Urbaanilegendat

  • 64 377
  • 138

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Oman postaukseni ja siihen tulleen vastauksen innoittamana ajattelin perustaa Urbaanilegenda ketjun. En sellaista ainakaan löytänyt haulla.
Tänne vain sitten mieleen tulevia urbaanilegendoja.

Tässä tuo omani alustukseksi:
"Pavlovin koirista tuli mieleen juttu jonka paikkaansapitävyttä en tiedä.. mutta selittäisi paljon nykyisen muotoisen sotilaskoulutuksen tapoja.
Yhdysvalloissa tutkittiin ehdollistamista aikoinaan apinoilla. Isoon häkkiin laitettiin 10 apinaa joilla kaikilla oli sähkökaulapanta. Häkissä oli tikkaat ja tikkaiden päälle laskettiin ajoittain herkkupala. Heti kun joku apinoista kiipesi tikkaille herkkupalan perään, kaikki apinat saivat kovan sähköiskun.
Hetken kuluttua jos joku apina yritti kiivetä tikkaille, kaikki muut apinat hyökkäsivät sen kimppuun.
Jonkin ajan kuluttua puolet apinoista vaihdettiin uusiin ja nämä apinat olivat ilman sähköpantaa. Sama näytelmä toistui ja pian pannattomatkin apinat hyökkäsivät muiden mukana tikkaille yrittäjän kimppuun. Loput pannalliset apinat vaihdettiin myös uusiin apinoihin ilman sähköpantaa. Herkkupala laskettiin taas ja 5 vanhaa apinaa ilman pantaa hyökkäsi tikkaille yrittäjän kimppuun. No kohta uudetkin tekivät samoin, vaikka nyt kaikki apinan olivat olleet kokoajan ilman pantaa. Kukaan apinoista ei tiennyt miksi tikkaille yrittän kimppuun hyökätään, mutta tekivät sitä silti "koska näin on aina tehty, niin näin tullaan tekemään jatkossakin.
Tietyllä tapaa ryhmäpaine ja rankaisumenetelmäähän sovelletaan edelleen "harmaissa"

Vesuri kirjoitti:
Saman tarinan kuullut aikoinaan sellaisena versiona, että apinat vaihdettiin yksi kerrallaan ja ne saivat kylmän vesisuihkun aina jonkun yrittäessä saada herkkupalan itselleen. Samasta hommastahan tuossa on kuitenkin kyse, tarina tuntuu hiukan elävän aikojen saatossa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen kuullut urbaania legendaa Tallinan matkoista.

Joku nainen oli ollut ystäviensä kanssa baarissa, juonut jotakin juomaa, mennyt vessaan ja oletettavasti sammunut sinne tai sitten huumattu.

Seuraavana päivänä naine heräsi jostain Tallinnan laitakaupungilta ammeesta ilman toista munuaista.

Todennäköisesti moni muukin kuullut saman.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
macnevis kirjoitti:
Itse olen kuullut urbaania legendaa Tallinan matkoista.

Joku nainen oli ollut ystäviensä kanssa baarissa, juonut jotakin juomaa, mennyt vessaan ja oletettavasti sammunut sinne tai sitten huumattu.

Seuraavana päivänä naine heräsi jostain Tallinnan laitakaupungilta ammeesta ilman toista munuaista.

Todennäköisesti moni muukin kuullut saman.

Tosta tarinasta on myös Las Vegasissa tapahtunut versio. Eli jamppa on ollu dokaamassa ja herää ammeessa joka on täynnä jäitä ja lappu vieressä jossa lukee että jos haluat jäädä henkiin soita 911 koska toinen munuaisesi on viety.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
macnevis kirjoitti:
Itse olen kuullut urbaania legendaa Tallinan matkoista.

Joku nainen oli ollut ystäviensä kanssa baarissa, juonut jotakin juomaa, mennyt vessaan ja oletettavasti sammunut sinne tai sitten huumattu.

Seuraavana päivänä naine heräsi jostain Tallinnan laitakaupungilta ammeesta ilman toista munuaista.

Todennäköisesti moni muukin kuullut saman.
Urbaanilegendoista kun nyt puhutaan, niin saman tarinan olen kuullut minäkin. Sillä erotuksella vaan, että nainen oli ystävällisesti kyyditty satamaan asti ja paiskattu terminaalien tienoille liikkuvasta autosta.

Onko siellä Suomen erämailla muuten niitä ohjus- tai muita vastaavia sodan ajan puolustuspesäkkeitä?

Toisaalta taas, onko varuskuntien alla isoja alueita, jotka ovat tietyissä sektoreissa ja vain kartan kanssa pärjää siellä? Kaikilla sisään pääsevillä on pääsy vain tietylle alueelle.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jukan takahiukset kirjoitti:
Urbaanilegendoista kun nyt puhutaan, niin saman tarinan olen kuullut minäkin. Sillä erotuksella vaan, että nainen oli ystävällisesti kyyditty satamaan asti ja paiskattu terminaalien tienoille liikkuvasta autosta.

Onko siellä Suomen erämailla muuten niitä ohjus- tai muita vastaavia sodan ajan puolustuspesäkkeitä?

Toisaalta taas, onko varuskuntien alla isoja alueita, jotka ovat tietyissä sektoreissa ja vain kartan kanssa pärjää siellä? Kaikilla sisään pääsevillä on pääsy vain tietylle alueelle.
Eräät ammusvarastot ovat maan alla ja todella isoja. Eräässä jossa olen itse käynyt oli 3 kerrosta. Myös Suomen saaristossa on kallioon louhittuja luolia joiden käyttötarkoitusta voi vain arvailla...
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
SamSpade kirjoitti:
Eräät ammusvarastot ovat maan alla ja todella isoja. Eräässä jossa olen itse käynyt oli 3 kerrosta. Myös Suomen saaristossa on kallioon louhittuja luolia joiden käyttötarkoitusta voi vain arvailla...
Itse kuulin inttiaikana komppanian hevosmiehiltä, että Säkylän ammusvarastoista eli "luolista" olisi maanalainen yhteys Turussa oleviin vastaaviin varastoihin. Tästä johtuen mm. Yläneellä on käytännössä mahdoton saada rakennuslupia tietyillä alueilla...
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Kyllähän sitä puhetta on ollut että esim. Niinisalon lippukentän alla on kauheat varastot. Uskon että siellä jonkinmoinen varasto on.

Toinen mistä puhuttiin, oli se että kansainvälisen keskuksen varaston (pienehkö 2-kerroksinen keltainen ja hylätyn näköinen tönö, heti niksulan pääportin jälkeen) alla olisi 7 kerroksinen kellari. Epäilin sitä, mutta kun siellä nakki hommissa kävin, huomasin jäätävän kokoisen tavarahissin. Hiukan ihmetyttää iso tavarahissi pienessä kaksi kerroksisessa talossa...
 

scholl

Jäsen
Neuschwabenland on melkoinen urbaanilegenda. Tai siis kaikki mitä alueella uskotaan olleen ja mahdollisesti vieläkin olisi. Samoin toinen legenda on se, että miksi kuusta ei tullut koko ajan Jenkeiltä lähetystä. Amerikan kansalle ei haluttu näyttää, että kuun toisella puolella tosiaankin olisi ollut jo 40 luvulta alkaen saksalaisasutusta.

edit. lisätty lause
 

Viljuri

Jäsen
Joskus urbaanilegendat saavat lähes uskonnollisen kultin ja jopa auktoriteetteja taakseen, kuten esimerkiksi Paavo Haavikko tässä Huhtiniemen olemattomien kadonneiden väitettyjen salateloitusten tapauksessa.

Siihen nähden on virkistävää lukea muista urbaanilegendoista, jotka ovat itse asiassa nykyajan moraliteetteja ja satuja Grimmin veljesten tyyliin...
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Squit kirjoitti:
Toinen mistä puhuttiin, oli se että kansainvälisen keskuksen varaston (pienehkö 2-kerroksinen keltainen ja hylätyn näköinen tönö, heti niksulan pääportin jälkeen) alla olisi 7 kerroksinen kellari. Epäilin sitä, mutta kun siellä nakki hommissa kävin, huomasin jäätävän kokoisen tavarahissin. Hiukan ihmetyttää iso tavarahissi pienessä kaksi kerroksisessa talossa...
Samaa juttua kuulin minäkin palvelusaikanani, mutta paikanpäällä en päässyt käymään.
 

juza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jukan takahiukset kirjoitti:
Toisaalta taas, onko varuskuntien alla isoja alueita, jotka ovat tietyissä sektoreissa ja vain kartan kanssa pärjää siellä?

Tähän voisin ajatuksia kiihottaen kertoa, että MPKK:ssa pääsee tekemään mielenkiintoisia vierailuita. Ja näissä vierailukohteissa on sektoreita joihin ei kadeteillakaan ole asiaa, mutta paljon pystyy päättelemään.
 

Viljuri

Jäsen
Eikös nyt nämä "sodanajan SA"-varikot ole kuitenkin ihan toisaalla kuin varuskunnissa, joista ilmeisesti keskustelu nyt käy... :)

Siis yleensä ne saattavat olla lähellä niitä paikkoja, missä joukkoyksikkö SA-tilanteessa perustettaisiin, eli jonkun muutaman pataljoonan (tai jopa prikaatin) SA-aseistus rasvassa saattaa löytyä lähinnä näillä muilla alueillla sijaitsevien varastojen ja värpäkkeiden sijaintipaikoista.

Sittehän on erikseen nämä keskusvarikot, jotka ylläpitävät ja hoitavat alempia varikkoja.

Kuitenkin rahasyistä hienoa hajautettua ja verkotettua logistista järjestelmää on sittemmin keskitetty harvempiin paikkoihin, valitettavasti.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
No näitä intti-aiheisia urbaanilegendoja riittäisi vaikka kuinka. Oliko kenenkään varuskunnassa esimerkiksi lisätty "jarrua" jälkiruokakiisseliin?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
juza kirjoitti:
Tähän voisin ajatuksia kiihottaen kertoa, että MPKK:ssa pääsee tekemään mielenkiintoisia vierailuita. Ja näissä vierailukohteissa on sektoreita joihin ei kadeteillakaan ole asiaa, mutta paljon pystyy päättelemään.
Itse tuli käytyä tutustumassa luolastoissa sijaitseviin radioasemiin. Tosiaan, hissi meni todella syvälle, ja kerroksia riitti. Tämä ainakin Pansiossa ja Upinniemessä.
 

scholl

Jäsen
Iceberg kirjoitti:
Oliko kenenkään varuskunnassa esimerkiksi lisätty "jarrua" jälkiruokakiisseliin?

Itselläni on sellainen käsitys, että kaikille lisättiin. En syönyt kiisseliä koskaan. Meilahden sairaalassa kuulin, että kahviin ja teehen on lisätty rauhoittavia, koska henkilökunnalla on sen verran kiire viikonloppuisin, että tahtovat potilaiden olevan pois jaloista. Ilmankos kahvia ja teetä tarjoiltiin useampi kerta päivässä ja tuli hapanta naamaa, jos halusi esim. vettä. No kerran sain Jaffaa.

edit. ehkä hapanta naamaa on liioittelua. Joka tapauksessa preferenssi oli juottaa kahvia tai teetä
 

turbo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kuinka monessa kaupungissa/pitäjässä? katsastusmies on hakannut autonpohjaan yms. reiän, kun autonomistaja on ottanut ruuvimeisselin tai jonkun terävän astalon ja lyönyt sen nokkapellistä läpi sanoen: Kyllä se terveeseenkin peltiin uppoaa.
Tunnen kaksi kyseisen jutun kertonutta, kertomusten välissä oli vuosia aikaa ja kertojan mukaan tapahtumasarja oli tapahtunut lähiaikoina.
 

Slowhand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Falcons, George Parrosin pelkät
Jokaisella paikkakunnalla ainakin vaikuttaa joku juoppo/kylähullu, joka on aikoinaan ollut joko todella älykäs, todella rikas tai sekä että, ja jossain vaiheessa sitten seonnut.
 

.creep.

Jäsen
Tulipa tässä eräs juttu mieleen. Moniko täällä on kuullut tarinan ruotsinlaivalla tapahtuneesta tapauksesta? Olen kuulut saman tarinan abaut neljältä eri henkilöltä ja kaikki väittivät tarinaa todeksi. Juttu on aina tapahtunut kaverin kaverille ja se menee suurin piirtein näin:

Laivamatkalla tämä kaverin kaveri on mennyt aikaisemmin hyttiin nukkumaan yläsängylle. Tyyppi herää aamuyöstä ja huomaa, että alasängyssä eräs hytinasukeista on saanut yöseuraa. Alasängyssä käydään seuraavanlainen vuoropuhelu:

Nainen:-Puhu mulle rumia!
Mies:(miettii hetken)-Pierase huora!
Kuluu hetki.
Nainen:-Tunge sormi perseeseen!
Hetken hiljaisuus.
Nainen:-Eiku mun!

Neljästä joilta tämän olen kuullut kaksi on suuttunut väitettyäni tätä urbaanilegendaksi. Voihan tämä olla jollekin (ääliölle) tapahtunutkin, mutta tuskinpa kovin monelle.

Edit: Korjailtu ala-astetason kirjoitus virheitä. Tuskin kaikkia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ala-asteella kerrottiin, että kaupassa kannattaa käyttäytyä epäilyttävästi ja olla varastavinaan, koska jos mitään ei löydy ja sinua epäillään, niin saa 50mk.

Niin ja sairauslomalla todellakin saa mennä töihin ja vakuutukset ovat voimassa. Monet (useimmat?) esimiehetkin kuvittelevat, että vakuutukset eivät olisi voimassa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
.creep. kirjoitti:
Nainen:-Puhu mulle rumia!
Mies:(miettii hetken)-Pierase huora!
Kuluu hetki.
Nainen:-Tunge sormi perseeseen!
Hetken hiljaisuus.
Nainen:-Eiku mun!
Tuttu juttu joo, oli kanssa kaverin kaverille käynyt. Tossa sun versiossahan onkin kaksi juttua samassa, olen kuullut noita kerrottavan erikseen.
 

FlamesFan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, TPS ja Goonit maailmalla.
pernaveikko kirjoitti:
Ala-asteella kerrottiin, että kaupassa kannattaa käyttäytyä epäilyttävästi ja olla varastavinaan, koska jos mitään ei löydy ja sinua epäillään, niin saa 50mk.
Eipä ole urbaanilegenda. Ennen vanhaan tosiaan kauppias joutui antamaan tuon 50mk jos joutuin turhaan tutkimaan jonkun taskut eikä se joku ollut ottanut mitään. Se tosin otettiin jo pois tuo "käytäntö". Syytä en tiedä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös