Ui kesäksi kuntoon

  • 13 891
  • 66

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vuoden 2008 ui kesäksi kuntoon-kampanja (14.03.2008-20.04.2008) käynnistyy kohta, ja tässä ketjussa olisi tarkoitus kartoittaa Jatkoajan uinnin harrastajia, sekä mahdollisesti seurata osanottajien suorituksia koko kampanjan ajan sekä keskustella omista kokemuksista.

Kyseessähän on kuntotapahtuma, (http://www.uikesaksikuntoon.fi), jossa tarkoituksena on "kisailla" metreillä/suorituksilla. Viiden kampanjaviikon aikana uimahallit, uinninharrastajat ja koulut kisailevat allasmetrien ja vesiliikuntasuoritusten määrästä. Tapahtumaan osallistuu x osa uimahalleista ( ei läheskään kaikki), mutta mikään ei estä jatkoaikalaisia listaamasta omia suorituksiaan ja osallistumasta, vaikka se lähin uimahalli ei olisi tapahtumassa mukana.

Säännöt ovat aika selkeät: Max 2h päivässä altaassa, ja metrit lasketaan. Lisää tuolta nettisivuilta.

Itse en ole koskaan osallistunut vastaavaan kampanjaan, enkä edes kuulu/ole koskaan kuulunut mihinkään uimaseuraan. Uinnista kuitenkin pitävänä, ja tuosta kampanjasta kuulleena ajattelin tänä vuonna osallistua, ihan senkin takia, että kunto on laskusuunnassa, ja paino noususuunnassa ja jos nyt jonkun +100 km (haamuraja?) saisi 5 viikossa vedettyä, niin nuo molemmat saisi varmasti käännettyä.

Motivaatiotekijöinä itselläni ovat myös, että uimahalli löytyy kilometrin päästä kotoa ja tietenkin se, että lähes joka päivä voisi olla vuorotyöntekijänä mahdollisuus käydä pulahtamassa, ja myös se, että omassa hallissani noita uintimääriä seurataan kahviossa olevalla ilmoitustaululla... Eihän sitä prkl voi vähemmän uida kuin tuo naapurin 55v Markku tai 62v Lydia.

No, rehellisesti on myönnettävä, että nuo ylläolevatkaan eivät vielä ehkä riitä osallistumiseen, kun olen vasta AJATELLUT osallistumista. Joten, jos Jatkoajasta löytyy osallistujia, joiden kanssa voisi seurata metrien kehittymistä yms. niin ehkä sitten olisi PAKKO osallistua. Eihän sitä kehtaisi vetäytyä, jos julkisesti ketjun ko. aiheesta on avannut ja omista metreistäkin (min 100km) on puhunut.
 
Viimeksi muokattu:

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Itse harrastan kuntouintia lähinnä pakskana olevan jalkani takia, joten altaassa tulee vietettyä aikaa.

Mutta mutta...siis 2h vähintään, altaassa, päivässä. Huh huh. Eihän siinä sitten muuta vapaa-aikaa jääkkään. Nyt alan ymmärtämään miksi nuorempana vitutti välillä käydä sulkapallotreeneissä. Ei jäänyt aikaa millekkään muulle.

Toinen asia on tuo kilpaileminen. Kumma juttu kuinka kaikkia kiinnostaa aina, että kuinka paljon uit. mitä vitun väliä sillä on, eikö liikkuminen ja oma hyvä olo ole se tärkein juttu?

Käyn siis uimassa, mutta kaikki tälläinen maksimaalisuuden hakeminen jonkin passin kautta on aika älytöntä. Ihmiset ajetaan stressiin suorittamisesta jo töissä, joten vapaa-aikana pyyhin passeilla persettä.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Mutta mutta...siis 2h vähintään, altaassa, päivässä. Huh huh. Eihän siinä sitten muuta vapaa-aikaa jääkkään.
Siis max, ei min. Eli "päivittäisen kertasuorituksen kesto on maksimissaan kaksi tuntia, vain yksi suoritus päivässä". Itse ajattelin osallistua.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tosiaan kyseessä on max 2h päivässä. Ja tuo sääntö (kysyin siitä) kuulema tullut sen takia, että siellä vietittin altaassa parhaimmillaan 6-8h päivässä (eläkeläiset) ja käytiin vaan välillä saunomassa ja hörppimässä vettä. Rupesi jo käymään terveyden päälle, kun tuota teki 5-6 viikkoa putkeen. Korvat alkoi "tippumaan" pois, kun iho meni niin kuivaksi.

Ei tuossa kisaa ole kuin itseään vastaan. Jokainen ottaa motivaatiotekijänsä ihan mistä haluaa. Itselläni ei ole tarkoitus kisailla ketään jatkoaikalaista vastaan, korkeintaan niitä oman hallin hieman kuntouimareita kohtaan, ja niitäkin ns. leikkimielisesti... ja tuo 100km tuntuu aika passelilta rajalta. Ja jos siihen ei pysty niin sitten uidaan vähemmän. Pääasia, että saisi nämä kaksi suuntaa (paino ja kunto) käännettyä. Vuoden 2002 eturistisideleikkauksen ja siihen perään kaksosten syntymän jälkeen loppui säännöllinen harrastustoiminta kuin seinään, ja sen jälkeen onkin sitten painoa tullut +10kg lisää, ja kuntokin on mitä on.

Mitä tulee vielä tuohon aikaan, niin yleensä kun olen käynyt uimassa, niin kylpemiset mukaanlukien se on kestänyt noin 45min. Nopeat saunat mennen tullen ja sitten yhtäjaksoisesti about 1000-1500m (30min) uintia. Välillä jaksaisi uida pitempäänkin, mutta kun ei mikään pakota. Ei tällaisilla kampanjoillakaan metrejä välttämättä saada suuremmaksi, mutta ehkä kuitenkin motivoi uimaan enemmän, kun se tulos merkitään sinne kahvion seinään.

Ja onhan se kuitenkin myös myönnettävä, että olen aika kokeilunhaluinen urheilun suhteen ja valmis kokeilemaan lähes mitä vaan, jos mahdollisuus eteen osuu. Omalta paikkakunnaltani en tiedä kenenkään tutun osallistuvan tähän, joten kyselin sitten ihmisten halukkuusintoa täältä Jatkoajasta, jossa ainakin tekstien perusteella tuntuu olevan urheilun harrastajia lähes joka lajiin.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Aikanaan tuli merkattua tulosta ylös uimalan kirjaan, mutta sitten jossain vaiheessa tuli asiasta pakkomielle. Jokainen kerta kun astui altaaseen, niin mietti vaan koko ajan, että enää 100 metriä, niin 1500 on täynnä.

Koko hommasta alkoi tulla pakkopullaa, joten lopetin kirjaamisen ja aloin uida sen mitä huviti. Tosin vieläkin ahdistaa joskus, jos ei kulje. Lähinnä noi kilpailuvietin mollaamiset, tai oikeammin kritisoinnit, johtuivat tuosta omasta kokemuksesta.

Kuntoilun tulee olla hauskaa, itselläni kävi niin, että valitettavasti pakkomielle oli lähellä pilata koko touhun. Nyt uin sen mitä uin, ja kierrän kaukaa kaikki "Paljonko uit?" -kampanjat.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että homma olis läpeensä paska juttu. Se ei vaan sovi mulle.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jonkin verran

Harrastan uintia säännöllisen epäsäännöllisesti. Edellistalvena uin noin kaksi kertaa viikossa, yleensä 1,5-2 kilsaa kerralla. Jonkin verran on tullut myös vesijuostua. Viime kesän jälkeen en ole uinut, joten pitkäksi on venähtänyt tauko. Juokseminen ja punttisali ovat maistuneet paremmin.

Tän kampanjan myötä teen paluun altaaseen. Aiempinakin vuosina olen merkkauttanut jonkin verran kilometrejä, en kuitenkaan paljon. Oliskohan viime kevään tullut merkattua noin 15 kilsaa tähän kampanjaan.

Jos lähtis siitä, että kampanjan aikana vähintään kerran, mieluummin kahdesti viikossa kävisi uimassa ja kerta-annos olisi noin 1,5 kilsaa. Enempää en lupaa, eikä aika riitäkään. Juoksemaankin pitää ehtiä.
 

vehhhmanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Viesti2
Itselle on tullut tuo kyseinen kampanja tutuksi työn puolesta kun uimahallilla teen liikunnanohjaajan hommia.
Tosin osallistuminen saattaa henkilökohtaisesti jäädä ainakin pikkaisen vähemmälle, kun ei enää uimakoulujen vetämisen jälkeen hirveesti kiinnosta jäädä altaaseen pulikoimaan...
Mielenkiinnolla kuitenkin odottelen, että miten ihmiset ottavat kampanjan vastaan ja tuloksiakin tulee varmasti seurattua. Hyviä motivaattoreita nämä kuulemma aikaisemmin ainakin ovat olleet.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Huomenna aloitetaan...

Huomenna sitten olisi tarkoitus raahautua uimahallille, ja siitä sitten reilu kuukausi eteenpäin lähes joka päivä.

Päätin siis ryhtyä leikkiin, vaikka olotila tuntuu huononevan tämän vuoden ensimmäisen flunssan takia. Sopivasti. Näinhän se aina menee, mutta ilman kuumetta en aio altaasta pois olla. Terveellistä tai ei.

Täytyy Pe-aamulla käydä puntarilla ja ottaa paino ylös. Sitten viiden viikon kuluttua katsoa kuinka kävi. Ja kun yövuoron jälkeen herää niin jossain vaiheessa hallille. Jos vaikka alkuun yrittäisi uida "leppoisasti" reilu tunti ja katsoa sitten mitä mittarissa on, ja mikä on olotila. Ehkä ei varmaan kannata repiä heti ensimmäisinä päivinä niin, että silmissä sumenee. Ehkä. Uimalasit varmaan kannattaa hommata, ettei särkenä tarvitse kulkea viittä viikkoa.

Kaveri, joka aikoinaan ui ihan tosissaan kilpaa totesi, että kova homma tulee olemaan, jos "pystymetsästä" 100km aikoo uida. 5pv/vk ja 4km kerta kuullostaa hurjalta, mutta pakko kai se koittaa, kun itselleni sen taivotteeksi on asettanut. Voi olla, että sunnuntaina ollaan häntä koipien välissä toteamassa, että ei onnistu. Mutta perkele yritetään. Jos samalla vaikka saisi karistettua tuon "löysyyden", mikä on pesiytynyt sekä mieleen, että vartaloon viimeisen muutaman vuoden aikana.

Puoliso totesi muutama viikko sitten, että kannattaiskohan käydä vähän reenaamassa. Ei ole tullut käytyä, koska saahan niitä kaakeleita katsella varmasti ihan tarpeeksi seuraavien viikkojen aikana. Itseasiassa uintikertoja on takana tältä vuodelta tasan 1, eikä viime vuonnakaan varmaan tullut käytyä yli viittä kertaa... eli jos Tombe76:n viestien kirjoitus jatkoaikaan loppuu viikonlopun aikana, ja jos jostain lehdessä lukee pienellä präntätyllä, että joku uimari on saanut slaagin niin se olen sitten minä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
1.päivä sitten takana. Puntari näytti kotona ennen hallille lähtöä 84kg (pari viikkoa sitten taisi olla 87kg), joten siitä lähdetään liikkeelle. Silloin aikoinaan kun pelasi ihan tosissaan liikuttiin siellä 75kg:n tietämillä, joten saas nähdä miten pelkällä uinnilla tuon alaspäin liikuttaminen onnistuu. Jos sen sinne 75-80kg välimaastoon saisi pudotettua? Syödä aion tästä eteenpäinkin ihan tyypillisesti, epänormaalisti ja juoda kaljaa silloin kun huvittaa. Eli mitään muutoksia ei tehdä, muuta kuin lisää liikuntaa.

4200m tuli mittariin tuon 2h:n aikana. Ensimmäinen kilometri oli sellaista "millaista tämä uinti nyt olikaan"-uintia, ja mukava oli vedellä kun melkein yksi altaassa polskin. Toinen kilometri tuntui aika pitkältä, mutta rauhallisesti meni sekin läpi, kun siinä vaiheessa päätin, että uin lähinnä aikaa (2h) enkä matkaa.

3.kilometrin aikana oltiinkin sitten jo "matkalla kotiin", joten ei tuntunut pahalta sekään, ja viimeisellä kilometrillä tuli jo vedettyä ihan tosissaan... siitä nuo +200m, kun jaksoi vielä lopussa puristaa ja lisätä tehoja.

Positiivinen kokemus, jonka seurauksena tuli hyvä mieli. Jotain tuolle henkiselle puolellekin on tavoitteena saada tulevina viikkoina, ja ainakin tänään oli erittäin mukava lähteä hallilta pois, kun oli päässyt tavoitteeseen (4km).

Huomenna homma jatkuu, ja SU on vapaa päivä, kun halli on kiinni.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Menee yksinpuheluksi, mutta menkööt. Ei taida tähän keväiseen "uintileikkiin" lähtijöitä löytyä montaakaan jatkoajasta, tai sitten ei vaan ole kirjoitushaluja. No joka tapauksessa itse pistän omia tietojani harvenemaan tahtiin. Seuraavaksi sitten jos joskus 50km menee rikki.

Äsken tuli ensimmäinen raja rikottua, eli 10km. Perjantain 4200m:n jälkeen lauantaina tuli uitua 4700m, ja äsken sitten tasan 4km. Olin jo aikeissa lähteä yrittämään viiden kilsan annosta, mutta kuulin, että hallista revitään uimarit klo 20 ylös (ei ollut aikataulut tiedossa), joten uintiaika jäi 20 minuuttia vajaaksi. Ihan ok suoritus, varsinkin kun joutui kokemaan ensimmäiset krampit tässä lajissa. 500m tuli mentyä parin varpaan vähän kiusatessa, mutta sekin onneksi meni ohi. Ja ihan hyvä oikeastaan, että jäi aika vähän vajaaksi, koska huominen urakka olisi tarkoitus vetää aamu-uintina (6-8).

Huomasin, että tulee enemmänkin pakollisia vapaita, pääsiäisen muodossa. Joten tällä viikolla vielä 3 päivää ja sitten PE-MA ihan rauhassa kotona... tai oikeastaan töissä...

Kyllä se on hienoa aina lopettaa pitkän uinnin jälkeen. Olikin jo päässyt unohtumaan fiilis, mikä on pitkän onnistuneen suorituksen jälkeen, oli laji mikä tahansa.
 

vehhhmanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Viesti2
Laitahan Tombe vaan tunnelmia, hauska kattella miten hommat etenee. Aika hyvää settiä äijä näyttää rykivän jos kerralla menee yli neljä kilsaa, eikä hirveetä pohjaa kuitenkaan uimiselle ole. Pitää mennä tuonne valvojakoppiin tsekkailemaan asiakkaiden korteista, kuinka pitkiä siivuja täälläpäin vedellään. Itse ei kyllä vieläkään motivaatio riitä aloittamaan kyseistä kampanjaa, vaikka tuo trimmikurssi olisi edessä huhtikuun lopulla. Kaipa se läpi menee...
 

scholl

Jäsen
Olen uinut lääkärin määräyksestä nyt 4 kertaa. Ensimmäisellä kerralla 500m, toisella 600m, kolmannella ja neljännellä kullakin 1000m. Pidempää kyllä en altaassa haluaisi olla. Edellisistä uimahalliuinneista ehtikin kulua varmasti joku 25 vuotta.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Itse olen nyt uinut enemmän tai vähemmän aktiivisesti noin puolen vuoden ajan, sitä aikaisemmin joitain kertoja vuodessa. Syykin on selvä: työnantajan uima-allas. Pituus ehkä sellaiset 20 metriä ja tarpeeksi leveä että siinä mahtuu kolme uimaria vetämään.

Tosin, kertaakaan en ole siellä muita ihmisiä nähnyt. Voi oman mieltymyksen mukaan säätää valaistuksen tai leikkiä Willy-valasta ja tottakai omat CD-levyt soivat tilassa.

Tehokas lisä uimiselle on tälläiset hanska-räpylät, vauhtia on kun Monzassa ja ainakin rintaa uidessa tuntuu vaikuttavan todella tehokkaasti.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Laitahan Tombe vaan tunnelmia, hauska kattella miten hommat etenee. Aika hyvää settiä äijä näyttää rykivän jos kerralla menee yli neljä kilsaa, eikä hirveetä pohjaa kuitenkaan uimiselle ole. Pitää mennä tuonne valvojakoppiin tsekkailemaan asiakkaiden korteista, kuinka pitkiä siivuja täälläpäin vedellään. Itse ei kyllä vieläkään motivaatio riitä aloittamaan kyseistä kampanjaa, vaikka tuo trimmikurssi olisi edessä huhtikuun lopulla. Kaipa se läpi menee...

Pyynnöstä.

Eilen illalla se neljä kilometriä klo 18.20-20. Sitten kotiin, pari leipää, kourallinen nakkeja, muutama kalja, maikkarin leffa. tennistä viasatilta, jatkoaikaa (kun talossa oli hiljasta)... ja nukkumaan joskus klo 03. Herätys 5.50, hallilla 6.00, ja kahdeksalta oli 4800m kasassa. Ei mennyt vitonen rikki, mutta "uusi ennätys" kuitenkin.

Nyt sitten on sellainen fiilis, että ihan kuin olisi jotain tehnyt tässä viime aikoina. Töihinkin piti mennä, mutta jäin hoitamaan muksuja kun kuumeessa. (poissaolo oli jo sovittu eilen ei johdu omasta kunnosta) Huomenna taidan mennä vasta illalla uimaan, kun sen verran paikat romuna, torstaina sitten vielä kiukulla, ja sen jälkeen palaudutaan pääsiäinen, kun halli on kiinni.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen uinut lääkärin määräyksestä nyt 4 kertaa. Ensimmäisellä kerralla 500m, toisella 600m, kolmannella ja neljännellä kullakin 1000m. Pidempää kyllä en altaassa haluaisi olla. Edellisistä uimahalliuinneista ehtikin kulua varmasti joku 25 vuotta.

Eilen juttelin yhden kaverin kanssa saunassa. Oliko puoli vuotta sitten lähtenyt polskimaan kun oli vittuuntunut omaan kuntoon. Veteli 400-500m:n lenkkejä, sitten vähän myöhemmin kilometrin ja eilen ainakin pari kilometriä. Kertoi, että kunto nousee nopeasti. Eri asia sitten kuinka pitkään haluaa katsella niitä kaakeleita...

Itsestäni vielä sen verran, että en nyt usko, että tämäkään hirveän terveellistä on, vetää 2h päivässä, niin paljon kuin jaksaa, varmasti fiksumpaa kunnon kohotuksen kannalta olisi rytmittää tuota uimista, enemmän vapaapäiviä, punttisalia yms. mutta vedetään nyt tällä täysillä periaatteella loppuun asti, kun kerran aloitettiin. Kaipa kuukauden päästä tälläkin "ohjelmalla" saadaan kuntoa ainakin lähtötasoon nähden paremmaksi. Älkääkä kysykö edes, että onko tullut venyteltyä.
 

scholl

Jäsen
Uimahalleissa on kyllä tiettyjä peruspuutteita. Mäkelänrinteessä on henkareiden puuttuminen kaapeista. En tiedä kelle asiasta pitäisi valittaa, kun työntekijät ovat totaalisia pässejä. Kerran minulle sanottiin, että niitä lisättiin viime viikolla, mutta ovat varmaan lähteneet jonkun matkaan. Siis lisättiin. Montako niitä sitten lisättiin, koska olin siellä edelliselläkin viikolla ja sain etsiä joku 20 kaappia ennenkuin löysin ensimmäisen henkarin. Kyllä henkilökunnan pitäisi tarkistaa joka aamu, että joka kaapissa on 2 henkaria tai sitten eivät avaa hallia. Se ei ole nyt hyväksyttävässä kunnossa. Kuntosalilla ei ole koskaan vastaavaa ongelmaa.

Toinen asia, mikä ärsyttää ovat pesutilat. Ensinnäkin suihkuissa ei ole niitä väliseiniä ja se teline, mihin pesuaineet laitetaan, on jotenkin omituisesti yhteinen viereisen suihkun kanssa. Todella masentavaa.

Kolmanneksi, ei ole peflettejä. En ymmärrä, miksei saunan vieressä voi olla peflettirullaa kuten Esportissa. Kauhean hankala kikkailla itse peflettejä messiin sinne.

Uimahalleissa on vähän sellainen venäjä-tunnelma, kun kaikki pitää olla vähän sinne päin.
 

scholl

Jäsen
Eri asia sitten kuinka pitkään haluaa katsella niitä kaakeleita...

Kaakelit juuri on se ongelma. Tuntuu todella tylsältä. Ja tämän sanoo mies, joka on tottunut juoksemaan juoksumatolla esim. parin tunnin lenkkejä. Siis kestän mielestäni hyvin tylsyyttä, mutta ei jotenkin vain jaksa 50 metrin uima-allasta tahkota edes takaisin. Varsinkin kun ihmisillä on jotenkin oppimista, miten siellä käyttäydytään. Menin kohtaan, missä lukee kuntouimarit. No ei se ole kuitenkaan kuntouintia. Päätyihin tulee aika-ajoin lepokoteja, vaikka altaan vieressä olisi pitkä penkki, missä voisi levätä. Lisäksi altaan loppupäässä alkaa vinoon uinti, joten joku saattaa tulla ihan yht'äkkiä eteen. Tosin olen harjoitellut asiaa siten, että pystyn tirvaisemaan nyrkillä, jos niin tapahtuu, melko vaistomaisestikin.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Lisäksi altaan loppupäässä alkaa vinoon uinti, joten joku saattaa tulla ihan yht'äkkiä eteen. Tosin olen harjoitellut asiaa siten, että pystyn tirvaisemaan nyrkillä, jos niin tapahtuu, melko vaistomaisestikin.
Ei helvetti nyt repesin aivan totaalisesti! Kiitos scholl! Ei jumalauta... :)

Joo aiheeseen. Uinti on kyllä perusliikuntalajeista selvästi vähiten harrastamani laji. Syytä en osaa oikein sanoa, ehkä pienenä ei sitten vain viety hallille, kun jääkiekko ja futis vei voiton. Tästä syystä uintitaitokaan ei sitten mitää ihan huikeaa ole, ei lähellekään muun perusliikuntataidon tasolla. Niinpä tällaiseen kampanjaankin suhtautuu helposti aika nuivasti. Voisin nyt kuitenkin ottaa tavoitteeksi, että pari kertaa kävisi kokeilemassa. Uinti olisi nimittäin varmasti hyvä lisä peruslenkkeilyyn ym. jos vain innostuisi, samalla tekniikan paranemisen myötä se varmasti innostaisi yhä enemmän. Ehkäpä vielä joskus siitä tykkäisi oikeasti.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Eri asia sitten kuinka pitkään haluaa katsella niitä kaakeleita....

Niin, itselläni ainakin kilometri alkaa olemaan maksimi, johtuen juuri siitä, etten vain kerta kaikkiaan henkisesti jaksa sitä sahaamista. Tämä siis 25 metrin altaassa.

Muutenkin jos joutuu, kuten yleensä, uimaan ns. kuntouimarialtaassa, se muiden väistely ottaa jo kilometrin jälkeen niin rankasti nuppiin, että on pakko lopettaa.


Täältä tähän
 

vehhhmanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Viesti2
Kävin tsekkailemassa noita lippulappuja ja lueskelin nuo säännötkin läpi. Eli uintimatkan sijasta voit vaihtoehtoisesti tehdä vesijumppaa tai -juoksua. 30min suoritus vastaa 1000m uintia! Ei helvetti! Kun noita vesijuoksijoita tossa kattelee, kun ne kelluu vyön kanssa eteenpäin, niin huh... Ei varmaan yksikään mamma/pappasti jaksais edes uida tuota 1000metriä. Kyllähän vesijuoksuakin tietysti tehokkaasti pystyy tekemään, mutta kyllä suurin osa on tuota "kellun ja vetäsen sillon tällöin"-porukkaa.
Äsken juuri yksi mummeli tuli kertomaan, että 1,5 tuntia vesijuoksua, ok, ei muutaku merkkasin lappuun että 2500m. Reilua?
 

scholl

Jäsen
samalla tekniikan paranemisen myötä se varmasti innostaisi yhä enemmän. Ehkäpä vielä joskus siitä tykkäisi oikeasti.

Ei se tekniikka parane mihinkään. Ei ainakaan minulla. Sama juttu kuin tenniksessä. Osaa sellaisen perussuorittamisen, mutta se ei tarkoita vielä, että viitsisi pelata oikeasti pisteistä, vaan tyytyy pallottelemaan. Vaikka kyllähän ihminen on kuulemma kuin kala vedessä, mutta en itse kyllä usko, että se tekniikka mihinkään muuttuu, vaikka kuinka uisi. Itselläni tulee ainakin niska kipeäksi uinnissa. En ole tosin koskaan kokeillut muita tyylejä kuin rintauintia ja siinäkään en osaa uida sillä tavalla veden alta pomppien.

Tuosta kiemurtelusta... En ymmärrä miksi sitä tapahtuu. Mäkelänrinteessä esim. on nuolet, mihin on merkattu uintisuunta ja jos jokainen uisi oikealla puolella niin ei tulisi ongelmia. Tosin osa ei ui niinkuin kuuluu ja sitten on niitä hemmetin kiilaajia, jotka eivät ui päähän ja siirry siellä päässä vasemmalle, vaan uivat vinoon lopussa. Pitäisi olla uimavalvojia, jotka antaisivat keltaisia ja punaisia kortteja. Ja altaan päässä lepääjät pitäisi poistaa välittömästi sinne vaihtopenkille. Sehän on 50 metriä pitkä sekin, joten kööriä mahtuu.
 

scholl

Jäsen
Kyllähän vesijuoksuakin tietysti tehokkaasti pystyy tekemään

Jukka Keskisalokin tekee tietyt kovat harjoitukset vedessä, koska hänellä on ollut jalkavaivoja. Kun treenasin marathonille ja oli jalkavaivoja niin minullekin suositeltiin vesijuoksua, mutta uimahallikammo veti silloin vielä voiton eli lajia ei ole tullut kokeiltua, mutta käsittääkseni siinä todellakin treenaus tapahtuu kovilla tehoilla.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Ei se tekniikka parane mihinkään. Ei ainakaan minulla. Sama juttu kuin tenniksessä. Osaa sellaisen perussuorittamisen, mutta se ei tarkoita vielä, että viitsisi pelata oikeasti pisteistä, vaan tyytyy pallottelemaan. Vaikka kyllähän ihminen on kuulemma kuin kala vedessä, mutta en itse kyllä usko, että se tekniikka mihinkään muuttuu, vaikka kuinka uisi. Itselläni tulee ainakin niska kipeäksi uinnissa. En ole tosin koskaan kokeillut muita tyylejä kuin rintauintia ja siinäkään en osaa uida sillä tavalla veden alta pomppien.
Uskoisin, että siihen tekniikkaan keskittymällä ja rohkeasti vinkkejä kyselemällä se voisi petraantua itse kullakin aika paljonkin, kunhan saisi motivaation vain ensin päälle. Joskus voisin oikeastikin panostaa uinnin kuntoonsaamiseen; pitääkin konsultoida velejeä, hänellä kun pitäisi olla sattuneesta syystä kaikki lajit aika hyvin hanskassa. Hallillakin toki varmasti jeesitään kysyttäessä.

Tuosta kiemurtelusta... En ymmärrä miksi sitä tapahtuu. Mäkelänrinteessä esim. on nuolet, mihin on merkattu uintisuunta ja jos jokainen uisi oikealla puolella niin ei tulisi ongelmia. Tosin osa ei ui niinkuin kuuluu ja sitten on niitä hemmetin kiilaajia, jotka eivät ui päähän ja siirry siellä päässä vasemmalle, vaan uivat vinoon lopussa. Pitäisi olla uimavalvojia, jotka antaisivat keltaisia ja punaisia kortteja. Ja altaan päässä lepääjät pitäisi poistaa välittömästi sinne vaihtopenkille. Sehän on 50 metriä pitkä sekin, joten kööriä mahtuu.
Täälläpäin altaassa on ainakin ihan niillä sinipunaissilla naruilla - vai miksi niitä kutsutaan(?) - erotetut uintiradat tai ainakin osa radoista. Uskoisin, että Mäkelänrinteelläkin on. Sinne vaan, niin ei tarvitse siihen tirpomiseen valmistautua. Tuo hallifasiliteettipuoli kuulostaa muuten vähän siltä, että on taas yritetty aika halvalla tehdä. Kyllä täällä ainakin suihkuseinät ja omat saippuatelineet on, peflettejä vain uupuu. Ehkä selviydyn silti.
 

qhangas

Jäsen
Suosikkijoukkue
I F K
Ei se tekniikka parane mihinkään. Ei ainakaan minulla. Sama juttu kuin tenniksessä. Osaa sellaisen perussuorittamisen, mutta se ei tarkoita vielä, että viitsisi pelata oikeasti pisteistä, vaan tyytyy pallottelemaan.

Itsellä on kilpauinti taustaa kymmenen vuotta ja vieläkin tulee Mäkelänrinteen ammeeseen hypättyä 6-9 kertaa viikossa pariksi tunniksi joten tähän voisin kyllä todeta, että ei varmasti parane ilman oikeaa opastusta. Niskakivut lienee kuntouimareiden yleisin vaiva kun perse ja selkä laahustaa lähinnä kuntouimareiden suosimassa rintauinnissa pohjaa. Tähän vaikuttaa se, että monissa tapauksissa ei viedä päätä kunnolla veteen, vaan koitetaan pitää sitä mahdollisimman paljon veden päällä. Laseja suosittelen kaikille kuntouimareille juuri tämän takia, ettei silmien vieminen vesirajan alapuolelle olisi mikään kynnys.

Kuntouimareiden kannattaisi pyrkiä myös hahmottamaan, vaikka ihan kellumalla vedessä katse pohjaan, kuinka happi keuhkoissa vaikuttaa kropan asentoon. Voin paljastaa jos tässä vaiheessa, että se vaikuttaa paljon. Hengitysrytmi on siis myös asia joka perus simmaajalta usein unohtuu. Se on tärkeää niin kropan balanssin suhteen veteen kuin myös yleisen jaksamisen.
 

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Olen aikanaan uinut useamman kerran viikossa 500-1500m. Jotta siihen kykenee, on kaksi järkevää lähestymistapaa:
1. Ole motivoitunut ja pakota itsesi siihen.
2. Ole pervo ja ui hyväperseisen naisen perässä.

Molemmat toimii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös