Mainos

Urut, kissat ja avaruuspoika – TPS:n ottelutapahtuma

  • 1 397 340
  • 6 847

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Kirjoitin: "Oli Liigan kärkikamppailu Kärppiä vastaan ja vähän päälle 2000 katsojaa. Hakametsässä oli Träppärää ja Ilvestä vastaan täydet katsomot. Ihan vaan vertailun vuoksi". Oli ilmeisesti ainoa, jolla oli riittävästi sisälukutaitoa ymmärtää tuo. Kyse oli juuri niistä kahdesta pelistä. Oli yleisöä ja oli tunnelmaa!
Mä kävin sen Tappara-TPS -matsin katsomassa eikä Hakametsä todellakaan ollut läheskään täynnä, vaikka toki ihan ok yleisömäärä. Ilves-TPS sitten olikin loppuunmyyty, mutta se oli Ilveksen viimeinen matsi Hakametsässä ja siksi erikoistapaus.
 

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS
Mä kävin sen Tappara-TPS -matsin katsomassa eikä Hakametsä todellakaan ollut läheskään täynnä, vaikka toki ihan ok yleisömäärä. Ilves-TPS sitten olikin loppuunmyyty, mutta se oli Ilveksen viimeinen matsi Hakametsässä ja siksi erikoistapaus.
Ottamatta asiaan muuten kantaa, kävin myös katsomassa nuo molemmat pelit. Tapparaa vastaan tunnelmaa ei ollu missään muualla ku vieraskannattajien katsomossa. Muutaman kerran bassolla saatiin läpsyttimet hereille, siinä se. Ku kirkossa olis istunu.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Yleisömääristä puhuttaessa unohdettaan vieraskannattajien osuus. Enkä nyt tarkoita pelkästää sitä ääntä pitävää vieraskannattajien joukkoa. Tämä on kuitenkin parhaimmillaan nelinumeroisia määriä. Vaikka yleisesti puhutaan, että IFK kiinnostaa paljon, niin jäätävä määrä sudetteja on pelissä. Neljäsosa yleismäärästä voi kannattaa vierasjoukkuetta. Pahimmillaan Tepsin kyntäessä pohjamudissa niin Ässien ollessa kärjässä en ollut varma kumman kannattajia oli tuulareista enemmän. Viime ottelussa Raumalla Lukon fanikatsomon ulkopuolella näkyi enemmän mustavalkoista kuin sinikeltaista kannattajatuotetta. Parhaimmillaan olen ollut Hartwallilla runkosarjapelissä niin, että vajaa puolet on ollut turkulaisia.
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Tapparaa vastaan tunnelmaa ei ollu missään muualla ku vieraskannattajien katsomossa.

Yleensä asia on näin. Itse paljon Hakametsässä vierailleena voi kyl todeta, että ei ole tamperelaisia katsojia, vaan Ilves-kannattajia ja Tappara-kannattajia (sekä jälkimmäisten keväällä heräävä jonkinlainen playoff-inkarnaatio).
 

kiripuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Colorado Avalanche
@Husky Vaara en ole pessimisti vaan realisti.
TPS:n taloutta en myöskään murehdi, toteanpahan vain tosiasian.
Olen paljolti samaa samaa mieltä kanssasi, ettei säästämällä menestystä saada. Pitää pelata isosti, jos jotain halutaan saavuttaa. Tämä asia on hyvin monelle suomalaiselle yritysjohtajalle täysin vieras. Kerronpahan esimerkin: suomalainen yritysjohtaja supistaa ensimmäisenä yrityksen markkinoinnista ja sen jälkeen myynnin sakatessa lomauttaa työntekijät. Ruotsalainen yritysjohtaja sen sijaan panostaa markkinointiin ja tuotekehitykseen. Kumpikohan tekee oikeamman ratkaisun? Itse liputan jälkimmäiselle. Tulokset tämän vastaan sanomattomasti osoittavat olevan oikeampi vaihtoehto.
Kun muutama päivä takaperin esitin, että 100-vuotisjuhlakauteen satsattaisiin ”miljoonan euron” ykköskenttä, niin oli monta kirjoittajaaa, jotka kauhistelivat koko ajatusta eivätkä ollenkaan ymmärtäneet, että jos tuote olisi kunnossa, niin kyllä katsomot varmasti täyttyisivät vaikka pelattaisiinkin väärässä paikassa olevassa ”Artukaisten siilossa”. Ei aina kannattaisi olla lampaita, oltaisiin kerrankin rehellisesti leijonia. Siirrytään puheista tekoihin. Kyllä K&P varmasti tämän ajatuksen kansainvälisen luokan bisnesmiehinä ymmärtävät, että ilman satsauksia, ei mitään menestystarinaa synnytetä.
Hyvä kirjoitus muuten, mutta päätit sitten laittaa mukaan yhden turhan negaation "väärässä paikassa olevassa ”Artukaisten siilossa”". Meillä on liigan toiseksi paras ja hienoin jäähalli ! Matka kauppatorilta hallille on n. 5,8 km!!! Kävellen reilu tunti ja yhteydet loistavat hallille, hyvät pysäköintimahdollisuudet - jopa junalla pääsee ihan viereen, jos on halua tai tarvetta. Turussa on asukkaita noin 195.000 ja Turun seutukunnassa noin 330.000 asukasta. Eli tarvittaisiin 16 Turkuhallia, jotta turkulaiset kaikki pääsisivät katsomaan peliä ja 28 Turkuhallia, jotta kaikki Turun seutukunnan asukkaat mahtuisivat katsomaan peliä.

Olen ihmetellyt tätä uuden hallin sijainti- ja kapasiteettikeskustelua? Uuden monitoimihallin elinkaari on noin 40 vuotta ja investoinnin pituus on siis pitkä, kuin voimalaitoksella. Onko odotettavissa, että Turun seutukunnan asukasmäärä tai TPS:n kannatus laskevat dramaattisesti, koska uuden hallin suunnittelussa on puhuttu reilun 8000 katsojan hallista??? Onko tulossa jokin kauhea pandemia tai jopa sota, joka tuhoaa nimenomaan Turun seutukuntaa aivan järkyttävästi? Jos joku pystyy tämän vahvistamaan, niin ehdotan heti suvulleni, että muutetaan Ouluun tai Rovaniemelle-:)
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Hyvä kirjoitus muuten, mutta päätit sitten laittaa mukaan yhden turhan negaation "väärässä paikassa olevassa ”Artukaisten siilossa”". Meillä on liigan toiseksi paras ja hienoin jäähalli ! Matka kauppatorilta hallille on n. 5,8 km!!! Kävellen reilu tunti ja yhteydet loistavat hallille, hyvät pysäköintimahdollisuudet - jopa junalla pääsee ihan viereen, jos on halua tai tarvetta. Turussa on asukkaita noin 195.000 ja Turun seutukunnassa noin 330.000 asukasta. Eli tarvittaisiin 16 Turkuhallia, jotta turkulaiset kaikki pääsisivät katsomaan peliä ja 28 Turkuhallia, jotta kaikki Turun seutukunnan asukkaat mahtuisivat katsomaan peliä.

Olen ihmetellyt tätä uuden hallin sijainti- ja kapasiteettikeskustelua? Uuden monitoimihallin elinkaari on noin 40 vuotta ja investoinnin pituus on siis pitkä, kuin voimalaitoksella. Onko odotettavissa, että Turun seutukunnan asukasmäärä tai TPS:n kannatus laskevat dramaattisesti, koska uuden hallin suunnittelussa on puhuttu reilun 8000 katsojan hallista??? Onko tulossa jokin kauhea pandemia tai jopa sota, joka tuhoaa nimenomaan Turun seutukuntaa aivan järkyttävästi? Jos joku pystyy tämän vahvistamaan, niin ehdotan heti suvulleni, että muutetaan Ouluun tai Rovaniemelle-:)

Varmaan siksi tuo 8000 ihmisen kapasiteetti lätkälle, kun data kertoo ettei 8000 ole kauhean monta kertaa ylittynyt vuosikymmeniin.

Ethän sinä nyt esim. raflaa ala laajentamaan massiivisesti, jos pöydät eivät ole ikinä muutenkaan täyteen buukattu ja asiakkaiden mielestä safka on tosi usein paskaa.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
@Husky Vaara teit väärän diagnoosin. En ole koskaan ollut sitä mieltä, että Artukaisten halli/siilo olisi väärässä paikassa. Täällä TPS-osiossa on vain tällainen mielipide vallalla, kun syitä katsomojen tyhjentymiseen on etsitty aivan vääristä asioista. Halli on ihan hyvässä paikassa. Sitä ei vaan tunnuta Turussa tajuttavan.
Olen useaan otteeseen todennut, että tuote kuntoon ja ottelutapahtuma sellaiseksi, ettei asiakkaalle synny sellaista tunnetta että taas tuli ryöstetyksi. Liikenteenohjaus ja joukkoliikennejärjestelyt myös kuuluvat ottelutapahtumasta asiakkaalle välittyvään tunteeseen. Jos hallille pääseminen ja sieltä poistuminen on hankalaa, ei sinne kyllä mielellään lähde mieltään pahoittamaan.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Liikenteenohjaus ja joukkoliikennejärjestelyt myös kuuluvat ottelutapahtumasta asiakkaalle välittyvään tunteeseen. Jos hallille pääseminen ja sieltä poistuminen on hankalaa, ei sinne kyllä mielellään lähde mieltään pahoittamaan.
Kyllä sieltä hallilta yleensä pääsee pois parissa minuutissa. Joskus harvoin siellä parkkipaikalla joutuu isommissa peleissä odotamaan ehkä noin 10 min, mutta tämä vaatii jo sen, että on parkkeenraanut viimeiseen nurkkaan. Ei kauhean suuri ongelma, toki tämäkin voisi olla sujuvampaa. Sisään jonottanut tällä kaudella kerran, enkä aikasemminkaan kovin usein ole siihen törmännyt. Toki jos porukkaa on yli 8000, niin ruukia syntyy.

Vaikka nykyiset liikennejärjestelyt ovat olleet jo pidemmän aikaa käytössä, niin vieläkään jengi tajua, että Suikkilantielle kääntyessä keskimmäinen kaista menee Länsikeskukseen suoraan. Tämä kaista on usein tyhjä vasen kaista tukkii tien. Pelkästään tämän ohjeistaminen auttaisi paljon. Poistumisteistä voisi joku noheva seuratyötekijä vääntää vaikka videon, joka pöyrisi matsin jälkeen.

Sisäänajoon auttaisi, että suurimmalle osalle saisi pysäköintikausikortin. Onko tälläinen? Joskus ainakin oli, mutta niin hyvin piilotettu ja heikosti mainostettu tuote, että ainakin uudestaan pitäisi lanseerta. Hinta voisi olla sellainen, että se kannattaisi otaa vaikka kovin usein ei menisi maksulliseen pysäköintiin.
 

kiripuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Colorado Avalanche
Uskotko tosissaan, että Nokia Arenan yli 13000 katselijan kapasitetti jääkiekko-otteluissa tulee täyttymään joka ilta tästä eteenpäin? Kun alkuhurmio - pari ekaa vuotta osa yleisöstä tulee katsomaan hallia - on ohi, niin varsinkin syksyisin on tosi hyvä jos Tapparan ja Ilveksen matseissa on 8000 katsojaa. Jo koko kauden 8000 katsojan keskiarvo vaatii erinomaisen tuotteen. Toki Play-offissa semifinaaleissa ja finaaleissa yli 10.000 katsojaa ja silloin tarvitaan koko hallin kapasiteettia, jotta kukaan peliin haluava ei jää ilman paikkaa. Väitän, että viime keväänä ilman pandemiaa Turkuhallissa olisi ollut useita kertoja yli 10.000 katsojaa IFK:ta ja Lukkoa vastaan. Lukko-finaalihan olisi ollut unelma-ottelusarja - paikallisfinaali. Asia erikseen on sitten vielä muut tilaisuudet, johon Nokia Arena vetää jopa 15.000 katsojaa. Tämän kokoiseen seutukuntaan ja tulevaisuuden tarpeisiin - seuraavat 40-vuotta - oikein mitoitettu halli, kunhan tarjottava tuote on kohdallaan.
 

ElManazer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tepes-valtuusto
Vaikka nykyiset liikennejärjestelyt ovat olleet jo pidemmän aikaa käytössä, niin vieläkään jengi tajua, että Suikkilantielle kääntyessä keskimmäinen kaista menee Länsikeskukseen suoraan. Tämä kaista on usein tyhjä vasen kaista tukkii tien. Pelkästään tämän ohjeistaminen auttaisi paljon. Poistumisteistä voisi joku noheva seuratyötekijä vääntää vaikka videon, joka pöyrisi matsin jälkeen.

Sisäänajoon auttaisi, että suurimmalle osalle saisi pysäköintikausikortin. Onko tälläinen? Joskus ainakin oli, mutta niin hyvin piilotettu ja heikosti mainostettu tuote, että ainakin uudestaan pitäisi lanseerta. Hinta voisi olla sellainen, että se kannattaisi otaa vaikka kovin usein ei menisi maksulliseen pysäköintiin.

Siirsin paremmin sopivaan ketjuun. Mitä tarkoitat tällä Suikkilantiellä kääntymisellä ja näillä kaistavalinnoilla? Vasen kaista siis kääntyy kaupunkiin päin, keskimmäinen loppuu Motonetin jälkeen ja oikea jatkaa suoraan kohti Länsikeskusta Suikkilan läpi. Toki vähän ennen Motonetiä kääntyy myös liittymä Myllyyn päin.

Pysäköintikortista samaa mieltä. En tosiaan voi käsittää, miksi tästä on luovuttu. Aiemmin oli 90€/kausi.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Halli on ihan hyvässä paikassa. Sitä ei vaan tunnuta Turussa tajuttavan.

Tämä on kyllä kieltämättä keskeinen ongelma.

Vaikka halli on aurajoen mielestä hyvässä paikassa, suurimman osan ihmisistä mielestä se on keskellä ei-mitään. Miksiköhän turkulaiset eivät tajua, että paras paikka 11800-paikkaiselle jäähallille on pelto Raision rajalla?

Mietin sitä lähes joka kerta kun tulee käveltyä Kupittaalle katsomaan Tepsiä, että jos halli olisi samanlaisen miellyttävän kävelymatkan päässä, jopa niin että matkan varrella olisi useampikin mukiinmenevä ravitsemusliike, niin olisi miesten kiekkopelissä käyminenkin huomattavasti mukavampaa.

Samaan aikaan:
Liikenteenohjaus ja joukkoliikennejärjestelyt myös kuuluvat ottelutapahtumasta asiakkaalle välittyvään tunteeseen. Jos hallille pääseminen ja sieltä poistuminen on hankalaa, ei sinne kyllä mielellään lähde mieltään pahoittamaan.

Matsibussihan on ihan järkyttävä. Menee ihan miten sattuu välillä ja välillä jättää menemättä. JOS sen saisi toimimaan jotenkin edes välttävän hyvin, niin sekin jo auttaisi paljon. Se ei kuitenkaan ole Tepsistä kiinni.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Nykyisen hallin kapasiteetti on ihan riittävä. Myös muilta osin halli on edelleen tätä päivää. Tuote kuntoon ja liikennejärjestelyt myös, niin kyllä 8000 hengen katsomoita saadaan runkosarjassa useita. Pleijareissa sitten tulee vielä enemmän jos menestystä on niissä odotettavissa. Turkulainen haluaa ennen muuta oman joukkueen voittavan.
Kannattaisi myös miettiä, onko järkeä ottaa paikoituksesta maksu. Tuo raha voitaisiin ihan hyvin kerätä muullakin tavoin ja sitten hyvittää halliyhtiölle. Asiakas pitää saada hallin sisälle hyvällä tuulella eikä paskan maku suussa. Kannattaisi panostaa markkinointiin. Emme enää elä 1990-luvulla, jos ymmärrätte mitä ajan takaa.
 
Itsehän olen sitä mieltä, että pysäköinnin tulisi olla ilmaista tuolla "jumalan selän takana". Pysäköinninohjaajat osoittavat paikat ja pitävät huolen että järjestyksessä täytetään ja sovussa lähdetään. Itselle ainakin tuo pysäköinti on yksi kynnys, miksei välillä tule lähdettyä peliin. Ilmaiseksi tietysti saa pysäköityä siihen pellolle tai kauemmas, mutta aina yksi stressinaihe saako sen auton johonkin vai ei, jos enemmän katsojia tulossa. Kyllä mulle ainakin lippu matsiin ja bensat on niin hintavia, sanokoot kuka tahansa mitä tahansa seurakorteista ja pysäköintikausareista, ettei kiinnosta enää pysäköinnistä maksaa. Oikeastaan ne matsit on niin kalliita ja aikaavieviä tapahtumia, ettei mulle tule enää mieleenkään mennä mitään tiistai-matseja tai lauantai-kookoota kattomaan.

Tämä nyt on yksi ikuisuusaihe vääntää lippujen hinnoista, mutta kyllä mulle ainakin raha on suurin syy jättää pelejä väliin.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Siirsin paremmin sopivaan ketjuun. Mitä tarkoitat tällä Suikkilantiellä kääntymisellä ja näillä kaistavalinnoilla? Vasen kaista siis kääntyy kaupunkiin päin, keskimmäinen loppuu Motonetin jälkeen ja oikea jatkaa suoraan kohti Länsikeskusta Suikkilan läpi. Toki vähän ennen Motonetiä kääntyy myös liittymä Myllyyn päin.

Pysäköintikortista samaa mieltä. En tosiaan voi käsittää, miksi tästä on luovuttu. Aiemmin oli 90€/kausi.
Turkuhallilta tullessa oikea kaista kääntyy satamaan. Vasen ja keskimmäinen kääntyy länsikeskukseen joista vasen kääntyy Mälikkälään. Vasenta kaistaa pitkin pääsee Jyrkkälän kohdalta kääntymään keskustaan. Todella moni kääntyy Artukaistentieltä vasenta kaistaa ja vaihtaa sen oikealle(siis se joka on keskimmäinen Artukaisten tiellä), joka jatkaa Länsikeskukseen. Pointti on, että jos ei ajatellut vaihtaa kaistaa ennen Suikkilaa, niin keskimmäinen kaista olisi paras, joka on usein puolityhjä.
Itsehän olen sitä mieltä, että pysäköinnin tulisi olla ilmaista tuolla "jumalan selän takana". Pysäköinninohjaajat osoittavat paikat ja pitävät huolen että järjestyksessä täytetään ja sovussa lähdetään. Itselle ainakin tuo pysäköinti on yksi kynnys, miksei välillä tule lähdettyä peliin. Ilmaiseksi tietysti saa pysäköityä siihen pellolle tai kauemmas, mutta aina yksi stressinaihe saako sen auton johonkin vai ei, jos enemmän katsojia tulossa. Kyllä mulle ainakin lippu matsiin ja bensat on niin hintavia, sanokoot kuka tahansa mitä tahansa seurakorteista ja pysäköintikausareista, ettei kiinnosta enää pysäköinnistä maksaa. Oikeastaan ne matsit on niin kalliita ja aikaavieviä tapahtumia, ettei mulle tule enää mieleenkään mennä mitään tiistai-matseja tai lauantai-kookoota kattomaan.
Ensimmäiset puolituntia pysäköinti on ilmainen, arkipeleissä pitää siis maksaa vaan jos tulee ihan viime tipassa.

Vetoketjut vetää ihan hyvin ja en ole koskaan mitään ongelmaa parkkipaikoilla havainnut. Toinen mikä auttaisi oli pelin jälkeen sulkea Artukaistentieltä Kirjaltajankadulle kääntyminen. Tämä liikenne hidastaa merkittävästi parkkipaikalta poistumista. Isoissa peleissä liikenteenohjaus pitäisi saada ehdottamasti Länsikaarelle Artukaistentien risteykseen.

Katettu pyöräparkki olisi myös todella hyvä lisä.
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Joo, liikennejärjestelyt ovat aika pieni paha nykyään, kun monikaistaisuutta on lisätty etenkin kaupungin puoleisilla väylillä. Ennen wanhaan pelistä lähtö oli vähän saakelisti hitaampaa ja motivaatio monelle käyttää matsibussia siksi suurempi.

Itse en myöskään pidä hallin sijaintia suurena ongelmana. Halli itsessään alkaa olla jo hieman vanhentunut, mutta silti vielä ihan kelpo esim hienojen av-päivitysten vuoksi.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Toivottavasti TPS on tehnyt markkinatutkimuksen, jossa on selvitetty, mikä on pääasiallisin katsojaprofiili. Täällä saa helposti sellaisen käsityksen, että pääasiallisin katsoja asuu kävelymatkan päässä hallista ja hänen täytyy saada hallissa ja kävelymatkansa aikana nauttia alkoholia.
Itse väitän ilman minkäänlaista tutkimusta, että tavallisin katsojaryhmä on perheet joko kokonaisuudessaan tai isä ja lapset. Asuvat joka tapauksessa henkilöautomatkan päässä hallista, olkoon hallin sijainti mikä tahansa vaikka Ratapihalla. Siksi pysäköinti ja liikenteen sujuminen on yksi tärkeimmistä asioista.
Ratapihalla esimerkiksi liikenne olisi aivan yhtä härdelliä, joten toivottavasti päättäjät eivät hyväksy Ratapihalle sellaista monitoimiareena, minkä pysäköintiongelmaa ei ratkaista samalla kertaa rakennusluvan myöntämisen kanssa. Artukaisissa tilaa riittää ja siksi se on autoilevan asiakkaan kannalta ihan hyvässä paikassa. Vain liikennereititys pitäisi suunnitella kokonaan uudelleen. Se ei ole kallis projekti, mutta jostain syystä siihen ei haluta ryhtyä
Ottelun jälkeen perheet eivät jää hallille ”ottamaan kuppia” vaan pyrkivät nopeasti omalla autollaan kotiin, koska lasten pitää päästä nukkumaan. Kyllä se ottaa päähän, jos autossa istutaan ruuhkassa, joka ei tunnu vetävän alkuunkaan, ottelu on hävitty ja ”kakarat” ja vaimo ovat naama nyrpyllään, kun iskä sanoi, että on kiva ilta edessä ja sitten istutaan täällä kylmässä ja pimeässä autossa, kun järjestäjät eivät viitsi järjestää edes liikenteen ohjausta tilaisuudesta pois, mutta silti osasivat rahastaa pysäköinnistä.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ratapihan sijainti tulee varmasti olemaan kävelymatkan päässä useammalle TPS-fanille kuin mitä nyt on Härkämäki/Jyrkkälä/Pahaniemi/Perno-akselilla jossa asuu paljon telakkatyövoimaa ja ulkomaalaistaustaista väestöä joita jääkiekko tuskin paljoa puhuttelee.
Parempien kulkuyhteyksien päässä uusi sijainti tulee olemaan joka tapauksessa, oli sitten kävellen, fillarilla, julkisilla tai omalla autolla. Lisäksi uudelta hallilta on huomattavasti helpompi lähteä jatkamaan iltaa jos siltä tuntuu. Se on ollut myös Kupittaalla se hyvä puoli, mukava kävellä matsin jälkeen keskustaan ja poiketa parissa kuppilassa, vaikka Kupittaa on paljon kauempana ydinkeskustaa mitä Ratapiha, joka käytännössä on osa sitä.
 

12961

Jäsen
Ratapihan sijainti tulee varmasti olemaan kävelymatkan päässä useammalle TPS-fanille kuin mitä nyt on Härkämäki/Jyrkkälä/Pahaniemi/Perno-akselilla jossa asuu paljon telakkatyövoimaa ja ulkomaalaistaustaista väestöä joita jääkiekko tuskin paljoa puhuttelee.
Parempien kulkuyhteyksien päässä uusi sijainti tulee olemaan joka tapauksessa, oli sitten kävellen, fillarilla, julkisilla tai omalla autolla. Lisäksi uudelta hallilta on huomattavasti helpompi lähteä jatkamaan iltaa jos siltä tuntuu. Se on ollut myös Kupittaalla se hyvä puoli, mukava kävellä matsin jälkeen keskustaan ja poiketa parissa kuppilassa, vaikka Kupittaa on paljon kauempana ydinkeskustaa mitä Ratapiha, joka käytännössä on osa sitä.

Kuten johonkin hallihanketta käsittelevään ketjuun kirjoitin, niin omalla autolla tulijoita ei ainakaan kaavaehdotuksessa näkynyt huomioituna kovinkaan hyvin. Kaavan pohjana oleva liikennesuunnitelma vaikutti täydelliseltä farssilta.

Areenan parkkipaikkoja oli osoitettu Louheen ja taisipa Toriparkkikin olla mainittu. Areenan omia paikkoja oli kaavassa todella vähänlaisesti. Ehkä vain sillä Executive-parkkikortilla on tarkoitus päästä lähellekään ovea.

Tarkastin. Ratapihan areenalle on kaavaehdotuksessa 650 autopaikkaa. Turkuhallilla 4200.

EDIT: Turkuhallin tuo luku taitaa pitää Messukeskuksen sisällään, joten siinähän niitä on kyllä liikaakin.
 
Viimeksi muokattu:

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuten johonkin hallihanketta käsittelevään ketjuun kirjoitin, niin omalla autolla tulijoita ei ainakaan kaavaehdotuksessa näkynyt huomioituna kovinkaan hyvin. Kaavan pohjana oleva liikennesuunnitelma vaikutti täydelliseltä farssilta.

Areenan parkkipaikkoja oli osoitettu Louheen ja taisipa Toriparkkikin olla mainittu. Areenan omia paikkoja oli kaavassa todella vähänlaisesti. Ehkä vain sillä Executive-parkkikortilla on tarkoitus päästä lähellekään ovea.

Gatoradella on 1200 parkkipaikkaa, Ratapihalle on merkattu 785 paikkaa tapahtumiin:
https://www.turku.fi/sites/default/files/atoms/files/turku_esitys_yleisotilaisuus_2021-10-27.pdf (sivu 4)

Eli parkkipaikkamäärä pienenee kyllä, mutta halli onkin parempien kulkuyhteyksien päässä.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Lapsiperheet eivät pääsääntöisesti asu kävelymatkan päässä Ratapihasta, joten kyllä lapsiperheidenkin pitää omalla autolla lähiöistä, Kaarinasta, Raisiosta, Naantalista ym tulla Ratapihalle aivan kuten Artukaisiinkin.
Miten Ratapihalle voidaan esim 8000 hengen katsojamäärälle järjestää pysäköintitilat? Ei tule onnistumaan millään ja siksi Ratapihalla oleva halli on lapsiperheiden kannalta aivan yhtä väärässä paikassa kuin Artukaisissakin. Sieltä sentään löytyy aina parkkipaikka, joko maksullinen tai vähän kauempaa ilmainen.
Eivät lapsiperheet myöskään jää ottelujen jälkeen ottamaan kuppia. Tuo alkoholin otto ja jääkiekon katsominen ei monillekaan ole mikään vaihtoehto vaan kyllä normaalina arki-iltana on ihan muut asiat mielessä sen jälkeen, kun ottelu on loppu. Eli nopeasti kotiin ja lapset nukkumaan.
 

12961

Jäsen
Gatoradella on 1200 parkkipaikkaa, Ratapihalle on merkattu 785 paikkaa tapahtumiin:
https://www.turku.fi/sites/default/files/atoms/files/turku_esitys_yleisotilaisuus_2021-10-27.pdf (sivu 4)

Eli parkkipaikkamäärä pienenee kyllä, mutta halli onkin parempien kulkuyhteyksien päässä.

Tuo 785 paikkaa sisältää kaikki palvelut, kuten kaupan. Areenan parkkipaikkoja on 570+80 kpl.

Samassa dokumentissa oli muuten seuraava maininta:

”Tapahtumien (5500-8000 henkilöä) aikana arviolta n. 60-80 % autoista (500-1300 autoa) pitää pysäköidä muualle kuin hankealueelle.”

Ja samalla sivulla kartta, jossa nuolet P-louheen ja Toriparkkiin. Kyllä jää noilla spekseillä todella monella perheellisellä nuo tapahtumat väliin.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Edelleen, TPS-kannattajia löytyy uuden hallin lähistöltä huomattavasti enemmän kuin nykyisen. Jos jääkiekko-ottelu olisi lapsiperheiden The Vapaa-ajanviettomuoto, niin eikö Gatorade sitten pullistelisi lapsiperheitä matsista toiseen? Kyllä jääkiekko joutuu enemmän ja enemmän kilpailemaan muiden aktiviteettien kanssa katsojista ja kaikkien munien laittaminen yhteen koriin (autoilla saapuvat) ei ole se ratkaisu jolla asiakkaita saadaan.
Ymmärrän tuon uuden hallin logiikan, kun ollaan parempien kulkuyhteyksien päässä, houkuttaa se käyttäjiä valitsemaan toisen kulkumuodon.
Saman "ongelman" kanssa vääntävät myös Tampere ja Helsinki, eikä Helsinginkään hallihanketta olla sijoittamassa Kehä III:n varrelle, vaikka sinne helpommin autolla kieltämättä pääsisi.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Tuo 785 paikkaa sisältää kaikki palvelut, kuten kaupan. Areenan parkkipaikkoja on 570+80 kpl.

Samassa dokumentissa oli muuten seuraava maininta:

”Tapahtumien (5500-8000 henkilöä) aikana arviolta n. 60-80 % autoista (500-1300 autoa) pitää pysäköidä muualle kuin hankealueelle.”

Ja samalla sivulla kartta, jossa nuolet P-louheen ja Toriparkkiin. Kyllä jää noilla spekseillä todella monella perheellisellä nuo tapahtumat väliin.
Tämä parkkipaikkojen järkyttävän pieni määrä tulee aikanaan aiheuttamaan, ettei lähiöistä eikä kauempaa katsojia juuri hallille lähde ainakaan arkena ja sitten taas itketään, että halli on väärässä paikassa.
Turun päättäjät tekevät virheitä virheiden perään kun juoksevat gryndereiden talutusnuorassa eivätkä ajattele ollenkaan ”maalaisjärjellä”.
 

12961

Jäsen
Tämä parkkipaikkojen järkyttävän pieni määrä tulee aikanaan aiheuttamaan, ettei lähiöistä eikä kauempaa katsojia juuri hallille lähde ainakaan arkena ja sitten taas itketään, että halli on väärässä paikassa.
Turun päättäjät tekevät virheitä virheiden perään kun juoksevat gryndereiden talutusnuorassa eivätkä ajattele ollenkaan ”maalaisjärjellä”.

Niin, tässä on ihan realistinen riski, että hankalampi saavutettavuus henkilöautolla syö kaiken sijainnista muuten koituvan potentiaalin.

Parkkihalliahan tuo viereensä huutaa. Sellaisista tuottamattomista neliöistä ei vain kukaan ole kiinnostunut.

Tuo on jo sinänsä nurinkurista, että parkkipaikkojen vähyys tiedostetaan ja osoitetaan niitä maantieteellisesti lähimpiin parkkihalleihin, joista on joka tapauksessa vittumainen kävelymatka hallille. Siirtymistä ei ole oikein millään tavalla mietitty.

Vai pitäisikö tämä mennä niin, että auto ajetaan Toriparkkiin ja siitä matsibussin kyydillä ratapihalle?
 
Viimeksi muokattu:

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Kannattaa muistaa, että turkulainen kävelee yhteen suuntaan korkeintaan 500 metriä. Talvella ei sitäkään. Kannattaa ihan piruuttaan piirtää tuon säteinen ympyrä areenan ympärille ja katsoa kuinka paljon sen sisällä on asuntoja.
Silloin ymmärtää, ettei areenaa kannata rakentaa Ratapihalle ilman, että parkkipaikkoja on riittävästi. Nykyinen parkkipaikkasuunnitelma on täysin järjen vastainen ja sehän ei hankkeen puuhamiehiä kiinnosta, koska ovat sysäämässä muutoinkin koko areenan suurelta osin Turun veronmaksajien piikkiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös