Pantse67 kirjoitti:
Ei jäsenvaltio Suomi ole tässä mikään toimija. Älä ala vääntää asioista normitasolla, jos et osaa.
Jep, se on valitettavaa, että joidenkin käsitys juridiikasta on jokin copy-paste-toiminnon ja Finlexin välimuoto.
Itse lähtisin selventämään asiaa erottamalla aineellisoikeudellisen ja prosessioikeudellisen puolen. Aineellisoikeudellinen puoli on mielestäni aika no-brainer, tässä voidaan viitata Bosman-tapaukseen.
Bosman-tapaus kirjoitti:
117 Perustamissopimuksen 48 artiklan 2 kohdassa määrätään nimenomaisesti, että kaikki kansalaisuuteen perustuva jäsenvaltioiden työntekijöiden syrjintä työsopimusten tekemisessä sekä palkkauksessa ja muissa työehdoissa poistetaan.
118 Tämä määräys on pantu täytäntöön erityisesti työntekijöiden vapaasta liikkuvuudesta yhteisön alueella 15 päivänä lokakuuta 1968 annetun neuvoston asetuksen (ETY) N:o 1612/68 (EYVL L 257, s. 2) 4 artiklalla, jonka mukaan lakeja, asetuksia ja hallinnollisia määräyksiä, joilla lukumääräisesti tai suhteellisesti rajoitetaan jäsenvaltiossa ulkomaisten työntekijöiden työhönottoa jossakin yrityksessä, jollakin toimialalla tai alueella taikka kansallisella tasolla, ei sovelleta muiden jäsenvaltioiden kansalaisiin.
119 Tämän periaatteen vastaista on myös se, että urheiluliittojen määräyksillä rajoitetaan muun jäsenvaltion kansalaisen oikeutta osallistua ammattipelaajana jalkapallo-otteluihin (ks. em. asiassa Donà annettu tuomio, 19 kohta).
120 Tämän osalta sillä seikalla ei ole merkitystä, että nämä määräykset eivät koske kyseisten pelaajien työhön ottamista, jota ei ole rajoitettu, vaan seurojen mahdollisuutta käyttää näitä pelaajia virallisissa otteluissa. Koska näihin otteluihin osallistuminen on ammattipelaajan toiminnan olennainen tarkoitus, on ilmeistä, että määräyksellä, jolla rajoitetaan otteluihin osallistumista, rajoitetaan myös kyseisen pelaajan mahdollisuuksia työn saantiin.
Eli aikaisemmin tässä ketjussa lainattu Vuorisen kommentti on silkkaa kukkua. Muutoin todettakoon, että SM-liigan ulkomaalaispelaajakiintiöt ovat aineellisoikeudellisesti vastoin EY 39 artiklassa säädettyä. Lisäksi mitään aineellisoikeudellista merkitystä ei ole sillä, että asiaa ei ole (ainakaan tietääksemme) kirjoitettu paperille. Miettikää nyt, eikö olisi aivan älytöntä antaa merkitystä tällaiselle asialle? Jokin herrasmiessopimuksista lässyttäminen on myös aivan epäolennaista. Sopimus joko sitoo tai se ei sido.
Mutta sitten on vielä selvittämättä prosessioikeudellinen puoli. Kuten Pantse jo aiemmin totesi, Oy Suomi Ab ei ole ammattimaisessa jääkiekkoilussa mikään toimija. Mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että urheiluliittojen säännöt eivät voisi tulla arvioitavaksi EYTI:ssa:
Bosman-tapaus kirjoitti:
...perustamissopimuksen 48 artiklaa [nyk. 39 art.] sovelletaan URBSFA:n, FIFA:n ja UEFA:n kaltaisten urheiluliittojen antamiin määräyksiin, joissa määrätään ammattiurheilijoiden palkkatyön ehdoista[lue:ulkomaalaiskiintiöistä].
Näin ollen on teoreettisesti mahdollista, että SM-liigan ulkomaalaiskiintiöt tulisivat arvioitavaksi yhteisöjen tuomioistuimessa.
Miten tämä sitten tapahtuisi?
A (EU-kans.) väittää, että hän ei saanut tarjottua työtä ulkomaalaiskiintiön vuoksi. A valittaa asiasta komissioon. Ongelma on tällöin juuri se, minkä Pantse jo aiemmin totesi; ulkomaalaiskiintiöt eivät ole lakeja, hallinnollisia toimenpiteitä tai hallinnoliisiin toimenpiteisiin liittyviä asioita. Komissio ei voi tällöin nostaa kannetta yhteisöjen tuomioistuimessa.
Sen sijaan A voi nostaa vahingonkorvauskanteen suomalaisessa tuomioistuimessa väittäen, että SM-liigan ulkomaalaiskiintiö on vienyt häneltä tarjotun työpaikan. Tällöin suomalainen (HO tai KKO) tuomioistuin voi esittää ennakkoratkaisupyynnön yhteisöjen tuomioistuimelle.
Mutta miten A:ta sitten on tosiasiassa syrjitty? Ei kukaan voi väittää tulleensa syrjityksi, jos paikkaa ei ole edes tarjottu. Kuinka moni seura on vuosien saatossa tarjonnut sopimusta ulkomaalaiselle (EU-)pelaajalle, vaikka kiintiö on jo ylitetty? Näitä tapauksia on todella vähän. Käytännössä ulkomaalaiskiintiön horjuttaminen vaatisi sitä, että seura(t) alkaisivat uhmaamaan tätä kiintiöjärjestelmää. Jokainen voi miettiä, kuinka halukkaita ne siihen ovat.
Ja kyseisissä tapauksissa, kuinka monen "kuudennen" EU-pelaajan paikan saanut ulkomaalaispelaaja nostaa kanteen, koska joutuu mussuttamaan poppareita katsomossa? Ei kukaan, jos tulevaisuus alalla edes jossain määrin kiinnostaa.