Muutamia saamiani tietoja operoinnista BUK:illa – lähinnä Venäjällä sekä jokunen tekninen detalji.
Saamieni tietojen mukaan Venäjällä BUK-järjestelmään ei ole varusmiehillä mitään asiaa. Vaunuhenkilöstö on kantahenkilökuntaa, ohjusvaunujen johtajat jopa majuritasoa, kuljettajatkin ammattialiupseeristoa.
Mikä on sitten tilanne esim. sopimussotilaista kootuissa prikaateissa? Olettaen niissäkin organisaatio ja toimintakulttuuri on sama, tosin mahdollista, että miehistöä koulutetaan erikoistehtäviin laajemmalla skaalalla. Mutta yllä oleva siis ammattilaisen näkemys operoinnista BUK:illa Venäjällä – mikä nostaa esille aivan uuden puolen tässä Malaysian Airlinesin tapauksessa. Ukrainan tilanteesta ja koulutussysteemistä ei ole tarkkaa tietoa, mutta paljon mahdollista, että toimintakaavio on kopiota Venäjältä tai jopa neuvostoajoilta.
Mitä tulee järjestelmän käyttöön niin saamani tiedon ja kuvauksen perusteella ilman koulutusta BUK:illa ei todellakaan pysty ampumaan ohjusta. Seikkaperäinen kuvaus käytöstä on sen verran tarkka etten sitä nyt tässä luettele, mutta toiminta vaatii niin monen tehtävän hallitsemista ja niin laajaa osaamista, että ”pelkästään manuaaleja lukemalla tuota järjestelmää ei pysty käyttämään…”. Joten ymmärrykseni mukaan, BUK:illa on tuolloin torstaina täytynyt operoida henkilö tai henkilöitä jotka hallitsevat laitteen.
Kyseisen lähteen kokemuksen mukaan kyseessä on oltava ammattihenkilöstö, eli joko Ukrainan armeijasta kapinallisten puolelle loikanneita upseereita (aktiiveja tai evp) tai Venäjältä paikalle tuotuja Venäjän asevoimien upseereja (aktiiveja tai evp). Ei siis mitään ”joskus koulutuksen saaneita varusmiesreserviläisiä”, koska Venäjällä sellaisia ei ole. Ja mikäli toimintakulttuuri Ukrainassa on sama, ei tällaisia löydy Ukrainastakaan. Tästä jokainen voi tehdä päätelmiä siitä minne jäljet mahdollisesti johtavat.
Lähteeni mukaan on myös mahdollista, että ammattisotilaalle tapahtuu nähty erehdys. Syitä voivat olla tilanteen epäselvyys, stressitekijät (jopa pelkän ”kovan” ohjuksen käsittely), ilmatilannekuvan puute, pelko joutumisesta itse maaliksi etc.
Mikäli käytössä olisi ollut kokonainen yksikkö eli myös valvontatutka ja johtokeskus, olisi ilmatilannekuva parempi, mutta silti virhemahdollisuus on suuri: omatunnistusjärjestelmä tunnistaa siis vain omat koneet (lähtökohtaisesti teknillisesti venäläiset sotakoneet, joissa on käytössä omatunnusjärjestelmä). Kun alueella on Ukrainan ilmavoimien koneita, mahdollisesti Venäjän ilmavoimien koneita ja siviilikoneita niin näitä ”omia koneita” ja koneita, joita ei tunnisteta omiksi, on kohtuudella, joten riski virheelle on olemassa. Lähteeni kertoi myös Suomen operoinnista, mutta siihen en nyt tällä kertaa puutu.
Malaysian Airlinesin tapauksessa on tullut ainakin kaksi virhettä yhtä aikaa: ei ole tajuttu, että ilmassa voi olla ulkopuolinen siviilikone ja ei ole ymmärretty katsoa koneen korkeustietoa ohjusvaunussa (korkeustieto näkyy ohjusvaunussa yhdessä mittarinäytössä viisarilukemana, jonka tarkkuus on noin kilometriluokkaa, ts. kyse ei ole digitaalinäytöstä, joka näyttäisi korkeuden metreinä tai jalkoina). Venäjällä BUK-järjestelmää on päivitetty muutaman viimeisen vuoden aikana, joten en osaa varmuudella sanoa, onko perinteisiä mittarinäyttöjä korvattu digitaalisin näytöin – joissain järjestelmissä on siirrytty havaintojeni perusteella digitaalinäyttöihin, mutta tiedä mikä on tilanne modernisoitujen BUK:ien kohdalla, uusin versio on 9K317E Buk-M2E vuodelta 2007. Ja toisaalta Ukrainan asevoimien BUK:it ovat pääsääntöisesti mallia 9K37 Buk-M1 ja kyseisen mallin käyttöönottovuosi oli Neuvostoliitossa 1984 ja ohjus on mallia 9M38 tai 9M38M1.
Mainitaan vielä se, että eräissä kuvissa näkynyt latausvaunu ei siis sisällä tutkaa (kuten ketjussakin mainittu). Mutta siltä voidaan laukaista ohjus, mutta tällöin maalin seuranta ja valaistu tehdään ohjusvaunusta ja jopa ohjuksen laukaisu tehdään ohjusvaunusta. Latausvaunu liitetään ”tahdottomaksi orjaksi” ohjusvaunulle ja latausvaunun miehistön tehtävä on kytkeä yhteys vaunujen välille, pitää latausvaunu virroitettuna ja istua sisällä luukut kiinni.
Tietyistä syistä johtuen pidän lähteeni salassa paljastamatta mitään hänestä tai hänen taustasta.
vlad.
Huom: kursivoidut tekstit perustuvat muihin kuin lähteeni välittämiin tietoihin.