan tarvita. On jo lähtökohtaisesti hyvin absurdi ajatus, että Suomen toiseksi paras jäähalli pistetään ”kylmäksi” vain sen takia, että jotkut bisnesmiehet tarvitsevat omiin rakennusprojekteihinsa Turun veronmaksajilta 30 miljoonaa euroa ja tahdottomat politiikot vain nyökkäilevät, että ”selvä juttu”.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannattaa myös muistaa, ettei joukkoliikenne Turun keskustaa lukuunottamatta toimi. Itse asun alle 20 km Kauppatorilta. Lähin Fölin pysäkki on yhteen suuntaan laskettuna 4km:n päässä. Katuvaloja tai kevyen liikenteen väylää ei myöskään lähialueelta löydy.
Silti en missään nimessä perheineni muuttaisi kaupungin keskustaan, jossa vihreää näkyy vain vastapäisen asunnon ikkunassa, jos sen perheen rouva on muistanut hankkia viherkasvin.
Kyllä ihminen tarvitsee ilmaa ympärilleen. Kukaan ei varmasti halua asua betonikuutiossa joihin ihmisiä nykyisin pyritään asuttamaan.
En usko, että tämä nykyinen keskustahakuinen asumismuoto on se, mihin suuntaan Suomessa mennään. Kyllä täällä pitää uskoa, että henkilöautoa tarvitaan. Se on sitten kokonaan toinen juttu, millä se henkilöauto liikkuu: sähköllä vai jollain muulla.

Sulla on erikoisen varmoja mielipiteitä muiden ihmisten mielipiteistä. Vähän aikaa sitten esitit varmana näkemyksenä, että Turkuhalli on ihan oikeassa paikassa, mutta aika moni turkulainen on kuitenkin niin tyhmä, ettei sitä vaan tajua. Nyt tiedät jo senkin, miten ja missä ihminen haluaa asua, congratulations! Olen asunut koko ikäni keskustassa ja siitä suuren osan betonikuutiossa (nykyään tosin puutalossa) ja olen ihan helvetin tyytyväinen valintoihini, eikä kukaan myöskään ole mua asumisvalintoihini ohjannut.
Mulle on ihan vitun se ja sama, tuleeko uusi halli ja mihin tulee. Oman kämpän arvonnousu tietty vähän kuumottaa, jos halli ratapihalle tulee. Pelejä siellä tuskin tulen lyhyestä kävelymatkasta huolimatta kovinkaan montaa seuraamaan.
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Jos Artukaista vähän kehitettäisiin, TPS pistäisi kerrankin ”haisemaan” joukkuetta rakennettaessa ja joukkue esiintyisi voittoisasti kotiotteluissaan, niin mitään Ratapihaa ei todellakaan tarvita.
Tässä on vaan pieni ristiriita. Ne kundit, joiden pitäisi laittaa ”haisemaan” joukkueen menestyksen edistämiseksi, ovat alun perinkin taitaneet lähteä hommaan juuri siksi, että jääkiekkojoukkue lienee omiaan edistämään näiden kiinteistöhankkeita.

#rakkaudestalajiin
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Sulla on erikoisen varmoja mielipiteitä muiden ihmisten mielipiteistä. Vähän aikaa sitten esitit varmana näkemyksenä, että Turkuhalli on ihan oikeassa paikassa, mutta aika moni turkulainen on kuitenkin niin tyhmä, ettei sitä vaan tajua. Nyt tiedät jo senkin, miten ja missä ihminen haluaa asua, congratulations! Olen asunut koko ikäni keskustassa ja siitä suuren osan betonikuutiossa (nykyään tosin puutalossa) ja olen ihan helvetin tyytyväinen valintoihini, eikä kukaan myöskään ole mua asumisvalintoihini ohjannut.
Mulle on ihan vitun se ja sama, tuleeko uusi halli ja mihin tulee. Oman kämpän arvonnousu tietty vähän kuumottaa, jos halli ratapihalle tulee. Pelejä siellä tuskin tulen lyhyestä kävelymatkasta huolimatta kovinkaan montaa seuraamaan

Asumisasioista on olemassa oikein tutkittua tietoa, miten ja missä ihmiset haluaisivat asua, jos sen voisivat tehdä optimaalisesti. Kannattaa tutustua näihin tutkimustuloksiin, niin huomaat, ettet ainakaan edusta enemmistöä ajatuksinesi, vaikka ilmeisesti niin luulet.
Turkuhallin sijainnissa ei todellakaan ole mitään vikaa. Sääli, ettei sen etuja osata hyödyntää.
Ratapihan vaikutus asuntojen hintoihin on aihe, josta kukaan ei mitään varmaa voi vielä tietää. Arveluja voi esittää kuka tahansa, mutta sekin on taas jo toinen juttu eikä liity tähän keskustelun aiheeseen mitenkään.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ratapihalle mahtuu murto-osa peliin tulevista autoilijoista. Ei sen sijainti autoilun kannalta muuten niin huono olekaan. 5500 katsojan kohdalla tapahtumaan kaavasuunnittelun mukaan tulevia autoja olisi yhteensä 1150 ja 8000 katsojalla 1950.

Vippikortilla tai muuten ensimmäisten 650 auton joukkoon kuulumalla tilanne lienee liki sama kuin nyt.

Valtaosa autoilijoista, tulosuunnasta riippumatta, ajaa joko aivan ytimessä sijaitsevaan toriparkkiin tai Louheen, joiden uloskäynnit ovat Kauppatorilla.

Käypä ensin kääntymässä jo täyttymään ehtineellä areenan parkkialueella (jonka sisäänajo on muuten Köydenpunojankadulla), aja sitten Louheen ja kävele vielä sen jälkeen kauppatorilta ratapihalle. Tulee ajallisesti moninkertaisesti pidempi lenkki kuin Artukaisten pikkuteillä suhatessa tai Kaarinan suunnasta tultaessa. Aika paljon aiemmin saat lähteä myös Kaarinasta, jos meinaat pysäköintiriskin huomioiden ehtiä ratapihalle varmasti pelin alkuun, ilman vippikortteja siis.

Ajetaanhan ratapihalle idästä tultaessa sinnekin kaupungin läpi Ihan Artukaisten tapaan. Artukaisissa itse pysäköintipaikka on ensimmäisellä yrittämällä varma, mitä se ei ratapihalla ole.

Katsotaan sitten uudestaan kun suunnitelmat varmistuvat ja rakentaminen alkaa. Edelleenkään tämä Ratapihan hankkeen P-kapasiteetti ei paljoa poikkea vastaavista hankkeista joissa areenakapasiteettikin on suurempi (Tampere 550, Helsinki 1000). Olisin huolestunut jos tässä olisi suurempi poikkeama.
Toki, molemmissa paikoissa on parempi joukkoliikenne kuin Turussa, mutta siinä Turku voi kyllä petrata.

Tekosyitä olemaan käymättä matseissa voi silti keksiä loputtomiin, vaikka koko Ratapiha täytettäisiin ilmaisilla parkkihalleilla tai tultaisiin jopa kotoa kantamaan peleihin.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Tässä on vaan pieni ristiriita. Ne kundit, joiden pitäisi laittaa ”haisemaan” joukkueen menestyksen edistämiseksi, ovat alun perinkin taitaneet lähteä hommaan juuri siksi, että jääkiekkojoukkue lienee omiaan edistämään näiden kiinteistöhankkeita.

#rakkaudestalajiin
Tämä on täysin totta ja siksi pitää ymmärtää, että TPS:n tulevaisuutta ei voi rakentaa näiden henkilöiden varaan, vaan organisaatio pitää saada toimimaan taloudellisesti terveellä pohjalla.
Se onnistuu vain tuloja lisäämällä eikä tuotteeseen kohdistuvia menoja karsimalla saavuteta muuta kuin entistä syvenevä kierre.
Tuote kuntoon, yleisömäärät kasvavat, sponsorit kiinnostuvat ja laajennetaan bisnespohjaa terveesti, niin ollaan oikealla tiellä kohti kestävää talouden hoitoa
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asumisasioista on olemassa oikein tutkittua tietoa, miten ja missä ihmiset haluaisivat asua, jos sen voisivat tehdä optimaalisesti. Kannattaa tutustua näihin tutkimustuloksiin, niin huomaat, ettet ainakaan edusta enemmistöä ajatuksinesi, vaikka ilmeisesti niin luulet.
Turkuhallin sijainnissa ei todellakaan ole mitään vikaa. Sääli, ettei sen etuja osata hyödyntää.
Ratapihan vaikutus asuntojen hintoihin on aihe, josta kukaan ei mitään varmaa voi vielä tietää. Arveluja voi esittää kuka tahansa, mutta sekin on taas jo toinen juttu eikä liity tähän keskustelun aiheeseen mitenkään.
Voi vittu, mitä lähiöhessuja täällä kirjoittelee. Olet jo toinen nimimerkki Jatkoajassa, jolle joudun perustelemaan näkemyksiäni keskusta-asumisesta. EN väitä, että keskusta-asuminen olisi kaikille optimaali asumismuoto, saati että edustaisin jotenkin enemmistön näkemyksiä, mutta jotkut sielläkin haluavat asua, ilman että sitä pitää joillekin urpoille erikseen perustella.
Ja jos Turkuhalli on niin helvetin loistavassa paikassa, niin miksiköhän Tampereelle areena rakennettiin keskustaan, Helsingissä hallia kaavaillaan lähemmäksi keskustaa ja Turussakin uutta hallia suunnitellaan keskustan liepeille? Ehkä noissa on joku idea takana, mutta väärässä ovat, kun joku ajatusten aurajoki tietää, miten ja missä ihmisten kuuluu asua ja mille pellolle hallit kannattaa rakentaa.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Koska onneksi emme asu totaalitaristisessa valtiossa, voimme ihan vapaasti valita asuinpaikkamme ja asumismuotomme. On hienoa, jos henkilö on omiin valintoihinsa tyytyväinen. Itse ainakin olen omiini, ja se riittää minulle. Minulle ei kenenkään tarvitse perustella omia valintojaan, sillä ne ovat hänen valintojaan. Minä en omia valintojani kenenkään toisen valintojen perusteella muuta enkä kadehdi.
Plain and simple again.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Asumisasioista on olemassa oikein tutkittua tietoa, miten ja missä ihmiset haluaisivat asua, jos sen voisivat tehdä optimaalisesti. Kannattaa tutustua näihin tutkimustuloksiin, niin huomaat, ettet ainakaan edusta enemmistöä ajatuksinesi, vaikka ilmeisesti niin luulet.
Turkuhallin sijainnissa ei todellakaan ole mitään vikaa. Sääli, ettei sen etuja osata hyödyntää.
Ratapihan vaikutus asuntojen hintoihin on aihe, josta kukaan ei mitään varmaa voi vielä tietää. Arveluja voi esittää kuka tahansa, mutta sekin on taas jo toinen juttu eikä liity tähän keskustelun aiheeseen mitenkään.

Haluan asua hirvensalossa 500neliön kämpässä. Ehkä se halli pitäisi rakentaa sinne sitten?
 
Siis mitä täällä oikein jauhetaan? Kyllähän tuo uusi sijainti olisi 100 kertaa parempi kuin nykyinen.
  • Kuten täällä on jo todettu niin uusi halli olisi keskustassa ja sekä päärautatieaseman että bussiaseman vieressä eli muualta tullessa huomattavasti helpompaa. Myös majoitukset/muut palvelut hoituu keskustassa helpommin eli kaikki sujuu helpommin.
  • Kyllä nuo julkiset yhteydet hallille ovat selvästi paremmat paikallisille myös. Ja jos ymmärsin oikein niin raitiovaununkin on tarkoitus kulkea tuota kautta kun/jos joskus valmistuu. Itse kävelisin varmasti usein matseihin vaikka asunkin toisella puolella keskustaa.
  • Vieressä Logomo ja elämyskeskus. Paljon synergiahyötyjä kun vieressä on hotelleja ja muita palveluja.
  • Keskustassa asuu enemmän porukkaa. Turussa keskustan suuralueen asukasmäärän ennustetaan Turun kaupungin väestöennusteen mukaan kasvavan nykyisestä noin 56 000:sta arviolta 68 000:een vuoteen 2030 mennessä. Väestötiheys aivan toista luokkaa kuin nykyisen hallin lähimaastossa.
  • Firmat tykkää. Enemmän yrityksiä löytyy keskustasta eli kyllä ainakin minun logiikan mukaan olisi helpompi järjestää firmailtoja ym. matsien yhteydessä heti työpäivän jälkeen kun halli sijaitsee keskustassa. Piristäisi varmasti ravintoloidenkin elämää ja kun matsiin on lähdössä niin matkan varrelta löytyy muutakin valinnanvaraa kuin kebab Kristalissa (vaikka onkin kelpo mesta).
  • Ja turha väittää ettei tuo sijainti toisi myös imagohyötyjä.
Tuli muuten mieleen kun tuosta rahoituksesta nyt väännetään että miten paljon Tampereella kaupunki pisti rahaa tiskiin? Wikipedian mukaan lähemmäs 30 miljoonaa mutta pitääköhän tuo paikkansa?

Lainaan itseäni ratapiha-ketjusta. Kyllähän nämä Aurajoen höpinät taas vihastuttaa, kummastuttaa ja naurattaa. Täysin selvä asia on että uusi sijainti olisi selkeästi parempi ja varmasti vaikuttaisi positiivisesti katsojamääriin.

Sitten voidaan tietenkin spekuloida miten paljon yleisömäärät paranisi sijainnin takia, miten järkevää on purkaa noin iso ja laadukas halli, miten henkilöautojen pysäköintihaasteet ratkaistaan keskustassa ym.
 

SirBallWax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sen verran voin omasta kokemuksestanikin sanoa, että Logomon pysäköintitilanne on täysi ”villi länsi”. Ei mitään mahdollisuutta saada laillista pysäköintipaikkaa tilaisuuksissa, joihin tulee vähänkään enemmän väkeä eli siitä nyt ei ainakaan kannata ottaa mallia.
Tevis oli/on pysäköintiin paras.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Kyllä jää noilla spekseillä todella monella perheellisellä nuo tapahtumat väliin.
Tässähän meillä on Tampereella pilottihanke menossa. Urokseen ei ole mitään asiaa auton kanssa tapahtumien aikaan vaan autot pitää ajaa kaupungiin maanalaiseen parkkihalliin. Ihan kuten Ratapihalla on tarkoitus.

Jos Tampereella saa homman toimimaan niin pitäisi Turussakin. Vai oliko parkkipaikat jo eilen syynä hallin tyhjyyteen, ihan kuin olisi Gatoradella istunut katsomassa peliä.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mulle ei nyt oikein aukea tämä tilanne. Uusi areena rakennetaan lähemmäs ihmisiä että olis helpompi tulla matsiin. Samaan aikaan jätetään parkkipaikat vajaaksi ja houkutellaan ihmiset käyttämään Louhea ja Toriparkkia. Maksatetaan parkista ihan kelpo hinta ja luotetaan että ihmiset kävelee keskustasta räntäsateessa uuteen hienoon areenaan tai sitte hyppäävät sieltä bussiin ja menevät niillä. Missä kohtaa mä tipuin kärryiltä tuon uuden hienon areenan hyödystä?
Sinä aikana kun ajat keskustaan, viet auton luolaan, kävelet, meet bussilla tai taksilla ja jonotat areenaan sisälle, olisit jo G-pisteessä juonut kahvin tai oluen.
G-pisteen penkit mustiksi, maalia seiniin niin meillä olis paljon viihtyisämpi kotipesä, eikä maksa miljoonia.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Asumisasioista on olemassa oikein tutkittua tietoa, miten ja missä ihmiset haluaisivat asua, jos sen voisivat tehdä optimaalisesti. Kannattaa tutustua näihin tutkimustuloksiin, niin huomaat, ettet ainakaan edusta enemmistöä ajatuksinesi, vaikka ilmeisesti niin luulet.
Turkuhallin sijainnissa ei todellakaan ole mitään vikaa. Sääli, ettei sen etuja osata hyödyntää.
Ratapihan vaikutus asuntojen hintoihin on aihe, josta kukaan ei mitään varmaa voi vielä tietää. Arveluja voi esittää kuka tahansa, mutta sekin on taas jo toinen juttu eikä liity tähän keskustelun aiheeseen mitenkään.

Olet kyllä harvinaisen pihalla reaalimaailmasta. Jos noita tutkimuksia on, niin miksi sitten niin monet ihmiset haluavat muuttaa keskustaan? "Betonikuutioita" rakennetaan kovaa vauhtia ja nykyistenkin arvot kohoavat.
Se, että kerrostaloasuminen on suosittua ei tarkoita sitä että 100% ihmisistä haluaa asua kerrostaloissa. Vaikka tutkimuksia on, niin 100% ei silti halua asua maallakaan. Eri asumismuodot palvelevat erilaisia ihmisiä ja ihmisillä tosiaan on vapaa valinta millaisesta asumisesta pystyvät/haluavat maksaa. Fakta vaan on se, että isossa kuvassa muuttoliike on maalta kaupunkiin, vaikka koronapandemia on hieman hidastanut sitä, mutta saattaa olla että siihen johtanut etätyön kasvu ei välttämättä kasvakaan kun huomataan ettei se etätyö olekaan pidemmän päälle kaikille aloille tai ihmisille toimiva ratkaisu.

Turkuhallin sijainnista on varmasti kaikki sanottu, mutta kyllä se palvelee lähinnä autoilevia kävijöitä. Bussiyhteys on olemassa, mutta sekin matka tuntuu pieneltä ikuisuudelta. Onhan se jo iso päivitys kun halli tulee useammalle käveilyetäisyyden sekä useamman liikennevälineen saavutettavaksi.

Sen kyllä sanon, että Turkuhalli on vähän turhan nuori ja moderni jotta uutta pitäisi rakentaa, mutta ei ole ensimmäinen kerta kun kaupungin päättäjät ovat olleet lyhytnäköisiä tai tehneet virheitä aikaisemmin joita nyt saadaan korjata.

TPS on kyllä mustavalkoinen, mutta eivät kaikki siihen liittyvät asiat ja seikat ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös