UMK ja Euroviisut 2022

  • 144 962
  • 1 505

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Mitenköhän tuo muuten avautui muulle Euroopalle, sillä olen ymmärtänyt että Suomi on yksi harvoista maista, jossa viisut tekstitetään?

Tai sama kysymys oikeastaan mihin tahansa ei-englanninkielisiin biiseihin? Vai kiinnostaako puhelinäänestäjiä edes lyriikat?
Ei kiinnosta läheskään kaikkia. Ja toki läheskään kaikki Euroopassa ei puhu myöskään englantia. Serbian biisin sanoja ei tarvitse ymmärtää, että ymmärtää esityksestä. Lavashow oli sen verran mukaansa tempaava, että se riittää. Ja hän istui 3 minuuttia pesemässä käsiään. Lavaesitykset on mun mielestä Suomen yksiheikkoukista monena vuotena.

Menestyneen euroviisubiisin salaisuus on seuraava.

1. Päähän jäävä biisi millä tahansa kielellä
2. Katsojan 3 minuutiksi vangitseva esitys
3. Tuuri


Eli tohon esitykseen, kun panostaa tapahtuu hyviä asioita. Eikö tarvitse olla kallis esitys. Serbia sen osoitti. Ukrainalla ei ollut kallis esitys tai Ruotsilla. Kaikkia yhdisti se, että lavalla oli hyvä esiintyjä joka otti koko lavan haltuun ja nautti olostaan lavalla koko 3 minuutin ajan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Ei kiinnosta läheskään kaikkia. Ja toki läheskään kaikki Euroopassa ei puhu myöskään englantia. Serbian biisin sanoja ei tarvitse ymmärtää, että ymmärtää esityksestä. Lavashow oli sen verran mukaansa tempaava, että se riittää. Ja hän istui 3 minuuttia pesemässä käsiään. Lavaesitykset on mun mielestä Suomen yksiheikkoukista monena vuotena.

Menestyneen euroviisubiisin salaisuus on seuraava.

1. Päähän jäävä biisi millä tahansa kielellä
2. Katsojan 3 minuutiksi vangitseva esitys
3. Tuuri


Eli tohon esitykseen, kun panostaa tapahtuu hyviä asioita. Eikö tarvitse olla kallis esitys. Serbia sen osoitti. Ukrainalla ei ollut kallis esitys tai Ruotsilla. Kaikkia yhdisti se, että lavalla oli hyvä esiintyjä joka otti koko lavan haltuun ja nautti olostaan lavalla koko 3 minuutin ajan.
Tämä kävi kyllä ilmi kun katsoin UMK:ta. Lavashowt oltiin vedetty aivan vitun överiksi lähes kaikissa esityksissä. Pilasi ainakin BESS:in ja Isaac Senen voittomahdollisuudet. Kun ei ymmärretä pitää hommaa yksinkertaisena.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Nykyäänhän Holopaisella ei ole kiinnostusta osallistua Euroviisuihin, mutta tietääkseni Floor Jansen on ollut halukas edustamaan Hollantia Euroviisuihin
Jos Floorilla tosiaan on mielenkiintoa viisuja kohtaan niin mottipäistä kehiin ja Suomen edustajaksi. Tuossa olisi ns. complete package hyväksi edustajaksi. Floorhan on todennut että soololevy ilmestyy ensi vuonna, virallinen syy on se että koronapandemia on viivästyttänyt Nightwishin keikkoja ja tokihan näin onkin, mutta tuossahan on samalla sekin mahdollisuus että soololevyn kautta saadaan uutta musiikkia ensi vuoden Euroviisuihin.

Mitä nyt Rasmukseen tulee niin hieman kyllä yllätyin tuosta että olivat sijalla 21 (muistaakseni), ajattelin että jossain 10-15 olisi voineet olla. Toisaalta kuten täälläkin on sanottu niin ehän tuo Rasse enää ihan sitä kirkkainta kotimaista vientituotetta edusta musiikin saralla.

Ja tosiaan sitä asiantuntijaraadin osuutta saisi kyllä pienentää ihan reilusti.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Joku Nightwish olisi sellainen bändi, jolla olisi jopa tässä "laulukilpailussa" menestymisen mahdollisuuksia.
Ja Nightwishin kaltaiset bändit eivät nimenomaan Euroviisuihin halua, koska ne menestyvät muutenkin. Euroviisuissa käväiseminen voisi jopa haitata uskottavaa uraa. Jos katsotaan vaikka Rasmusta ja Darudea viisuedustajina, niin tukevaa has been -osastoahan ne ovat, mutta tuskinpa näitä hirveästi harmittaa matkalla pankkiin. Joku Saara Aalto on sitten never been -osastoa.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Kuunkuiskaajat ei päässyt jatkoon asiantuntijaraatien vuoksi, mutta yleisön äänillä olisi päässyt. Suuriin massoihin voi vedota hyvin erilaisella.... Asiantuntijaraatien tehtäväksi näyttää muodostuneen latistaa kaikki erilaisuuden ja kokeilevuuden ilo. Niiden luovuuden ja elämänmaun arvostus on olematon. Niistä pitäisi päästä eroon.
Sitten taas asiantuntijaraadin ja etenkin Marco Bjurströmmin vuoksi Kuunkuiskaajat ylipäätään pääsi Euroviisuihin, vanha IS juttu. Kun Marco kontribuoi sekä Nightwishin että Eläkeläisten tiputtamiseen kisoista, niin naminami-juontaja vaikuttaa juuri erilaisuuden ja kokeilevuuden ilon latistajana.

Yleensäkin tyhmää yrittää laskelmoida ja miettiä millä esityksellä pärjätään, valitaan niitä mistä itse tykätään ja niistä tykkäävät kyllä muutkin, eivät Suomalaiset nyt niin erilaisia ole muihin kansoihin nähden. Miksi euroviisuissa edes pitäisi pärjätä? Kyseessä on viihde, jota ei voi mitata samoin kuin urheilua, se on onnistunut jos se on viihdyttävää.

Måneskin ja Blind Channel saivat sellaisen potkun uralleen molemmat, että yhtäkkiä Euroviisut muuttuivat paljon kiinnostavimmiksi potentiaalisten osallistujien silmissä. Tämän vuoden UMK oli suhteessa hyvä tasoinen ja itse kisoissakin enemmän bändejä, vuoden takaisen voittoreseptin toistoyrityksenä. Siihen verrattuna että takavuosina reviteltiin "PAVE MAIJANEN ON EUROOPAN HUONOIN"-lööppejä, niin vaikuttaa taas siltä että on enemmän voitettavaa mitä hävittävää esiintyjän kannalta. Tämä tuo mukaan nimekkäämpiä artisteja ja parempaa menestystä. Taustalla esim. Erika Vikman ja BESS saivat isot hitit, osin instutuution tuoman julkisuuden takia, vaikka eivät voittaneet edes suomen karsintaa.
 
Viimeksi muokattu:

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikä läppä tämä The Rasmuksen "huono menestys" on? Moniko suomalaisedustaja tuolla on suhteellisesti paremmin pärjännyt?

Realiteetit huomioon, Suomi ei noissa kinkereissä pärjää kuin aivan nappionnistumisella. Esimerkiksi jossain Tiktokissa tai missä ikinä tuli juuri vastaan tuo Saara Aallon Monsters, jolla kyseinen daami jäi muistaakseni johonkin finaalin jämäsijoille ja tuli vaan mieleen, että jos se olisi lähetetty viisuihin Ruotsista niin kyllä vaan olisi tulosliuskan vasemmalta puolelta pisteidenlaskussa löytynyt.

Tamia mukaillen: "Euroviisuissa on olemassa oikeat ja väärät. Suomi kuuluu niihin vääriin."
 

Byvajet

Jäsen
Yleensäkin tyhmää yrittää laskelmoida ja miettiä millä esityksellä pärjätään, valitaan niitä mistä itse tykätään ja niistä tykkäävät kyllä muutkin, eivät Suomalaiset nyt niin erilaisia ole muihin kansoihin nähden.
Näin sen itsekin näin. Kyllä meillä aivan liikaa mietitään, miksi voisimme menestyä ja miksi jokin menestyisi. Tärkeämpää olisi, että tarjolla olisi hyvin monenlaisia ehdokkaita, joista kansa saisi ilman median vaikuttamispyrkimyksiä äänestää.

Joskus tulisi pahasti turpiin, joskus tulisi auttava sija, joskus jopa kärkipään sija.

En tiedä, miten Moldovan biisiin olisi Suomessa suhtauduttu. Ainakin joku olisi pitänyt sitä nolona.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja sitten jos Suomi yrittää erottua, se on lähinnä noloa, koska erottuminen ei perustu siihen, että joku yrittäisi pitää hauskaa, vaan se on erottumista erottumisen vuoksi. Onhan meillä ollut näitä vammaisia ja muita. Ideologista suvaitsevaisuussoopaa.
Niin no onhan meiltä osallistunut myös jotain hevareita hirviömaskit päässä. Nekin oli aika noloja vaikka toki erottuivatkin aika selvästi.
 

Byvajet

Jäsen
Niin no onhan meiltä osallistunut myös jotain hevareita hirviömaskit päässä. Nekin oli aika noloja vaikka toki erottuivatkin aika selvästi.
Mutta niillä oli hauskaa. Se oli heidän oma juttunsa vähän samalla tavalla kuin Conchita Wurstilla oli oma juttu.

Sen erottaa, lähteekö hauskanpito omasta itsestä ja sisältä vai onko se päälle liimattua.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Milloinkohan suomalaiset tajuaa, että tuonne aivan turha lähteä hakemaan menestystä jollain "kansainvälisesti suosituilla" artisteilla kuten The Rasmus, Darude, Saara Aalto yms.? Tämän vuoden UMK-kisaajista mikä vaan olisi ollut omaperäisempi ja parempi valinta kuin kulahtanut ja tunkkainen The Rasmus. Mutta totta kai suomalaiset äänestävät sen, koska "onhan ne nyt niin suosittuja ulkomailla että varmasti menestyy!" Ja suomen kielistä biisiä ei missään nimessä saa lähettää. Mitäköhän kaikki muut meistä silloin ajattelisi?
En jaksa uskoa että monikaan suomalainen äänestäesään ajattelee mitään muuta kuin että "tämä on mielestäni paras". Ihan hulluahan olisi kenenkään alkaa miettimään että kuka näistä pärjää parhaiten Euroviisuissa ja äänestää vielä sen mukaan.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
En jaksa uskoa että monikaan suomalainen äänestäesään ajattelee mitään muuta kuin että "tämä on mielestäni paras". Ihan hulluahan olisi kenenkään alkaa miettimään että kuka näistä pärjää parhaiten Euroviisuissa ja äänestää vielä sen mukaan.
Ainakin mitä kommenteista eri keskusteluista luin, niin todella monella oli päällimmäisenä syynä se, että The Rasmus varmasti pärjäisi kun nehän on jo tunnettuja. Mutta voi toki olla että biisi yksinkertaisesti vain upposi ehdokkaista parhaiten suomalaisiin. Omasta mielestäni se oli Cyan Kicksin ohella kaikista surkein :D
 

MrOrange

Jäsen
Itse äänestin Rasmusta UMK:ssa, koska biisi oli mielestäni ehdokkaista paras. Ei tuossa mitään floppia tapahtunut, raadit nyt on mitä on ja esiintymispaikat olivat huonoja, silti helposti finaaliin ja sielläkin yleisöpisteissä lähes TOP 15 -sijoitus. Epäilen että kukaan tarjokkaista olisi juurikaan parempaan pystynyt, mutta mistäs sitä tietää.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Itse äänestin Rasmusta UMK:ssa, koska biisi oli mielestäni ehdokkaista paras.
Itse olen taas täysin päinvastaista mieltä: Rasmuksen biisi oli muovinen, tylsä, teennäinen, mitäänsanomaton ja vastenmielinen. Samoin lavashow.

BESS olisi ollut minun valintani.
 
Viimeksi muokattu:

motamoro

Jäsen
Ukraina teki muuten uuden yleisöpiste-ennätyksen. Edellinen oli vuoden 2009 Norjan Alexander Rybakin 378 pistettä (tuolloin oli erilainen pisteiden laskusysteemi).

Olen melko varma, että tuo ennätys on rikkomaton. Ukraina sai maksimiyleisöpojoista n. 94% eli 11,25 per maa keskiarvolla. Norjan kohdalla nuo luvut olivat "vain" 77% ja 9,22 pistettä.

Lisäksi 28 ykkössijaa yleisöltä ja huonoin saatu yleisöpistemäärä 7 (Serbia antoi tuon), uskoisin olevan aika ainutkertaisia.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tsekkasin Results of the Grand Final of Turin 2022 sivulta, että kuinka monen maan raadin ja yleisöäänissä Suomi oli ollut 11 sijalla:

Raatiäänet:

Israel

Yleisöäänet:

Armenia
Kreikka
Slovenia
Yhdistynyt Kuningaskunta
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Ei kiinnosta läheskään kaikkia. Ja toki läheskään kaikki Euroopassa ei puhu myöskään englantia. Serbian biisin sanoja ei tarvitse ymmärtää, että ymmärtää esityksestä. Lavashow oli sen verran mukaansa tempaava, että se riittää. Ja hän istui 3 minuuttia pesemässä käsiään. Lavaesitykset on mun mielestä Suomen yksiheikkoukista monena vuotena.

Menestyneen euroviisubiisin salaisuus on seuraava.

1. Päähän jäävä biisi millä tahansa kielellä
2. Katsojan 3 minuutiksi vangitseva esitys
3. Tuuri


Eli tohon esitykseen, kun panostaa tapahtuu hyviä asioita. Eikö tarvitse olla kallis esitys. Serbia sen osoitti. Ukrainalla ei ollut kallis esitys tai Ruotsilla. Kaikkia yhdisti se, että lavalla oli hyvä esiintyjä joka otti koko lavan haltuun ja nautti olostaan lavalla koko 3 minuutin ajan.
Ilman sanoja tai taustoitusta tuosta Serbian esityksestä ei olisi saanut kyllä mitään irti. Olisi nähnyt juurikin artistin pesemässä lavalla käsiään, eikä olisi ilman taustatietoa tullut ihan heti (ainakaan tuon kolmeminuuttisen aikana) mieleen yhdistää tätä kritiikkinä maan terveydenhuoltoa kohtaan.

Sama toki kaikkiin muihinkin sellaisiin kieliin, jota ei itse ymmärrä. Itselleni laulukielellä ei ole mitään merkitystä, mutta vaikea siitä on irti saada, mikäli ei ymmärrä mistä siinä lauletaan. Esimerkiksi henk.koht. suosikkieuroviisuni, Italian vuoden 2018 Non Mi Avete Fatto Niente olisi mennyt täysin ohi, ellen olisi ottanut selvää lyriikoista ja ajatuksista niiden takana. Toisaalta taas Ranskan 2021 vuoden Voila on ollut kovassa kuuntelussa, vaikka en muista enää yhtään mistä tuossa biisissä laulettiin, enkä muutamaa sanaa lukuun ottamatta kieltä puhu. Tai ainakin itse olen sen verran utelias, että hyvän melodian ja vangitsevan esityksen lisäksi haluaisin tietää myös lyriikoista. Mutta, kunhan vain mietin kuinka tehokkaasti noita taustoja muualla Euroopassa avataan, tuskin porukka tuolla nähdyllä volyymilla (yleisöäänten 4.) kuitenkaan sokkona mitään bitti stravaa papattavaa käsienperijää äänestää tuolla. Moldovan hassuttelu toki asia erikseen, tuossa sanoitukset olivat sivuosassa, ei varsinaisesti tarvitse yllättyä miksi raadit eivät suosineet.

Ainakin mitä kommenteista eri keskusteluista luin, niin todella monella oli päällimmäisenä syynä se, että The Rasmus varmasti pärjäisi kun nehän on jo tunnettuja. Mutta voi toki olla että biisi yksinkertaisesti vain upposi ehdokkaista parhaiten suomalaisiin. Omasta mielestäni se oli Cyan Kicksin ohella kaikista surkein :D
Tässä olennaisin boldattuna. Mielipiteitä kun sattuu löytymään lähes yhtä monta kuin niiden esittäjiäkin, kuten jo tämä ketju osoittaa. Yhden mielestä The Rasmus oli paras paikallaolojoista, yhden mielestä heikoin, kolmannen mielestä siltä väliltä. Yleisö päättää ja enemmistö halusi sen edustamaan Suomea.
 

MrOrange

Jäsen
Eiköhän nyt olisi korkea aika heivata nuo raadit helvettiin. Samalla myös taisi selvitä "yhteysongelmien" todellinen syy.
Liekkö tämä vain jäävuoren huippu. Noita sullemulle-pisteitä tuntuu tulevan joka vuosi niin perkeleesti, että taitaa olla koko raatisysteemi läpimätä. Ilman sitäkin joutaisi jo Maata kiertävälle radalle, mutta toivottavasti tämä olisi se ratkaiseva naula viisuraatien arkkuun.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Itse olen taas täysin päinvastaista mieltä: Rasmuksen biisi oli muovinen, tylsä, teennäinen, mitäänsanomaton ja vastenmielinen. Samoin lavashow.

BESS olisi ollut minun valintani.

BESS ja Rasmus samaa tasoo. Oikeestaan tän vuoden UMK:ssa ei ollut ainoatakaan biisiä johon mulla olis tullu wow efekti ensimmäisellä kuuntelulla.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Ei kiinnosta läheskään kaikkia. Ja toki läheskään kaikki Euroopassa ei puhu myöskään englantia. Serbian biisin sanoja ei tarvitse ymmärtää, että ymmärtää esityksestä. Lavashow oli sen verran mukaansa tempaava, että se riittää. Ja hän istui 3 minuuttia pesemässä käsiään. Lavaesitykset on mun mielestä Suomen yksiheikkoukista monena vuotena.

Menestyneen euroviisubiisin salaisuus on seuraava.

1. Päähän jäävä biisi millä tahansa kielellä
2. Katsojan 3 minuutiksi vangitseva esitys
3. Tuuri


Eli tohon esitykseen, kun panostaa tapahtuu hyviä asioita. Eikö tarvitse olla kallis esitys. Serbia sen osoitti. Ukrainalla ei ollut kallis esitys tai Ruotsilla. Kaikkia yhdisti se, että lavalla oli hyvä esiintyjä joka otti koko lavan haltuun ja nautti olostaan lavalla koko 3 minuutin ajan.

Jep. Mielestäni viime vuoden Blind Channelin kohdalla nuo kolme ominaisuutta raksitettiin. Huonoa tuuria oli, että siellä oli toinen rock -kappale, joka oli omaperäisempi.
 

444

Jäsen
Suomessa ei vain opita että menestyminen vaatii omaperäisyyttä. Olisikohan Hirviniemellä halukkuutta lähteä ensi vuoden kisoihin Marja Tyrninä? Voisi olla menestys.



Kyllähän tuotakin muutama vuosi sitten yritettiin, kun lähetettiin muutama kehitysvammainen (ei haukkumasanana) esittämään punkia. Ei riittänyt omaperäisyys edes sympatiapisteisiin. Jollain Marja Tyrnillä olisi eittämättä suunnilleen saman verran äänestäjiä ympäri Eurooppaa.

Liittymättä lainaamaani viestiin, olen ollut havaitsevinani yleisessä keskustelussa jonkinlaista jakomielitautisuutta suomalaisten keskuudessa. Siinä missä Ruotsin edustajia lyödään kuin vierasta sikaa, kun ovat niin ylituotettuja ja ylisitä ja ylitätä, niin Suomen edustajia piiskataan sillä, ettei ole tarpeeksi tuotettuja ja samoja sitä ja tätä. Ruotsi on kuitenkin viimeisten 10-15 vuoden ajanjaksolla menestynein maa viisuissa, joten ehkä sieltä voisi jotain koittaa myös oppia sen jatkuvan mollaamisen sijaan. UMK-finaalia katsellessani totesin kumppanilleni, että The Rasmus on näistä ainoa ns. varma finalisti ja yhtä suurella varmuudella jää sinne ynnämuut-sijoille. Joku Olivera tai Isaac Sene olisi olleet high risk - high reward -hakuja, mutta molemmille olisi viisuissa ollut liian samankaltaisia haastajia. Lisäksi etenkin jälkimmäisen avoin nuoleskelu lbtgiq+(mitä niitä aakkosia olikaan) yhdistettynä sekavaan lavashow’hun olisi mennyt samaan kategoriaan Israelin edustajan kanssa. Varmasti ovat isot kisat etenkin seksuaalivähemmistöjen piirissä, mutta tuollainen liian alleviivaava ja päälle liimattu ei vain koskaan tule toimimaan. Laulaja saa minun puolestani olla ihan mitä on, mutta jos koko homma näyttää ja tuntuu teatterilta, niin vituilleen menee kymmenen kertaa viidestä.

Viisufinalisteista omia suosikkejani olivat satunnaisessa järjestyksessä Viro, Belgia, Ruotsi, Kreikka, Ukraina ja Ranska. Norja ja Moldova toivat hyvää tunnelmaa halliin. Yhtään ns. hyvää ei mielestäni jäänyt finaalien ulkopuolelle, mutta liian moni täysin mitäänsanomaton jollotus pääsi läpi, kärjessä ehkä Armenia, Azerbaidžan, Serbia ja joitain muita. Saksalta taas tyypillinen rimanalitus; itse kappale ei ollut erityisen huono, mutta todella perseelleen vedetty toteutus ja täysin väärä ympäristö.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Liittymättä lainaamaani viestiin, olen ollut havaitsevinani yleisessä keskustelussa jonkinlaista jakomielitautisuutta suomalaisten keskuudessa. Siinä missä Ruotsin edustajia lyödään kuin vierasta sikaa, kun ovat niin ylituotettuja ja ylisitä ja ylitätä, niin Suomen edustajia piiskataan sillä, ettei ole tarpeeksi tuotettuja ja samoja sitä ja tätä. Ruotsi on kuitenkin viimeisten 10-15 vuoden ajanjaksolla menestynein maa viisuissa, joten ehkä sieltä voisi jotain koittaa myös oppia sen jatkuvan mollaamisen sijaan. UMK-finaalia katsellessani totesin kumppanilleni, että The Rasmus on näistä ainoa ns. varma finalisti ja yhtä suurella varmuudella jää sinne ynnämuut-sijoille.
Minä saatan olla mielipiteeni kanssa vähemmistössä, mutta näen koko menestysnäkökulman hyvin toissijaisena asiana edustajaa valittaessa. Minua ei edes kiinnostaisi voittaa viisuja Ruotsin tyyppisellä äärimmilleen viritetyllä laskelmoinnilla. Yleisöön varmaan uppoaa radioystävälliset poppibiisit Anttilan kuvastosta revityn kiillotetun artistin esittämänä, mutta mun mielestä siitä puuttuu kaikki aitous ja samalla se, mistä koko viisuissa on kyse.

Siellä ainakin periaatteessa pitäisi maiden valita parhaiten itseään edustavaa musiikkia esittävä artisti, josta lopputuloksena syntyy eurooppalaisen monimuotoisuuden ja musiikin juhla. Sekä PKK että The Rasmus ovat ihan oikeita suomalaisia yhtyeitä, joilla on jo pitkään ollut oma tunnistettava tyylinsä ja sillä mentiin viisuissakin. Tulokset ovat vaihtelevia, mutta ainakin artistit ovat aitoja omia itsejään ja tekevät läsnäololaan koko kilpailusta monipuolisemman ja omaleimaisemman. Katsojanakin sitä mielummin ihmettelee Ukrainan, Serbian ja Moldovan kaltaisia erikoisempia biisejä kuin kahtakymmentä Måns Zelmerlöviä esittämässä samanlaisia tanssittavia pop-kappaleita. Minä haluan tangoa, kansanmusiikkia, joikaamista ja metallia. Jos mahdollista niin mahdollisimman montaa sekaisin.

Omilla kriteereilläni Suomen viisuhistorian paras onnistuminen Lordin lisäksi on ollut Lapponia. Loistava ja suomalaisuutta edustava kappale, joka ei voittanut, mutta jätti jäljen sekä viisuihin että suomalaiseen musiikkihistoriaan.

Kerran kerrasta valitsen ennemmin ryminäpronssin Blind Channelin, Erika Vikmanin tai vaikka Eläkeläisten kanssa kuin lähetän paikalle jonkun mikkoleppilammen laulamaan David Guettalta pöllittyä biisiä, vaikka sillä voittosaumoja voisi ollakin. Tällä hetkellä UMK palvelee minua siis mainiosti, vaikkei se varmaan optimaalinen alusta olekaan viisumenestyksen maksimoimiseksi. Subjektiivistahan tämä silti on ja se mikä minulle on aitoa ja omaleimaista voi jollekin muulle olla ärsyttävää erilaisuudentavoittelua tai ihan vain paskaa musiikkia.
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pelkkä erikoisuus ei riitä. Pitää olla myös laatua. Serbian esitykselle sopivat adjektiivit voisivat olla vangitseva ja kiehtova. Aivan loistava lavatoteutus yhdistettynä mielenkiintoiseen biisiin. Moldova keräsi tällä kertaa ne protestiäänet mutta sekin oli erikoisuudesta huolimatta hyvin tehty esitys hienolla showlla.

Oma suosikki oli silti viisujen moraalinen voittaja eli britit. Sekään ei ollut mikään tusinapoppi vaan oikeasti hieno biisi ja laulusuoritus oli äärettömän hyvä myös live-esityksenä.

Oliko muuten Rasmuksella finaalin ainoa sävellajinvaihdos? Ei ainakaan tule muita mieleen, taitaa olla euroviisumodulaatio pois muodista?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös