Heh. Tuntia aiemmin olin juuri kirjoittanut kuinka Tuomiojan linja on ollut looginen ja johdonmukainen eikä mitään muutosta ole tapahtunut kuten jotkut sistikset väittivät käyneen.
Parahin erku, "jotkut sistikset" viittaa ilmeisesti meikäläiseen? Olen itse pyrkinyt keskustelemaan kanssasi asialliseen sävyyn, vaikka asioista olenkin eri mieltä. Siksi olisi mielestäni korrektia, että pyrit lukemaan, mitä olen kirjoittanut. Ja samalla yrität ymmärtää, mitä yritän sanoa. Aina se ei välttämättä onnistu, jolloin viestin laatijalla, siis minulla, on varmasti peiliin katsomisen paikka. Minä en muuten mielestäni ole käyttänyt sinusta termiä "jotkut erkut", koska en pidä tuollaista termiä asiallisena.
Minä en mielestäni väittänyt missään viestissä Tuomiojan linjan muuttuneen. Se, mikä on muuttunut, on ollut käsitykseni miehen linjasta. Tässä on mielestäni melko selvä ero. Toisekseen, minulla riittää pokka myöntää oma virheeni, minkä tein jo tässä ketjussa. Tulkintani Erkin linjasta aiemman ulkoministeripestin ajalta oli virheellinen. Nyt hän on onnistuneesti korjannut tuota virhetulkintaani.
Kyse on vain siitä, että USA oli Ekin ekalla um-kaudella se maa, joka haistatti vitut kansainväliselle oikeudelle ja nyt se on Venäjä. Siksi joidenkin USA-fanien silmissä Eki saattoi näyttäytyä USA-vihaajana, vaikka sittemmin on käynyt ilmi, että hän antaa sapiskaa kansainvälisen oikeuden rikkojille ilmansuunnasta riippumatta.
Näin juuri. "Joku sistis" ei väittänyt linjan muuttuneen. "Joku sistis" myönsi tulkinneensa linjaa väärin.
Erikoisinta sakkiahan ovat ne kokoomuslaiset "demokratian puolustajat", jotka aiemmin kritisoivat Halosen ja Tuomiojan kriittistä linjaa USA:n toimien suhteen Irakissa, mutta nyteemin suorastaan ilakoivat, kun Ekin linja on kriittinen Venäjän toimia kohtaan Ukrainan kriisissä.
Ilmeisesti sinulla ei nyt riitä täysin ymmärrys siihen, että "kokoomuslaiset demokratioan puolustajatkin" ovat voineet olla Irakin sotaretkeä vastaan. Minä ainakin olin. Ylipäätään George W. Bushin ajan politiikka oli sellaista, mitä en hyvällä katsonut. Kohdistin kritiikkini Erkki Tuomiojan edellisessä ulkoministeripestissä siihen, että koin miehen kritisoivan USA:n politiikkaa myös niissä tilanteissa, joissa siihen ei välttämättä ollut aihetta.
Mitä tulee kansainvälisiin suhteisiin, näkisin ulkoministerin yhdeksi tärkeimmistä tehtävistä suhteiden säilyttämisen kaikkiin suurvaltoihin, mikäli se on vain mitenkään mahdollista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö näiden toimintaa voi kritisoida silloin kun on aihetta. Pitää olla nöyrä, muttei nöyristellä.