eilen kuuntelin radiota kanavana Yle puhe, kun oli matkalla vuokraamaan poraa. Ohjelman asiantuntija väitti, että EuroMaidan uhreineen ja tämä Venäjän hyökkäys on tehnyt Ukrainasta kansakunnan. Osoituksena tästä mainitsi ATO:n vapaaehtoiset ja heidän motivaationsa taistella. Olisi mukava saada kuulla onko ketjun unkarilaiset kontaktit yhtään samaa mieltä tuon väitteen kanssa. Minun korviin kuullosti sangen uskottavalta. Linniä yle areenasta en pikaisella hakemisella löytänyt. Kyllä sen siellä pitäisi olla.
Kesäkuussa Kiovassa käydessäni panin merkille tietyn nationalismin nousemisen ja sen, että moni oli valmis siirtymään puheista tekojen asteelle. Kuten palstalla tuolloin totesin, en kuitenkaan pidä tätä nousevaa nationalismia niin kauan vaarallisena kuin sille ei anneta selkeää valtaa vaan että sen toimintaa myös pyritään tarkkailemaan ja kriisin päätyttyä pidän ensiarvoisen tärkeänä valtion tulevan kehittymisen kannalta, että nämä lukuisat puolisotilaalliset joukot - joihin on liittynyt tuhansia jäseniä aseelliseen taisteluun - tullaan riisumaan aseista ja tullaan myös valvomaan etteivät ne aseistariisunnan jälkeen ryhdy uudelleen varustautumaan.
En välttämättä hetimmiten olisi kieltämässä näitä ryhmittymiä mutta tärkeää on aseistariisunta ja sen myötä tilanteen stabiloiminen. Mutta katsoisin, että on kuitenkin järkevää tarkkailla ryhmien toimintaa ja jos nationalistinen toiminta muuttuu äärinationalistiseksi tai selkeällä tavalla fasistiseksi, tuolloin on parempi toimia ja ehdottomasti rajoittaa tällaisten ryhmien toimintaa.
Olen myös havainnut sen, että esim. ystäväni puheissa hän on maininnut entistä useamman ihmisen myös idässä olevan yleipä ukrainalaisuudestaan. Asia jonka havaitsin myös Kiovassa ollessani - oltiin ylpeitä siitä mitä oltiin ja oltiin ja ollaan valmiit puolustamaan sitä mitä ollaan saavutettu. Tässä kohdin maa on nähdäkseni edennyt yllättävän paljon sitten vallan vaihdon ja sekaannuksen ajan, jolloin puolustustahto oli monen kohdalla hyvin huonolla tasolla. Toisaalta kriisin edetessä tähän pisteeseen, jäljellä ovat ne jotka ovat valmiit uhraamaan kalleimpansa maan puolesta ja lisäksi mukaan on tullut heitä jotka ovat valmiit tekemään tämän. Ukrainalaisten kannalta tarkasteltuna luovuttajat ovat poistuneet ja vastaavasti niitä pettureita on nyt siellä vastapuolella ja heitä vastaan taistellaan.
Minun kannalta hieman ikäviä uutisia on sitten se, että ystäväni ei onnistunut alkuviikosta poistumaan Donetskista ja nyt viimeisimpien tietojen mukaan kaikki junat itään on peruttu ja muihin kyyteihin luottaminen sisältää pienen tai suuremmankin riskin. Donetskista poistumaan pyrkiviä on tulitettu, aivan kuten tapahtui aikanaan Slovjanskissa ja Kramatorskissa sekä Avdiivkassa separatistien toimesta.
Ymmärtääkseni ystäväni ei enää aio poistua kaupungista vaan hän aikoo pysyä Donetskissa tuopa tulevaisuus sitten mitä tahansa tullessaan. Tämän päätöksen hän oli tehnyt jo eilen ja tänään aiheesta keskusteltaessamme hän kertoi sen myös minulle. Syitä hän eritteli mutta jätän ne nyt meidän välisiksi.
vlad.