JWill kirjoitti:Noose, jos työsi on se jonka uskon sen olevan, niin ehkä muutto sopivammalle aikavyöhykkeelle olisi oikea ratkaisu kohdallasi. :) Näin äkkiä ajateltuna ei välttämättä hullumpi vaihtoehto?
Ei näillä tuloilla...
JWill kirjoitti:Noose, jos työsi on se jonka uskon sen olevan, niin ehkä muutto sopivammalle aikavyöhykkeelle olisi oikea ratkaisu kohdallasi. :) Näin äkkiä ajateltuna ei välttämättä hullumpi vaihtoehto?
Noose kirjoitti:Ei näillä tuloilla...
Nyt olen kolme viikkoa kärsinyt erikoisesta unettomuudesta. Heräilen keskellä yötä vähintään sen kolme kertaa. Ennen tätä uutta elämäntilannetta (pääsin työharjoittelupaikkaan) en ole ikinä herännyt kesken unieni ja nyt tuntuukin oudolta tämän tyyppinen unettomuus. Mites muilla? Onko uniongelmia?
-Tinke-80
Jos näin on, niin yritä tehdä ennen nukkumaanmenoa jotain sellaista, vaikka lukea, jolla saat ajatukset pois työasioista.
Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, että jännitätkö uudessa paikassa? Näetkö unia duunistasi tai mietitkö duuniasioita? Jos näin on, niin yritä tehdä ennen nukkumaanmenoa jotain sellaista, vaikka lukea, jolla saat ajatukset pois työasioista.
■Bentsodiatsepiinijohdokset (tsaleploni, tsolpideemi ja tsopikloni)
Ensimmäiseksi määrättiin 25mg Ketipinoria ja on kyllä ollut aivan uskomattoman toimiva apu nukkumiseen.
Nyt on tullut vastaan uusi ongelma unirintamalla. Olen alkanut heräilemään ennen seiskaa kutakuinkin riippumatta siitä monen aikaan menen nukkumaan.
. Mutta yritän välttää imovanen syömistä vain todella tarpeellisiin tilanteisiin sillä olen huomannut että imovanen syömiseen turtuu kohtuu nopeasti ja sen teho lakkaa.
Nyt on tullut vastaan uusi ongelma unirintamalla. Olen alkanut heräilemään ennen seiskaa kutakuinkin riippumatta siitä monen aikaan menen nukkumaan. Ei sillä etteikö tämä olisi kohtuu terveempää kuin nukkua sinne iltapäivä neljään mutta vituttaa tämä silti. Uniapnea testin tuloksia tällä viikolla odottelen joten toivon mukaan sieltä löytyisi syy näihin uniongelmiin.
-Tinke
Itse olen kärsinyt vaihtelevasti unettomuudesta jo vuosikaudet. Yleensä herään 2-5 kertaan joka jumalan yö, mutta toisaalta nukahdan aina heti uudelleen. Ei noi katkot silti hyvästä ole. Poikkeuksena toki todella rankat jaksot töissä, jolloin uni "kestää" yleensä aamuun saakka siten, että herään ehkä kerran. Unilääkkeisiin en ole koskaan oikein mieltynyt, koska aika moni tuttu ihminen on tullut niistä ainakin jollain tasolla riippuvaiseksi.
Tämä nyt ei ole mikään uniongelma johon kannattaisi alkaa mitään lääkitystä käyttämään. Jos menet nukkumaan klo 23 ja nukahdat hyvin mutta heräät klo 01 ja valvot aamuun, se on uniongelma. Tai nukahdat tunti ennen kellonsoittoa pyörittyäsi koko yön sängyssä, se on ongelma. Hoida UA kuntoon jos ongelma.
Nyt on tullut vastaan uusi ongelma unirintamalla. Olen alkanut heräilemään ennen seiskaa kutakuinkin riippumatta siitä monen aikaan menen nukkumaan.
-Tinke
Saako apteekista jotain apua mahdollisesti stressin takia johtuvaan unettomuuteen ilman reseptiä? Pari yötä nyt ollu aika vaikiaa ja muutama tunti yhteensä nukuttu.
Mitä vittua tälle tekisi? Viina on jätetty kokonaan pois pelistä, kahvia vähennetty huomattavasti ja pitkät kävelylenkit otettu päivittäisiksi. Lomaillakin olen yrittänyt, mutta mikään ei tunnu muuttuvan. Lomareissulla valvon ihan samalla tavalla ja olin päivisin kärttyinen. Puoliso totesi että olis ollut kiva, jos olisit ollut reissussa mukana eikä pelkkä kuori susta.
Paska vaiva. Itsellä ollut samanlaista. Mulla enemmän vuorotyön tuomaa ongelmaa... Varsinkin aamuvuoroissa heräsin usein kahden-kolmen välillä ja valvoin aamuun. Nyt ei ole kaikista huonoin tilanne mutta parempikin ollut. Ei tahdo enää taipua tuohon jokaviikkoiseen kellonsiirtoon... Yllä hyviä kommentteja mutta pari juttua millä itse olen hoitanut itseäni. Apteekista pitkävaikutteista melatoniinia. Se auttaa tai ei. Kaikille se ei toimi mutta jos et ole kokeillut niin kannattaa testata. Itse otan vahvinta saatavilla olevaa pari nappia illalla ja sen jälkeen pääsääntöisesti olen herännyt sitten kellon soittoon... Olisin saanut myös työterveydestä vähän tanakampiakin lääkkeitä mutta jotenkin karsastan niitä, joten en vielä niihin ole lähtenyt, siitäkin syystä että ihan niin vakavaa oma unettomuus ei tällä hetkellä ole... Sitten tuo yöllä herääminen. Itse olen sellaisessa tapauksessa opetellut olemaan ajattelematta. Se ajatus karkaa silloin helposti niihin työ ja muihin juttuihin joten olen aktiivisesti opetellut siitä pois. Vähän koittanut ajatella jo illalla että mitä sitten jos herään. Miten saan ajatukset pois niistä asioista mitkä aiheuttaa stressiä ja unettomuutta. Eli ajattelen sitä etten ajattele mitään... Hankala kertoa ymmärrettävästi mutta toivottavasti ymmärrät mitä koitan selittää. Saman tyylisiä mielikuvaharjoituksia tarjottiin myös työterveydestä aikanaan. Unettomuus on todella kuormittava vaiva ja muiden on hankala sitä ymmärtää. Se että väsyttää tai saako nukuttua ei liity toisiinsa sitten mitenkään. Mut joo, työterveyden kautta kuitenkin kannattaa alkaa purkaa tilannetta kuten tuossa ylläkin todettiin...Mitä vittua tälle tekisi?