Urheilijan suoritusten kritisoinnin perusteista ja kohtuullisuudesta

  • 6 734
  • 92

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mace kirjoitti:
Asiana ihan hyvää pohdintaa, mutta ajautuu sivuraiteelle alkuperästään. Kyse oli nimittäin karkeasti ottaen siitä, että jos urheilija pärjää vain maailmancupissa, mutta ei arvokisoissa, hän ei kuulemma edistä Suomen mainetta maailmalla. Siihen minä totesin, että kyllä maailmancupin suvereeni valtias jää varmasti ihmisten mieliin, kuten jää arvokisavoittajakin. En ottanut lainkaan kantaa siihen, että onko menestyvällä urheilijalla ylipäätään positiivista vaikutusta edustamansa maan julkisuuskuvaan, koska se oli aiheen kannalta aivan toissijainen asia.

Ei olisi ensimmäinen kerta kun olen ajatuksissani lukenut ja tulkinnut tekstejä väärin joten pahoitteluni siitä, että pohdintani - joskin asiallinen kuitenkin - ajautui hivenen sivuraiteille itse keskustelusta.

Siinä varmaan olet oikeassa, että maailmancupin suvereeni voittaja varmasti jää lajia seuraavien mieliin siinä missä arvokisavoittajakin, se on kuitenkin todettava, että suuri yleisö mieltänee arvokisavoittajat statusarvoltaan tärkeämmiksi kuin mc-voittajat, (eri asia on sitten juuri se onko menestyvällä urheilijalla ylipäätään positiivista vaikutusta edustamansa maan julkisuuskuvaan).

Kieltämättä kuitenkin mielenkiintoista vääntöä sinun ja varjon välillä, minullekin tulee väistämättä mieleen eräs vääntö noin neljän vuoden takaa. Sama kaiku on askelten...

vlad.
 

scholl

Jäsen
siffa kirjoitti:
Yritin nopeasti googlettaa noita maailmancupin yhdistetyn rahapalkintoja, mutta en löytänyt niistä mainintoja. Luulisin Mannisen eniten mc-voittoja saavuttaneena yhdistetyn miehenä keränneen jo melkoisen omaisuuden itselleen.

Jos vertaa esim. alppihiihtoon tai vaikkapa mäkihyppyynkin niin toki yhdistetyssä on pienemmät palkkiot. Itse muistelisin että Mannisen raha-ansiot ovat noin satatonnia tässä vaiheessa kautta ja hän sanoi rahojen menevän talonrakentamiseen. Ahonenhan tienasi viime vuonna kevyesti yli 200ke pelkkinä mc-palkintorahoina. Samoin Poutiainen, vaikkei dominoinut samalla tavalla alppisirkusta.
 

Kaivanto

Jäsen
siffa kirjoitti:
Yritin nopeasti googlettaa noita maailmancupin yhdistetyn rahapalkintoja, mutta en löytänyt niistä mainintoja.

Tuleepas epämääräinen vastaus, mutta törmäsin joskus tämän talven mittaan jossain mainintaan jonkin pohjoismaisen hiihtolajin jonkun voittajan voittosummasta ja se oli 12 000 Sveitsin frangia (summasta olen jokseenkin varma - mitenköhän hitossa se on jäänyt mieleen). En muista, oliko mäkihyppy, yhdistetty vai hiihto enkä tiedä, vaihtelevatko summat lajeittain ja kilpailuittain paljon. Mutta suuruusluokka on tuo.

12 000 Sveitsin frangia on noin 7700 euroa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
hannes_ko kirjoitti:
Millaista aikaperspektiiviä haet? Kirjoitin tästä jo toiseenkin ketjuun, mutta olympiavoitto sinänsä ei tee kenestäkään kuolematonta. Onko Veikko Huhtanen kuolematon? Onko Esko Rechardt kuolematon? Marjut Lukkarinen (Rolig), Mikko Kolehmainen, Janne Lahtela? Ovatko he legendoja edes Suomen mittakaavassa? Mielestäni eivät.

En tiedä, mutta kun sitä käy Berliinissä katsomassa kiveen hakattuja nimiä Volmari Iso-Hollosta eteenpäin tai Montrealissa metallitauluihin kaiverrettua Lasse Vireniä, niin jotenkin siinä vain tulee tietynlainen iättömyyden tunne.
Maailmancupin voitot kyllä varmaan löytyvät netistä ja tilastokirjoista, mutta kiveen hakattu säilyy...kuulemma Ateenan olympiakehdosta löytyy yhä wanhojen voittajien nimiä. En ole paikanpäällä käynyt asiaa toteamassa, joten varmaksi en asiaa väitä.

Toisin päin, muistetaanko Juha Mieto pelkästään ikuisena arvokisafloppina?

Miedolla on iso parta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
off-topiccia, mutta jääköön viimeiseksi
Mace kirjoitti:
Mutta silloin neljä vuotta sittenhän oli tyystin eri tilanne, sinähän silloin nimenomaan tarkoitit sitä mitä sanoit, ja ihan kirjaimellisesti vieläpä.

Jaahas, johtopäätösten tekeminen ei todellakaan ole sinun leipälajisi.

Minä en ole jääräpää, joka ei voisi myöntää virhettään, joten voin sen aivan hyvin tehdä tässä vielä kertaalleen. Aiempi ilmaisuni oli huono ja epätarkka, mikä mahdollisti väärinkäsityksen syntymisen. Tarkoitin siis, että maailmancupin suvereeni kokonaisvoittaja jää _varmaankin_ ihmisten mieliin. Tuo on se "sanoma", jota siinä lauseessa hain. En siis tarkoittanut sitä, että tuollainen urheiliija _varmasti_ eli välttämättä jäisi mieliin. Nyt se on ainakin korjattu, niin ei tarvitse jatkaa väärinkäsitysten tiellä tämän enempää.

Näin todettakoon. Jos sanoman ilmaisu onnistuu yhdellä sanalla, miksi käyttää alkuun väärää ja vielä yrittää kiemurrella siitä pois semanttisella kikkailulla, sen sijaan että heti alkuun todeta väitteen olleen väärä esitetyssä muodossa.

Heh, tiukkaa se näköjään varjolle tekee.. vieläkin.. tosin olihan se kyllä totaalinen nöyryytys sinulle, ei ihme ettet ole vuosien saatossakaan siitä toipunut. :)

Mutta toiset sentään oppivat jotain tekemisistään, tämä ei tunnu olevan sinulle kovinkaan helppoa, koska toistat samoja virheitä kuin minä 4 vuotta sitten.
 

Mace

Jäsen
Tulkoon minultakin nyt vielä ensimmäinen ja viimeinen puhdas off-topic tähän asiaan.

varjo kirjoitti:
Näin todettakoon. Jos sanoman ilmaisu onnistuu yhdellä sanalla, miksi käyttää alkuun väärää ja vielä yrittää kiemurrella siitä pois semanttisella kikkailulla, sen sijaan että heti alkuun todeta väitteen olleen väärä esitetyssä muodossa.

Arkikielessä ainakin itselläni on toisinaan tapana käyttää sanoja, jotka eivät ehkä sanakirjamerkityksiltään ole ko. tarkoitukseen niitä kaikkein parhaimpia/yksiselitteisimpiä, mutta joita silti käytetään. Esimerkkinä vaikkapa tuo varmasti-sanan käyttö tietyissä yhteyksissä varmaankin-sanan sijasta. Mutta moka mikä moka, ja nyt se on korjattu. Ja siis ei tuossa asiassa ole mitään kikkailua tai muutakaan vastaavaa. Minunkin mielestäni se lause tulkitsemallasi tavalla luettuna on väärä ja suorastaan absurdi. Ja sen lauseen tosiaankin tulkitsee juuri tuolla tavalla, koska ei voi tietää lukijan tarkoitusperiä eikä äänensävyä/-painoa. Tuohan nyt on sanomattakin selvää ja se voidaan todeta tässä vaikka yhteen ääneen. Virheellinen sanamuoto, joka on nyt korjattu. No problem. Ja vaikka en sitä väitteeksi tarkoittanutkaan vaan lähinnä heitoksi, niin yhtä kaikki, virheellinen se sanamuoto joka tapauksessa on. Tämä tästä.

varjo kirjoitti:
Mutta toiset sentään oppivat jotain tekemisistään, tämä ei tunnu olevan sinulle kovinkaan helppoa, koska toistat samoja virheitä kuin minä 4 vuotta sitten.

Missä yhtäläisyydet? Minä kirjoitin nyt jotain, joka ei pitänyt paikkaansa. Korjasin sanomaani heti väärinkäsityksen tajuttuani, koska lauseen tarkoitus ei ollut se, jollaiseksi sen aivan ymmärrettävästi tulkitsit. Mutta moka oli siis minun, koska valitsin sanani huonosti. Nyt asia on korjattu. Eikä tilanne olisi sen kummempi, vaikka olisin sen tarkoittanut ihan sanatarkaksi väitteeksikin, kuten sinä ilmeisestikin haluat uskoa. Se virhe olisi siitä huolimatta tullut nyt myönnettyä ja korjattua.

Muutama vuosi sitten sinä puolestasi esitit järjettömän väitteen, jota puolustit kivenkovaa varmaan ainakin kymmenen (10!) viestin ajan mitä ihmeellisimmillä selityksillä ja jankutuksilla. Jos siis kyse olisi ollut väärinymmärryksestä, olisit taatusti asiasta maininnut heti aluksi ja korjannut väitteesi. Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Ei tapahtunut, kunnes sitten lopulta umpikujassa ollessasi annoit ymmärtää, että olitkin tarkoittanut muuta kuin mistä oli jauhettu koko viestiketjun ajan. Aiemmin et kuitenkaan missään vaiheessa ollut korjannut asiaa. Tietysti olisit korjannut asian heti, jos kyseessä olisi ollut väärinkäsitys. Aivan kuten minä tein äsken. Missä siis ne yhtäläisyydet?

Toinen heittää virheellisen kommentin, huomaa virheensä ja korjaa sen oikeaan muotoon. Toinen taasen tekee virheellisen kommentin, alkaa puolustaa väitettään vimmatusti eikä missään vaiheessa anna ymmärtää, että olisi tullut väärinymmärretyksi. Hän jatkaa väitteensä tukemista siihen saakka, kunnes huomaa olevansa umpikujassa ja sitten heittää pelastusrenkaan. Tapauksethan eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Millä perusteilla siis sanot, että toistan samoja virheitä kuin sinä 4 vuotta sitten? Noilla tapauksillahan ei ole mitään muuta yhteistä kuin se, että molemmissa alkuperäinen lause oli virheellinen. Tällä kertaa kyse oli vain erehdyksestä, joka myönnettiin ja korjattiin. Silloin vuosia sitten sinun tapauksessasi näin ei tapahtunut. Sinä et missään vaiheessa väittelyn tuoksinassa korjannut väitettäsi tai sanonut, että kyse olisi ollut väärinymmärryksestä. Eli missä ovat ne yhtäläisyydet näiden tapausten välillä?

Se sinun suuri virheesihän oli juuri se, että takerruit puolustamaan täysin kestämätöntä väitettäsi. Eli ylpeytesi ei antanut periksi myöntää mokaasi ja besserwisseriyttäsi. Minä en taasen moiseen ole syyllistynyt, vaan korjasin ja myönsin virheeni. Enkä olisi syyllistynyt, vaikka olisin tuon aiemman heittoni väitteeksi tarkoittanutkin (kuten sinä ilmeisesti yhä luulet minun tarkoittaneen). Siinäkin tapauksessa olisin myöntänyt erheeni heti ja korjannut väitteen sanamuodon yksiselitteiseksi. En siis todellakaan pysty näkemään näitä tapauksia vastaavanlaisina, vaikka sinulla sellaista hinkua (ymmärrettävästi) tuntuu olevankin.

On viisainta, että jatkamme tätä keskustelua privaatisti (mikäli siis koet, että aihetta on vielä syytä käsitellä) emmekä sotke tätä puuta enää tämän enempää. Mutta sitä minä en niele, että sinä rinnastat tekemäni erehdyksen ja sen myöntämisen sinun vuosien takaiseen erehdykseesi ja sitä seuranneeseen epätoivoiseen hölmöilyysi. En perkeleessä hyväksy. Siksi tämä totaalinen off-topic oli bannin uhallakin tänne laitettava.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
scholl kirjoitti:
Jos vertaa esim. alppihiihtoon tai vaikkapa mäkihyppyynkin niin toki yhdistetyssä on pienemmät palkkiot. Itse muistelisin että Mannisen raha-ansiot ovat noin satatonnia tässä vaiheessa kautta ja hän sanoi rahojen menevän talonrakentamiseen. Ahonenhan tienasi viime vuonna kevyesti yli 200ke pelkkinä mc-palkintorahoina. Samoin Poutiainen, vaikkei dominoinut samalla tavalla alppisirkusta.

Kaivanto antoi yhden arvion eli Manninen saisi n. 8000 euroa mc-voitosta. Eihän se mikään huima summa ole ja minulla on sama käsitys, että mäkihypyssä ja varsinkin alppihiihdossa, mieksei myös maastohiihdossakin palkintorahat ovat korkeammat kuin yhdistetyssä.
Mannisen ylivoimaisuus yhdistetyssä takaa hänelle jatkuvasti mc-voittoja. Hänelle ei ole näköpiirissä varteenotettavaa kilpailijaa vaan Mannisen ylivoimaisuus näyttää vain vahvistuvan, joten sievoiset summat rahaa tulee Manninen urheilemisellaan ansaitsemaan. Minä muistan hänet tästä saavutuksesta. Sekä urheilullinen että taloudellinen tulos Mannisen kohdalla ovat huippuluokkaa.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Manninen on saavuttanut tällä kaudella 99 tuhatta euroa.
Talonsa runkon hän on saanut lahjoituksena tai sponssirahoina miten vaan, samoin tontin ja talon sisämateriaalit eli ei siihen taloon enää paljon rahoja mene.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jatkettakoon tosiaan tästä eteenpäin yv:llä, mikäli tarvetta esiintyy.

Mace kirjoitti:
Minunkin mielestäni se lause tulkitsemallasi tavalla luettuna on väärä ja suorastaan absurdi.
...
Missä yhtäläisyydet? Minä kirjoitin nyt jotain, joka ei pitänyt paikkaansa. Korjasin sanomaani heti väärinkäsityksen tajuttuani, koska lauseen tarkoitus ei ollut se, jollaiseksi sen aivan ymmärrettävästi tulkitsit.

Kyse on siitä, että alkuun käytit termiä, jonka liiallisesta käytöstä itse kritisoit vuosia sitten. Eikä tuo kikkailu nyt vaan toimi, "varmasti" kun ei muutu miksikään, vaikka sitä nyt yrität kovasti muuksi muuttaa.
Ei kyse ole siitä miten minä sitä tulkitsen, vaan miten sinä sen kirjoitit.
Vaikka myönnätkin, että väite oli liioiteltu, jatkat silti vääntämistä siitä mitä se "varmasti" mielestäsi tarkoittaa, vaikka sen merkitys on kovin selvä.


Muutama vuosi sitten sinä puolestasi esitit järjettömän väitteen, jota puolustit kivenkovaa varmaan ainakin kymmenen (10!) viestin ajan mitä ihmeellisimmillä selityksillä ja jankutuksilla.

Kuka esitti väitteen?

Jos siis kyse olisi ollut väärinymmärryksestä, olisit taatusti asiasta maininnut heti aluksi ja korjannut väitteesi. Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Ei tapahtunut, kunnes sitten lopulta umpikujassa ollessasi annoit ymmärtää, että olitkin tarkoittanut muuta kuin mistä oli jauhettu koko viestiketjun ajan. Aiemmin et kuitenkaan missään vaiheessa ollut korjannut asiaa. Tietysti olisit korjannut asian heti, jos kyseessä olisi ollut väärinkäsitys. Aivan kuten minä tein äsken. Missä siis ne yhtäläisyydet?

Kyse ei ollut omasta väitteestäni, vaan toisen väitteestä, jota yritin puolustaa. Se, että oma näkökantani sitten muuttui keskustelun aikana, nyt onkin eri asia.

Yhtäläisyydet ovat lähinnä siinä, että vaikka nyt lopetit pyristelyn kolmen viestin jälkeen, vielä tässäkin (lainaamassani) viestissä jatkat vääntelemistä ja itseasiassa yrität sysätä tulkintavirhettä minun niskoilleni, vaikka virhe on vain ja ainoastaan siellä päässä.

Se sinun suuri virheesihän oli juuri se, että takerruit puolustamaan täysin kestämätöntä väitettäsi. Eli ylpeytesi ei antanut periksi myöntää mokaasi ja besserwisseriyttäsi.

Kuten sanoin jo aikaisemmin, et todellakaan osaa tehdä johtopäätöksiä.
 

Mace

Jäsen
varjo kirjoitti:
Jatkettakoon tosiaan tästä eteenpäin yv:llä, mikäli tarvetta esiintyy..

Jatketaanpa sittenkin tässä ketjussa.


varjo kirjoitti:
Kyse on siitä, että alkuun käytit termiä, jonka liiallisesta käytöstä itse kritisoit vuosia sitten. Eikä tuo kikkailu nyt vaan toimi, "varmasti" kun ei muutu miksikään, vaikka sitä nyt yrität kovasti muuksi muuttaa.
Ei kyse ole siitä miten minä sitä tulkitsen, vaan miten sinä sen kirjoitit.
Vaikka myönnätkin, että väite oli liioiteltu, jatkat silti vääntämistä siitä mitä se "varmasti" mielestäsi tarkoittaa, vaikka sen merkitys on kovin selvä.

Kyllä, satuin kirjoittamaan saman "varmasti"-sanan kuin sinä silloin vuosia sitten (vai olikohan sinulla käytössä taatusti-sana)? Mikä on siis pointtisi? Sekö että minä käytin samaa sanaa, jonka käytöstä sinua kritisoin? Näinhän minä tein, mutta muuta yhteistä tilanteilla ei olekaan. Ei varmasti-sanan käyttämisessä ole mitään vikaa, mutta jos sitä käyttää väärässä paikassa (kuten minä nyt ja sinä vuosia sitten), pitää joko myöntää virheensä ja korjata sanomisiaan (kuten minä tein) tai sitten voi tietysti jatkaa väkinäistä vänkäämistä (kuten sinä teit silloin vuosia sitten). Tapaukset ovat siis kovin erilaisia, vai väitätkö muuta? Minähän nyt huomasin heti alkuperäisen väitteeni virheellisyyden ja olen sen jo monesti korjannut. Ja korjaan taas: alkuperäinen väitteeni oli virheellinen eikä pitänyt paikkaansa. Sinä taasen et silloin missään vaiheessa myöntänyt virhettäsi etkä myöskään ollut valmis korjaamaan sitä, vaan jääräpäisesti yritit puolustaa täysin kestämätöntä väitettä. Tässä on selvä ero.


varjo kirjoitti:
Kuka esitti väitteen?
.
.
.
Kyse ei ollut omasta väitteestäni, vaan toisen väitteestä, jota yritin puolustaa. Se, että oma näkökantani sitten muuttui keskustelun aikana, nyt onkin eri asia.

Sinä esitit. En muista, tulitko keskusteluun alun perin mukaan toisen väitettä puolustaaksesi, mutta heti pian väittelyn alkupuolella esitit täysin järjettömän väitteen etkä korjannut sitä vaan päinvastoin yritit epätoivoisesti puolustella sammakkoasi. Muistutan myös siitä, että ketju voidaan kaivaa naftaliinista, jos yrität sanoa, ettet olisi moista väitettä esittänyt. "Heinoilla on _taatusti_ parempi tilanne kuin..." Jotenkin tuohon suuntaan se väitteesi meni, ja se voidaan todellakin tarkastaa, jos et muuten myönnä esittäneesi väitettä.



varjo kirjoitti:
Yhtäläisyydet ovat lähinnä siinä, että vaikka nyt lopetit pyristelyn kolmen viestin jälkeen, vielä tässäkin (lainaamassani) viestissä jatkat vääntelemistä ja itseasiassa yrität sysätä tulkintavirhettä minun niskoilleni, vaikka virhe on vain ja ainoastaan siellä päässä..

En todellakaan ole sysännyt mitään tulkintavirhettä sinun niskoillesi. Minähän kirjoitin, että tulkintasi oli täysin ymmärrettävä ja hyväksyttävä. Juuri sillä tavallahan sen minun lauseeni ihminen tulkitsee. Eli ei, en syytä sinua mistään tulkintavirheestä, vaan moka oli minun. Valitsin väärän sanan ja sen myötä koko "väitteeni" oli väärä ja paikkaansa pitämätön. Eli tässä asiassa ei todellakaan ole mitään kiemurtelemista tai vääntelemistä, vaan myönnän asian suoraan. Virhe oli minun, ei sinun. Mitkä siis ovat niitä yhtäläisiä seikkoja?



varjo kirjoitti:
Kuten sanoin jo aikaisemmin, et todellakaan osaa tehdä johtopäätöksiä.

Se muutaman vuoden takainen ketju kertoo enemmän kuin tuhat johtopäätöstä. Se voidaan edelleenkin kaivaa esille ja katsoa faktat sieltä, jos muistisi meinaa reistailla. Muussa tapauksessa kysyn: jos silloinen kiemurtelusi ja pyristelysi ei johtunut besserwisseriydestäsi ja ylpeydestäsi, niin miksi helvetissä et myöntänyt virhettäsi vaan koitit epätoivoisesti puolustella täysin järjetöntä väitettä? Mitä johtopäätöksiä tuollaisesta käytöksestäsi pitäisi sitten tehdä, jos minun tekemäni olivat kerran huonoja? Kerro toki. Miksi et voinut myöntää virhettäsi ja korjata asiaa?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ja palataksemme asiaan, eli Manniselle kuittailuun:
*köh* floppi *köh*.

Mikä on virallinen tekosyy tänään? Majoituspaikan patjassa oli kuhmu? Aamupuuro kylmää vaiko tuoremehu suodattamatonta?

Noei, mutta vähän nihkeältä tuo historia näyttää. Toisaalta MM-kisat ovat ensi vuonna, joten ehkä silloin sitten.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
varjo kirjoitti:
Ja palataksemme asiaan, eli Manniselle kuittailuun:
*köh* floppi *köh*.

Mikä on virallinen tekosyy tänään? Majoituspaikan patjassa oli kuhmu? Aamupuuro kylmää vaiko tuoremehu suodattamatonta?

Noei, mutta vähän nihkeältä tuo historia näyttää. Toisaalta MM-kisat ovat ensi vuonna, joten ehkä silloin sitten.

Manninen floppasi. Kuten viime vuonna MM-kisoissakin.

Eiköhän sen nyt kaikki jo tiedä. Jälleen kerran varjolta varsin sisältörikas ja kehittävä viesti.

Eikö nyt kannattaisi mennä jo asiassa eteenpäin, eli yrittää auttaa miestä mäessä. Ja ladulla.

Antakaa nyt ihmiset hyviä vinkkejä, kun kerran niitä teillä on. Vai vittuillakseenko se Manninen floppailee?

Hannu Manninen esiintyi Torinossa surkeasti. Edelleenkään en pidä häntä maanpetturina. Edelleenkään en kehota häntä kiinnittämään huomiota sellaisten ihmisten mielipiteisiin, jotka seuraavat yhdistettyä vain arvokisojen aikaan.

Sen sijaan Mannisen ja muidenkin suomalaisten urheilijoiden valmistautumiseen arvokisoihin on kiinnitettävä huomiota. Epäonnistumisen pelko näyttää kasvavan arvokisoissa onnistumisen tahtoa isommaksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
varjo kirjoitti:
Ja palataksemme asiaan, eli Manniselle kuittailuun:
*köh* floppi *köh*.

Mikä on virallinen tekosyy tänään? Majoituspaikan patjassa oli kuhmu? Aamupuuro kylmää vaiko tuoremehu suodattamatonta?
Olisiko neljän päivän kuume voinut vaikuttaa, olisiko mitenkään?

Minun mielestäni Mannisen joukkue-kilpailun suoritus osoitti, että pää kesti kovassa paikassa huippusuorituksen tekemisen. Joku voisi olla jopa sitä mieltä, että joukkue-kisassa paineet ovat kovemmat kuin henkilökohtaisessa kisassa. Sama pätee Janne Ahoseen, tuohon tämän ketjun perusteilla ajateltuna ajateltuna ikuiseen luuseriin, jota kukaan ei muista parin vuoden päästä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
varjo kirjoitti:
Pari viikkoa sitten tulleessa taistelusukeltajadokkarissa näytettiin hyvin, miltä mies näyttää annettuaan _oikeasti_ kaikkensa, aivan samalta Manninen ei maalissa näyttänyt eikä kyllä sitten pärjännytkään. Eihän sitä tarvitse tajunnan rajamaille vetää, mutta kyllä kestävyyslajeissa näin oman kokemuksen mukaan paljon ratkaisee se, kuinka kovaa _kestää_ juosta/hiihtää.
Tunnettu tosiasia on että kestävyslajeissa voittaja on yleensä porukan parhaassa kunnossa, kun taas totaalisesti sipanneet tulevat maaliin joukossa ynnämuut. Sama juttu kun formuloissa, laenneella koneella (josta on siis on otettu kaikki irti) ei kisoja voiteta ellei käy sellainen tarunomainen säkä että laukeaminen tapahtuu aivan lopussa.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
dana77 kirjoitti:
Minun mielestäni Mannisen joukkue-kilpailun suoritus osoitti, että pää kesti kovassa paikassa huippusuorituksen tekemisen. Joku voisi olla jopa sitä mieltä, että joukkue-kisassa paineet ovat kovemmat kuin henkilökohtaisessa kisassa.

Joku voisi olla jopa sitä mieltä, että joukkue-kisassa
1) peli oli jo menetetty, joten oli helppo hiihtää.
2) Mannisella ei välttämättä ole joukkuekisassa sen ihmeempiä paineita, ainakaan joukkuetovereiden taholta.
3) Mannisen suoritus näytti hyvältä, koska toiset kyttäili. En tosin edes tiedä henk koht aikoja.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
HS tänään:
Kurttila osallistuu maailmancupin kilpailuihin paljolti omalla kustannuksellaan. ”Tämä on tällaista puuhastelua. Mutta niin kauan jatkan, kunnes tulee neljä parempaa suomalaista.”

Kesällä 2004 Jatkoajassa haukuttiin jousiampuja Mari Piuvaa, joka osallistui Ateenan kisoihin. Piuvan isä rahoitti tyttärensä harrastusta. Isäukko nimittäin myi talonsa (edit: tai asuntonsa.)

Pitäisikö Kurttilalta ja Piuvalta kieltää olympiakisoihin osallistuminen? Ovathan he enemmän urheilijoita, kuin SM-liigassa palkkaa saavat neloskentän laiturit.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
FreezingHell kirjoitti:
En tosin edes tiedä henk koht aikoja.
Olin jostain kuulevinani että kisan nopein.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös