OZO!
Putinin puuheista kirjoitin jo aikaisemmin, että Venäjällä on usein (kuten vaikuttaisi nytkin olevan) seuraavankaltaista propagandaa: he tekevät ja puhuvat epävirallisesti mitä sattuu, mutta Putin itse puhuu näennäisen järkevästi ja sovinnaisesti, mutta jättää kuitenkin takaportteja mahdolliselle voimankäytölle. Jos sattuu asioita, joista Venäjä saattaisi joutua tilille muiden maiden edessä on Putinin helppo potkia ulos pari arvovallattomampaa hlöä syyttäen heidän toimineen vastoin Duuman tahtoa ja kas, Venäjä on pessyt kätensä. Venäjällä myöskin maalataan sairaalloisesti muuta maailmaa "pahaksi" tai "vihollisiksi" ja tämä propaganda menee venäläiseen päähän valitettavan usein kuin häkä.
En tiedä tarkkaan miten Itä-tai Länsi-Ukrainassa asiat ovat, mutta mitään hälyttävää venäläisten PÄÄMÄRÄTIETOISESTA alistamisesta en ole kuullut. Keski-ja Etelä-Ukrainassa olen itsekin asunut/oleskellut ja etenkin Kiovasta tunnen paljon ihmisiä ja suurin alistaja on Janukovitsh ja hänen hallintonsa äärettömällä itsekkyydellään, jolla hän on ajanut maan bisneksen isolta osin omiin ja tuttaviensa sekä VENÄJÄN käsiin.
Maassa toimii lukuisia venäläisiä kouluja ja tulee aina olemaankin. Moni koulu on vaihtanut kyllä opettamiskielensä ukrainaan, mutta nämä ovat suurelta osin ns. ukrainalaisia kouluja. Tämä prosessi liittyy siihen, että Venäjä itse on satoja vuosia yrittänyt venäläistää Ukrainaa ja usein alistanut ukrainalaisia ja nyt ukrainalaiset haluavat itse päättää maansa asioista ja näin ollen ukrainan kielelle luonnollisesti halutaan vahvempi asema, Ukrainassa kun ollaan.
Kyllä, haukkumasanat sitä oppii yleensä ensimmäisten sanojen joukossa, joten tuttuja ovat nuo sanat. Kyllä, Ukrainassa esiintyy ääri-ihmisiä ja -ryhmittymiä, aivan kuten jokaisessa muussakin maassa. Kyllä, Ukrainassa monet vihaavat Venäjää ja nimen omaan Venäjää, ei niinkään omaa venäjänkielistä vähemmistöään, vaikka TÄTÄKIN ESIINTYY. Esimerkiksi Venäjällä vähemmistöt ovat aika kusisukassa ja monet kulttuurit korisevat henkitoreissaan. Ukrainassa ei ole laajamittaista venäläisvähemmistön "takaa-ajoa". Maata halutaan kyllä ukrainalaistaa, joka on mielestäni hyvin selvää ja hyväksyttävää matkalla kohti aidon suvereniteetin omaavaa valtiota, etenkin kaiken historiassa tapahtuneen venäläistämisyritysten jälkeen. Mitään ihmisryhmää ei kuitenkaan saa syrjiä, kuten Venäjä säännönmukaisesti itse tekee. Pointti on se, että Venäjä tekee kärpäsestä härkäsen voidakseen säilyttää valtansa milloin minkäkin maan alueella.
Jos Venäjä ei olisi puuttunut maan asioihin, siellä mitä todennäköisimmin aloiteltaisiin jo maan jälleenrakentamista, eikä aseellisten yhteenottojen pelko olisi yhtä suuri kuin nyt. Toki monia ongelmia olisi kuitenkin tiedossa, eikä vähitän venäläisvähemmistön kanssa. Tämänkin tiedostan.
Itseasiassa ukrainan kieli on lähempänä puolaa kuin venäjää. Toki paljon yhteistä on venäjänkin kanssa. Olen ollut vuosia naimisissa moskovalaisen kaunottaren kanssa, asunut Moskovassa ja käynyt kymmeniä kertoja Venäjällä, lapsillamme on suomen ja venäjän kansalaisuus sekä ovat täysin kaksikielisiä. Asuin vuosina 2011-12 Kiovassa mm. venäjää opiskellen. Venäjää siis jokseenkin hyvin osaan puhua ja kulttuuri on monellakin tapaa tuttu sekä lähellä sydäntä. Tällä hetkellä taloudessamme asuu äidinkielenään ukrainaa puhuva henkilö ja meillä näkyy reilut sata venäjän kielistä kanavaa sekä kymmenkunta ukrainankielistä. Näitä katson päivittäin pitääkseni kielitaitoani yllä. Toki päivittäin joudun erinäisissä yhteyksissä venäjää käyttämäänkin. Ukrainaa en aivan perussanastoa lukuunottamatta osaa.
Omat tietoni saan lasteni sukulaisilta Moskovasta sekä silloin tällöin muutamalta Moskovan suomalaiseen yhteisöön kuuluvalta, Kiovasta lukuisilta ystäviltäni sekä poikapuolieni sukulaisilta. Seuraan niin venäläisiä, ukrainalaisia kuin suomalaisiakin uutisia sekä tietysti englannin kielellä milloin minkäkin maan uutisantia. Olen myös osannut jollain tasolla persiaa(farsia), mutta tämän kielen olen valitettavasti suurelta osin unohtanut. Olisi ollut mielenkiintoista kuulla miten Iranissa ja Afganistanissa näistä asioista uutisoidaan.
Tiedän propagandaa esiintyvän joka osapuolen uutisoinnissa, tiedän ääri-ilmiöistä ja politiikastakin jotakin, ymmärrän myöskin joitakin ärsyttävän suora Venäjän tuomitseminen. Asia ei johdu sinisilmäisyydestäni tai tietämättömyydestäni, päinvastoin. Moskova on rakas "toinen kotini" ja lapseni puoliksi venäläisiä ja rakastan heidän venäläisyyttään. Siksi kärsin nähdessä esim. venäläistä uutisointia, joka on välillä niin absurdia, ettei henkeä meinaa saada. Ukrainalla tulisi olla täysi oikeus yrittää rakentaa ITSE haluamiensa kumppaneiden kanssa omaa maataan ilman Venäjän pelkoa.
Nyt laittamaan lapsia nukkumaan! Hyvää ja rauhallista yötä kaikille, etenkin Ukrainalle!