Filosofem kirjoitti:Muutenkin kuuntelen tämäntyyppistä konemusiikkia äärimmäisen harvoin, mutta haen nyt kuitenkin kuunteluun jotain seuraavan tyyppistä aktia: Äärimmäisen primitiivistä, sairasta ja väkivaltaista, saa olla nopeaa tai ultranopeaakin tulitusta. Käy kyllä myöskin laahaava tempo. tuo
Kyllä minun puolestani tämän ketjun aihealuetta voi hieman laajentaakin tarpeen mukaan. Eikä rajata juuri näihin osa-alueisiin mitä olen maininnut, otsikonkin voi aina muovailla uudestaan. Ylipäätään ug-konemusiikista saa pälättää täällä ja vaikka vähän vanhemmasta elektrosta. Kunhan jättää nuo kiksut ja muun pinnallisen roskan sinne omaan dance-ketjuunsa.dtw! kirjoitti:Oma musiikkimakuni ei taida sopia oikein tähänkään ketjuun, kun liikkuu pääosin tuolla downtempon, breakbeatin ja triphopin suunnalla. Perustaisin itse Ninja Tune -aiheisen ketjun, mutta siihen ei taitaisi kovinkaan montaa vastausta immeisiltä tulla.
Ted Raikas kirjoitti:Kunhan jättää nuo kiksut ja muun pinnallisen roskan sinne omaan dance-ketjuunsa.
Eivät ole tyhjäpäisiä tyyppejä, tykkäävät vain minun mielestäni yksinkertaisesta ja ylihelposta ja muuten vaan tasottomasta musiikista. Kyse on vain siis minun mielipiteestäni. Lähinnä siihen tähdäten, että en halua kuulla puhuttavan mistään Armin Van Buureneista ja Ian Van Dahleista tässä ketjussa. Niille on oma paikkansa. Tahdon vetää sellaisen eron tähän.avatar kirjoitti:Pakko tarttua tähän edes sen verran, että millä mittarilla kiksu on sinun mielestäsi pinnallista? Kaupallista se toki voi olla, mutta eihän se ole sama asia. Itse kyllä tykkään kiksusta jossain määrin, mutta siis en nyt siksi tarttunut tähän varsinaisesti vaan ihan siksi, että joku voisi luulla kommentistasi, että kiksun kuuntelijat ovat jotenkin tyhjäpäisempiä tyyppejä?
Ted Raikas kirjoitti:Ei siis millään muotoa henkilökohtaisesti pahalla ketään sellaista kohtaan, joka tykkää tuollaisesta kevyemmästä ja helpommasta trancesta. =)
Ted Raikas kirjoitti:Noin muuten konemusiikkia voi mielestäni käsitellä halutessaan vapaammin vaikka tässä ketjussa, kunhan se ei edusta ihan mitään kaikkein mainstreamimpaa. Konemusiikki kun on todella laaja käsite, vähän niin kuin kitaramusiikki.
Ted Raikas kirjoitti:Dance-ketju käsitelkööt pullamössöt. Edelleen siellä edustettuna oleva musiikki on minulle juuri sitä itseään, eikä sisällä mitään syvällisempiä elementtejä. Sallitko minulle tämän mielipiteen? =)
Housenation, vaikka lopullisesta line-upista ovatkin Ravers Nature ja Mantronik tippuneet pois, joskin Solar Stone tullut tilalle, vaatii kyllä jos ei nyt ihan multiploitumista, niin aikakin sotilaallisen ripeää singahtamista paikasta a paikkaan b, koska niin monta mielenkiintoista artistia soittaa samaan aikaan esimerkkeinä itselleni ne kaikkien mieluiset, eli Dave the Drummer, Alter Ego ja kolkkilegenda Hardfloor. Mutta kaikenkaikkiaan sekä viime syksynä Tampereen Tullikamarilla, kuin viime huhtikuussa Kaapelilla järjestetyt Housenation- tapahtumat olivat helvetin hyviä bileitä, porukka sopivan vapautunutta ja tunnelma katossa ja Merikaapelihallin jakaminen osoittautui erittäin toimivaksi ratkaisuksi. Suosittelen kyllä pippaloita, jos vähänkin tuosta hieman napakammasta konemusiikista tykkää.Ted Raikas kirjoitti:Vielä mielenkiintoisempi tapahtuma on syyskuun lopulla Kaapelitehtaalla oleva Housenation, jossa on mm. esiintymässä jo täällä useamman kerran mainitsemani Vibrasphere Ruotsista. Eli tuollaista house/psy/progressive settiä heittävä tapaus. Toivottavasti niitä hienoja chillraitojakin kuulisi. =)
dtw! kirjoitti:Oma musiikkimakuni ei taida sopia oikein tähänkään ketjuun, kun liikkuu pääosin tuolla downtempon, breakbeatin ja triphopin suunnalla. Perustaisin itse Ninja Tune -aiheisen ketjun, mutta siihen ei taitaisi kovinkaan montaa vastausta immeisiltä tulla.
Ehdottomasti Vibrasphere, jota en ilmeisesti jaksa koskaan lakata hehkuttamasta. =)Vteich kirjoitti:Kertokaas joku vähän tärppivinkkejä, mitä noista ulkomaisista kannattaisi koittaa nähdä, ja minkätyylistä settiä heittävät.
Vteich kirjoitti:Ninja Tune on melko kova, pakko sanoa. Omia suosikkeja juuri Amon Tobin, Herbaliser ja itse Coldcut toki myös. Kai tuli Coldcutin ukot tsekattua Flow'ssa?
No siis, suurin osa konemusiikista jauhettu paska on sitä paskaa itsessään. Ihmisten suusta, jotka ei yleisesti ottaen tiedä juuri mistään mitään, varsinkaan studiohommista. No, en voi sanoa, että olisin itsekään asiantuntija, mutta totuus on kuitenkin se, että jok'ikinen hiton metalli/pop/rocklevy joka nykyään tuotetaan, käy läpi aikamoiset miksaukset ja viilailut siellä studionvalojen alla ja siinä on numiskojen vääntämiset pelissä kun puhdistetaan saundia ja saadaan kaikki kuulostamaan hiton hienolta ja skarpilta. Unohtamatta sitä, että laulua varsinkin käsitellään aika lailla ja saadaa keskinkertaisempikin jollottelija kuulostamaan Olavi Virralta.Individual kirjoitti:Nyt kun puhutaan koneista ja musiikin uskottavuudesta, niin muistuupa vain mieleeni se kuinka paljon, kun koulumme studiossa bändeille nauhoja väsättiin, soittomokia ja yleistä soittotaidottomuutta peiteltiin erilaisilla härpäkkeillä. Eräs luokkatoverini mm. siirteli koko yön Cubasessa bassariniskuja oikeille paikoille, kun äänittämänsä bändin rumpali halusi soittaa punkkia yhden biisin, mutta ei skilssit riittäneet. Kuinka helppoa dynamiikkaeroja oli tasoitella etc...mutta tärkeintähän on, ettei käytä koneita ja runkkaa näppistä. Just.
Junkka sopii tänne ketjuun oikein mainiosti, vaikka täytyy sanoa, etten ole itse siihen paremmin perehtynyt, kuin ehkä vähän tiedostamatta. Kuullut siis varmaan, mutta ei osaa yhdistää. Heittelepä vaikka muutamia hyviä nimiä, niin otetaan tutustumislistalle.edit: Ai niin, ihan mielenkiinnosta, onks täällä junkkahemmoja tai hemmottaria ollenkaan?
Nyt kun täällä trancesta puhutaan ja se on leimattu sellaiseksi dancen kanssa flirttailevaksi pullamössömusiikiksi, niin pitää muistaa, että myös kovimpien teknopuristien mielissä nk. "wanha trance" eli 90-luvun trance nauttii edelleenkin kovaa suosiota ja arvostusta. Jos siihen haluaa tutustua, niin kannattaa kuunnella esim. Harthouse, Eye-q ja Platipus-labeleitten vanhoja julkaisuja. Voisin väittää, että varsinkin 90-luvun alkupuolen julkaisuiden kohdalla voisi loksahtaa monella nykytranaa kuuntelevalla suu auki, että eihän tämä ole edes samaa musiikkia. Silloin kyllä mielestäni trancessa oli oikeasti ideaa niissä biiseissä, ne olivat hypnoottisia ja ehkäpä lähempänä teknoa kuin nyky-trancea, eivätkä kaikki olleet samaan muottiin puristettuja supertuotantoja, jotka kyllä näyttävät hyvältä, mutta eivät sisällä juurikaan mitään. Tässäkin toki on poikkeuksia.Tulppu kirjoitti:Trancea tuli nuorempana kuunneltua paljonkin, mutta nämä joidenkin mielestä "edistyneemmät" scenen ala-osiot olen jättänyt tosidiggareiden pureskeltaviksi.
No jos näin on, silloin kannattanee kunkin tykönään miettiä, mikä se on musiikinkulutuksen lähtökohta. Mulla hyvä musiikki on hyvää ja paska paskaa, noin karkeasti ilmaistuna. Joku nyky ärränbee on minulle aika karmeata huttua, enkä ymmärrä, minkä takia minun pitäisi vetää himokuosit, että voisin sitä kuunnella, kun samalla voin nakata levylautaselle soimaan sellaista musiikkia, mikä toimii talossa ja puutarhassa.Tulppu kirjoitti:Lisäksi olen antanut valehdella itselleni, että joistakin konemusiikin genreistä ei voisi puritanistien mielestä nauttia lainkaan vetämättä ensin jonkinlaisia kemiallisia stimulantteja.
Tuossa piilee kyllä sen verran pointtia, että aika monella, etenkin ehkä hieman nuoremmalla konemusadiggarilla esiintyy tätä elitististä ajattelua, tyyliin: "me ollaan parempia, ku me ei kuunnella mitään nrj-roskaa", mutta kyllä se sitten siitä karisee pois ja oppii arvostamaan sitä omaa mielimusiikkiaan ihan ilman erityistä tarvetta korostaa joka välissä sen erinomaisuutta muihin nähden, ilman sitä itsensä jalustalle nostamista. Siitä tykkää mistä tykkää ja toki silloin huomaa, että se kaveripiiri sun muut harrastukset alkavat nivoitua sen musiikkityylin ympärille ihan automaattisesti jos vähänkin ahkerammin alkaa bileissä käymään, puhumattakaan niiden järkkäämisestä, musiikin tuottamisesta tai sen soittamisesta.Tulppu kirjoitti:Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Mutta milloin musiikin muuntelu tai "erilaisesta" musiikista diggaileminen muuttuu diggailemiseksi vain siitä, mistä muut eivät diggaile, ts. erilaistumisen halu? Halu viedä asiat pidemmälle kuin muut; halu kuulua aina vain pienempään ja pienempään ryhmään? Erottautua mahdollisimman kauas tiktakbritneyspears-poppipissiksistä? Halu rikkoa rajoja?
No se on vähän sellainen juttu, että voiko jonkun mielestä progesta nauttia, jos ei ole pössyissä. Tai vaikkapa blackmetallista, jos ei ole vetänyt jotain piristeitä, puhumattakaan jazzista, se vasta huumehuuruinen genre on ollutkin. Sitten on niitä, ketkä ei vedä mitään, voivat nauttia silti.Tulppu kirjoitti:Tässä kohtaa tietysti voisi heittää kysymyksen, miten musiikin määritelmä ja nämä trancejutut suhtautuvat toisiinsa. Onko kaikki viihdyttämistarkoituksessa tuotettu äänimaailma musiikkia? Lisäksi olen antanut valehdella itselleni, että joistakin konemusiikin genreistä ei voisi puritanistien mielestä nauttia lainkaan vetämättä ensin jonkinlaisia kemiallisia stimulantteja.
Hyvä kysymys. Itse en goa ja psytranceen ole hurahtanut ainakaan siksi, että se olisi jotenkin uskottavempaa. Vaan siksi, että se oikeasti kuulostaa parhaimmalta ja moniulotteisimmalta nimenomaan trancen parissa. Se, että olenko tämän genren sisällä sitten sieltä uskottavimmasta vai vähemmän uskottavemmasta päästä, on jo toinen asia ja siitä en loppupelissä välitä tippaakaan. Ei ole tapana muokata musiikkimieltymyksiä toisten vuoksi. Kyllä näissäkin piireissä osa lajittelee tietyt jutut pinnalliseksi paskaksi ja osan oikeasti kovaksi jutuksi. Vannoutuneita truetyyppejä löytyy aina ja ne ovat joka kerta yhtä huvittavia.Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Mutta milloin musiikin muuntelu tai "erilaisesta" musiikista diggaileminen muuttuu diggailemiseksi vain siitä, mistä muut eivät diggaile, ts. erilaistumisen halu? Halu viedä asiat pidemmälle kuin muut; halu kuulua aina vain pienempään ja pienempään ryhmään? Erottautua mahdollisimman kauas tiktakbritneyspears-poppipissiksistä? Halu rikkoa rajoja?
Individual kirjoitti:edit: Ai niin, ihan mielenkiinnosta, onks täällä junkkahemmoja tai hemmottaria ollenkaan?
Kiitoksia vinkeistä! Pitää ehdottomasti tutustua.Vteich kirjoitti:Omia suosikkeja ovat ainakin Breakbeat Era, Roni Size, Muffler ja London Elektricity (joka heitti Koneistossa jokunen vuosi sitten aivan tajuttoman loistavan live-d'n'b-setin pystybasson, torvien, rumpalin ja parin soul-laulajan kanssa).
Ted Raikas kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä! Pitää ehdottomasti tutustua.
Huh, tuossa on muuten ihan pirun hieno levy. Hieman olen sitä etsiskellyt myytävänä, mutta tulokset ovat olleet laihoja. Sen verran vanha levy jo, ettei ole ihan joka levykaupan repertuaarissa ja käytettynäkin aika kiven alla ilmeisesti.Individual kirjoitti:Sven Väth: Accident in paradise -Eye-Q
Täytyy vielä tästä mainita että Pendulumin viimevuotinen Hold Your Colour-levy kolahti henkilökohtaisesti varsin kovaa. Kyseessä varsin tasavahva levy joka säilyttää pirteän energiansa koko ajan. Suosittelen tutustumaan vaikkei muuten ehkä junkka tai sen tapainen niin iskisikään, en tiedä sopiiko levyn anti enää edes kovin paljoa ainakaan puristien käsitykseen junkasta.Individual kirjoitti:Tuohon listaan voisi vielä lisätä Pendulumin, jonka tunnetuin tuotos lienee remixi The Prodidyn Voodoo Peoplesta ja marraskuussa Suomeen saapuvan Noisia:n.