Onko noita hävittäjiä muka noin helvetin helppo ampua alas, kun niitä tuntuu tulevan tonttiin koko ajan?
Olemattomat BUK:it on varmasti viety takaisin olemattoman varustetoimittajan huomaan.
Kyseessä on Su-25 rynnökkökoneet, joiden lakikorkeus lastin kanssa on olennaisesti matalammalla mitä esim. hävittäjien. Toisaalta ukrainalaisten aseistus liene sellaista, minkä tähden koneet joutuvat lentämään matalammalla kyetäkseen operoimaan vihollista vastaan eli modernia ilmasta maahan ohjusaseistusta ei välttämättä ole niin riittävästi ja sama pätee muihin monerneihin täsmäaseisiin, mistä seuraa se, että operoidakseen vihollista vastaan koneiden on toimittava manpadsien kantaman alueella.
Toisaalta mitä suurimmalla todennäköisyydellä lentäjien operointi- ja yhteistyökyky ei ole riittävän hyvällä tasolla, kiitos reilun vuosikymmenen ajan kestänyt asevoimien uudistamattomuus ja koulutuksen suoranainen laiminlyönti. Tästä sitten seuraa se, että lentäjien kyky toimia ilmatorjuntatulessa tai sen uhan alla ei välttämättä ole riittävällä tasolla.
Mutta edellisien lisäksi on huomioitava se, että venäläiset ovat toimittaneet separatisteille hyvin moderneja olkapäältä laukaistavia ohjuksia (manpad), joita on suhteellisen vaikea harhauttaa esim. soihduilla, ohjuksien moderneista ja kehittyneistä hakupäistä johtuen. Ja voidaan olettaa, että ohjuksia on toimitettu suhteellisen paljon kun mietitään sitä, että kuinka paljon kalustoa Ukrainan ilmavoimat on menettänyt (censor.net.ua:n mukaan viikonloppuun mennessä kalustomenetykset olivat 14 lentokonetta ja helikopteria tuhoutuneina, lisäksi MH17 lento ja vaurioituneet lentokoneet ja helikopterit).
Mikäli Ukrainalla olisi riittävästi täsmäaseita, hyvä koulutus taustalla yhdistettynä toimivaan operointiin eri yksiköiden välillä kalustomenetykset olisivat olettaen pienemmät, koska tällöin vihollista vastaan olisi mahdollista operoida manpadsien kantaman ulkopuolelta. On kuitenkin muistettava myös se, että 90-luvun alun jälkeisissä kriisessä eniten kalustoa on pudotettu moderneilla manpadseilla. Etenkin epälineaarisessa ja sissisodassa manpadsit ovat osoittautuneet vaaralliseksi aseeksi, koska selkeitä rintamalinjoja ei ole, joten helikopterit ja lentokoneet ovat ns. näennäisen turvallisillakin alueilla sen riskin alla, että voivat joutua tulituksen kohteeksi.
Tässä ukrainalaisten tapauksessa on myös mietittävä sitä näkökulmaa, että kuvittelivatko ukrainalaiset alueen olevan nyt turvallisen ja siksi mahdollinen tiedustelulento alueella saatettiin suorittaa, mutta yllätys olikin se, että koneita ryhdyttiin tulittamaan. Jos kummassakin koneessa oli oikeasti kaksi lentäjää, tarkoittaa se sitä, että koneet ovat olleet UB-versioita (koulutuskoneita joilla on hyvin rajallinen operointikyky), koska varsinaisessa Su-25 rynnäkkökoneessa on yksi lentäjä. Herää kysymys, että mitä järkeä UB-versiolla on alueella edes operoida.
vlad.