UMK ja Euroviisut 2022

  • 145 019
  • 1 505

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis yhtään väheksymättä suomalaisia hevibändejä, kun on todellakin monta kovaa. En vain ymmärrä mikä valttikortti tämä olisi, kun Ruotsista löytyy esim aika saakelisti kovaa heviä tai jos Ranska laittais jonkun Gojiran tuonne. No joo varmaan euroviisu "hevissä" voidaan olla kovimpia, jos puhutaan Blind Channelista jne.
On se valttikortti, koska Ruotsi tai Ranska eivät ole mitään rock-henkistä sinne lähettämässä. Turha vertailla sellaisiin vaihtoehtoihin, jotka eivät ole oikeasti realistisia.

Tässä ei nyt kuitenkaan vertailla kyseisten maiden genrekohtaista tarjontaa, vaan sitä, millaisia viisuedustajia voidaan eri maista odottaa ja miten Suomi voi vertautua niihin.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Vähän menee ylianalyysin puolelle. Viisuissa on usein kyse erottumisesta hyvällä tavalla. Se vaatii erinomaisen biisin, mutta myös tuuria ettei muut iske samaan rakoon. Viime vuonna oli lähellä, mutta Måneskin vei Blind Channelin pisteitä eikä juuri päinvastoin.

Rock tuntuu olevan sellainen tyylilaji mitä osataan tehdä. Sekin vaan pitää onnistua ihan nappiin jotta sillä voittaa. Ite toivoisin jopa, että saataisiin joltain raskaalta metallibändiltä kaunis hidas "ballaadi". Voisi toimia.

Tai sitten ei.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Mä haluaisin kyllä nähdä Suomen kielisen biisin viisuissa. Nyt top 7:ssa 5 ei-englannin kielistä biisiä. Ja jos haluaa olla pilkun viilaaja niin 6 heistä lauloi oman maansa kotikielellä. Saman suuntaista trendiä oli havaittavissa viime vuonnakin. De Diepte ja Sentimental saivat myös ihan kivat sijoitukset. Eli rohkeasti suomen (tai ruotsin) kielinen biisi viisuihin!
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Aika moni maa lähettää tonne jo Anneli Saariston... ja niillä on enemmän naapureita. Samaa mieltä kuitenkin siitä, että jos voittaa halutaan, meidän pitää erottua ja tarjota sitä missä me ollaan Euroopan kärkeä - Hevimusiikissa. Jos me oltais viime vuonna tehty parempi hevibiisi kuin Italia, niin se olisi ollut aika lailla siinä. Nyt meni toisin päin.

Ongelma lojuu UMK:ssa joka sisältää vähän jokaiselle jotakin, ja kansa päättää mikä genre tai julkkis ansaitsee voiton. Hevibiisit ovat tupanneet menestymään, koska oikeasti osaamme tehdä niitä hyvin. Ja silloin kun heviä ei ole tarjolla, tyrkytämme voittoon biisejä, jotka tehdään muualla Euroopassa paremmin. Ymmärrän kyllä, että joillekin lauluääni on kaikki kaikessa, mutta näin pienestä kansasta harvemmin nousee laulajalahjakkuutta, joka peittoaa euro-kentät ja samalla on vielä kiinnostunut tuosta viisumeiningistä. Meidän vahvuudet on muualla.

Toki, nyt UMK on silti paljon parempi kuin pari vuotta takaperin, kun se yritti järkeillä valinnat itse omien "asiantuntijoiden" kautta, tarjoten kansalle vain yhden artistin, mutta kolme eri biisiä joista valita. Tässä oli silti tavallaan oikeaa ideaa taustalla, vaikka se suoritettiinkin ihan perseelleen. Loppupeleissä se oli aika yksi lysti mikä Saara Aallon biisi olisi valittu, samankaltaista menoa omalla "disney jääshow" -olemuksellaan se olisi silti tarjonnut satunnaisten äänien heitolla. Jos UMK omassa viisaudessaan taannoin päätti, että disney-meiningillä mennään seuraava vuosi, sen olisi pitänyt valita UMK kilpailijoiksi 6 erilaista disney-prinsessaa, joista kansa olisi sitten voinut valita parhaan. Näin ollen olisimme ainakin lähettäneet sen kaikkein parhaan disney prinsessan karkeloihin. Saara Aalto olisi varmaan silti paras tarjolla oleva disney prinsessa, mutta ajatelkaapa jos UMK valitsisikin disneyn sijaan hevi-teeman. Kuudesta hevibändystä yksi valitaan. Siinä voisi oikeasti löytyä melkoinen helmi.

Tai jos mentäisiin kansan mielipide edellä, ensin pidettäisiin ennakkoäänestys UMK:ssa, jossa äänestettäisiin mikä genre edustaa seuraavissa viisuissa Suomea. Sen jälkeen raavitaan kasaan kyseiseen genreen ammattilaisia, ja valitaan heistä paras. Kuudesta tarjokkaasta löytyy todennäköisesti parempi biisi, kuin yhdestä tai kahdesta.

Jos siis voittaa halutaan. Jos tavoite on järjestää kansallinen viisukarkelo, jonka voittaja käy mittaamassa tason euroopassa, niin nykymeininki on ihan hyvä.

Suomessa voitais mennä Mellujen systeemiin hieman muokaten niin saataisiin enempi kappaleita kuulluksi. UMK:n voitto nykyisellään on sinänsä varsin mitätön.

Kisan voittajan pitäs olla muutakin kuin Ylen mainoskasvo 4kk. Kyllä panostusta ykkösluokan artisteilta tulisi enempi mikäli voitosta saatu palkkio olisi hyvä.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Itse en tykkää Nightwishista yhtään, mutta olisiko se sellainen bändi, joka olisi pärjäämisen kannalta aika kova sana?
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Jos äkkiseltään pitäs kolme artistia nimetä jotka pärjäisi heittäen tuolla joista tuskin ketään niissä kekkereissä nähdään ikänä: Ville Valo, Mike Monroe tai Samu Haber. Kaikki Herrat omaavat sellaisen karisman omassa asiassaan että oksat pois.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
On se jännä. Itselle Liettuan biisi oli koko finaalin huonoin ja unisin. En todellakaan halua kuunnella enää koskaan.

Ukrainan biisi oli kyllä oikeasti hyvä. Edes musiikillisesti ei häiritse Ukrainan voitto, koska tykkäsin biisistä ja esityksestä. Erottui myös joukosta omaperäisyydellään.

Olen muuten tästä rankasti eri mieltä huonoimman osalta. Sveitsi kaikkein huonoin.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Itse en tykkää Nightwishista yhtään, mutta olisiko se sellainen bändi, joka olisi pärjäämisen kannalta aika kova sana?
Kerranhan sitä kokeiltiin jo, ei päässyt edes Suomen ammattitaadista läpi eikä koskaan päästy euroviisuihin asti.
En muistanu tällästä.
Vuonna 2000 Nightwish oli mukana Suomen euroviisukarsinnassa kappaleella "Sleepwalker", mikä ei ole bändin parasta tuotantoa. Nightwish voitti silti yleisöäänestyksen, mutta oli silloisen "ammattiraadin" äänestyksessä toiseksi viimeinen. Näin Suomen euroviisuedustajaksi valittiin Nina Åström kappaleellaan "A Little Bit", joka oli yleisöäänestyksessä toinen ja "ammattiraatien" äänestyksessä kolmas.

Jostain olen lukenut, että "ammattilaisraadissa" jäsenenä ollut Marco Bjuströmin mukaan Nightwishia ei voitu lähettää Euroviisuihin, koska sellainen musiikki ei siellä menesty. Tuomas Holopaisen mukaan bändi oli mukana Suomen euroviisukarsinnassa, koska halusi tehdä "Statementin". Nykyäänhän Holopaisella ei ole kiinnostusta osallistua Euroviisuihin, mutta tietääkseni Floor Jansen on ollut halukas edustamaan Hollantia Euroviisuihin.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Mä haluaisin kyllä nähdä Suomen kielisen biisin viisuissa. Nyt top 7:ssa 5 ei-englannin kielistä biisiä. Ja jos haluaa olla pilkun viilaaja niin 6 heistä lauloi oman maansa kotikielellä. Saman suuntaista trendiä oli havaittavissa viime vuonnakin. De Diepte ja Sentimental saivat myös ihan kivat sijoitukset. Eli rohkeasti suomen (tai ruotsin) kielinen biisi viisuihin!

Se olisikin jotain, jos Suomi voittaisi viisut ruotsinkielisellä kappaleella.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Mä haluaisin kyllä nähdä Suomen kielisen biisin viisuissa. Nyt top 7:ssa 5 ei-englannin kielistä biisiä. Ja jos haluaa olla pilkun viilaaja niin 6 heistä lauloi oman maansa kotikielellä. Saman suuntaista trendiä oli havaittavissa viime vuonnakin. De Diepte ja Sentimental saivat myös ihan kivat sijoitukset. Eli rohkeasti suomen (tai ruotsin) kielinen biisi viisuihin!

Tämä mielikuva siitä, että suomenkielisellä kappaleella ei voi pärjätä Euroviisuissa, pitäisi ensin saada Suomen kansalta pyyhittyä. Kyllä suomenkielisellä kappaleella voi menestyä, jos biisi ja esittäjä ovat vaan hyviä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä mielikuva siitä, että suomenkielisellä kappaleella ei voi pärjätä Euroviisuissa, pitäisi ensin saada Suomen kansalta pyyhittyä. Kyllä suomenkielisellä kappaleella voi menestyä, jos biisi ja esittäjä ovat vaan hyviä.
Muutama ei-suomalainen ystäväni ovat vakuttuneita että Eläkeläiset pitäisi sinne Suomesta lähettää. Harmi ettei silloin taannoin onnistunut menemään läpi.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mä haluaisin kyllä nähdä Suomen kielisen biisin viisuissa. Nyt top 7:ssa 5 ei-englannin kielistä biisiä. Ja jos haluaa olla pilkun viilaaja niin 6 heistä lauloi oman maansa kotikielellä. Saman suuntaista trendiä oli havaittavissa viime vuonnakin. De Diepte ja Sentimental saivat myös ihan kivat sijoitukset. Eli rohkeasti suomen (tai ruotsin) kielinen biisi viisuihin!
Itse ajattelen asiaa täysin biisin ehdoilla. Mikä palvelee sitä parhaiten? Suomi on eksoottinen kieli, joka voi toimia joissain biiseissä, joissain ei. Paljon kovia tuplakonsonantteja, jonka takia kieli kuulostaa usein ulkopuolisen korvaan melko kömpelöltä, toisin kuin useimmat eurooppalaiset kielet, jotka itse asiassa kuulostaa melko kauniilta. Jos halutaan käyttää laulua enemmän eksoottisena instrumenttina kuin tarinankerronnan välineenä, suomi voi olla todella hyvä valinta. Esimerkiksi karussa hevi-biisissä, tai nopeassa räpäytyksessä se voi olla jopa parempi kuin englanti - mikäli tarina ei näyttele isoa osaa biisissä. Mutta jos biisillä halutaan välittää tarinaa - esim. balladissa, suomenkieli pakottaa kuuntelijan lukutouhuihin samalla kun taustalta kuuluu outoa köklötystä. Ei välttämättä edesauta uppoutumista tarinaan, ainakaan niin hyvin kuin englanti, joka on helpoimmin samaistuttava kieli noissa karkeloissa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jostain olen lukenut, että "ammattilaisraadissa" jäsenenä ollut Marco Bjuströmin mukaan Nightwishia ei voitu lähettää Euroviisuihin, koska sellainen musiikki ei siellä menesty. Tuomas Holopaisen mukaan bändi oli mukana Suomen euroviisukarsinnassa, koska halusi tehdä "Statementin". Nykyäänhän Holopaisella ei ole kiinnostusta osallistua Euroviisuihin, mutta tietääkseni Floor Jansen on ollut halukas edustamaan Hollantia Euroviisuihin.

Samaa Marco Bjuströmiin taisi myös Eläkeläisten taival katketa tai kovasti oli ainakin haukkumassa ja tekemässä kaikkensa ettei kisoihin oteta ja taisi myös epäilyä olla että ääniä olisi manipuloitu.
 

ijuka

Jäsen
Eipä siinä mitään, mutta onhan se jo aikoja sitten tullut selväksi ettei tällä tapahtumalla ole mitään tekemistä itse musiikin kanssa. Ja viimeistään nyt niillekin, jotka eivät tästä vielä tietoisia olleet.
Mä haluaisin kyllä nähdä Suomen kielisen biisin viisuissa. Nyt top 7:ssa 5 ei-englannin kielistä biisiä. Ja jos haluaa olla pilkun viilaaja niin 6 heistä lauloi oman maansa kotikielellä. Saman suuntaista trendiä oli havaittavissa viime vuonnakin. De Diepte ja Sentimental saivat myös ihan kivat sijoitukset. Eli rohkeasti suomen (tai ruotsin) kielinen biisi viisuihin!
Suomenkielinenhän sen pitäisi olla, joo. Luulin, että se se pointti olisi. Miksi esitellä enkunkielistä musiikkia? Ei sillä erotu masssasta. Ja Suomen enkunkielinen musiikki varmaan on kauttaaltaan huonompaa kuin ihan Amerikkalainen enkunkielinen musiikki, noin yleisestiottaen.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Ukraina odotetusti voittoon .. Mutta musallisesti paras Liettuan biisi ja siitä ei kahta sanaa!!! Ainut jonka pystyi kuuntelemaan toisenkin kerran !!!
Serbian biisi oli kyllä sellainen, että alkuhämmennyksen jälkeen sitä on tullut luukutettua paljon. Ehdottomasti koko kilpailun kovimpia vetoja ja sai myös ansaitusti yleisöltä pisteet.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minusta The Rasmuksen ongelma ei ollut biisi, jossa oli kuitenkin Euroviisuihin vaadittava tarttuva kertsi ja muita hyviä pikku koukkuja. Lisäksi kappale oli esiintyjänsä näköinen. Ei Jezebelillä toki musiikkimaailman historiaan tai top kymppiin oltaisi millään päästy, mutta itse olin vähän pettynyt siihen etteivät vanhat The Rasmuksen fanit ympäri Eurooppaa sitten kuitenkaan aktivoituneet äänestämään tämän enempää.

Ehkä tässäkin oli se ongelma että Rasmus on ollut aivan huipulla 20v sitten ja silloinkin enemmän vaan tietyissä maissa, vastassa kun on kaikenmaailman Tiktok tähtiä ja vastaavia jotka tuoreessa muistissa niin tuossa tuli enemmänkin Suomella kirittävää kun etua. Itseltäkin vähän mennyt ohi että Rasmus oli 5v sitten tehnyt levyn, luulin että ollut sen yli 10v pois musiikin parista. Eikä siinä mitään, ottaen Suomen esiintymisvuorot niin tästä olisi voinut tulla floppi, mutta lopulta keskimääräistä paremmin meni.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Serbian biisi oli kyllä sellainen, että alkuhämmennyksen jälkeen sitä on tullut luukutettua paljon. Ehdottomasti koko kilpailun kovimpia vetoja ja sai myös ansaitusti yleisöltä pisteet.
Mitenköhän tuo muuten avautui muulle Euroopalle, sillä olen ymmärtänyt että Suomi on yksi harvoista maista, jossa viisut tekstitetään?

Tai sama kysymys oikeastaan mihin tahansa ei-englanninkielisiin biiseihin? Vai kiinnostaako puhelinäänestäjiä edes lyriikat?
 

Byvajet

Jäsen
Jos Suomi olisi tehnyt samankaltaisen tanssittavan bilebiisin kuin Moldova, sekin olisi menestynyt. En usko, että menestyksen ratkaisee tyylilaji. Myöskään laskelmoivuudella ei pitkälle pääse. Täytyy uskaltaa tehdä omaa ja hyväksyä epäonnistumisen riski.

Kuunkuiskaajat ei päässyt jatkoon asiantuntijaraatien vuoksi, mutta yleisön äänillä olisi päässyt. Suuriin massoihin voi vedota hyvin erilaisella.

Myös kuvitelma siitä, että suomi kielenä ei sopisi ulkomaalaisten korviin, on tarpeeton yleistys. Monien ulkomaalaisten mielestä suomi kuulostaa kiehtovalta.

Asiantuntijaraatien tehtäväksi näyttää muodostuneen latistaa kaikki erilaisuuden ja kokeilevuuden ilo. Niiden luovuuden ja elämänmaun arvostus on olematon. Niistä pitäisi päästä eroon.



 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse ajattelen asiaa täysin biisin ehdoilla. Mikä palvelee sitä parhaiten? Suomi on eksoottinen kieli, joka voi toimia joissain biiseissä, joissain ei. Paljon kovia tuplakonsonantteja, jonka takia kieli kuulostaa usein ulkopuolisen korvaan melko kömpelöltä, toisin kuin useimmat eurooppalaiset kielet, jotka itse asiassa kuulostaa melko kauniilta. Jos halutaan käyttää laulua enemmän eksoottisena instrumenttina kuin tarinankerronnan välineenä, suomi voi olla todella hyvä valinta. Esimerkiksi karussa hevi-biisissä, tai nopeassa räpäytyksessä se voi olla jopa parempi kuin englanti - mikäli tarina ei näyttele isoa osaa biisissä. Mutta jos biisillä halutaan välittää tarinaa - esim. balladissa, suomenkieli pakottaa kuuntelijan lukutouhuihin samalla kun taustalta kuuluu outoa köklötystä. Ei välttämättä edesauta uppoutumista tarinaan, ainakaan niin hyvin kuin englanti, joka on helpoimmin samaistuttava kieli noissa karkeloissa.
Eli seuraavaksi edustajaksi voitaisiin valita Cheek räppäämään suomeksi. Voitto olisi varma.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nämä asiantuntijaraadithan keksittiin ihan vaan siksi, kun yleisöäänten kärkipisteet olisi voinut hyvin jakaa jo ennen kappaleiden julkaisemista ja silloin viimeisellä kerralla ilman raateja pistelasku meni pelkäksi buuaukseksi ja vihellyskonsertiksi ja siitä haluttiin eroon. Idea ja tarkoitus oli ihan hyvä, tavoitteena oli parempi viihdeohjelma, mutta lopputulos ei. Aika lailla samaa kaavaa meni raatienkin äänet. Bonuksena saatiin vielä nyt selvinnyt raatien yhteispeli ja pisteiden manipulointi.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

– He ovat soittaneet tuhansilla loppuunmyydyillä areenoilla ympäri maailmaa kohta 30 vuoden ajan, ja he jatkavat sitä.

Nyt lähti Jussi69:llä Rasmuksen puolustelu lapasesta. Bändiä ei ollut 30 vuotta sitten vielä olemassakaan, ja kansainvälisillä areenoilla Rasmus alkoi soittaa vasta 2000-luvun alkupuolella. Siitä on laskujeni mukaan vajaat parikymmentä vuotta. Ja vaikka Rasmuksella meni tuolloin muutaman vuoden ajan hyvin, niin ei se nyt yhtä menestysputkea ole ollut, ja bändi on pitänyt paljon taukoakin.

Ja ei tätä nyt kannata niin vakavasti ottaa, nämä olivat vain Euroviisut.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Milloinkohan suomalaiset tajuaa, että tuonne aivan turha lähteä hakemaan menestystä jollain "kansainvälisesti suosituilla" artisteilla kuten The Rasmus, Darude, Saara Aalto yms.? Tämän vuoden UMK-kisaajista mikä vaan olisi ollut omaperäisempi ja parempi valinta kuin kulahtanut ja tunkkainen The Rasmus. Mutta totta kai suomalaiset äänestävät sen, koska "onhan ne nyt niin suosittuja ulkomailla että varmasti menestyy!" Ja suomen kielistä biisiä ei missään nimessä saa lähettää. Mitäköhän kaikki muut meistä silloin ajattelisi?
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Milloinkohan suomalaiset tajuaa, että tuonne aivan turha lähteä hakemaan menestystä jollain "kansainvälisesti suosituilla" artisteilla kuten The Rasmus, Darude, Saara Aalto yms.? Tämän vuoden UMK-kisaajista mikä vaan olisi ollut omaperäisempi ja parempi valinta kuin kulahtanut ja tunkkainen The Rasmus. Mutta totta kai suomalaiset äänestävät sen, koska "onhan ne nyt niin suosittuja ulkomailla että varmasti menestyy!" Ja suomen kielistä biisiä ei missään nimessä saa lähettää. Mitäköhän kaikki muut meistä silloin ajattelisi?
The Rasmus oli ulkomailla suosittu joskus 2001. Darude on nykyään lähinnä vitsi ja Sandstorm meemi. Kumpikin siis kansainvälisissä kisoissa lähinnä HMV-/"myötis"-osastoa. Saara Aalto oli puolestaan pinnalla Britanniassa muutama vuosi sitten, ja Ylelle tuli paniikki, että Aalto kiinnitetään brittien viisuedustajaksi. Tämän vuoksi UMK 2018 piti järjestää Aallon henkilökohtaisena kisana, jotta hänet saatiin edustamaan Suomea.

Joku Nightwish olisi sellainen bändi, jolla olisi jopa tässä "laulukilpailussa" menestymisen mahdollisuuksia.
 

Byvajet

Jäsen
Milloinkohan suomalaiset tajuaa, että tuonne aivan turha lähteä hakemaan menestystä jollain "kansainvälisesti suosituilla" artisteilla kuten The Rasmus, Darude, Saara Aalto yms.? Tämän vuoden UMK-kisaajista mikä vaan olisi ollut omaperäisempi ja parempi valinta kuin kulahtanut ja tunkkainen The Rasmus. Mutta totta kai suomalaiset äänestävät sen, koska "onhan ne nyt niin suosittuja ulkomailla että varmasti menestyy!" Ja suomen kielistä biisiä ei missään nimessä saa lähettää. Mitäköhän kaikki muut meistä silloin ajattelisi?

Suomalaisuuteen kuuluu vakavamielisyys ja erottumisen ja epäonnistumisen pelko. Lähdemme mieluummin pelaamaan nollapeliä tai pientä tappiota kuin yrittämään rohkeasti epäonnistumisen uhalla. Se näkyy myös tarjolla olevissa ehdokkaissa.

Ja sitten jos Suomi yrittää erottua, se on lähinnä noloa, koska erottuminen ei perustu siihen, että joku yrittäisi pitää hauskaa, vaan se on erottumista erottumisen vuoksi. Onhan meillä ollut näitä vammaisia ja muita. Ideologista suvaitsevaisuussoopaa.

Kaikki on vähän sellaista puolivillaista. Jos Suomi yrittäisi myydä seksillä, niin tuskin sitäkään tehtäisiin kunnolla. Vähän työnnettäisiin esiin, mutta ei nyt liikaa kuitenkaan, kun ovat nämä tasa-arvot ja esineellistämiset ja muut.

Jostain pitäisi saada kansaan kokeilevaa rentoutta, joka ei menisi öyhötyksen puolelle.

Kysymyksessä on kansanjuhla, jossa luontevalla kepeydellä tai teatraalisuudella pärjää. Iloa pitäisi jostain löytää, iloa ja ilon luomaa moninaisuutta ja rohkeutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös