Mainos

Unettomuus

• 15 823
  • 56

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
JWill kirjoitti:
Noose, jos työsi on se jonka uskon sen olevan, niin ehkä muutto sopivammalle aikavyöhykkeelle olisi oikea ratkaisu kohdallasi. :) Näin äkkiä ajateltuna ei välttämättä hullumpi vaihtoehto?

Ei näillä tuloilla...

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Noose kirjoitti:
Ei näillä tuloilla...

Miten tulot vaikuttavat asuinpaikan valintaan? Suomi on sen verran kallis maa, että useimmissa maissa kustannukset laskisivat ja muissakaan ne eivät merkittävästi muuttuisi.

Oma unirytmini on nyt ollut erittäin hyvä, vihdoinkin.

Day 24 ilman alkoholia. Toimin Noosen kanssa samalla alalla osa-aikaisena ja alemmissa tehtävissä, joten saan nukkua yöni. Mäyrällä läträtessä menee helposti aamuun asti, nyt tulee mentyä nukkumaan järkeviin aikoihin. Mäyrättömyyden alkuaikoina tuli valvottua kokonaisia öitä.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Nyt olen kolme viikkoa kärsinyt erikoisesta unettomuudesta. Heräilen keskellä yötä vähintään sen kolme kertaa. Ennen tätä uutta elämäntilannetta (pääsin työharjoittelupaikkaan) en ole ikinä herännyt kesken unieni ja nyt tuntuukin oudolta tämän tyyppinen unettomuus. Mites muilla? Onko uniongelmia?

-Tinke-80

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt olen kolme viikkoa kärsinyt erikoisesta unettomuudesta. Heräilen keskellä yötä vähintään sen kolme kertaa. Ennen tätä uutta elämäntilannetta (pääsin työharjoittelupaikkaan) en ole ikinä herännyt kesken unieni ja nyt tuntuukin oudolta tämän tyyppinen unettomuus. Mites muilla? Onko uniongelmia?

-Tinke-80

Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, että jännitätkö uudessa paikassa? Näetkö unia duunistasi tai mietitkö duuniasioita? Jos näin on, niin yritä tehdä ennen nukkumaanmenoa jotain sellaista, vaikka lukea, jolla saat ajatukset pois työasioista.

Toinen vaihtoehto on sitten se, että nimimerkistäsi päätellen olet kolmekymppinen. Tuon ikäisenä itsekin aloin heräillä keskellä yötä ilman mitään syytä. Ärsyttäväähän se on enkä tiedä mikä maaginen ikä tuo 30 oikein on. Itse heräilen edelleen silloin tällöin öisin, mutta en kuitenkaan joka yö.

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
Jos näin on, niin yritä tehdä ennen nukkumaanmenoa jotain sellaista, vaikka lukea, jolla saat ajatukset pois työasioista.

Varmaan juuri noin, jos haluaa nopeaa ja hetkellistä helpotusta. Mutta eikös vastakohta ole kuitenkin toimivampi, jos moisista haluaa eroon? Unessa kun mieli koittaa erottella kaikki "turhat" tapahtumat ja asiat pois. Eli ennen unia miettiä juuri niitä töitä aivan päänsä puhki, siis ihan kaikkee tipankin työhön liittyvää. Näin uni saa kaiken mahdollisen "tiedon" nopeammin ja isoissa osissa, eli suodattaakin ne nopeammin pois aivoista viemästä turhaa tilaa ja siten siitä johtuvat mahdolliset vaikutukset uniin jää nopeammin pois.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Unettomuus on joskus aikanaan vaivannut kovastikin. Nykyään ei. Silloin oli myös stressiä jne. joten kokeilin lähes kaikkea mahdollista. Keskittyminen muihin asioihin oli parasta lääkettä. Esim kevyt puolen tunnin kävely ulkona pari tuntia ennen nukkumaan menoa, sitten vaikka sohvalle istumaan ja kirja käteen. Kun alkoi väsyttämään niin heti sänkyyn. Jos ei uni alkanut tulemaan, en jäänyt sänkyyn pyörimään vaan uudestaan istumaan sohvalle kirjan kanssa ja taas yrittämään kun väsytti.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, että jännitätkö uudessa paikassa? Näetkö unia duunistasi tai mietitkö duuniasioita? Jos näin on, niin yritä tehdä ennen nukkumaanmenoa jotain sellaista, vaikka lukea, jolla saat ajatukset pois työasioista.

Työpaikalla en jännitä mutta usein pyörittelen työasioita mielessäni sängyssäni maatessani. Pitää kokeilla tuota lukemista ennen nukkumaan menemistä jos se jotenkin auttaisi. Kiitos neuvoista!

-Tinke-80

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Nyt on tullut vastaan uusi ongelma unirintamalla. Olen alkanut heräilemään ennen seiskaa kutakuinkin riippumatta siitä monen aikaan menen nukkumaan. Ei sillä etteikö tämä olisi kohtuu terveempää kuin nukkua sinne iltapäivä neljään mutta vituttaa tämä silti. Uniapnea testin tuloksia tällä viikolla odottelen joten toivon mukaan sieltä löytyisi syy näihin uniongelmiin.

-Tinke

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vanhaksi sitä on tullut. Nuorempana selvisi ihan hyvin kuuden tunnin ja vähemmilläkin unilla. Nykyään jos nukkuu alle seitsemän tunnin niin seuraa pilkkimistä töissä.

Herään useasti puolestatunnista varttiin ennen herätyskellon soittoa itsestään. Todella rasittavaa kun aina ei unta saa tarpeeksi muutenkaan.

Aatos

Jäsen
Laitetaas tietopaketti unettomuudesta josko löytyisi syy johon samaistua.

Syitä
•Lääketieteellisten tekijöiden ohella vaikuttavat usein esim. persoonallisuuspiirteet, tottumukset ja elämäntilanne.
•Tavallisinta toiminnallinen unettomuus, jonka laukaisee elämäntilanteen muutos
•Nautintoaineet: kofeiini, tupakka, pienehkökin määrä alkoholia (< 3 annosta)
•Kronobiologinen syy: epäsäännölliset nukkumistottumukset, vuorotyö
•Elimelliset häiriöt: esim. kipu, levottomat jalat -oireyhtymä, refluksitauti, hengenahdistus, eturauhas- ja vaihdevuosioireet, uniapnea
•Lääkkeet: mm. anksiolyytit, astmalääkkeet, dementialääkkeet, epilepsialääkkeet, keskushermostostimulantit, masennuslääkkeet, parkinsonlääkkeet, psykoosilääkkeet, kortikosteroidit, tyroksiini

Diagnostiikka ja hoito
•Tavallisessa unettomuudessa ei yleensä tarvita unirekisteröintiä tai laboratoriokokeita.
•Tilapäinen (< 2 viikkoa) tai lyhytkestoinen (2–12 viikkoa) unettomuus
◦Lääkkeetön hoito ensisijainen: elintapojen tarkistus (nautintoaineet, nukkumistottumukset), liikunta, rentoutus, uniärsykkeiden hallinta, vuoteessaolon rajoittaminen
◦Ellei unenhuolto riitä, lyhytaikainen unta edistävä lääkitys
■Bentsodiatsepiinijohdokset (tsaleploni, tsolpideemi ja tsopikloni)
■Pieni annos sedatiivista masennuslääkettä (esim. mirtatsapiini, mianseriini)
■Melatoniini (joka ilta samaan kellonaikaan)
•Pitkäkestoinen unettomuus (> 3 kuukautta)
◦Kognitiiviset menetelmät ovat ensisijaisia, koska vaikuttavat ylläpitäviin tekijöihin ja teho säilyy hoidon lopettamisen jälkeen. Ongelmana hoitojen huono saatavuus.
◦Mahdollisen perussairauden hoito on myös unettomuuden hoitoa (esim. masennukseen masennuslääkettä, kipuun särkylääkettä tai levottomiin jalkoihin dopamiiniagonistia).

Taustalla olevan syyn perusteella valitaan hoitomuoto.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
■Bentsodiatsepiinijohdokset (tsaleploni, tsolpideemi ja tsopikloni)

Varsin kattava tietopaketti veli Aatokselta. Tuli vaan mieleen, että ainakaan pari vuotta sitten ei Sonataa (tsaleploni) saanut mistään päin kaupunkia ja apteekintädit veikkasivat syyksi jotain tilapäistä tomitusavaikeutta. Puoli vuotta kestäneen toimitusvaikeuden jälkeen joku heistä epäili, että ehkä tätä ko. lääkettä ei enää ole markkinoilla. Onko tilanne siitä muuttunut, eli onko Sonataa sittenkin saatavilla?

Tuossahan tuo vaikuttava aine on värjätty siniseksi ja joskus olen kuullut tätä käytetyn ns. tyrmäystippana. Siksi pohdin, että onkohan saatavuutta rajoitettu niin paljon, että tavan nukahtamisvaikeuksista kärsivällä ei ole mahdollisuutta tätä saada käsiinsä.

Mulla tuon lääkkeen vaikutus oli raju ja nopea. Taju lähti valehtelematta alle kahdessa minuutissa lääkkeen ottamisen jälkeen. Tulin siihen tulokseen, että mun ajoittaiset nukkumisongelmat hoituvat kyllä miedommillakin lääkkeillä ja loppu Sonata -paketista päätyikin apteekin lääkejäteastiaan.

Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Itse olen kärsinyt vaihtelevasti unettomuudesta jo vuosikaudet. Yleensä herään 2-5 kertaan joka jumalan yö, mutta toisaalta nukahdan aina heti uudelleen. Ei noi katkot silti hyvästä ole. Poikkeuksena toki todella rankat jaksot töissä, jolloin uni "kestää" yleensä aamuun saakka siten, että herään ehkä kerran. Unilääkkeisiin en ole koskaan oikein mieltynyt, koska aika moni tuttu ihminen on tullut niistä ainakin jollain tasolla riippuvaiseksi.

Glassjaw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse kärsinyt unettomuudesta n. 10 vuotta ja pari vuotta sitten vasta lähdin hakemaan apua vaivaan. Ensimmäiseksi määrättiin 25mg Ketipinoria ja on kyllä ollut aivan uskomattoman toimiva apu nukkumiseen. Unet pysyvät "normaaleina" ja kesken unien heräily on jäänyt lähestulkoon kokonaan pois. Ainoa haitta oli lääkkeen aloittamisen alkuaikoina se, että aamuisin jumitti ensimmäisen tunnin aika pahasti.

Ei pitäisi aiheuttaa varsinaista riippuvuutta, mutta ilmankaan en kyllä suostu ainakaan vielä olemaan. Lääkäri tuota kovin kehui ja sanoi, että paljon lievempi lääke kuin oikeat unilääkkeet, joita syödessä uni ei pysy hyvälaatuisena.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ensimmäiseksi määrättiin 25mg Ketipinoria ja on kyllä ollut aivan uskomattoman toimiva apu nukkumiseen.

Hyvä jos toimii halutulla tavalla. Mulla ketiapiini (säännöllisesti käytettynä) aiheuttaa mm. verenpaineen laskua, muistikatkoksia ja "hitaalla käymistä". Vieläkin toisinaan tuota syön 25mg annostuksella, mutta tosiaan harvakseltaan, jolloin nuo sivuvaikutukset ovat lähes olemattomia.

On ihan totta, että ketiapiinia voidaan pitää paljonkin miedompana, kuin perinteisiä bentsojohdannaisia nukahtamislääkkeitä, mutta täysin vaaraton sekään ei missään nimessä ole, kuten ei mikään lääke yleensäkään. Suosittelen tarkkailemaan olotilaa varsinkin aamuisin ja pistämään merkille, jos tuollaisia kuvatunkaltaisia (tai muita) sivuvaikutuksia ilmenee.

Mutta joo, kaiken kaikkiaan hyvin siedetty ja paljon käytetty lääke. Ajoittain kuuluu kritiikkiä siitä, että neuroleptejä määrätään yhteiskunnassa liikaa, mutta ei sitäkään pelästyä kannata, kunhan asian tiedostaa.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on tullut vastaan uusi ongelma unirintamalla. Olen alkanut heräilemään ennen seiskaa kutakuinkin riippumatta siitä monen aikaan menen nukkumaan.

Aikoinaan teininä minulla oli sama ominaisuus. Herätyskelloa en ennen lukion loppua käyttänyt koskaan ja olin hereillä aina 6.00-6.30 nukkumaanmenoajasta riippumatta. Tuolloin olin tuohon ihan tyytyväinen kun herätä piti muutenkin. Vieläkään (kohta 26-vuotiaana) en nuku yhtä pitkään kuin muut tuttavani, mutta päivittäinen unentarpeeni on venynyt lähemmäs kuutta tuntia.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Laitetaan vielä lisätietona että minulla on tarvittaessa Imovanea (1-2 tablettia 7,5mg) ja juurikin tuota Ketipinoria 1-3 x 25mg uniongelmiin määrättynä. Jos välttämättä haluan nukkua pitempään kuin aamuseiskaan niin otan kaksi imovanea. Mutta yritän välttää imovanen syömistä vain todella tarpeellisiin tilanteisiin sillä olen huomannut että imovanen syömiseen turtuu kohtuu nopeasti ja sen teho lakkaa.

-Tinke

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
. Mutta yritän välttää imovanen syömistä vain todella tarpeellisiin tilanteisiin sillä olen huomannut että imovanen syömiseen turtuu kohtuu nopeasti ja sen teho lakkaa.

Puhumattakaan vieroitusoireista vuosien säännöllisen käytön lopettamisen yhteydessä. Ovat aivan saatanasta vapinasta, peloista ja hallusinaatioista alkaen. Tosin eihän näitä saisi seinään lopettaa vuosien käytön jälkeen ikinä. Oli kuitenkin ainoa mahdollisuus allekirjoittaneelle. Parisen viikkoa kiduttiin valveunia katsellen horkassa, mutta ensimmäinen normaali uni olikin sitten lähes uskonnollinen kokemus. Yli seitsemän vuotta ilman, enkä laita enää ikinä pastillia suuhuni.

Tämä ei sitten ollut mikään moraalisaarna. Joillekin ihmisille ainoa vaihtoehto ja kemiallinen unikin on parempi, kuin ei unta ollenkaan.

Suosikkijoukkue
KalPa
Nyt on tullut vastaan uusi ongelma unirintamalla. Olen alkanut heräilemään ennen seiskaa kutakuinkin riippumatta siitä monen aikaan menen nukkumaan. Ei sillä etteikö tämä olisi kohtuu terveempää kuin nukkua sinne iltapäivä neljään mutta vituttaa tämä silti. Uniapnea testin tuloksia tällä viikolla odottelen joten toivon mukaan sieltä löytyisi syy näihin uniongelmiin.

-Tinke

Tämä nyt ei ole mikään uniongelma johon kannattaisi alkaa mitään lääkitystä käyttämään. Jos menet nukkumaan klo 23 ja nukahdat hyvin mutta heräät klo 01 ja valvot aamuun, se on uniongelma. Tai nukahdat tunti ennen kellonsoittoa pyörittyäsi koko yön sängyssä, se on ongelma. Hoida UA kuntoon jos ongelma.

Itse olen kärsinyt vaihtelevasti unettomuudesta jo vuosikaudet. Yleensä herään 2-5 kertaan joka jumalan yö, mutta toisaalta nukahdan aina heti uudelleen. Ei noi katkot silti hyvästä ole. Poikkeuksena toki todella rankat jaksot töissä, jolloin uni "kestää" yleensä aamuun saakka siten, että herään ehkä kerran. Unilääkkeisiin en ole koskaan oikein mieltynyt, koska aika moni tuttu ihminen on tullut niistä ainakin jollain tasolla riippuvaiseksi.

Ei kuulosta, ainakaan pahalta, ongelmalta tämäkään. Normaalisti ihminen heräilee tuon verran joka yö, ja niistä muistetaan aamulla 1-2 kertaa. Jos unensaanti vaikeutuu heräämisen jälkeen niin sitten puhutaan uniongelmasta. En lähtisi lääkitsemään.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tämä nyt ei ole mikään uniongelma johon kannattaisi alkaa mitään lääkitystä käyttämään. Jos menet nukkumaan klo 23 ja nukahdat hyvin mutta heräät klo 01 ja valvot aamuun, se on uniongelma. Tai nukahdat tunti ennen kellonsoittoa pyörittyäsi koko yön sängyssä, se on ongelma. Hoida UA kuntoon jos ongelma.

Älä viitsi puhua paskaa. Jos menen nukkumaan klo 03:00 yöllä ja herään 3,5 tunnin kuluttua siitä niin muka kyseessä ei ole uniongelma? Ja noihin nukahtamislääkkeisiin niin niitä olen olen käyttänyt n. 10 vuotta erilaisten uniongelmien takia (en saa unta tai olen heräillyt tunnin välein keskellä yötä). Toivon mukaan uniapneasta löytyisi syy osaan tai miksei jopa näihin kaikkiin uniongelmiin.

-Tinke

Suosikkijoukkue
KalPa
Nyt on tullut vastaan uusi ongelma unirintamalla. Olen alkanut heräilemään ennen seiskaa kutakuinkin riippumatta siitä monen aikaan menen nukkumaan.
-Tinke

Sorry ottaannuin tähän jossa sanoit että heräät ennen seiskaa riippumatta mihin aikaa menet nukkumaan. En käsittänyt että tuo tarkoitti aamu kolmea.

Unettomuuden paras hoito itselle on ollut tietyt rutiinit. Nukkamaan samaan aikaan aina ja herätys samaan aikaan. Riippumatta siitä herätys, miten on nukkunut.

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Saako apteekista jotain apua mahdollisesti stressin takia johtuvaan unettomuuteen ilman reseptiä? Pari yötä nyt ollu aika vaikiaa ja muutama tunti yhteensä nukuttu.

Schadowan

Jäsen
Saako apteekista jotain apua mahdollisesti stressin takia johtuvaan unettomuuteen ilman reseptiä? Pari yötä nyt ollu aika vaikiaa ja muutama tunti yhteensä nukuttu.

Melatoniinia kannattaa kokeilla, jos se toimisi. Stressijuttuihin auttaisi varmaan jotkut mielenhallinta-harjoitukset, koska yleensä silloin on liikaa ajatuksia päässä ja niistä ei pääse eroon. Vaikeaa se kuitenkin on.

Itsellä tuli tuollainen stressireaktio viime keväänä, jolloin nukuin neljään yöhön yhteensä joku viisi tuntia. Täyttä helvettiä. Viidentenä yönä sain sitten nukuttua 9h, jonka jälkeen väsymys ns. realisoitui ja olin periaatteessa sänkypotilaana seuraavat pari päivää. Tuosta seuraavat 6kk nukuin todella paskasti, enimmäkseen ongelmana oli nukahtaminen, mutta aloin myös heräilemään aivan liian aikaisin. Jäiköhän jotkut traumat takaraivoon tuosta kevään setistä, varmaankin.

Onneksi nuo pahimmat uniongelmat ovat nyt loppuneet. Aktiivinen ja säännöllinen arki on kaiken a ja o. Täyttää päivät kaikenlaisella aktiviteetilla, jotta nukkumaan mennessä on enemmän tai vähemmän väsynyt. Päivittäinen liikunta on varmaan tärkein juttu, sitten säännöllinen unirytmi, sitten terveellinen ruoka.

12961

Jäsen
Tämä otsikon ongelma osuu ensimmäistä kertaa omalle kohdalle ja on todella perseestä.

Pian kolme kuukautta mennyt lähes poikkeuksetta kolmen tunnin yöunilla. Menen nukkumaan illalla kymmenen aikaan, eikä silloin ole mitään ongelmia saada unta. Herään kuitenkin joka yö vartin sisään 00.50 ja 01.05 välillä kuselle. Alan sitten murehtimaan tekemättömiä töitä. Sen jälkeen ei sitten tarvitse nukkuakaan kuin toisinaan tunti-pari aamulla ennen herätyskellon soimista, yleensä sitä alkaa stressata sitä pian soivaa kelloa eikä aamu-unistakaan tule mitään. Öisin olen käynyt kusella aina ihan lapsesta saakka enkä ainakaan aikuisiällä ole koskaan nukkunut koko yötä putkeen. Yöllä herääminen ei siis ole millään tavalla uutta.

Stressistähän tämä johtuu. Eikä yhtään helpota se, että huonojen unien myötä päivisin tehokkuus on niin heikko, että murehdittavaa kasaantuu lisää. Nyt alkaa olla sähköposteissa jo aika paljon sellaista joka valuu suoraan ohi.

Mitä vittua tälle tekisi? Viina on jätetty kokonaan pois pelistä, kahvia vähennetty huomattavasti ja pitkät kävelylenkit otettu päivittäisiksi. Lomaillakin olen yrittänyt, mutta mikään ei tunnu muuttuvan. Lomareissulla valvon ihan samalla tavalla ja olin päivisin kärttyinen. Puoliso totesi että olis ollut kiva, jos olisit ollut reissussa mukana eikä pelkkä kuori susta.

rpeez

Jäsen
Mitä vittua tälle tekisi? Viina on jätetty kokonaan pois pelistä, kahvia vähennetty huomattavasti ja pitkät kävelylenkit otettu päivittäisiksi. Lomaillakin olen yrittänyt, mutta mikään ei tunnu muuttuvan. Lomareissulla valvon ihan samalla tavalla ja olin päivisin kärttyinen. Puoliso totesi että olis ollut kiva, jos olisit ollut reissussa mukana eikä pelkkä kuori susta.

Ihan ensiksi hemmetin hyvä, että olet nuo toimenpiteet tehnyt. Minun neuvo seuraavaksi on, että menet suoraan työterveyslääkärille niin saat akuuttiin ongelmaan lääkettä, ja mahdollisesti sairaslomaa tms mitä lääkäri katsoo parhaaksi.

Tarinasi on hyvin tuttu minullekin, lääkkeiksi siihen aikaan työnnettiin näitä rauhoittavia yms. Niitä pitempään käytettettäessä huomasi kyllä että kognitiiviset taidot alkoi kadota, eli niitä en oikein suosittele kuin hyvin rajoitetusti. Kymmenisen vuotta sitten sainkin aika hyvää lääkettä jolla ei juuri tuollaisia sivuvaikutuksia tuntunut, eli hyvin pieni määrä masennuslääke mirtzapiinia iltaisin. Eli ihan murunun vain ja nukkui kuin tukki. Piristyin viikossa niin, että ostin uuden auton samantien, heh.

Mirtzapiininkin teho laski kymmenessä vuodessa, ja Itse en oikein koskaan päässyt ongelmasta eroon kuten huomaa että kirjoitan tätä tähän aikaan. Olen nyt järjestänyt sitten elämäni niin ettei haittaa, nukun päiväunia korvikkeeksi.

Oikeasti olisi pitänyt varmaan järjestää alunperin aikanaan työura ja elämä niin että ongelmien synnyttyä stressaamisesta ja ahdistumista pääsee eroon ilman lääkkeiden pidempiaikaista käyttöä.

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä vittua tälle tekisi?
Paska vaiva. Itsellä ollut samanlaista. Mulla enemmän vuorotyön tuomaa ongelmaa... Varsinkin aamuvuoroissa heräsin usein kahden-kolmen välillä ja valvoin aamuun. Nyt ei ole kaikista huonoin tilanne mutta parempikin ollut. Ei tahdo enää taipua tuohon jokaviikkoiseen kellonsiirtoon... Yllä hyviä kommentteja mutta pari juttua millä itse olen hoitanut itseäni. Apteekista pitkävaikutteista melatoniinia. Se auttaa tai ei. Kaikille se ei toimi mutta jos et ole kokeillut niin kannattaa testata. Itse otan vahvinta saatavilla olevaa pari nappia illalla ja sen jälkeen pääsääntöisesti olen herännyt sitten kellon soittoon... Olisin saanut myös työterveydestä vähän tanakampiakin lääkkeitä mutta jotenkin karsastan niitä, joten en vielä niihin ole lähtenyt, siitäkin syystä että ihan niin vakavaa oma unettomuus ei tällä hetkellä ole... Sitten tuo yöllä herääminen. Itse olen sellaisessa tapauksessa opetellut olemaan ajattelematta. Se ajatus karkaa silloin helposti niihin työ ja muihin juttuihin joten olen aktiivisesti opetellut siitä pois. Vähän koittanut ajatella jo illalla että mitä sitten jos herään. Miten saan ajatukset pois niistä asioista mitkä aiheuttaa stressiä ja unettomuutta. Eli ajattelen sitä etten ajattele mitään... Hankala kertoa ymmärrettävästi mutta toivottavasti ymmärrät mitä koitan selittää. Saman tyylisiä mielikuvaharjoituksia tarjottiin myös työterveydestä aikanaan. Unettomuus on todella kuormittava vaiva ja muiden on hankala sitä ymmärtää. Se että väsyttää tai saako nukuttua ei liity toisiinsa sitten mitenkään. Mut joo, työterveyden kautta kuitenkin kannattaa alkaa purkaa tilannetta kuten tuossa ylläkin todettiin...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy