Kiitosta vaan.En tiedä mitä ainetta opetat, mutta kannattaa ehdottomasti hakea yliopistoon ja pyrkiä suorittamaan muodollinen pätevyys. Toki sijaisuuksi riittää aina, pitempiäkin, myös epäpäteville, mutta onhan tuo tavallaan vähän löysässä hirressä roikkumista. Mitään varsinaista tuntiopettajuutta virasta puhumattakaan ei voi edes hakea ja onhan ketjussa jo yksi esimerkki, joka joutui siirtymään muihin hommiin virallisen pätevyyden puuttuessa. Hienoa kuitenkin, jos oikea ala on löytynyt ja onnea jatkoon/-opintoihin.
Opinnot ovat kyllä mielessä, kuten kirjoitinkin, mutta se harmi niissä on, että joudun vääntämään ne suunnittelemaani aineeseen alusta saakka. Nykyinen tutkintoni kun ei tuo mitään etua opiskeluun. Töissä mun on pakko käydä talouden vuoksi, kaipa noita opintoja pystyy aika hyvin tenttimäänkin.
---
Mulle on tässä koko hommassa ollut suurin juttu se, että kuten kirjoitin, vielä kertaakaan ei ole tuntunut pahalta mennä töihin. Jossain asiakaspalvelu- ja varastohommissa pystyin puurtamaan ja suoriutumaan tehtävistä kiitettävästi, vaikka itse duunit eivät intohimoja herättäneetkään, mutta oman alani valkokaulushommat saivat ihan suoranaisen ahdistuksen päälle. Muistan, kun tuijotin kerrankin ruutua ja ajattelin, että tätäkö oikeasti teen seuraavat vuosikymmenet. Fiilis on aika epätodellinen, kun nykyisessä työssä ei ole kertaakaan ahdistanut, vaikka vaikeita hetkiä on toki ollut.
Mutta jokaisesta ei ole mun hommaani ja minusta ei ole moneen duuniin. Minun ei ole tarkoitus halventaa kenenkään valintaa tai ahdistaa lisää, jos joku ei viihdy työssään. Sen sijaan kannustan omien kokemusteni perusteella rohkeasti hakeutumaan itseään kiinnostavaan työhön. Oma viihtyminen on kuitenkin hyvinvoinnin perusta ja se vaikuttaa koko perheeseen aivan varmasti, kun isukki voi hyvin. Miksei äitikin.