Samaa sitä ite vois kiukutella, että ikinä ei näiltä puolustuspään kirjoittajilla ole mitään kritisoitavaa, koska juuri muutama vuosi sitten tuli mestaruus ja sitä ennen 58 vuotta takaisin. Kyllähän se pienessä kalastajakylässä pitää riittää.
Lainasin ylläolevan, mutta suurin osa tekstistäni on yleisemmin aiheeseen liittyvää.
Itse kuulun siihen positiivisempaan leiriin. Se ei tarkoita, että mitään ei saisi kritisoida, mutta ongelma tässä on se, että samat kritiikit pyörivät täällä jokaisessa ketjussa. Olen jo alkanut valikoida, mitä ketjuja luen (tai paremminkin, mitä en ainakaan lue), mutta silti, en pääse siitä toistosta eroon. Toki, se vaihtoehto on jäljellä, että en lue palstaa ollenkaan, mutta vielä en ole siihen pystynyt - ehkä sitten vihdoin ensi keväänä.
Minä koen tuon kritiikin ongelmana sen, että se ei ole kovinkaan realistista. Jos Sahlstedtin pelaajapolitiikka ei miellytä, niin vaihtoehtoja ei kannattajalle jää kovin paljoa, koska hänellä on mandaatti koota Lukon joukkue, eikä meillä kannattajilla. Siksi esim. jatkuva hokema siitä, että "jollekin tulee paha mieli" ei oikein enää jalosta mitään. Ja ainakaan siinä ei ole mitään uutta näkökulmaa.
Toinen ongelma tässä jatkuvassa palstalla vellovassa kritiikissä on minulle se, että itsekin omassa työssäni budjettivastuullisena ymmärrän hyvin joukkueen kokoamiseen liittyvän budjettireunaehdon - ja taas kerran valittu joukkueen kokoamistapa budjettin raameissa joko miellyttää, tai ei miellytä meitä kannattajia, mutta sekin kritiikki on aika nopeasti kerrottu, montaa toistoa ei siihen tarvita. En ole nähnyt mitenkään realistisena sitä keskustelua, että kaikki pelaajat olisivat saatavilla, jos vain Sahlstedt vihdoin päättäisi niitä pelaajia ottaa, eikä miettisi, että jollekin tulee paha mieli. Lukon budjetti ei ole, eikä tule olemaan Tapparan tasoa. Ja kaikkia pelaajia tänne ei saada, vaikka haluttaisiinkin.
Ja kolmas minulle haasteellinen osio kritiikissä on se, että me positiivisemmat oltaisiin tyytyväisiä, jos mestaruus tulee joka 60. vuosi - noin suurin piirtein. Ei tietenkään olla, mutta en ole ollenkaan varma, että jos joukkue olisi esim. kasattu JA-kirjoittelijoiden voimin ja maksettu sitten ihan niin paljon kuin jokainen pelaaja vain vaatii - ja lähdetty tarvittaessa vielä muiden joukkueiden kanssa huutokauppoihin mukaan, että varmasti saadaan kaikki haluamamme, niin noinkohan voitettaisiin mestaruus. Epäilen.
Kannattaa muistaa, että jokaisen pelatun pelin jälkeen on aika helppo kommentoida joukkuetta ja sen hetkistä tulosta, mutta tuo ihan oikea työ joukkueen kasaamisessa joudutaan tekemään vähän enemmän etupainotteisesti - ja joskus jälkikäteen on tosi helppo nähdä, että perseelleen meni. Totta kai kauden aikanakin pystyy johonkin reagoimaan, mutta niillä peliliikkeillä ei ihan kaikkea edes korjata enää.
Jos jätetään Tappara pois laskuista, niin minkä joukkueiden tekemiseen palstalaiset ovat olleet niin tyytyväisiä, että olisitte halunneet Lukon tekevän juuri ko. joukkueen valinnat - sanotaan vaikka viimeiset 5 vuotta. Ja paras tietysti olisi, jos löytyisi sellaisia joukkueita, joista 5 vuotta putkeen olisi jo kauden kuluessa voinut aina sanoa, että olisipa tuo joukkue Lukko.