Parhaat pelaajat karkaavat muualle?
Ei joukkuemäärän supistaminen yksinään ole mikään ratkaisu, mutta hyvä askel se olisi. Oikeasti liigatasoisista pelaajista kamppailisi pienempi määrä seuroja ja pelin taso nousisi. Samalla voisi divaristakin tehdä elinkelpoisen sarjan.
Sinä oletkin varmaan meitä harvoja, jotka kävisimme katsomassa sitä puhdasta kasvattajasarjaakin ja vielä ehkä maksaisikin sen näkemisestä. Valitettavasti meitä on kovin vähän.
Menee ehkä hieman offtopic alueella, mutta pakko on kommentoida tuota sen verran.. että jo nykyiselläänkin taitaa kaikki liigaseurat maksaa pelaajalla palkan KOKO kaudesta. Eli oliko se Ässien tj, jota haastateltiin jonkun kanavan
jutussa ja mainitsi sen, että he joutuvat maksamaan pelaajille palkan myös Maalis-Huhtikuulta, jolloin varsinkin lähtevien pelaajien osalta joukkue maksaa tyhjästä. Näin ollen asian voisi ajatella myös niin, että enemmän pelejä tarkoittaa enemmän rahaa joukkueille. Koska palkkauksesta ei ilmeisesti ole merkitystä sillä, kuinka paljon pelejä pelataan vaan se maksetaan koko kaudelta.
Sitten siihen, että kuinka monta pelejä joukkueet voisivat pelata keskenään, niin kauan et se on mielenkiintoista. Eiköhän tämä nykyinen määrä taida olla aika tapissaan, varsinkin kun liigan aikataulu suunnitellaan niin et Pelicans - Blues peli pelattiin Lahdessa kaksi kertaa viikon sisään.. ja muitakin vastaavia esimerkkejä taitaa olla aika paljon, että itse olen sitä mieltä mieluummin enemmän pelejä kuin vähemmän pelejä samoja joukkueita vastaan.
Mutta siis varsinaiseen aiheeseen, itse olen täysin sitä mieltä, että SM-liigassa keinotekoisella herrasmies -sopimuksella ylläpidettävä ulkomaalaiskiintiö tulisi poistaa. Yksinkertaisesti sen takia, että jos kerran on niin, että laadukkaita hankintoja ei riitä sm-liigan tarpeisiin kotimaisista pelaajista. Niin ei kuitentaan tänä päivänä Suomalainen jääkiekkoon liittyvä asiantuntemus niin korkealla tasolla olla (taitaa olla nykyisin toisinpäin), ettei muut osaisi tehdä yhtä hyviä pelaajia. Ja kuten tässä ketjussa on taidettu mainitakin, että itse näkisin asian niin, että mielenkiintoinen ulkomaalaispelaaja onnistuessaan lisää liigan kiinnostavuutta.. eli verrataan tilanne fanien kannalta, vaikkapa kotimainen sarjajyrä, joka on pelannut sarjaa 10 vuotta eri joukkueissa ja 10 vuotta ulkomailla pelannut itävaltaleinen, molemmat taistelevat pistepörssin voitosta. Veikkaisin vain, että median mielenkiinto kiinnittyy enemmän tähän ulkomaaneläjään, joka on yhtä kokenut pelaajana mutta liigassa uusi kasvo. Näin ollen saman kaavan mukaan myös pienemmissä rooleissa olevat ulkomaalaispelaajat lisäisivät liigan kiinnostavuutta.
Niin.. Kuopiossa A-junnujen finaalisarjassa oli halli täysi tai melkein täysi kaikissa finaalisarjan peleissä, että ei se kasvattasarjallakaan välttämättä niin huonosti menisi..