Tyhjänpäiväisiä?
Ensinnäkin, ellei sitä mitat täyttävää ja henkeäsalpaavaa ykkössentteriä ala kuukauden kahden sisällä löytymään, niin sitten on Killerikin pakotettu miettimään kakkoskorin taikka 'välimallin' sentteriä, kuten kävi viime kaudellakin Pressin korvaajan kanssa. Fakta on että sen sentterin olisi pitänyt saada kiinnitettyä jo ihan viimeistään kesällä, ettei jälleen kerran oltaisi tilanteessa, missä puuttuu joku oleellinen palanen joukkuetta ja jonka puuttuminen saattaa ja todennäköisesti vaikuttaakin sijoitukseen aivan helvetisti.
Kaikki me tietenkin toivotaan jotain piste per peli takoavaa sentteriä tohon vapahtajaksi, jonka jälkeen Lukko marssii voitosta voittoon kohti mestaruutta, mutta todennäköisyydet sen löytämiselle tässä vaiheessa kautta alkavat olla luokkaa 'ei ihan joka kausi onnistu' ja sen tietää myös Sahlstedt.
Ei hyvältä näytä ja sen sanominen ääneen ei tarkoita, että kuuluu johonkin viralliseen mustaan listaan, jota joksikin negakerhoksi täällä myös kutsutaan.
Itse en kyllä muista lukeneeni, että miten sitten toimitaan, jos sellaista kivenkovaa ykkössentteriä ei löydykään, vaan täälläkin mennään hieman oletuksella, että sellainen tulee löytymään.En ota kantaa muuten mihinkään tai kehenkään tässä mutta sanonpa vaan, että tämä asia on täällä aika perusteellisesti käyty läpi eikä keskustelu ole mennyt eteenpäin viikkoihin.
Itse en kyllä muista lukeneeni, että miten sitten toimitaan, jos sellaista kivenkovaa ykkössentteriä ei löydykään, vaan täälläkin mennään hieman oletuksella, että sellainen tulee löytymään.
Tyhjänpäiväisiä?
Ensinnäkin, ellei sitä mitat täyttävää ja henkeäsalpaavaa ykkössentteriä ala kuukauden kahden sisällä löytymään, niin sitten on Killerikin pakotettu miettimään kakkoskorin taikka 'välimallin' sentteriä, kuten kävi viime kaudellakin Pressin korvaajan kanssa. Fakta on että sen sentterin olisi pitänyt saada kiinnitettyä jo ihan viimeistään kesällä, ettei jälleen kerran oltaisi tilanteessa, missä puuttuu joku oleellinen palanen joukkuetta ja jonka puuttuminen saattaa ja todennäköisesti vaikuttaakin sijoitukseen aivan helvetisti.
Kaikki me tietenkin toivotaan jotain piste per peli takoavaa sentteriä tohon vapahtajaksi, jonka jälkeen Lukko marssii voitosta voittoon kohti mestaruutta, mutta todennäköisyydet sen löytämiselle tässä vaiheessa kautta alkavat olla luokkaa 'ei ihan joka kausi onnistu' ja sen tietää myös Sahlstedt.
Ei hyvältä näytä ja sen sanominen ääneen ei tarkoita, että kuuluu johonkin viralliseen mustaan listaan, jota joksikin negakerhoksi täällä myös kutsutaan.
Totta, pieni twisti hyvin paljon itseään toistavassa keskustelussa. Oma kantani on, että keskustelu välimallin sentteristä on aivan liian aikaista, tässä ollaan kuitenkin menossa vasta kohti runkosarjaa. Ja jos kädenlämpöinen välimallin mies otetaan, hänestä on turha odottaa mitään alkukauden pelastajaa jos muuten menee huonosti. Mennään näillä nyt jos ei sellaista mestaruustason miestä löydy ja palataan asiaan joskus 20 runkosarjapelin jälkeen jos sentteri edelleen puuttuu ja Lukon tilanne on sellainen, että välimallin miestä pitää harkita. Paljon on puhuttu siitä, että vain mestaruus pitää olla tavoitteena eikä välimallin mies ole ratkaisu siihen.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen pohdittava, ja uskon että variaatioita tähän on kehitelty valmennusjohdossakin.Itse en kyllä muista lukeneeni, että miten sitten toimitaan, jos sellaista kivenkovaa ykkössentteriä ei löydykään, vaan täälläkin mennään hieman oletuksella, että sellainen tulee löytymään.
Ihailtavan positiivista uskoa, että se sellainen sitten löytyisikin kuin sattuman kaupalta kesken kauden.Markkinat elää koko ajan ja senttereitä vapautuu pisin kauttakin. Loistava sentteri vaikka joululahjaksi, silloinkaan mitään ei ole vielä todennäköisesti menetetty.
Resilienssiä se vaatii, mutta kyllä olen valmis odottamaan jotta saadaan priimaa.
Ihailtavan positiivista uskoa, että se sellainen sitten löytyisikin kuin sattuman kaupalta kesken kauden.
Anteeksi pessimistisyyteni, mutta ihan yhtä paljon ei itseltäni löydy luottoa niihin markkinoiden äkillisiin muutoksiin viime kauden jälkeen, missä yhtä kriittistä palasta yritetään kiinnittää kauden aikana.
Lisäsinkin tohon alkuperäiseen viestiin, ettei koske ainoastaan viime kautta, vaan ihan yleisesti vaikka viimeisen 15 vuoden aikana kun rupeaa laskemaan kuinka monta oikeasti onnistunutta ykkössentteriä on kesken kauden Liigaan saapunut kaikista joukkueista.Mielestäni silti vähän epäreilua menettää uskoa viime kauden perusteella, kun pelaajamarkkinoilla on vallinnut syystä tai toisesta kohta 3 vuotta ns. poikkeusolot.
Viimeisen kolmen kauden aikana välillä 15.9-31.12. Liigaan hankitut sentterit (ja heidän pisteensä ko. kaudella):Sentteri olisi ollut varmaan kaikkien toiveissa niin, että olisi ollut nyt kiinnitettynä, mutta ei sitä mielestäni voi faktaksi sanoa että tässä on sijoituksia jo menetetty kun kesällä ei tullutkaan.
Markkinat elää koko ajan ja senttereitä vapautuu pisin kauttakin. Loistava sentteri vaikka joululahjaksi, silloinkaan mitään ei ole vielä todennäköisesti menetetty.
Resilienssiä se vaatii, mutta kyllä olen valmis odottamaan jotta saadaan priimaa.
Ihailtavan positiivista uskoa, että se sellainen sitten löytyisikin kuin sattuman kaupalta kesken kauden.
Anteeksi pessimistisyyteni, mutta ihan yhtä paljon ei itseltäni löydy luottoa niihin markkinoiden äkillisiin muutoksiin viime kauden jälkeen, missä yhtä kriittistä palasta yritetään kiinnittää kauden aikana.
Eikä ainoastaan viime kauden, vaan ihan yleisesti. Onko peräti ihan yhden käden laskettavissa ne onnistuneet ykkössentterit, jotka ovat saapuneet Liigaan viimeisen ~15 vuoden aikana kesken kauden. Että siinä mielessä ei käy kateeksi kyllä yhtään Killeriä.
Totta kai. Ei minulla ole tästä epäilystäkään, etteikö Sahlstedt tee aivan kaikkensa, että se sentteri löytyisi.Jokainen haluaisi, että se löytyy mahdollisimman pian ja kaikkein eniten Sahlstedt joka varmasti on tehnyt kaikkensa jotta sopimus saadaan tehtyä.
Aivan. Minä taasen olen ymmärtänyt Sahlstedtin puheista, että ei sellaista sentteriä tällä hetkellä markkinoilla oikein ole ja ne jotka ovat kiinnostaneet, ovat siirtyneet toisaalle. Mielestäni meni jotakuinkin suora lainaus näin Länsi-Suomessa.Odottaminen ei ole mikään itseisarvo, mutta niin kauan kuin potentiaalisia vaihtoehtoja on niin ennemmin pyrkii saamaan mitä haluaa kuin tyytyä johonkin.
Siis onko tämä ihan oikeaa faktaa, taikka vain mututuntumalla heitetty totuus? Vieläkin, Sahlstedtin omasta suusta on tullut, että ei sellaista sentteriä vain ole tällä hetkellä, jonka hän kelpuuttaa.Pelaajia on myös vapaana nyt enemmän kuin viimeisen 15 vuoden aikana. Se ei ole lapsenuskoa vaan realismia.
Ei tässä turhautua kannata, vaan pohtia mitä tehdä, jos sitä koodinimi pesunkestävää ykkössentteriä ei löydykkään.Olen valmis turhautumaankin, mutta en vielä.
Totta kai. Ei minulla ole tästä epäilystäkään, etteikö Sahlstedt tee aivan kaikkensa, että se sentteri löytyisi.
Aivan. Minä taasen olen ymmärtänyt Sahlstedtin puheista, että ei sellaista sentteriä tällä hetkellä markkinoilla oikein ole ja ne jotka ovat kiinnostaneet, ovat siirtyneet toisaalle. Mielestäni meni jotakuinkin suora lainaus näin Länsi-Suomessa.
Siis onko tämä ihan oikeaa faktaa, taikka vain mututuntumalla heitetty totuus? Vieläkin, Sahlstedtin omasta suusta on tullut, että ei sellaista sentteriä vain ole tällä hetkellä, jonka hän kelpuuttaa.
Ei tässä turhautua kannata, vaan pohtia mitä tehdä, jos sitä koodinimi pesunkestävää ykkössentteriä ei löydykkään.
Ymmärrätkö itse kuinka epätodennäköistä sen löytyminen on mitä pidemmälle mennää ja varsinkin kesken kauden? Eikä ole tarkoitus synkistellä tahallaan tilannetta, vaan ihan oikeasti ei todennäköisyydet kovin vahvasti sitä tue, että sellainen löytyy ja sen voi jokainen halutessaan itse käydä toteamassa, kun katsoo Liigaan kesken kauden siirtyneet sentterit haluamaltansa aikaväliltä. Kuten totesin, niin Gagnon on ollut aikoinaan nappihankinta ja todellinen jackpot, mutta kun varmaan yhdeksän kertaa kymmenestä ne ajatellut ykkössentterit ovat olleet sitten tasoa Kelly Zajac ja kumppanit.
Uskoa voi aina valaa, mutta on myös hyvä muistaa siinä sivussa tilastolliset faktat myös.
Totta kai minä itsekin sitä toivon, että vihdoin sellainen löytyy ja siitä äärettömän onnellinen olisinkin, mutta kyllä tässä itse ainakin on jo varautunut myös siihen, että sieltä saattaa joku välimallin hankinta tulla. Lukko kun ei todellakaan ole ainoa seura, joka on apajilla.
Itse samoilla linjoilla. Ja nyt kun Liigan taso nousee huomattavasti niin ei saisi yhtään antaa siimaa kovan rosterin omaaville joukkueille, esim Tappara, Kärpät, Ilves. Jos ykkössentteriä haetaan vielä joulunakin niin sitten on venynyt homma liian pitkäksi. Missä ne huippu sentterit nyt ovat? Kymmenet huippuseurat samoilla apajilla vielä odottavat näitä huippupelaajia ja vielä varmaankin isommilla setelitukoilla mitä Lukko. Itse en myöskään tarkoita sitä etteikö sellaista tulisi MUTTA mitä pidemmälle mennään niin tuleeko sieltä huipputekijä vai keskinkertainen suorittaja...Ymmärrätkö itse kuinka epätodennäköistä sen löytyminen on mitä pidemmälle mennää ja varsinkin kesken kauden?
Ja vielä enemmän siihen vaikuttaa, että miten Lukon pelit lähtevät kulkemaan.Itse en myöskään tarkoita sitä etteikö sellaista tulisi MUTTA mitä pidemmälle mennään niin tuleeko sieltä huipputekijä vai keskinkertainen suorittaja...
Tämä "vain joku" hankinta on muuten oleellisesti haastavampaa kuukauden kuluttua.Ja vielä enemmän siihen vaikuttaa, että miten Lukon pelit lähtevät kulkemaan.
Jos tuleva kausi alkaa, kuten viime kausi ja keikutaan alkukaudella vielä ~15 pelinkin jälkeen siellä viimeisen viivan hujakoilla, niin paine hankkia 'vain joku' kasvaa entisestään.
Ei millään pahalla arvon @Parry Sound mutta eiköhän noista senttereistä olisi jo kiinnitetty jos kelpaisivat Kallelle tai läpäisisivät edes Teperin dataa.Viimeisen kolmen kauden aikana välillä 15.9-31.12. Liigaan hankitut sentterit (ja heidän pisteensä ko. kaudella):
Oskars Batna Jukurit (2+7), Marc Oliver Roy SaiPa (1+3), Patrick Harper HPK (2+6), Brad Lambert Pelicans (2+2), Matias Myttynen Ilves (1+14), Michael Keränen Sport (9+10), Jasse Ikonen Ässät (4+7), Henrik Borgström HIFK (11+10), Mika Niemi Ässät (3+1), Antti Kalapudas (5+6), Steven Iacobellis Tappara (1+10), Filip Riska Sport (5+5), Michael Keränen HIFK (13+7), Dante Salituro SaiPa (0+0), Martin Dzierkals Jukurit (7+8).
Mikä näistä syys-/joululahjoista olisi ilahduttanut erityisesti?
Puhe markkinoiden elämisestä/senttereiden vapautumisesta ei yllämainituilla perusteilla taida perustua oikein mihinkään? Miten odottaminen tässä vaiheessa kauden alun kynnyksellä auttaa saamaan priimaa ?
Resilenssillä on sentterihankinnassa tällaisen kolmen vuoden otannalla aika heikot vasteet. Suorastaan surkeat.
Nopeasti laskettuna 1/15 hankintaa onnistui (Henrik Borgström ja hänkin vain ok tasolla). Kaikki muut 14/15 syyskuun puolivälistä tammikuun loppuun välillä hankitut sentterit olivat täysin tusinatavaraa. Osa aivan sekundaa.
Ei se resilenssi mennyt aivan jetsulleen myöskään Lukon osalta viime keväänä. Odoteltiin, katseltiin ja osoitettiin psyykkistä palautumiskykyä; resilenssiä ja lopulta armon päivänä 15.2. hankittiin Janis Svanenbergs (14 ott. 0+1, -5).
Juuri tällä hetkellä (4.9.2022) vapailta markkinoilta löytyy noin +15 sentteriä, joiden kohdalla odotusarvo on olla minimissään tasoa Somppi/Mattila. Näistä +10:n osalta odotusarvo on olla Lukon ykkös-sentteri.
Mistä tämä nyt kiikastaa ja mitä odotellaan ?
1. Joseph Blandisi (28) (PPG AHL 0.73, 101 NHL-ottelua 0.31 PPG, OHL 0.99)
2. Kyle Rau (29) ( 0.71 PPG/AHL, 61 ottelua NHL:ssa, NCAA 1.03)
3. Brayden Burke (25) (0.67 AHL PPG, 1.42 WHL, Laituri-sentteri - loistava pelintekijä/syöttelijä)
4. Cory Conacher (32) ( NCAA 1.14 PPG, 0.93 AHL, 0.87 NL)
5. Ryan MacInnis (26) (AHL PPG koko uralta 0.38, mutta 3:n viime kauden 0.60. 27 NHL-ottelua, OHL 0.94)
6. Maxim Letunov (26) (AHL 0.52, NCAA 0.90, USHL 0.91)
7. Kevin Roy (29) (0.66 AHL PPG, 1.15 NCAA, 28 NHL-ottelua, NCAA 1.15)
8. Lukas Vejdemo (26) (AHL 0.44 PPG, 13 NHL-ottelua, J20 SuperElit 1.17)
9. David Cotton (25) (AHL 0.46 PPG, NCAA 0.86) (Julius Mattilan yliopistojengin Bostonin ykkös-sentteri. Julius oli kakkonen.)
10. Jayden Halbgewachs (25) (0.60 AHL PPG, 3 NHL-ottelua, WHL 1.01)
11. Brent Gates (25) (0.46 PPG AHL, 0.84 ECHL, 0.57 NCAA)
12. Michael Chaput (30) (0.66 AHL PPG, 182 NHL-ottelua, QMJHL 0.87)
13. Mario Kempe (33) (AHL 0.76, KHL 0.55, 70-ottelua NHL 0.19, 2 x MM-kisat)
14. Brian Flynn (34) (AHL 0.58, NCAA 1.02, NHL 275-ottelua 0.22, NL 0.68)
15. Melker Karlsson (32) (396 NHL-ottelua 0.28 PPG, SHL 288 ottelua 0.33 PPG)
16. Justin Almeida (23) ( WHL 0.95, viime kaudella ECHL:ssa 1.19 PPG --> (Kestner parhaalla kaudellaan 1.25 PPG)
17. Adam Johnson (28) (AHL 0.53, NCAA 0.68, USHL 0.98)
Mutta jos tossa on tosiaan kaikki vapaana olevat sentterit, jotka edes jotakuinkin ovat tasoa ykkössentteri, niin mistä se uusi sentteri sitten revitään, ellei joku noista?Ei millään pahalla arvon @Parry Sound mutta eiköhän noista senttereistä olisi jo kiinnitetty jos kelpaisivat Kallelle tai läpäisisivät edes Teperin dataa.
Ei millään pahalla arvon @Parry Sound mutta eiköhän noista senttereistä olisi jo kiinnitetty jos kelpaisivat Kallelle tai läpäisisivät edes Teperin dataa.
Tätä minäkin olen vähän koittanut kirjoitella, mutta kun oletuksena on ettei sellaista kuulemma oteta, vaan ainoastaan priima kelpaa ja sitä odotetaan.Veikkaukseni on että sentteri saapuu seuraavan kolmen viikon aikana mutta hankinta ei ole sellainen selkeä ykkösheppa joka täällä on toiveissa ja oletuksena.
Niin, en minä ainakaan osaa sanoa suorilta onko se välttämättä huono homma jos se kuuluisi selkeä ykkössentteri puuttuu. Kyllä se tasainen, riittävän hyvä, sentterikalusto voi mielestäni antaa yhtälaiset pärjäämismahdolisuudet.Tätä minäkin olen vähän koittanut kirjoitella, mutta kun oletuksena on ettei sellaista kuulemma oteta, vaan ainoastaan priima kelpaa ja sitä odotetaan.
Luulen, että Eliteprospects ei ole se ensisijainen tiedonlähde mistä Lukko hakee tietoa pelaajista.Mutta jos tossa on tosiaan kaikki vapaana olevat sentterit, jotka edes jotakuinkin ovat tasoa ykkössentteri, niin mistä se uusi sentteri sitten revitään, ellei joku noista?
Odotetaan, että jos joku sopiva saisi potkut ja sitten toivotaan, että siirtyy Lukkoon?