Eli siis on ollut mietinnässä josko ilmoittautuisi kaveriporukan kanssa johonkin futissarjaan jossain vaiheessa. Tällä hetkellä siis joukkue koostuisi pääosin 17-vuotiaista klopeista, joista suurin osa ei ole edes harrastanut futista. Johonkin ihan höntsäsarjaan olisi varmaankin tarkoitus aluksi mennä potkiskelemaan, niin millaiset mahdollisuudet tähän on Turun seudulla? Milloin tuollaiseen sarjaan voi ilmoittautua ja milloin kausi alkaa? Tarvitseeko joukkue rekisteröidä johonkin ja paljonko kuluja tulee mistäkin asiasta?
Turun Kuntoliiga on ihan hyvä sarja ottaen huomioon nuo mainitsemasi lähtökohdat. Matsit pelataan kesäisin toukokuu-syyskuu-akselilla ja niitä kertyy yhteensä sen 10-15. Formaatti on 7 vs. 7 ja poikittaisella kentällä. Taso on vaihteleva, on olemassa ns. tasolohkot, joten uudet ja edellisillä kausilla lohkoissa heikommin sijoittuneet jengit muodostavat samoja lohkoja, edellyttäen tietysti että ilmoittautuneita jengejä on tarpeeksi. Kahdella edelliskaudella on pelattu joko kahdella tai kolmella lohkolla, ja tasoeroja oli etenkin viime kaudella paljon vähemmän, juuri johtuen tuosta lohkojen tasoittamisesta.
Itse olen pelannut kaverini työpaikan joukkueessa nyt kolme kautta putkeen, ja erittäin hyvä sarja tuo on pelata. En itse ole mikään kovin huono fudiksenpelaaja, mutta on tuossa meidän lohkossa (lohko 2 eli tasoltaan siinä hyvien ja huonojen välimaastossa) oikeasti niitäkin jotka eivät palloa ole kovin paljoa elämänsä aikana potkineet. Myös jotkut paikalliset sählyhallisarjajengit ovat muodostaneet omat futisporukkansa ja tulleet mukaan, joten sullekin sielunveljiä löytyisi ;) Tasollisesti mielenkiintoa tuo myös se, että joissain joukkueissa olen nähnyt jopa naisia pelaavan, ja yksikin jengi koostui lähes pelkästään friiduista ja laittoivat silti kampoihin muille kohtalaisen hyvin, eivät olleet edes viimeisiä. Taisivat kuitenkin olla tuossa heikoimmassa lohkossa mutta silti.
Kustannuksia tulee noin 400 euroa / jengi, mikä ei ole kovin paha. Sisältää matsipallot, tuomarit sekä kenttäkulut. Tuomareiden taso on mitä on (narrifanit eivät kyllä jaksaisi tätä sarjaa), mutta siihenkin tottuu ja sama se on muillekin jengeille. Yhteyshenkilöitä kannattaa porukasta valita yksi tai kaksi, ja pitää Palloliiton Turun alueella tarvittaessa sähköpostitse yhteyttä noihin toimiston henkilöihin, ovat hyvin perillä myös Kuntoliiga-asioista. Jos siis jotain juttuja ilmenee joita haluaa selvittää.
Aika pintaraapaisu tää oli, toivottavasti oli apua. Tässä vielä linkki ssarjan sivuille. Kysy jos jotain jäi uupumaan.
Harrastejalkapalloilu-Kuntoliiga