Urbaanilegendat

  • 64 305
  • 138

Pietrangelo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Steelers, SS Lazio, Bulls
scholl kirjoitti:
Neuschwabenland on melkoinen urbaanilegenda. Tai siis kaikki mitä alueella uskotaan olleen ja mahdollisesti vieläkin olisi. Samoin toinen legenda on se, että miksi kuusta ei tullut koko ajan Jenkeiltä lähetystä. Amerikan kansalle ei haluttu näyttää, että kuun toisella puolella tosiaankin olisi ollut jo 40 luvulta alkaen saksalaisasutusta.

Asiasta on valmisteilla suomalainen "elokuva". Goebbels tiesi jo aikoinaan mitä tehdä jotta kansa saadaan puolelle ja nyt asia näytetään meille elokuvan muotoon puetussa dokumentissa. ;)

http://www.rautataivas.net/
 
.creep. kirjoitti:
Nainen:-Puhu mulle rumia!
Mies:(miettii hetken)-Pierase huora!
Kuluu hetki.
Nainen:-Tunge sormi perseeseen!
Hetken hiljaisuus.
Nainen:-Eiku mun!
Minä kun luulin, että kyseinen keskustelu käytiin jossakin kotibileissä.

Löysin muuten vanhan ketjun armeijan urbaanilegendoista. Moderaattorit yhdistäkööt jos näkevät sen tarpeelliseksi.
 

ipaz

Jäsen
JZZ kirjoitti:
Itse tuli käytyä tutustumassa luolastoissa sijaitseviin radioasemiin. Tosiaan, hissi meni todella syvälle, ja kerroksia riitti. Tämä ainakin Pansiossa ja Upinniemessä.

Upinniemihän sijaitsee Porkkalassa, joka oli vuokrattuna (ts. pakkoluovutettuna) Neuvostoliitolle vuosina 1944-56. Tuona aika venäläiset mm. louhivat alueelle komentoluolan monien muiden linnoituslaitteiden lisäksi.

Kyllähän Suomi on varmasti paljon paremmin "turvattu" mitä yleinen käsitys antaa ymmärtää. Legendoja kiertää noista luolista paljon ja varmasti osa totta onkin. Itse olen kuullut että näissä mahdollisissa luolissa olisi valtava määrä rynkkyjä, sinkoja, Paseja ym. materiaalia rasvassa odottamassa että niitä ei ikinä tarvitsisi käyttää.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
FlamesFan kirjoitti:
Eipä ole urbaanilegenda. Ennen vanhaan tosiaan kauppias joutui antamaan tuon 50mk jos joutuin turhaan tutkimaan jonkun taskut eikä se joku ollut ottanut mitään. Se tosin otettiin jo pois tuo "käytäntö". Syytä en tiedä.

Tuota noin, tuota noin. Oletko itse saanut rahaa vai ainoastaan "kaverin veljen luokkalainen?"

Siitä syystä olen tuota aina pitänyt urbaanilegendana ja pidän edelleen, koska tuo nyt vain ei kuulosta semmoiselta, mikä voisi olla totta.

Kuka pystyisi asiaa valaisemaan? Jos ei kukaan jatkislainen, niin ehkä Google God tai Jack Bauer? Pitää jutella heille.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
pernaveikko kirjoitti:
Niin ja sairauslomalla todellakin saa mennä töihin ja vakuutukset ovat voimassa. Monet (useimmat?) esimiehetkin kuvittelevat, että vakuutukset eivät olisi voimassa.
Tähän on kuulema tullut muutos (lähteenä työmaan ylin auktoriteetti, elikkäs johdon sihteeri), ja nykyään saa tulla töihin jos siltä tuntuu. Vielä 2000-luvun alussa on tyräleikattu työtoverini hätistetty kotihoitoon, kun oli turhautunut kotona ja yritti tulla töihin. Nyttemmin ko. henkilö asuu Turussa, joten ihan hyvä että pykäliä on viilattu.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Squit kirjoitti:
Kyllähän sitä puhetta on ollut että esim. Niinisalon lippukentän alla on kauheat varastot. Uskon että siellä jonkinmoinen varasto on.

Toinen mistä puhuttiin, oli se että kansainvälisen keskuksen varaston (pienehkö 2-kerroksinen keltainen ja hylätyn näköinen tönö, heti niksulan pääportin jälkeen) alla olisi 7 kerroksinen kellari. Epäilin sitä, mutta kun siellä nakki hommissa kävin, huomasin jäätävän kokoisen tavarahissin. Hiukan ihmetyttää iso tavarahissi pienessä kaksi kerroksisessa talossa...

Juu, kyllä Niksulassa todellakin on jäätävät varastot tykkejä ja niiden ammuksia. Jos sota syttyy, ei kenttätykistö ala millään morttien kolhimilla koulutustykeillä räiskimään. Kaikkea kalustoa ei tosin varastoida Niinisalossa, vaan kauempana olevien alueiden puolustukseen tarkoitettuja tykkejä varastoidaan lähempänä ns. pelipaikkaa.

Se, ovatko nämä ammus- ja tykkivarastot juuri KV-keskuksen tai lippuaukion alla onkin jo täysin eri juttu ja luultavasti lähempänä tätä ketjun aiheena olevaa urbaania legendaa :)

EDIT:

scholl kirjoitti:
Itselläni on sellainen käsitys, että kaikille lisättiin.

Ja tämä taas on puhdas legenda, jolla ei ole mitään totuusarvoa. Olin itse pariin otteeseen tekemässä noita jälkiruokia VMTL-miehenä ja ihan samasta pussista ne jauhot tulivat kuin kouluissa ja muissakin valtion ruokaloissa.

EDIT: Ihan siis vaan, ennen kuin joku alkaa taas faktana tuota legendaa uskomaan :)
 
Viimeksi muokattu:

FlamesFan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, TPS ja Goonit maailmalla.
pernaveikko kirjoitti:
Tuota noin, tuota noin. Oletko itse saanut rahaa vai ainoastaan "kaverin veljen luokkalainen?"

Siitä syystä olen tuota aina pitänyt urbaanilegendana ja pidän edelleen, koska tuo nyt vain ei kuulosta semmoiselta, mikä voisi olla totta.

Kuka pystyisi asiaa valaisemaan? Jos ei kukaan jatkislainen, niin ehkä Google God tai Jack Bauer? Pitää jutella heille.
Itse en ole saanut, koska kerran on tutkittu ja silloin myös varastin xD Mutta mutta.. Kaverit(noin 5) ovat kaikki saaneet tuon 50mk. Eli sanon vielä kerran että ei ole urbaanilegenda.
 

juza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yläasteella puhuttiin naapurikoulun kaverista, joka oli ollut kovalla pakkasella bussipysäkillä ilman pipoa. Bussiin päästyään poika oli alkanut karjumaan ja kuollut siihen paikkaan. Aivot olivat siis luonnollisesti pihalla jäätyneet ja vasta sulaessaan aiheuttanut kovaa kipua ja väistämättömän kuoleman.

Olisiko jopa opettajien liikkeelle laittama huhu, että sitä hattua olisi kouluissa pidetty?

Niin.. samassa bussissa lienee istui se punkkari jota sisään tullut tyttö luuli hammaspeikoksi.. Mutta se sitten onkin ihan eri legenda.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
juza kirjoitti:
Niin.. samassa bussissa lienee istui se punkkari jota sisään tullut tyttö luuli hammaspeikoksi.. Mutta se sitten onkin ihan eri legenda.

Olikohan tuo se sama punkkari, joka kerran bussissa matkustaessani söi yhden mummon matkalipun tarkastajien tullessa?
 
Entäs muuten se tarina, että tuoksuvassa vessassa kannattaa sytyttää tulitikku, joka "polttaa" pahat kaasut mennessään?
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hazardipakki kirjoitti:
Entäs muuten se tarina, että tuoksuvassa vessassa kannattaa sytyttää tulitikku, joka "polttaa" pahat kaasut mennessään?

En tiedä kaasujen polttamisen todenperäisyydestä mitään, mutta oma pappani teki tämän toimenpiteen vielä eläessään joka kerta paskalla käydessään. Vissiin siinä joku vanhan kansan selitys on takana.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Mdawg kirjoitti:
En tiedä kaasujen polttamisen todenperäisyydestä mitään, mutta oma pappani teki tämän toimenpiteen vielä eläessään joka kerta paskalla käydessään. Vissiin siinä joku vanhan kansan selitys on takana.
Tämä ei ole urbaanilegenda. Siinä ei ponnekaasulla toimivat vessan "raikastajat" tee yhtikäs mitään hyvää, kun jyräytät sen mahtiharkon pyttyyn joka uppoaakin kuin Titanic, kolmannella vedolla, pilkottuna. Ei, se haju lähtee joko kulumalla, tai raapimalla riittävä määrä tulitikkuja, kunnes hajunystyräsi vihdoin tunnistavat sen merden löyhkän kadonneen tulitikkujen savun seasta.

Joissain tapauksissa tosin, kannattaa vinkata seurueelle WC:n ulkopuolella jotta väliaikaisesti poistaisivat patterit palovaroittimesta, sekä trendikkäimmillä myös siitä häkävaroittimesta.

Menipä OT:ksi, sekä hieman paskajutuiksi. Jutut siis täyttä paskaa, perseestä, etten sanoisi.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Hazardipakki kirjoitti:
Entäs muuten se tarina, että tuoksuvassa vessassa kannattaa sytyttää tulitikku, joka "polttaa" pahat kaasut mennessään?
Eikös Mythbusters-duo Adam&Jamie tämän urbaanilegendan jossain vaiheessa testanneet ja todenneet oikeaksi? Jonkinlainen tieteellinen selityskin siihen tuli kaupan päälle jostain rikin palamiskaasujen haihduttavasta ominaisuudesta tms.

EDIT: kyllähän tämä myytti oli busted. Lisätietoja
 
Viimeksi muokattu:
Mr.Fox kirjoitti:
EDIT: kyllähän tämä myytti oli busted. Lisätietoja
Jep, myytti murrettu. :)

wikipedia kirjoitti:
Lighting a match does not reduce the concentration of hydrogen sulfide and methyl mercaptan, the odorous gases commonly found in flatulence. The smell of a safety match being ignited instead masks the smell of methyl mercaptan when tested individually.
 

Rocco

Jäsen
Mr.Fox kirjoitti:
Eikös Mythbusters-duo Adam&Jamie tämän urbaanilegendan jossain vaiheessa testanneet ja todenneet oikeaksi? Jonkinlainen tieteellinen selityskin siihen tuli kaupan päälle jostain rikin palamiskaasujen haihduttavasta ominaisuudesta tms.

EDIT: kyllähän tämä myytti oli busted. Lisätietoja

Ei tulitikut polta mitään hajuja mennessään. Se aiheuttaisi räjähdyksen jos paskan/pierun kaasut palaisivat pois.

Tulitikun rikki vain peittää muut hajut taakseen. Samat kaasut tosiaan siellä paskan takia leijuu, mutta jäävät sen rikin tuoksun taakse.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olin siinä uskossa, että kukaan ei ole oikeasti niin tyhmä mennäkseen satamaan tarkoituksenaan matkustaa Tallinnaan ja huomaa lipputiskillä passin puuttuvan.

Tuo on busted.

Ei, tuo ei tapahtunut minulle vaan hyvälle ystävälleni, kuka kovasti pyyteli minua mukaan katsomaan Hongan eurotaipaleen ensiaskelia. Sanoin, että en viitsi tulla, koska se tietäisi liian kovaa krapulaa maanantaille.

Jos olisin lähtenyt, niin olisin ollut pelissä sitten yksin. Alkoholilla on osuutta tapahtumiin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olin siinä uskossa, että kukaan ei ole oikeasti niin tyhmä mennäkseen satamaan tarkoituksenaan matkustaa Tallinnaan ja huomaa lipputiskillä passin puuttuvan.

Tuo on busted.

Ei, tuo ei tapahtunut minulle vaan hyvälle ystävälleni, kuka kovasti pyyteli minua mukaan katsomaan Hongan eurotaipaleen ensiaskelia. Sanoin, että en viitsi tulla, koska se tietäisi liian kovaa krapulaa maanantaille.

Jos olisin lähtenyt, niin olisin ollut pelissä sitten yksin. Alkoholilla on osuutta tapahtumiin.

Taitavat nämä erilaisten terminaalien poliisit olla niitä työllistetyimpiä passinkirjoittajia suomenniemellä (toki laivaristeilyille ei paljonkaan kirjoitella passeja, lennoille lähinnä kun taloudellinen menetys on toista luokkaa). Ei ole kaverisi lähellekään ainoa...
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Jostakin olen kuullut sellaista, että jos tulipalossa lämpötila on tarpeeksi korkea ja tuleen ruiskuttaa vettä, erkanevat veden vety ja happi toisistaan, ja ruokkivat tulta räjähdysmäisesti.

Lieneeköhän totta moinen?
 

Maglor

Jäsen
Suosikkijoukkue
EDM
Jostakin olen kuullut sellaista, että jos tulipalossa lämpötila on tarpeeksi korkea ja tuleen ruiskuttaa vettä, erkanevat veden vety ja happi toisistaan, ja ruokkivat tulta räjähdysmäisesti.

Lieneeköhän totta moinen?
Ei todellakaan. Kokeile vaikka kotona: lämmitä vettä hellalla. Kun vettä lämmitetään n.373°K lämpötilaan, vesimolekyylien väliset heikot vetysidokset hajoilevat mutta vesimolekyylin sisäinen kovalenttinen sidos ei hajoa mihinkään.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jostakin olen kuullut sellaista, että jos tulipalossa lämpötila on tarpeeksi korkea ja tuleen ruiskuttaa vettä, erkanevat veden vety ja happi toisistaan, ja ruokkivat tulta räjähdysmäisesti.

Lieneeköhän totta moinen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Backdraft
epäilen että on saanut alkunsa tästä ilmiöstä. Vettähän pitää ruiskuttaa ovista/ikkunoista ym ja samalla kun niitä avataan alkaa ulkopuolelta tuleva happi ruokkia paloa jolloin palokaasut saavuttavat leimahduspisteen ja palo leviää todellakin räjähdysmäisesti.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ei todellakaan. Kokeile vaikka kotona: lämmitä vettä hellalla. Kun vettä lämmitetään n.373°K lämpötilaan, vesimolekyylien väliset heikot vetysidokset hajoilevat mutta vesimolekyylin sisäinen kovalenttinen sidos ei hajoa mihinkään.

Ilmeisesti olet ydinkemisti, mutta kelvinasteikossa ei käytetä °-merkkiä. Varmaan sinulla lipsahti vahingossa ja sitäpaitsi 373K on vain 99,85 °C eikä se täytä veden kiehumispisteen lämpötilavaatimusta joka on 100 °C ja 373,15K. Muuten oli todella hienoa ja vakuuttavaa tekstiä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Backdraft
epäilen että on saanut alkunsa tästä ilmiöstä. Vettähän pitää ruiskuttaa ovista/ikkunoista ym ja samalla kun niitä avataan alkaa ulkopuolelta tuleva happi ruokkia paloa jolloin palokaasut saavuttavat leimahduspisteen ja palo leviää todellakin räjähdysmäisesti.

Tämä kuulostaa järkevältä. Olisi kuitenkin ihan mielenkiintoista tietää, missä lämpötilassa vety ja happi sanovat toisilleen heippa. Lieneekö tämä mahdollista ainoastaan erittäin matalissa lämpötiloissa?
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Olisi kuitenkin ihan mielenkiintoista tietää, missä lämpötilassa vety ja happi sanovat toisilleen heippa. Lieneekö tämä mahdollista ainoastaan erittäin matalissa lämpötiloissa?

Sanotaan noin 3000 astetta, mikäli pelkkää lämpöä käytetään, mutta jos aletaan kikkailemaan epäorgaanisten reaktioiden kautta niin alle tuhat astettakin riittää.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Ilmeisesti olet ydinkemisti, mutta kelvinasteikossa ei käytetä °-merkkiä. Varmaan sinulla lipsahti vahingossa ja sitäpaitsi 373K on vain 99,85 °C eikä se täytä veden kiehumispisteen lämpötilavaatimusta joka on 100 °C ja 373,15K. Muuten oli todella hienoa ja vakuuttavaa tekstiä.
Jos lisää pilkkua nussitaan niin tämä kiehuminen 100:ssa asteessa tapahtu normaalipaineessa. eli jos sattuu olemaan pienehkän vuoren huipulla tuo 99,85 voisi riittää. Tähän tulee siten hymiö ja anteeksipyyntö OT:stä
 

HemmoP

Jäsen
Itse tuli käytyä tutustumassa luolastoissa sijaitseviin radioasemiin. Tosiaan, hissi meni todella syvälle, ja kerroksia riitti. Tämä ainakin Pansiossa ja Upinniemessä.


Helsingin keskustan tuntumassa on ainakin neljä ( kaikissa käynyt ) helvetin isoa kalliolouhosta joissa kaiken näköistä materiaalia panssareista huopiin ja näkkäripaketteihin.

Yhteen mennään sisään pientaloalueen talojen välissä olevasta rampista jota ei todellakaan huomaa ellei sitä tiedä. Muut on merkattu melko näkyvästi armeijan alueiksi. Kruununhaasta pääsee tunnelia pitkin Suomenlinnaan ja Munkkivuoreen asti. Ja alas ei mennä hissillä vaan sellaista verkkoramppia pitkin...

Urbaanilegendaa inttijutuista saattaisi olla Santiksen ihmisenluut joita löytyy silloin tällöin poteroita kaivettaessa. Tietyllä alueellahan ei ainakaan 90-luvun alussa saanut kaivella mtään ( saharan länsireuna ja eteläpää ). Itäpuolellahan on punaisten hautausmaa ja muistomerkki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös