Itsellä on kilpauinti taustaa kymmenen vuotta ja vieläkin tulee Mäkelänrinteen ammeeseen hypättyä 6-9 kertaa viikossa pariksi tunniksi joten tähän voisin kyllä todeta, että ei varmasti parane ilman oikeaa opastusta. Niskakivut lienee kuntouimareiden yleisin vaiva kun perse ja selkä laahustaa lähinnä kuntouimareiden suosimassa rintauinnissa pohjaa. Tähän vaikuttaa se, että monissa tapauksissa ei viedä päätä kunnolla veteen, vaan koitetaan pitää sitä mahdollisimman paljon veden päällä. Laseja suosittelen kaikille kuntouimareille juuri tämän takia, ettei silmien vieminen vesirajan alapuolelle olisi mikään kynnys.
Kuntouimareiden kannattaisi pyrkiä myös hahmottamaan, vaikka ihan kellumalla vedessä katse pohjaan, kuinka happi keuhkoissa vaikuttaa kropan asentoon. Voin paljastaa jos tässä vaiheessa, että se vaikuttaa paljon. Hengitysrytmi on siis myös asia joka perus simmaajalta usein unohtuu. Se on tärkeää niin kropan balanssin suhteen veteen kuin myös yleisen jaksamisen.
Omasta puolestani voisin sanoa, että uintitekniikkani on (omasta mielestäni) parantunut tuon 17,7km:n aikana mitä hallilla olen tähän mennessä näinä neljänä päivänä viettänyt. Voi olla, että joku uimavalmentaja löytäisi paljonkin vikoja, mutta tarkoituksena ei olekaan kilpailla kuin itseäni vastaan, joten tällaisella itseoppineella tyylillä vedetään. Toki valmentajan vinkeistä olisi varmasti hyötyä.
Yksi asia hieman askarruttaa ja johon olisi mukava saada vastaus uintia kilpailumielessä harrastaneilta. Nimittäin hiertymät. Itselläni on molemmissa kainaloissa kunnon vekit, kun niitä käsiä on tullut muutaman kerran vedettyä eteen ja taakse. Ei haittaa uidessa, mutta näin kuivalla maalla hieman häiritsee, varsinkin jos epähuomiossa vetää juuri siihen kohtaan deudoranttia. Eli teenkö jotain väärin, vai tuleeko uinnissa jonkin asteisia hiertymiä ihan kilpatasollakin.
Muuten olen esim. rintauinnissa pyrkinyt nimenomaan uimaan taloudellisesti, teknisesti, liukumaan jne. ihan oman "uintivalmennuskirjani" mukaisesti. Välillä lasken kuinka monella vedolla meni 25 m jne. Kroolatessa taas (uin molempia) olen yrittänyt oppia taloudellisemman tavan, ja ehkä sitä hieman jo oppinutkin. Eli siinäkin ottamaan hyödyn liusta, eikä vain tykittää käsillä menemään.
Eli henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että johonkin tasoon asti omatoiminen uiminenkin kyllä parantaa tekniikkaa.