UMK ja Euroviisut 2025

  • 174 208
  • 2 640

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Aivan. Minä olen muutaman kerran nähnyt miten tasot on tarkistettu soundcheckissä, ja ohjeistus on nimenomaan ollut että kaikki säätö tapahtuu monitorimiksaajan kautta. Mutta asia on varmasti kuten kirjoitat, eli olisi pitänyt vähintään saada viestittyä miksaajalle että nyt volyymia ylöspäin.

Aikanaan ihmettelin kun Ville Valo soitti keikalla ilmarumpuja, ja viittoi lavan sivuun peukulla että alaspäin. Ihmettelin että mikä homma, mutta kaveri vieressä sanoi että haluaa korviin rumpuja vähemmän.

Normikeikoillahan tämä on ihan vakiotoimintaa ja etenkin festareilla sitä säätöä saadaan tehdä keikkatilanteessa enemmänkin ihan lennossa, mutta veikkaan UMK-kuvioissa kaikki mahdollinen tuohon kolmeen minuuttiin mahtuva on suunniteltu etukäteen niin tarkasti, ettei tällaisia mahdollisia töppäyksiä ole edes otettu huomioon. Jokaikinen kuvakulma, artistin liikerata sun muu menee niin tarkan käsikirjoituksen mukaan että lennossa on paha lähteä reagoimaan mihinkään, ja varmasti oletusarvo on artisteillakin se että kaiken suunnittelun, harjoittelun ja soundcheckailun jälkeen mitään yllättäviä muuttujia ei yksinkertaisesti pitäisi tulla varsinkaan tekniikan suhteen.

Kertoo kuitenkin jotakin Vikmanin ammattitaidosta sekin että tuo ylläri varjosti esiintymistä vain noin ensimmäinen rivin ajan, jonka jälkeen kasasi itsensä ja veti niin ettei esityksestä osaisi päätellä millään että se mentiin monitoriongelman kanssa. Jokainen keikkoja vetänyt tietää varmasti kuinka vaikea ja nihkeäkin on yrittää esiintyä jos monnarien kanssa on ongelmia etkä oikeasti kuule itseäsi tai muita, ja se että tuo tapahtuu vieläpä tuollaisessa tilanteessa olisi aiheuttaa melkoisen katastrofin, mutta kyllä ammattilaiset on vaan ammattilaisia eikä vähästä hätkähdä. Nostaa vaan entisestään esityksen arvoa omissa silmissä.
 

Hexa

Jäsen
Kuka se sanoi, että Ich komme vaatii muutaman kuuntelukerran, ennen kuin avautuu? Minun tapauksessa se vaati sen kaksi kokonaista kuuntelukertaa UMK-finaalin jälkeen, ennen kuin kanava sulkeutui, tämä tapahtui äsken töihin tullessa, kun Radio Suomen aamulähetyksessä alkoi kipale soimaan. Onhan tuo ihan helvetin yksinkertainen tekele, joka rupeaa ärsyttämään jo näin aikaisessa vaiheessa, pitää varmaan siirtyä lopullisesti Yle Radio 1 kuuntelijaksi.
Muun muassa minä taisin niin sanoa. Mutta ei tuo biisi oikein toimi itsellänikään radiosta kuultuna. Tuo vaatii sen shown ja kokonaisuuden siihen ympärille rakennettuna. Ehkä seuraavan kerran tuon kuuntelee sitten Euroviisuissa. Ei siis mikään varsinainen oma suosikkikaan tuo ole, lähinnä olen kommentoinut Euroviisujen kannalta tuota biisiä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"ICH KOMME" noussut taas Spotifyn Suomen 50-listan varsin ylivoimaiseen kärkeen. Kuuntelukertoja yhteensä kasassa tällä hetkellä reilut 2,4 miljoonaa. Erittäin mielenkiintoista nähdä, miten luku tulee tulevina viikkoina nousemaan. Verrokkina "Cha Cha Cha" on reilun 2 vuoden aikana kerännyt kuuntelukertoja 161,2 miljoonaa ja "No Rules" reilussa vuodessa 16,7 miljoonaa.

Tällä hetkellä "ICH KOMME" muuten selvästi edellä mm. Belgian "Strobe Lightsia", mistä vedonlyöntitoimistot jostain syystä näyttävät kovasti pitävän, Suomi kun on nyt pudonnut yhden sijan.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Tiedän että isolle yleisölle Ich Komme tulee vain kahteen kertaan ja useille vain sen kerran finaalissa, mutta kyllä jo nyt sanon että korkealla ollaan.

Miten korkealla on kiinni pienistä jutuista. Biisi yllättäen jakaa ihmisiä, mutta veikkaan että vähemmän mitä ehkä pelätään. Toinen merkittävämpi asia on vastustajat. Mitä Zelmerlöwiltä tulee? Koska sehän sinne kuitenkin valitaan.

Itse en pitäisi mahdottomana että reilun vuoden päästä juhlitaan Nokialla.
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Mitä enemmän tuota Erikan biisiä kuuntelee niin sitä enemmän siitä tykkää. Paras kohta on se kun versestä siirrytään kertsiin. Stadion rock -meininkiä. Ihmettelen mikäli ei olisi top-kympissä. Varovaisin mielin jopa jännitän sitä kuinka hyvin tämä pärjää.

Erika on kyllä loistava esiintyjä. Tuossa UMK-esityksen alkupäässä huomasi jännityksen, mutta se lähti helvettiin viimeistään siinä kohtaa kun kertsi lähti käyntiin. Tuo koko biisihän suorastaan räjähtää siinä vaiheessa kun kertsin "Ich Komme!" lähtee käyntiin.

En ymmärrä valittajia. Tämä on miltei Cha Cha Cha:n tasoinen edustusbiisi. Päästään tänäkin vuonna jännittämään. Ja mikäli live menee hyvin niin koen että jurykin tykkää, koska Erikalla on huikea ääni ja karisma. Jes!

*parkuuuuuuuuu ihkommeee* ja sitten "ydinräjähdys* minkä jälkeen yleisökin on ihan pähkinöinä. Ihan huikea biisuli näihin karkeloihin.

Ois kyllä hauska tavata. Itsevarma nainen.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Tsekkasin lopulta nyt Israelin biisin.

Melko geneeristä paskaa. Laulaa iha hyvin toki. Mutta viisuihin mahtuu noita biisejä 11 kymmeneen.

Pisteitä tulee tietysti siitä että pelastui terrorifestareilta ja ylipäänsä koska Israel.
 

Alice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat K-Espoo
Tsekkasin lopulta nyt Israelin biisin.
Korjataan sen verran, että Israel ei ole vielä valinnut biisiä, vasta artistin. Artisti valittiin karsinnoilla, biisi valitaan sisäisesti ja julkistetaan vasta maaliskuussa.

Muuten toki siitä ihan samaa mieltä, että Israel saa paljon "ylimääräisiä" ääniä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Korjataan sen verran, että Israel ei ole vielä valinnut biisiä, vasta artistin. Artisti valittiin karsinnoilla, biisi valitaan sisäisesti ja julkistetaan vasta maaliskuussa.

Muuten toki siitä ihan samaa mieltä, että Israel saa paljon "ylimääräisiä" ääniä.
Jaa. No mietinkin että tuollaisella turauksellako menevät.

Mut ei mitään. Tuskin tyyli tuosta paljoa muuttuu koska selvästi kyvyt ei riitä muuhun kuin ulinaan.

Tällaisia lisää ja Erika on vahvoilla.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
"ICH KOMME" noussut taas Spotifyn Suomen 50-listan varsin ylivoimaiseen kärkeen. Kuuntelukertoja yhteensä kasassa tällä hetkellä reilut 2,4 miljoonaa. Erittäin mielenkiintoista nähdä, miten luku tulee tulevina viikkoina nousemaan. Verrokkina "Cha Cha Cha" on reilun 2 vuoden aikana kerännyt kuuntelukertoja 161,2 miljoonaa ja "No Rules" reilussa vuodessa 16,7 miljoonaa.

Tällä hetkellä "ICH KOMME" muuten selvästi edellä mm. Belgian "Strobe Lightsia", mistä vedonlyöntitoimistot jostain syystä näyttävät kovasti pitävän, Suomi kun on nyt pudonnut yhden sijan.
Nyt on Suomi noussut taas Belgian ohi. Varmaan vedonlyöntitoimistot näkevät tuossa Belgian Euroviisussa jurypotentiaalia ja siksi se on niin korkealla.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Nyt on Suomi noussut taas Belgian ohi.
Tsekkasin esityksen ja sen perusteella siihen ei suuria vaadita.

Biisissä ei ole oikein mitään rakennetta. Diskojytkettä ja kirkumista.

Jos miettii että M&M ei viime vuonna pärjännyt niin miten tämä pääsisi edes suunnilleen finaaliin?

Suomen biisi vain parantaa koko ajan.
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KouPa ( Kouvolan Paska)
Okei. Nyt kun tässä on kierrokset laskeutuneet, niin pakko ottaa vähän takapakkia ja perua omia pahoja puheita Erikasta ja Ich Kommesta. Olen katsonut esityksen nyt useampaan otteeseen ja katsellut varmaan jonkun tusinan verran ulkomaalaisten analyysejä, niin olen valmis kääntämään takkini. Tämä on ihan loistava valinta ja alan ymmärtää, miksi niin moni rakastaa tätä esitystä. Biisi ei edelleenkään ”kolahda” itselleni ja on hyvin kaukana omasta musiikkimausta, mutta kyllähän se on myönnettävä, että show on ihan maailmanluokkaa ja tuo itsevarma esintyminen lavalla. Ja mikä parasta, biisi vedetään suomeksi. Olen melkoisen varma siitä, että tällä tullaan menestymään Baselissa. Jos nyt varovaisen arvion heittäisin, niin top kymppiin pitäisi mennä ihan heittämällä.

UMK:sta ja showsta yleisesti sanottava näin pitkän linjan euroviisuintoilijana, että on upeaa ja jopa vähän liikuttavaa nähdä miten pitkälle tämä valintaprosessi on tullut niistä ajoista, kun Suomen euroviisukarsintoja esitettiin jossain hikisissä jumppasaleissa ja ketään ei kiinnostanut. Nyt UMK on ihan rehellisesti todellinen kansanjuhla ja artistit pääsevät esiintymään täpötäydellä loppuun myydyllä areenalla ja meininki on ihan kansainvälisellä tasolla. Parasta UMK:ssa on mielestäni se, että pääosin se ei tuota mitään kädenlämpöisiä laskelmoituja radiopoppibiisejä a’la Ruotsi, vaan sieltä voi tulla oikeasti ihan mitä vaan paidattomasta riehujasta kalsarimieheen. Suomi on Euroviisujen uusi powerhouse?

Nyt minä haen takkini ja kaivaudun johonkin surulliseen koloon itseni kanssa häpeämään joksikin aikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt minä haen takkini ja kaivaudun johonkin surulliseen koloon itseni kanssa häpeämään joksikin aikaa.
Älä suotta. Se surullinen kolo on vain niille, jotka ovat kunnostautuneet asiattomassa kommentoimisessa asian tiimoilta. Nähdäkseni et lukeudu tuohon joukkoon.

Omia mielipiteitähän saa esittää, vaikka se mielipide olisikin valtavirrasta poikkeava.
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KouPa ( Kouvolan Paska)
Älä suotta. Se surullinen kolo on vain niille, jotka ovat kunnostautuneet asiattomassa kommentoimisessa asian tiimoilta. Nähdäkseni et lukeudu tuohon joukkoon.

Omia mielipiteitähän saa esittää, vaikka se mielipide olisikin valtavirrasta poikkeava.

Joo, melkoisen ala-arvoiseen kommentointiin on tullut törmättyä täällä ja monilla muilla alustoilla, mikä on kyllä sääli. Itse olen koittanut kommentoinnissani pysyä itse kappaleissa menemättä artistin henkilöön ja ulkonäköön sen enempää.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Nyt on Suomi noussut taas Belgian ohi. Varmaan vedonlyöntitoimistot näkevät tuossa Belgian Euroviisussa jurypotentiaalia ja siksi se on niin korkealla.
Vedonlyöntitoimisto=Vedonlyöntimarkkina=Vedonlyöjien panostamat eurot

Belgian puolesta lyödään siis vetoa ja vedonlyöjien "mielipiteiden" keskiarvo näkee tämän yhtenä todennäköisimmistä menestyjistä tällä hetkellä käytettävissä olevan informaation valossa. ,

Sinälläänhän tämä on itseään ruokkiva ilmiö, kun vedonlyöntisuosikit keräävät pitkin kevättä suurempaa huomiota ja esimerkiksi viisuviikolle tultaessa on edes turha haaveilla mistään voitosta tai suuremmasta menestyksestä, jos löydyt vedonlyöntitilastoista sijoilta ynnä muut. Puhelinäänestäjien mielenkiinto kohdistuu näihin ennakkosuosikkeihin ja usein (kuten vaikka parina aiempana vuotena) ennen finaalia on jo ollut tiedossa, että luvassa tulee olemaan kaksintaisto, jolloin isossa kuvassa äänestäjät valitsevat puolensa, eivätkä välttämättä äänestäkään sitä ns. oikeaa suosikkiaan, joka löytyy vedonlyönnistä sijalta 18. eikä omaa menestysmahdollisuuksia, vaan äänestää mieluummin suosikkiaan näistä kahdesta tai sitten äänestää inhokkiaan vastaan tms.

Samaten tämä vedonlyöntikäyttäytyminen heijastuu myös raatiääniin, koska raadit eivät halua jättää ulos näitä jo ennakkoon tiedettyjä fanisuosikkeja. Esimerkiksi joku Kroatia hyötyi viime vuonna tästä aika valtavasti, yli 200 raatipistettä laulutaidottomalla laulajalla jne.

Joten summa summarum, menestymisen suhteen olisi hyvä keikkua tuolla vedonlyöjien suosiossa, koska se vahvistaa hypeä (saattaa näkyä myös siten, että jonkun maan puolesta vetoa lyöneet myös äänestävät tätä maata, joten mitä enemmän panostettuja euroja, sitä enemmän potentiaalisia äänestäjiä jo valmiiksi ennen kuin nuottiakaan on soitettu) ja mahdollisuuksien mukaan pyrkiä kasvattamaan hypeä kevään aikana, aiheesta tai aiheetta.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Vedonlyöntitoimisto=Vedonlyöntimarkkina=Vedonlyöjien panostamat eurot
Juuri näin.

Osalle tuntuu olevan epäselvää, miten vedonlyöntikertoimet toimii. Nuohan ovat käytännössä suoria "ääniä" tietyille artisteille. Vedonlyöjät seuraavat hypeä ja laittavat eurojaan sille, kuka näyttää olevan vahvoilla.

Sen vuoksi esim. Ruotsi on aina kärjessä jo ennen biisivalintoja - ovathan he voittaneet usein ja sitä kautta hyvin todennäköisesti pärjäävät myös tänä vuonna.

Jury-äänet saattaa sekoittaa pakkaa, mutta varmaan aika hyvä osumatarkkuus vedonlyöjillä on esim. top-10 suhteen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt on Suomi noussut taas Belgian ohi. Varmaan vedonlyöntitoimistot näkevät tuossa Belgian Euroviisussa jurypotentiaalia ja siksi se on niin korkealla.
Joo ja varmasti nämä tulevat vielä paljon elämään viikko viikolta. Ehkä syytä myös suhtautua kertoimiin muutenkin varauksella, ennen kuin enemmistö kilpailukappaleista on julkaistu, vaikka osviittaa ne jo tässä vaiheessa kertovatkin. Muistaakohan kukaan, monentena Käärijä mahtoi 2023 olla muutama päivä UMK-voittonsa jälkeen?

Heh, sikäli tuo Måns Zellmerlövin kärkisija suorastaan hymyilyttää. Kolmas vuosi peräjälkeen, missä raatipisteet menevät aika suvereenisti yhdelle artistille olisi jo puuduttavaa, mutten ihmettelisi vaikka Måns suht selvällä marginaalilla seuraavaan ne veisi, vaikka esitys olisi miten keskinkertainen. "Nyt on Månsin vuoro!" Jne. Ruotsin voittaessa EBU:n ei myöskään tarvitsisi stressata, onko sikäläisellä yleisradioyhtiöllä resursseja ja osaamista viisujen järjestämiseen.

Joten summa summarum, menestymisen suhteen olisi hyvä keikkua tuolla vedonlyöjien suosiossa, koska se vahvistaa hypeä (saattaa näkyä myös siten, että jonkun maan puolesta vetoa lyöneet myös äänestävät tätä maata, joten mitä enemmän panostettuja euroja, sitä enemmän potentiaalisia äänestäjiä jo valmiiksi ennen kuin nuottiakaan on soitettu) ja mahdollisuuksien mukaan pyrkiä kasvattamaan hypeä kevään aikana, aiheesta tai aiheetta.
Ylellä toki on tunnetusti hyvin rajalliset resurssit hypen nostatukseen, joten kaiketi tästä on syytä tehdä ikään kuin kansallinen projekti, vähän kuin Etelä-Koreassa taannoin PSY:n "Gangnam Stylen" kohdalla ja tietyssä mittakaavassa myös keväällä 2023, kun koko Suomi verhoutui käärijänvihreään ja kontribuoi varmasti suhteessa väkilukuun aika hyvin, mitä tulee "Cha Cha Chan" silloiseen nousuun viraaliksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös