Viime yö taisi olla toinen kerta, että olen nähnyt jotain sotaan liittyvää unta, siis 24.2.2022 alkaen. Se ensimmäinen kerta oli maksimissaan jotain viikkoja Venäjän aloitettua täysimittaisen hyökkäyksensä ja silloin tapahtumia oli tullut seurattua tiiviisti. Se uni oli kuitenkin epämääräinen, johonkin oli päästävä suojaan joltain, oli kiire ja ympärillä tuntemattomia ihmisiä, ei tiedetty mihin oltiin menossa ja ei saisi oikein olla näkyvillä jne. Oli sellainen jännittynyt tai ahdistunut tunne unessa. Eli sinällään ei mitään viitteitä sotaan ollut mutta jotenkin sen siihen yhdistin.
Viime yönä oli sitten selkeitä viittauksia sotaan. Käveltiin syrjäisellä hiekketiellä "jossain itärajan läheisyydessä" yksittäisen suomalaissotilaan kanssa. Sijainti juontaa varman juurensa kesämökin sijainnista. Itse olin unessa siviili, mikä taas varmaankin tulee siitä, että on c-paperit.
Seuraavaksi unessa melko läheltä meidät ylitti hävittäjä, kumpikaan ei tunnistanut että onko oma vai vihollisen. Hävittäjä teki kaarroksen, ampui yhden ohjuksen "johonkin", melko kauas meistä ja lensi samaan suuntaan mistä tulikin. Jatkoimme matkaa vielä hetken, kunnes minulle alkoi iskeä paniikki ja sanoin tälle sotilaalle, että minusta meidän ei kannattaisi jatkaa enää tuohon suuntaan. Siihen vastauksena alkoi läksyttämään minua ja sanoi ettei ole varaa sooloilla, hän määrää suunnan.
Sitten tapahtuikin unelle tyypillinen "teleporttaus", olinme yhtäkkiä jossain keskellä kerrostaloja tämän sotilaan kanssa ja siinä oli muitakin siviilejä, mikä sai minut taas rauhoittumaan. Siihenpä uni, tai ainakin muistikuvat unesta loppuvat.
Oli tuossa unessa taas sellainen tietynlainen ahdistunut tunnelma, mikä jäänyt mieleen parin vuoden takaisesta unesta. Silloin tietoisesti vähensin aihepiirin uutisten seuraamista, pitänee tehdä sama nytkin :D Tosin en mielestäni nyt niin aktiivisesti edes tapahtumia seuraa kuin silloin ja toisaalta nuo kuitenkin kiinnostavat. Noo, aika harvassa ovat onneksi olleet. Toivottavasti eivät yleisty eivätkä muutu todeksi.
Edit. Piti katsoa mitä olen aiemmin ketjuun kirjoittanut ja näköjään edellisen kerran juuri tuolloin 2022 alkupuoliskolla. Olihan niitä sotaan yhdistettäviä unia sitten useampanakin yönä ollut tuolloin.
Ihan mahdollista että on tässä 2,5 vuoden aikana ollut useamminkin mutta ei ole vain jäänyt mieleen. Nyt on kyllä viimeisen viikon ajalta useammankin yön unista vielä muistikuva, että mitä on tullut nähtyä.