Miten itse reagoisit vastaavassa tilanteessa? Seisoisitko tumput suorina, kun lastasi hyväksikäytettäisiin silmiesi edessä?
Tuskin. Siksi mainitsinkin, että kansantajuisesti ymmärrettävää.
Miten itse reagoisit vastaavassa tilanteessa? Seisoisitko tumput suorina, kun lastasi hyväksikäytettäisiin silmiesi edessä?
Tuskin. Siksi mainitsinkin, että kansantajuisesti ymmärrettävää.
Luulen, että 90% isistä/äideistä on aikalailla syyntakeettomassa tilassa kun omaa lasta raiskataan silmien edessä. Sen vuoksi onkin oikeudenmukaista, että tälläisessä tilassa tehdystä väkivallasta ei tule rangaistusta. Rikollinen asettaa itse itsensä tietoisesti vaaralle alttiiksi raiskatessaan/murtautuessaan asuntoon/jne, joten häntä voi pitää siinä tilanteessa ns. lainsuojattomana.
Toisaalta myös samalla logiikalla raiskaaja olisi saanut rangaistuksetta tappaa kyseisen isän. Isä asettaa itsensä vaaraan yrittäessään piestä raiskaajaa.
Turhaa viisastelua, tässäkin saa järkeä käyttää. Se, kumman toiminnasta koko tilanne alunperin syntyy, on tietenkin tilanteessa lainsuojaton.
Ja edelleen tervettä harkintaa voi käyttää muutenkin tapauskohtaisesti. Myymälävarkaan pieksemistä henkihieveriin pidän tuomittavana tekona, mutta taas lähisukulaisen ym. raiskaajaan/kidnappaajaan jne. on inhimillistä käyttää kovaakin väkivaltaa mikäli tälläisen itse teossa saa kiinni.
Ahaa, ilmeisesti tästäkin tapauksesta pitäisi pistää pojat syytteeseen pykälän 1 § (21.4.1995/578) eli vapaudenriistosta:Mielestäni tapaukset pitäisi kuitenkin viedä aina oikeuteen, joka voisi todeta syyntakeettomuuden.
Pojat pariksi vuodeksi linnaan siis koska estivät ryöstön."Joka sulkemalla sisään, sitomalla, kuljettamalla johonkin tai muulla tavoin oikeudettomasti riistää toiselta liikkumisvapauden tai eristää toisen tämän ympäristöstä, on tuomittava vapaudenriistosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.»
Olen eri mieltä. Vaikka kansantajuisesti tuo tuntuu oikeudenmukaiselta niin missä menee raja milloin oikeuden saa ottaa "omiin käsiinsä"?
Ei, kyllä tuo menisi vielä hätävarjeluna. Hätävarjelun liioitteluhan tuo muuten olisi, mutta kyseessä olevat olosuhteet ja tilanne itsessään tuo tod.näk. perustein Suomessakin isälle vastuuvapauden. [/B]
Saattaisi mennä tai sitten ei, riippuen mitä tarkoittaa tuo "pahoinpiteli rajusti", ts. tulkittaisiinko olosuhteet boldatun kaltaisiksi. Kuitenkin tämän päättäisi todennäköisimmin Suomessa oikeuslaitos eikä yksittäinen poliisipäällikkö/syyttäjä (veisi todennäköisesti eteenpäin), ja siinä yhdyn kaspeerkin mielipiteeseen. Siitäkin huolimatta, että käräjäoikeuksien päätökset aika merkittävällä prosentilla muuttuvat hovissa jne...
Yleensä menettely ei enää mene hätävarjelun tai sen liioittelunkaan piiriin, jos siinä on selkeästi havaittavissa, että se menee enemmän "oman käden oikeuden" puolelle eikä kyseessä ole aloitettu tai välittömästi uhkaava oikeudeton hyökkäys. Esimerkiksi jos isä näkee että tytärtään raiskataan ja raiskaaja lähtee karkuun, isä ottaa tämän kiinni ja hakkaa, ei kyse ole enää oikeuttamisperusteesta.
Jos taas taas isä näkisi, että joku on raiskaamassa/juuri aloittamassa menettelyä, voitaisiin se arvioida menevän tämän alle.
Yleensä liioittelussa on myös kyse enemmänkin sen luontoisista seikoista, kuin että olisiko vähempi teko estänyt tämän oikeudettoman hyökkäyksen tms. Jos esim. raiskaajan teon keskeyttämiseen voisi riittää tämän repiminen pois, niin anteeksiannettavaa voisi olla, jos tämä vain kuitenkin heti lyö tätä tms. Kuitenkin jos hakkaaminen jatkuu esim. tämän raiskaajan jo pudottua maahan tms, niin sitä kauemmaksi mennään tuon oikeuttamisperusteen kriteereistä.
Kuitenkin usein nämä ovat hyvin veteenpiirrettyjä viivoja ja yksittäistapauksellisia.
Tupakkayhtiö tuomittiin maksamaan keuhkosyöpään kuolleen leskelle miljardikorvaukset | Ulkomaan uutiset | Iltalehti.fi
Naisesta tuli yhdessä päivässä yksi maailman rikkaimmista ihmisistä. Ei mennyt ihan nappiin ainakaan oman oikeustajuni mukaan.
Lainaan koko viestin...
Tuo ensimmäinen kappale, kyllä näinhän se menee yleensä. Mutta kun kyseessä on oma lapsi, tällöin myös astuu ns. Ei voinut mieltänsä malttaa-aspeksti. Mutta kyllä, tässä on tulkinta-kysymys, joka ei ole ihan yksi yhteen tuon antamani esimerkin kanssa. Siinä oli teko jo käynnissä kun isä tuli tilanteeseen, joten pakoa ei ollut. Sinun esimerkissä teko ei ollut oikeuttamisperusteinen, minun esimerkissä oli. Ja kyllä, tuot seuraavassa kappaleessa asian myös itsekin ilmi.
Tilanne, jossa isä näkee esim. tytärtään raiskattavan juuri ja menee repimään raiskaajan tilanteesta pois, hakkaa raiskaajan sairaalakuntoon, ei poista itsessään rikosnimikettä eikä rikosta. Mutta tässä kohtaan astuu esiin sitten tämä anteeksianto-peruste. Isä ei tilanteessa voinut mieltänsä malttaa, jolloin tilanteesta ei tule isälle seuraamuksia, vaikka itse rikos jääkin voimaan.
Nämä kaksi kohtaa siis täyttyy esimerkissäni. Oikeuttamis- ja anteeksiantoperuste. Tällöin isä saa vastuuvapauden tekoihinsa.
Olet oikeassa, nämä ovat hyvin yksittäisiä tapauksia, mutta veteen piirrettyjä? Eivät ole, näihin on tarkat perusteet ja miten ne tutkitaan ja käsitellään. Tosin jos kyseessä on ns. normaali hätävarjelutilanne(ei lapsi-vahempi asetelmia), tällöin olen täysin samaa mieltä.
Nämä kaksi kohtaa siis täyttyy esimerkissäni. Oikeuttamis- ja anteeksiantoperuste. Tällöin isä saa vastuuvapauden tekoihinsa.
Nämä eivät kuitenkaan poista vahingonkorvausvastuuta mikäli isä hakkaa raiskaajan esimerkiksi loppuiäksi pyörätuoliin.
Munchenin oikeuslaitos näytti närhen vehkeet ja vapautti Ecclestonen lahjussyytteistä hänen tarjoutuessaan maksamaan 100 miljoonaa dollaria (en tiedä kenelle).
Perusteluina mm. kääkän korkea ikä koska tuomio olisi voinut olla jopa kymmenen vuotta.
Lain edessä olemme kaikki yhdenvertaisia....
Indonesia näytti että siellä ei huumeveikot hypi silmille. Kahdeksan huumausainerikoksista tuomittua henkilöä on teloitettu ampumalla. Porukkaan kuului kaksi ihmisiä Australiasta, Nigeriasta, Brasiliasta, ja taisi olla Indonesialaisiakin mukana. Philippiiniläisnainen armahdettiin ainakin toistaiseksi, koska hänet huumausainebisnekseen huijannut henkilö myönsi huijauksen. Juttua asiasta muun muassa Telegraph nimisessä lehdessä.
Vaikka olenkin kannabiksen laillistamisen kannalla, ja muutenkin koko huumepolitiikkaa pitäisi mielestäni tarkastella kokonaan uudelleen, olen myös sitä mieltä että maassa maan tavalla. Indonesia palautti kuolemantuomion huumausainerikoksista vuonna 2005, joten tämä asia olisi pitänyt olla tiedossa jo leikkiin ryhtyessä. Rankkahan tuo tuomio on, mutta turha siitä on nyt valittaa.
Rankkahan tuo tuomio on, mutta turha siitä on nyt valittaa.
Oliko tämä lause mustaa huumoria? naurahdin.
Suomen uutisoinnissa keskityttiin jostain syystä näihin kahteen aussiin vaikka oli siellä myös ranskalainenkin mukana jonka tuomion toimeenpanoa lykättiin. Onko vanhan vankisaaren ihmiset parempia ja ylempiarvoisia kuin muut? Omasta mielestäni turha länsimaiden alkaa moralisoimaan. Varmasti kaikki teloitetut tiesivät Indonesian kovasta linjasta mutta makea elämä houkutteli enemmän.