Unelmia, unia ja utopistia haaveita (ei huhuja)

  • 1 638 875
  • 9 927

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mulle kävis Mackinnon, Draisaitl, Mcdavid, Zibanejad ja Matthews. Sori oon laiska ja en jaksa laittaa linkkejä EP-profiileihin, mutta varmaan monelle tuttuja kavereita. Huomenna tulee seuraava listaukseni senttereistä, jotka kelpuutan.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Tyhjänpäiväisiä?

Ensinnäkin, ellei sitä mitat täyttävää ja henkeäsalpaavaa ykkössentteriä ala kuukauden kahden sisällä löytymään, niin sitten on Killerikin pakotettu miettimään kakkoskorin taikka 'välimallin' sentteriä, kuten kävi viime kaudellakin Pressin korvaajan kanssa. Fakta on että sen sentterin olisi pitänyt saada kiinnitettyä jo ihan viimeistään kesällä, ettei jälleen kerran oltaisi tilanteessa, missä puuttuu joku oleellinen palanen joukkuetta ja jonka puuttuminen saattaa ja todennäköisesti vaikuttaakin sijoitukseen aivan helvetisti.

Kaikki me tietenkin toivotaan jotain piste per peli takoavaa sentteriä tohon vapahtajaksi, jonka jälkeen Lukko marssii voitosta voittoon kohti mestaruutta, mutta todennäköisyydet sen löytämiselle tässä vaiheessa kautta alkavat olla luokkaa 'ei ihan joka kausi onnistu' ja sen tietää myös Sahlstedt.

Ei hyvältä näytä ja sen sanominen ääneen ei tarkoita, että kuuluu johonkin viralliseen mustaan listaan, jota joksikin negakerhoksi täällä myös kutsutaan.

En ota kantaa muuten mihinkään tai kehenkään tässä mutta sanonpa vaan, että tämä asia on täällä aika perusteellisesti käyty läpi eikä keskustelu ole mennyt eteenpäin viikkoihin. Samat asiat todetaan uudestaan ja uudestaan ja päällisin puolin samat nimet ovat teoriassa vapaana kuin edellisissäkin listauksissa.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ota kantaa muuten mihinkään tai kehenkään tässä mutta sanonpa vaan, että tämä asia on täällä aika perusteellisesti käyty läpi eikä keskustelu ole mennyt eteenpäin viikkoihin.
Itse en kyllä muista lukeneeni, että miten sitten toimitaan, jos sellaista kivenkovaa ykkössentteriä ei löydykään, vaan täälläkin mennään hieman oletuksella, että sellainen tulee löytymään.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Itse en kyllä muista lukeneeni, että miten sitten toimitaan, jos sellaista kivenkovaa ykkössentteriä ei löydykään, vaan täälläkin mennään hieman oletuksella, että sellainen tulee löytymään.

Totta, pieni twisti hyvin paljon itseään toistavassa keskustelussa. Oma kantani on, että keskustelu välimallin sentteristä on aivan liian aikaista, tässä ollaan kuitenkin menossa vasta kohti runkosarjaa. Ja jos kädenlämpöinen välimallin mies otetaan, hänestä on turha odottaa mitään alkukauden pelastajaa jos muuten menee huonosti. Mennään näillä nyt jos ei sellaista mestaruustason miestä löydy ja palataan asiaan joskus 20 runkosarjapelin jälkeen jos sentteri edelleen puuttuu ja Lukon tilanne on sellainen, että välimallin miestä pitää harkita. Paljon on puhuttu siitä, että vain mestaruus pitää olla tavoitteena eikä välimallin mies ole ratkaisu siihen.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Tyhjänpäiväisiä?

Ensinnäkin, ellei sitä mitat täyttävää ja henkeäsalpaavaa ykkössentteriä ala kuukauden kahden sisällä löytymään, niin sitten on Killerikin pakotettu miettimään kakkoskorin taikka 'välimallin' sentteriä, kuten kävi viime kaudellakin Pressin korvaajan kanssa. Fakta on että sen sentterin olisi pitänyt saada kiinnitettyä jo ihan viimeistään kesällä, ettei jälleen kerran oltaisi tilanteessa, missä puuttuu joku oleellinen palanen joukkuetta ja jonka puuttuminen saattaa ja todennäköisesti vaikuttaakin sijoitukseen aivan helvetisti.

Kaikki me tietenkin toivotaan jotain piste per peli takoavaa sentteriä tohon vapahtajaksi, jonka jälkeen Lukko marssii voitosta voittoon kohti mestaruutta, mutta todennäköisyydet sen löytämiselle tässä vaiheessa kautta alkavat olla luokkaa 'ei ihan joka kausi onnistu' ja sen tietää myös Sahlstedt.

Ei hyvältä näytä ja sen sanominen ääneen ei tarkoita, että kuuluu johonkin viralliseen mustaan listaan, jota joksikin negakerhoksi täällä myös kutsutaan.

Sentteri olisi ollut varmaan kaikkien toiveissa niin, että olisi ollut nyt kiinnitettynä, mutta ei sitä mielestäni voi faktaksi sanoa että tässä on sijoituksia jo menetetty kun kesällä ei tullutkaan.

Markkinat elää koko ajan ja senttereitä vapautuu pisin kauttakin. Loistava sentteri vaikka joululahjaksi, silloinkaan mitään ei ole vielä todennäköisesti menetetty.

Resilienssiä se vaatii, mutta kyllä olen valmis odottamaan jotta saadaan priimaa.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Totta, pieni twisti hyvin paljon itseään toistavassa keskustelussa. Oma kantani on, että keskustelu välimallin sentteristä on aivan liian aikaista, tässä ollaan kuitenkin menossa vasta kohti runkosarjaa. Ja jos kädenlämpöinen välimallin mies otetaan, hänestä on turha odottaa mitään alkukauden pelastajaa jos muuten menee huonosti. Mennään näillä nyt jos ei sellaista mestaruustason miestä löydy ja palataan asiaan joskus 20 runkosarjapelin jälkeen jos sentteri edelleen puuttuu ja Lukon tilanne on sellainen, että välimallin miestä pitää harkita. Paljon on puhuttu siitä, että vain mestaruus pitää olla tavoitteena eikä välimallin mies ole ratkaisu siihen.

Juuri näin! Välimallin miehistä keskustelu on aivan turhaa, koska sellaista ei ole koskaan tulossa. Se on all-in nyt sentterin suhteen ja mulla riittää luotto mieheen, joka toi sen kauan kaivatun mestaruuden. Toki Hänellekin tulee joskus virhearvioita kuten kaikille, mutta mistään jumalolennosta ei ole kuitenkaan kyse, ihan. Minulle riittää se, että pätevä mies on ns. asian päällä ja se sitten joko riittää tai ei. Puutteet on kuitenkin tunnistettu ja näin ei ole aina ollut seurassa. Saatikka päteviä miehiä niitä puutteita korjaamaan.

Minäkin haluan sitä ja tätä, mutta kun en tiedä todellisia kriteereitä siitä mitä Lukko hakee ja mitä strategian ja arvojen ym. tarvitaan, niin tässä nautitaan vaan matkasta. Kausikortti kilahtaa kohta postilaatikkoon ja toivotaan ja uskotaan parasta.
 

Kyljys

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse en kyllä muista lukeneeni, että miten sitten toimitaan, jos sellaista kivenkovaa ykkössentteriä ei löydykään, vaan täälläkin mennään hieman oletuksella, että sellainen tulee löytymään.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen pohdittava, ja uskon että variaatioita tähän on kehitelty valmennusjohdossakin.

Itse olen vahvasti sen kannalla, että Ikonen siirretään nelosen laitaan, Kainulainen ottaa paikan kolmosen keskustasta ja Päivärinta tuodaan sisään nelosen keskelle. Kainulaisen avut ovat eittämättä hyökkäyspäässä, ja nelosen sentterin rooli ei ole omaan silmään miehelle millään tavalla optimaalinen. Kolmosessa peliä tekevien laiturien kanssa uskaltaisin odottaa herralta jopa jonkinlaista tulitukea ylemmille kentille.

Ikonen hyvänä kahden suunnan pelaajana antaisi turvaa Päivärinnalle ja toiselle laiturille tehdä liikkeitä myös hyökkäyspäähän. Vaikka Ikonen on selviytynyt melko hyvin sentterin tontista harjoituskaudella, näkisin miehen mieluummin silti omalla pelipaikallaan ja sopivammassa roolissa.

Tämä ratkaisu toki tiivistäisi joukkueen tuloksentekopotentiaalia enemmän kolmelle ensimmäiselle ketjulle, mutta en näe sitä kokonaisuuden kannalta etenkään alkukaudella niin suurena uhkana. Keväälle mentäessä koneen olisi toki hyvä käydä täydellä neljällä sylinterillä.

Uskoisin Lukon kykenevän vahvaan viisikkopeliin ja hyvään pistetahtiin tälläkin nipulla ainakin kauden alkupuoliskolla, mutta kieltämättä ylivoimatehokkuus nousee huolenaiheeksi. Ylivoimalla huippuyksilöt (esim. Lasch Pelicansissa) voivat todellakin ratkoa pelejä ja voittaa pisteitä joukkueilleen lähes yksin, ja tällaiset raamit täyttävä pelintekijä Lukolta nyt puuttuu.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Markkinat elää koko ajan ja senttereitä vapautuu pisin kauttakin. Loistava sentteri vaikka joululahjaksi, silloinkaan mitään ei ole vielä todennäköisesti menetetty.

Resilienssiä se vaatii, mutta kyllä olen valmis odottamaan jotta saadaan priimaa.
Ihailtavan positiivista uskoa, että se sellainen sitten löytyisikin kuin sattuman kaupalta kesken kauden.

Anteeksi pessimistisyyteni, mutta ihan yhtä paljon ei itseltäni löydy luottoa niihin markkinoiden äkillisiin muutoksiin viime kauden jälkeen, missä yhtä kriittistä palasta yritetään kiinnittää kauden aikana.

Eikä ainoastaan viime kauden, vaan ihan yleisesti. Onko peräti ihan yhden käden laskettavissa ne onnistuneet ykkössentterit, jotka ovat saapuneet Liigaan viimeisen ~15 vuoden aikana kesken kauden. Että siinä mielessä ei käy kateeksi kyllä yhtään Killeriä.
 
Viimeksi muokattu:

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Ihailtavan positiivista uskoa, että se sellainen sitten löytyisikin kuin sattuman kaupalta kesken kauden.

Anteeksi pessimistisyyteni, mutta ihan yhtä paljon ei itseltäni löydy luottoa niihin markkinoiden äkillisiin muutoksiin viime kauden jälkeen, missä yhtä kriittistä palasta yritetään kiinnittää kauden aikana.

Mielestäni silti vähän epäreilua menettää uskoa viime kauden perusteella, kun pelaajamarkkinoilla on vallinnut syystä tai toisesta kohta 3 vuotta ns. poikkeusolot. Toki olot ne on poikkeusolotkin ja samat kaikille, mutta pelaajien päättämisiä ohjaa ihan muut asiat kuin ennen. Jotkut eivät esim. vain halua Suomeen Venäjän läheisyydestä johtuen jne. miljoona muuta eri syytä. Ei Liigaan ole tainnut tulla yhtään "supersentteriä" muuten kuin kotiseuturakkauden takia, jos vaikka Lehterä ja Kemppainen sellaisiksi luetaan.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielestäni silti vähän epäreilua menettää uskoa viime kauden perusteella, kun pelaajamarkkinoilla on vallinnut syystä tai toisesta kohta 3 vuotta ns. poikkeusolot.
Lisäsinkin tohon alkuperäiseen viestiin, ettei koske ainoastaan viime kautta, vaan ihan yleisesti vaikka viimeisen 15 vuoden aikana kun rupeaa laskemaan kuinka monta oikeasti onnistunutta ykkössentteriä on kesken kauden Liigaan saapunut kaikista joukkueista.

En äkkiseltään muista ketään muuta kuin Aaron Gagnonin, että todennäköisyydetkään eivät puolla sitä, että sellainen sieltä tulee löytymään.

Helvetin hienoa jos sellainen tulee löytymään, mutta itse ainakin ymmärrän myös ne realiteetit, enkä elä missään lapsenuskossa.
 
Sentteri olisi ollut varmaan kaikkien toiveissa niin, että olisi ollut nyt kiinnitettynä, mutta ei sitä mielestäni voi faktaksi sanoa että tässä on sijoituksia jo menetetty kun kesällä ei tullutkaan.

Markkinat elää koko ajan ja senttereitä vapautuu pisin kauttakin. Loistava sentteri vaikka joululahjaksi, silloinkaan mitään ei ole vielä todennäköisesti menetetty.

Resilienssiä se vaatii, mutta kyllä olen valmis odottamaan jotta saadaan priimaa.
Viimeisen kolmen kauden aikana välillä 15.9-31.12. Liigaan hankitut sentterit (ja heidän pisteensä ko. kaudella):

Oskars Batna Jukurit (2+7), Marc Oliver Roy SaiPa (1+3), Patrick Harper HPK (2+6), Brad Lambert Pelicans (2+2), Matias Myttynen Ilves (1+14), Michael Keränen Sport (9+10), Jasse Ikonen Ässät (4+7), Henrik Borgström HIFK (11+10), Mika Niemi Ässät (3+1), Antti Kalapudas (5+6), Steven Iacobellis Tappara (1+10), Filip Riska Sport (5+5), Michael Keränen HIFK (13+7), Dante Salituro SaiPa (0+0), Martin Dzierkals Jukurit (7+8).

Mikä näistä syys-/joululahjoista olisi ilahduttanut erityisesti?

Puhe markkinoiden elämisestä/senttereiden vapautumisesta ei yllämainituilla perusteilla taida perustua oikein mihinkään? Miten odottaminen tässä vaiheessa kauden alun kynnyksellä auttaa saamaan priimaa ?

Resilenssillä on sentterihankinnassa tällaisen kolmen vuoden otannalla aika heikot vasteet. Suorastaan surkeat.
Nopeasti laskettuna 1/15 hankintaa onnistui (Henrik Borgström ja hänkin vain ok tasolla). Kaikki muut 14/15 syyskuun puolivälistä tammikuun loppuun välillä hankitut sentterit olivat täysin tusinatavaraa. Osa aivan sekundaa.
Ei se resilenssi mennyt aivan jetsulleen myöskään Lukon osalta viime keväänä. Odoteltiin, katseltiin ja osoitettiin psyykkistä palautumiskykyä; resilenssiä ja lopulta armon päivänä 15.2. hankittiin Janis Svanenbergs (14 ott. 0+1, -5).

Juuri tällä hetkellä (4.9.2022) vapailta markkinoilta löytyy noin +15 sentteriä, joiden kohdalla odotusarvo on olla minimissään tasoa Somppi/Mattila. Näistä +10:n osalta odotusarvo on olla Lukon ykkös-sentteri.
Mistä tämä nyt kiikastaa ja mitä odotellaan ?

1. Joseph Blandisi (28) (PPG AHL 0.73, 101 NHL-ottelua 0.31 PPG, OHL 0.99)
2. Kyle Rau (29) ( 0.71 PPG/AHL, 61 ottelua NHL:ssa, NCAA 1.03)
3. Brayden Burke (25) (0.67 AHL PPG, 1.42 WHL, Laituri-sentteri - loistava pelintekijä/syöttelijä)
4. Cory Conacher (32) ( NCAA 1.14 PPG, 0.93 AHL, 0.87 NL)
5. Ryan MacInnis (26) (AHL PPG koko uralta 0.38, mutta 3:n viime kauden 0.60. 27 NHL-ottelua, OHL 0.94)
6. Maxim Letunov (26) (AHL 0.52, NCAA 0.90, USHL 0.91)
7. Kevin Roy (29) (0.66 AHL PPG, 1.15 NCAA, 28 NHL-ottelua, NCAA 1.15)
8. Lukas Vejdemo (26) (AHL 0.44 PPG, 13 NHL-ottelua, J20 SuperElit 1.17)
9. David Cotton (25) (AHL 0.46 PPG, NCAA 0.86) (Julius Mattilan yliopistojengin Bostonin ykkös-sentteri. Julius oli kakkonen.)
10. Jayden Halbgewachs (25) (0.60 AHL PPG, 3 NHL-ottelua, WHL 1.01)
11. Brent Gates (25) (0.46 PPG AHL, 0.84 ECHL, 0.57 NCAA)
12. Michael Chaput (30) (0.66 AHL PPG, 182 NHL-ottelua, QMJHL 0.87)
13. Mario Kempe (33) (AHL 0.76, KHL 0.55, 70-ottelua NHL 0.19, 2 x MM-kisat)
14. Brian Flynn (34) (AHL 0.58, NCAA 1.02, NHL 275-ottelua 0.22, NL 0.68)
15. Melker Karlsson (32) (396 NHL-ottelua 0.28 PPG, SHL 288 ottelua 0.33 PPG)
16. Justin Almeida (23) ( WHL 0.95, viime kaudella ECHL:ssa 1.19 PPG --> (Kestner parhaalla kaudellaan 1.25 PPG)
17. Adam Johnson (28) (AHL 0.53, NCAA 0.68, USHL 0.98)
 
Viimeksi muokattu:

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Ihailtavan positiivista uskoa, että se sellainen sitten löytyisikin kuin sattuman kaupalta kesken kauden.

Anteeksi pessimistisyyteni, mutta ihan yhtä paljon ei itseltäni löydy luottoa niihin markkinoiden äkillisiin muutoksiin viime kauden jälkeen, missä yhtä kriittistä palasta yritetään kiinnittää kauden aikana.

Eikä ainoastaan viime kauden, vaan ihan yleisesti. Onko peräti ihan yhden käden laskettavissa ne onnistuneet ykkössentterit, jotka ovat saapuneet Liigaan viimeisen ~15 vuoden aikana kesken kauden. Että siinä mielessä ei käy kateeksi kyllä yhtään Killeriä.

Jokainen haluaisi, että se löytyy mahdollisimman pian ja kaikkein eniten Sahlstedt joka varmasti on tehnyt kaikkensa jotta sopimus saadaan tehtyä.

Odottaminen ei ole mikään itseisarvo, mutta niin kauan kuin potentiaalisia vaihtoehtoja on niin ennemmin pyrkii saamaan mitä haluaa kuin tyytyä johonkin.

Pelaajia on myös vapaana nyt enemmän kuin viimeisen 15 vuoden aikana. Se ei ole lapsenuskoa vaan realismia.

Olen valmis turhautumaankin, mutta en vielä.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jokainen haluaisi, että se löytyy mahdollisimman pian ja kaikkein eniten Sahlstedt joka varmasti on tehnyt kaikkensa jotta sopimus saadaan tehtyä.
Totta kai. Ei minulla ole tästä epäilystäkään, etteikö Sahlstedt tee aivan kaikkensa, että se sentteri löytyisi.
Odottaminen ei ole mikään itseisarvo, mutta niin kauan kuin potentiaalisia vaihtoehtoja on niin ennemmin pyrkii saamaan mitä haluaa kuin tyytyä johonkin.
Aivan. Minä taasen olen ymmärtänyt Sahlstedtin puheista, että ei sellaista sentteriä tällä hetkellä markkinoilla oikein ole ja ne jotka ovat kiinnostaneet, ovat siirtyneet toisaalle. Mielestäni meni jotakuinkin suora lainaus näin Länsi-Suomessa.
Pelaajia on myös vapaana nyt enemmän kuin viimeisen 15 vuoden aikana. Se ei ole lapsenuskoa vaan realismia.
Siis onko tämä ihan oikeaa faktaa, taikka vain mututuntumalla heitetty totuus? Vieläkin, Sahlstedtin omasta suusta on tullut, että ei sellaista sentteriä vain ole tällä hetkellä, jonka hän kelpuuttaa.
Olen valmis turhautumaankin, mutta en vielä.
Ei tässä turhautua kannata, vaan pohtia mitä tehdä, jos sitä koodinimi pesunkestävää ykkössentteriä ei löydykkään.

Ymmärrätkö itse kuinka epätodennäköistä sen löytyminen on mitä pidemmälle mennää ja varsinkin kesken kauden? Eikä ole tarkoitus synkistellä tahallaan tilannetta, vaan ihan oikeasti ei todennäköisyydet kovin vahvasti sitä tue, että sellainen löytyy ja sen voi jokainen halutessaan itse käydä toteamassa, kun katsoo Liigaan kesken kauden siirtyneet sentterit haluamaltansa aikaväliltä. Kuten totesin, niin Gagnon on ollut aikoinaan nappihankinta ja todellinen jackpot, mutta kun varmaan yhdeksän kertaa kymmenestä ne ajatellut ykkössentterit ovat olleet sitten tasoa Kelly Zajac ja kumppanit.

Uskoa voi aina valaa, mutta on myös hyvä muistaa siinä sivussa tilastolliset faktat myös.

Totta kai minä itsekin sitä toivon, että vihdoin sellainen löytyy ja siitä äärettömän onnellinen olisinkin, mutta kyllä tässä itse ainakin on jo varautunut myös siihen, että sieltä saattaa joku välimallin hankinta tulla. Lukko kun ei todellakaan ole ainoa seura, joka on apajilla.
 
Viimeksi muokattu:

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Totta kai. Ei minulla ole tästä epäilystäkään, etteikö Sahlstedt tee aivan kaikkensa, että se sentteri löytyisi.

Aivan. Minä taasen olen ymmärtänyt Sahlstedtin puheista, että ei sellaista sentteriä tällä hetkellä markkinoilla oikein ole ja ne jotka ovat kiinnostaneet, ovat siirtyneet toisaalle. Mielestäni meni jotakuinkin suora lainaus näin Länsi-Suomessa.

Siis onko tämä ihan oikeaa faktaa, taikka vain mututuntumalla heitetty totuus? Vieläkin, Sahlstedtin omasta suusta on tullut, että ei sellaista sentteriä vain ole tällä hetkellä, jonka hän kelpuuttaa.

Ei tässä turhautua kannata, vaan pohtia mitä tehdä, jos sitä koodinimi pesunkestävää ykkössentteriä ei löydykkään.

Ymmärrätkö itse kuinka epätodennäköistä sen löytyminen on mitä pidemmälle mennää ja varsinkin kesken kauden? Eikä ole tarkoitus synkistellä tahallaan tilannetta, vaan ihan oikeasti ei todennäköisyydet kovin vahvasti sitä tue, että sellainen löytyy ja sen voi jokainen halutessaan itse käydä toteamassa, kun katsoo Liigaan kesken kauden siirtyneet sentterit haluamaltansa aikaväliltä. Kuten totesin, niin Gagnon on ollut aikoinaan nappihankinta ja todellinen jackpot, mutta kun varmaan yhdeksän kertaa kymmenestä ne ajatellut ykkössentterit ovat olleet sitten tasoa Kelly Zajac ja kumppanit.

Uskoa voi aina valaa, mutta on myös hyvä muistaa siinä sivussa tilastolliset faktat myös.

Totta kai minä itsekin sitä toivon, että vihdoin sellainen löytyy ja siitä äärettömän onnellinen olisinkin, mutta kyllä tässä itse ainakin on jo varautunut myös siihen, että sieltä saattaa joku välimallin hankinta tulla. Lukko kun ei todellakaan ole ainoa seura, joka on apajilla.

KHL:aan on mennyt aika paljon vähemmän pelaajia mitä aikaisemmin. Se tarkoittaa että kovin kärki on mennyt KHL sijaan Sveitsiin ja kovimmista liigoista + Pohjois-Amerikka on enemmän tarjolla liigaankin asti.

Uskoisin ymmärtäväni. Kausi ei ole kuitenkaan alkanutkaan, markkinat ovat erilaiset mitä koskaan olleet ja meillä on asiansa osaava UTJ mitä ei ole ollut minkä tahansa aikavälin aikana ennen.

Nämä on hyvä muistaa tilastollisissa faktoissa.

Ja mitä turhautumiseen tulee niin siitähän tässä on kyse. Keskustelupalstalla kenelläkään ei ole tietoa kenelle sopimuksia on tarjottu ja missä mennään tällä hetkellä. Täällä ei ratkota yhtään sentteriongelmaa. Tämä palsta on sitä varten, että voi tuntemuksista kirjoitella.
 
Viimeksi muokattu:

Venkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ymmärrätkö itse kuinka epätodennäköistä sen löytyminen on mitä pidemmälle mennää ja varsinkin kesken kauden?
Itse samoilla linjoilla. Ja nyt kun Liigan taso nousee huomattavasti niin ei saisi yhtään antaa siimaa kovan rosterin omaaville joukkueille, esim Tappara, Kärpät, Ilves. Jos ykkössentteriä haetaan vielä joulunakin niin sitten on venynyt homma liian pitkäksi. Missä ne huippu sentterit nyt ovat? Kymmenet huippuseurat samoilla apajilla vielä odottavat näitä huippupelaajia ja vielä varmaankin isommilla setelitukoilla mitä Lukko. Itse en myöskään tarkoita sitä etteikö sellaista tulisi MUTTA mitä pidemmälle mennään niin tuleeko sieltä huipputekijä vai keskinkertainen suorittaja...
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse en myöskään tarkoita sitä etteikö sellaista tulisi MUTTA mitä pidemmälle mennään niin tuleeko sieltä huipputekijä vai keskinkertainen suorittaja...
Ja vielä enemmän siihen vaikuttaa, että miten Lukon pelit lähtevät kulkemaan.

Jos tuleva kausi alkaa, kuten viime kausi ja keikutaan alkukaudella vielä ~15 pelinkin jälkeen siellä viimeisen viivan hujakoilla, niin paine hankkia 'vain joku' kasvaa entisestään.
 
Ja vielä enemmän siihen vaikuttaa, että miten Lukon pelit lähtevät kulkemaan.

Jos tuleva kausi alkaa, kuten viime kausi ja keikutaan alkukaudella vielä ~15 pelinkin jälkeen siellä viimeisen viivan hujakoilla, niin paine hankkia 'vain joku' kasvaa entisestään.
Tämä "vain joku" hankinta on muuten oleellisesti haastavampaa kuukauden kuluttua.

Ideaali tilanne olisi tietysti ollut sitouttaa sentteri heti kauden päättymisen jälkeen, touko-kesäkuussa. Siinä epäonnistuttiin urheilujohdon toimesta, toisin kuin esim. Tapparassa ja Kärpissä.
(Jopa porilaiset ovat olleet selvästi paremmin hereillä.)

Toinen mahdollisuus tarjottiin heinä-elokuulla, joilloin "kesälomat polttaen" sentteriä etsittiin jättämättä kiveäkään kääntämättä.
Ei onnistunut.

Nyt ollaan vajaan kahden viikon päässä kauden alusta. Joukkueen tärkein pelipaikka on täyttämättä ja vapaita pelaajia ehkä viidesosa siitä, mitä touko-kesäkuussa oli.

Melko ahtaaseen rakoon näkyvät työntävän itseään toista kautta peräjälkeen.

Toiveena on, että selvitään. On se vielä mahdollista. Pelaajia ja "ykkös-senttereitä" on vielä vapaina.

(Kukaan ei silti voi kiistää, että metsään tässä ollaan ajamassa kovalla vauhdilla. Tulevalta sentteriltä jää joka tapauksessa koko preseason väliin ja syksyn pelit ovat parhaimmaltakin pelimieheltä vielä osittain hakemista. Tiellä pysytään, kun hankitaan riittävä määrä osaamista, talenttia ja ammattilaisuutta.)
 
Viimeksi muokattu:

Dani55

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toivotaan että Kalle löytää haluamansa mutta jotenkin epätodellinen olo kun kärkimies puuttuu tässä kohtaa. Nyt ei ole mielestäni selityksiäkään mihin vedota. Ehkä se on tuo viime kausi mikä jätti pienen ärsykkeen. Vaikka sota ei yhtä miestä kaipaa niin mielestäni Lukon kohdalla tuo ykkössentteri on tällä hetkellä todella tärkeä palanen ja toivottavasti siihen tulee kunnon pelimies tämän ikuisen odottelun jälkeen.

Mitä tulee muihin seuroihin niin Tappara vaikuttaa todella vahvalta jo tässä kohtaa.
 

Riksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko ja Johtaja Virran Dream Team
Viimeisen kolmen kauden aikana välillä 15.9-31.12. Liigaan hankitut sentterit (ja heidän pisteensä ko. kaudella):

Oskars Batna Jukurit (2+7), Marc Oliver Roy SaiPa (1+3), Patrick Harper HPK (2+6), Brad Lambert Pelicans (2+2), Matias Myttynen Ilves (1+14), Michael Keränen Sport (9+10), Jasse Ikonen Ässät (4+7), Henrik Borgström HIFK (11+10), Mika Niemi Ässät (3+1), Antti Kalapudas (5+6), Steven Iacobellis Tappara (1+10), Filip Riska Sport (5+5), Michael Keränen HIFK (13+7), Dante Salituro SaiPa (0+0), Martin Dzierkals Jukurit (7+8).

Mikä näistä syys-/joululahjoista olisi ilahduttanut erityisesti?

Puhe markkinoiden elämisestä/senttereiden vapautumisesta ei yllämainituilla perusteilla taida perustua oikein mihinkään? Miten odottaminen tässä vaiheessa kauden alun kynnyksellä auttaa saamaan priimaa ?

Resilenssillä on sentterihankinnassa tällaisen kolmen vuoden otannalla aika heikot vasteet. Suorastaan surkeat.
Nopeasti laskettuna 1/15 hankintaa onnistui (Henrik Borgström ja hänkin vain ok tasolla). Kaikki muut 14/15 syyskuun puolivälistä tammikuun loppuun välillä hankitut sentterit olivat täysin tusinatavaraa. Osa aivan sekundaa.
Ei se resilenssi mennyt aivan jetsulleen myöskään Lukon osalta viime keväänä. Odoteltiin, katseltiin ja osoitettiin psyykkistä palautumiskykyä; resilenssiä ja lopulta armon päivänä 15.2. hankittiin Janis Svanenbergs (14 ott. 0+1, -5).

Juuri tällä hetkellä (4.9.2022) vapailta markkinoilta löytyy noin +15 sentteriä, joiden kohdalla odotusarvo on olla minimissään tasoa Somppi/Mattila. Näistä +10:n osalta odotusarvo on olla Lukon ykkös-sentteri.
Mistä tämä nyt kiikastaa ja mitä odotellaan ?

1. Joseph Blandisi (28) (PPG AHL 0.73, 101 NHL-ottelua 0.31 PPG, OHL 0.99)
2. Kyle Rau (29) ( 0.71 PPG/AHL, 61 ottelua NHL:ssa, NCAA 1.03)
3. Brayden Burke (25) (0.67 AHL PPG, 1.42 WHL, Laituri-sentteri - loistava pelintekijä/syöttelijä)
4. Cory Conacher (32) ( NCAA 1.14 PPG, 0.93 AHL, 0.87 NL)
5. Ryan MacInnis (26) (AHL PPG koko uralta 0.38, mutta 3:n viime kauden 0.60. 27 NHL-ottelua, OHL 0.94)
6. Maxim Letunov (26) (AHL 0.52, NCAA 0.90, USHL 0.91)
7. Kevin Roy (29) (0.66 AHL PPG, 1.15 NCAA, 28 NHL-ottelua, NCAA 1.15)
8. Lukas Vejdemo (26) (AHL 0.44 PPG, 13 NHL-ottelua, J20 SuperElit 1.17)
9. David Cotton (25) (AHL 0.46 PPG, NCAA 0.86) (Julius Mattilan yliopistojengin Bostonin ykkös-sentteri. Julius oli kakkonen.)
10. Jayden Halbgewachs (25) (0.60 AHL PPG, 3 NHL-ottelua, WHL 1.01)
11. Brent Gates (25) (0.46 PPG AHL, 0.84 ECHL, 0.57 NCAA)
12. Michael Chaput (30) (0.66 AHL PPG, 182 NHL-ottelua, QMJHL 0.87)
13. Mario Kempe (33) (AHL 0.76, KHL 0.55, 70-ottelua NHL 0.19, 2 x MM-kisat)
14. Brian Flynn (34) (AHL 0.58, NCAA 1.02, NHL 275-ottelua 0.22, NL 0.68)
15. Melker Karlsson (32) (396 NHL-ottelua 0.28 PPG, SHL 288 ottelua 0.33 PPG)
16. Justin Almeida (23) ( WHL 0.95, viime kaudella ECHL:ssa 1.19 PPG --> (Kestner parhaalla kaudellaan 1.25 PPG)
17. Adam Johnson (28) (AHL 0.53, NCAA 0.68, USHL 0.98)
Ei millään pahalla arvon @Parry Sound mutta eiköhän noista senttereistä olisi jo kiinnitetty jos kelpaisivat Kallelle tai läpäisisivät edes Teperin dataa.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei millään pahalla arvon @Parry Sound mutta eiköhän noista senttereistä olisi jo kiinnitetty jos kelpaisivat Kallelle tai läpäisisivät edes Teperin dataa.
Mutta jos tossa on tosiaan kaikki vapaana olevat sentterit, jotka edes jotakuinkin ovat tasoa ykkössentteri, niin mistä se uusi sentteri sitten revitään, ellei joku noista?

Odotetaan, että jos joku sopiva saisi potkut ja sitten toivotaan, että siirtyy Lukkoon?
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei millään pahalla arvon @Parry Sound mutta eiköhän noista senttereistä olisi jo kiinnitetty jos kelpaisivat Kallelle tai läpäisisivät edes Teperin dataa.

Svanenbergskin otettiin testimielessä, eli ei ollut täsmähankinta. Se venäläinen joka lopulta jäi saamatta olisi ollut se täsmähankinta, Audettea ei saatu vaikka yritettiin jnejne.

Sitä tuskin tietää ketään muu kuin Kalle, että kuinka moni sentteri on ollut edes lähellä sopimusta Lukon kanssa tänä kesänä. Tuskinpa ilman kilpailukykistä tarjousta ovat kuitenkaan jääneet.
 

Walton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mitään tietoa ei minulla ole mutta vahva veikkaus on miten tässä tulee käymään. Veikkaukseni on että sentteri saapuu seuraavan kolmen viikon aikana mutta hankinta ei ole sellainen selkeä ykkösheppa joka täällä on toiveissa ja oletuksena. Eli sentteri tulisi olemaan samaa tasoa Sompin ja Mattilan kanssa.
Näin ollen sentterikalustosta tulee tasainen ja todennäköisesti melko varmakin, tosin jokaisella sentterillä on omat vahvuutensa. Se että tuleeko sentteriosaston ns.tasapaksuus olemaan voimavara vai heikkous, aika näyttää.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Veikkaukseni on että sentteri saapuu seuraavan kolmen viikon aikana mutta hankinta ei ole sellainen selkeä ykkösheppa joka täällä on toiveissa ja oletuksena.
Tätä minäkin olen vähän koittanut kirjoitella, mutta kun oletuksena on ettei sellaista kuulemma oteta, vaan ainoastaan priima kelpaa ja sitä odotetaan.
 

Walton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tätä minäkin olen vähän koittanut kirjoitella, mutta kun oletuksena on ettei sellaista kuulemma oteta, vaan ainoastaan priima kelpaa ja sitä odotetaan.
Niin, en minä ainakaan osaa sanoa suorilta onko se välttämättä huono homma jos se kuuluisi selkeä ykkössentteri puuttuu. Kyllä se tasainen, riittävän hyvä, sentterikalusto voi mielestäni antaa yhtälaiset pärjäämismahdolisuudet.

Vaikka se kuuluisa selkeä ykkössentteri jäisikin hankkimatta, ei se siltikään tarkoita etteikö jokaisella kokoonpanossa olevalla sentterillä olisi omia vahvuuksia. Joillakin se voi olla puolustuspeli ja jollain hyökkäyspeli tai esim ylivoima.
Ja mitä tulee tähän ”sarjan paras keskikaista”- narratiiviin. Onko se sitten parempi että ykkössentteri tekee sen 50p ja 2 muuta sinne 20-30p vai kaikki kolme tasaisesti sen noin 30-35 pistettä. On minä ainakaan osaa vastata muuta kuin sen että parhautta mitataan kokonaisuutena, ei pelkästään ykkössentterin odotusarvoisina tehopisteinä.
 
Viimeksi muokattu:

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Mutta jos tossa on tosiaan kaikki vapaana olevat sentterit, jotka edes jotakuinkin ovat tasoa ykkössentteri, niin mistä se uusi sentteri sitten revitään, ellei joku noista?

Odotetaan, että jos joku sopiva saisi potkut ja sitten toivotaan, että siirtyy Lukkoon?
Luulen, että Eliteprospects ei ole se ensisijainen tiedonlähde mistä Lukko hakee tietoa pelaajista.

On sopimuksen alaisia pelaajia myös joille agentit etsivät uusia työnantajia. On pelaajia jotka voi olla muuten irrotettavissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös