Veikkaan, että tässä myös voi olla vähän tulkinta kysymys mitä tarkoittaa se, että toivoisi joukkueeseen omia kasvatteja ja miten se vaikuttaa menestykseen.
Itse en esimerkiksi nyt juurikaan runkosarjan aikana haaveile vielä kevään mestaruudesta, mutta sen sijaan itseä kyrpii nähdä tilanne jossa loukkaantumissumassa omasta takaa ei löydy nuoria pelaajia edustukseen. Toisin sanoen ihan sama ketkä siellä keväällä juhlii Ilves-paita päällä mestaruutta, mutta olisihan se kiva nähdä omia kasvatteja vaikka tässä vaiheessa kautta kokoonpanossa kun niille on kysyntää. Sanottakoon vielä, että Laurell on ollut itselle esimerkiksi tälläinen positiivinen ilmestys.
Mun mielestä terveessä organisaatiossa rotaatio pitää pyöriä ainakin osittain Liiga-joukkueen ja U20 joukkueen välillä. Ja toki Bau, Laurell, Kos, Soini ja Tukio ovatkin välillä U20 joukkueen mukana, mutta silti sanon että sinne mahtuisi vähintään toinen mokomo taistelemaan paikasta satunnaisiin Liiga-peleihin.
Tästä täysin samaa mieltä. Olen tiukasti "omat pojat"-leirissä, enkä silti tarkoita, että kokoonpano pitäisi kasata pelaajista, jotka oppivat luistelemaan Ilveksen kiekkokoulussa. Minusta ainakin A-junnujen, eiku U20, ja ehkä myös U18 pitäisi olla paikka rakentaa tulevaisuuden pelaajia sekä Liiga-joukkueen että heidän oman uransa tarpeisiin. Sitä nuoremmat sitten voivat katsoa tuota polkua mahdollisena tulevaisuuden optiona.
Kaikille ei ole polkua, ainakaan suoraa sellaista, edustusjoukkueeseen, mutta hyvien olosuhteiden ja valmennuksen pitäisi olla vetovoimatekijöitä. Jos nyt sitten joku pääsee Ilveksen panostuksilla menestymään muualla, Suomessa tai ulkomailla, niin sekään ei ole tappio, vaan osoitus hyvästä junioritoiminnasta taas seuraaville joukkuettaan valitseville junioreille.
Ylipäätään juniorijoukkueita ei pitäisi laskea joko kustannuseräksi tai AHL:ksi paikkaamaan loukkeja, vaan paikaksi, jossa juniorit pääsevät kehittymään nähden samalla koko ajan läheltä edustusjoukkueen toimintaa ja vaatimustasoa. Tuosta aiheutuu jonkin verran kustannuksia, ja toisaalta sieltä toivottavasti saadaan peruspaikkoja super-junnujen lisäksi.
TL DR: Ostomestaruus kelpaa, mutta pelkkä mestaruuden jahtaaminen ei rakenna suurseuraa (kts. PSG). Haluan ajatella mestaruuden ja yksittäisen kauden sijaan dynastiaa, joka perustuu laadukkaaseen tekemiseen monella tasolla edustusjoukkue keskiössä.