Mainos

Ui kesäksi kuntoon

• 14 175
  • 66

scholl

Jäsen
Uin eilen kilsan. Siinä menee noin puoli tuntia, jos uin rauhallisesti. Ja päistä en ponnista ollenkaan. Osin sen takia, että nyt on akillesjänne tulehtunut ja osin sen takia, että ponnistan aina väärin, kun pohje kramppaa.
Tuohon kahteen kilsaan pidentäminen vaatisi hirveätä tylsyyden lisäystä ja sitä, että halli on tyhjä silloin, kun kävisi uimassa.

Montako viikkoa tuossa kampanjassa on? En aio ilmoittautua mihinkään, mutta jos lupaisin uida 5km per viikko.

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pitäisi kokeilla noita aamuvuoroja, jolloin uimahalli aukeaa jo klo 6, mutta nähtäväksi jää kuinka väsynyt sitä sitten on töissä, kun on aamulla uinut tunnin? Kokeilemallahan se selviää.

Itse olen ymmärtänyt, että nimenomaan herää paremmin, kun tempasee aamu-uinnit. Kai se kaikista vaikein osuus on se kukon laukeamisen aikaan herääminen eli aikaisemmin nukkumaan meneminen. En ole aamu-uintia koskaan kokeillut, mutta väittäisin ehdottoman hyväksi jutuksi.

Ja se on kanssa totta, että kun itse uin melko reipasta vauhtia, mutta en niin lujaa että voisi mennä sinne kovempaa uivien puolelle, niin mummut jotka vesijuoksee/kelluu eteenpäin on vain tiellä. Ja silloin meikäläiseltä palaa käpy kokonaan. Jos ei mahdu omaa tahtia uimaan.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Itse olen ymmärtänyt, että nimenomaan herää paremmin, kun tempasee aamu-uinnit. Kai se kaikista vaikein osuus on se kukon laukeamisen aikaan herääminen eli aikaisemmin nukkumaan meneminen. En ole aamu-uintia koskaan kokeillut, mutta väittäisin ehdottoman hyväksi jutuksi.

Aamu-uinti on ehdottomasti paras uinti. Virkeempihän sitä on sitten päivällä, miten muutenkaan se voisi mennä?

Huomenna aamulla taas uimaan siinä kuuden jälkeen.

scholl

Jäsen
miten muutenkaan se voisi mennä?

Niin että väsyy. Usein jos urheilee rankasti niin kroppa on ihan poikki sen jälkeen. Uinnissa niin ei käy, jos ei ui liian paljon. Eli joku tonni johtaa tuohon, että päivällä on virkeänä. Täytyy olla vain varovainen saunan kanssa. Normisauna on ihan ok, mutta itselläni kävi tänä iltana niin, että kun kävin uimassa tonnin niin sauna oli liian kuuma ja joku läskispede heitti vielä vettä, jolloin muutaman minuutin jälkeen meinasi taju lähteä ja koko ilta on ollut sellainen semipökertynyt olo.

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kyllä se tuo uinti on virkistävä liikuntamuoto.

Veljeni kanssa Oulussa joimme useampana viikkona elokuussa 2007, useampana päivänä (3-4) viikossa, ja yövyimme lähes aina autossani Raatin urheilukentän ja uimahallin viereisellä parkkipaikalla. Aamut lähtivät hyvin käyntiin, kun menimme kesäauringon kuumentamasta liian lämpimästä autosta puoliltapäivin, höyryjen noustessa päästä, vieressä olevalle uimahallille. Ensin pitkäksi aikaa suihkuun, sitten aina kerran uiden päästä päähän se allas ja sitten saunaan ja sen jälkeen aamiaiseksi pizzeriaan pizzaa mättämään ja sitten erittäin freesinä sen jälkeen taas terassille! Uinti siis todellakin poisti kaikenmoisen krapulafiiliksen! Emme kuitenkaan suosittele tuota tapaa kenellekään selväjärkiselle, tai muillekaan.

Voisihan sitä pitkästä aikaa uida selvinpäinkin. Tehokasta puuhaa, tuli joskus Vesikossa vammapotilaana korvaavana treeninä urheilijana ollessani kyllä vedettyä ihan riittävästi. Pahimmillaan 10 tuntia viikossa, pisimmillään 3 h 3 min yhteen menoon ilman ainuttakaan taukoa. Oikeastaan kyllä lähes vihaan uimista. Selvinpäin uimisessa kiintiö taisi aikoinaan tulla täyteen.

Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Oikeastaan kyllä lähes vihaan uimista. Selvinpäin uimisessa kiintiö taisi aikoinaan tulla täyteen.

Samat sanat. Parhaimmillaan junnuna tuli treenattua kymmenen kertaa viikossa uintia ja päälle vielä muut treenit. Nyt olen niin kypsä uintiin etten viitsi altaalle mennä vaikka kuinka hyödyllistä se minulle olisikin, ja polvieni kunto huomioon ottaen ehkäpä eräs parhaimmista liikuntamuodoista.

Järvessä saatan kyllä kesällä polskutella, toisinaan jopa pidempiäkin periodeja mutta ei missään nimessä kuntoillen.

vlad.

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Tänään tuli sahattua allasta kilometrin verran. Aikaa meni vähän alta puoli tuntia, johon sisältyi jalkakrampin pakottamana parin minuutin tauko. Eli kaikkinensa ihan hyvää tahtia mentiin, ja kun allaskin on täydet 50 metriä niin ei tule päätypotkuissa liikaa fuskattua.

Teettekö yleensä jonkinlaista verryttelyä ennen varsinaista etappia? Tuntuu jotenkin hölmöltä lähteä siinä altaan vieressä venyttelemään, mutta jotain valmistelevaa lihashuoltoa sietäisi kaikesta huolimatta tehdä.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Teettekö yleensä jonkinlaista verryttelyä ennen varsinaista etappia? Tuntuu jotenkin hölmöltä lähteä siinä altaan vieressä venyttelemään, mutta jotain valmistelevaa lihashuoltoa sietäisi kaikesta huolimatta tehdä.

Kyllä sitä ainakin nuoruudessa tuli tehtyä lämmittäviä liikkeitä ennen treeniä, ihan kuten minkä tahansa urheilusuorituksen edellä. Keho käytyä läpi käsistä jalkoihin saakka.

Uinnissa kannattaa koettaa pidää lavat mahdollisimman irtonaisina ja "liikkuvina" koska se helpottaa lajisuorituksen tekemistä oikein. Jäykät lavat (ja olkapäät) vaikeuttavat huomattavasti oikean liikesuorituksen tekemistä. Muutenkin, jos mahdollista, kannattaa koettaa paneutua tekniikkaan niin uintikin maistuu paremmalta ja joutuisammalta.

vlad.

scholl

Jäsen
Krampit tulevat juuri niistä päätypotkuista. Itse olen jättänyt sittemmin kokonaan päätypotkut pois. Voihan sitä alkaa uimaan sieltä päästä niin että ui koko sen 25m matkan. Tosin nyt tuolla jalan kunnolla en uskaltaisi edes potkaista, mutta yleensä aina kramppaa jossain potkussa.

Viimeisen reilun vuoden aikana olen käynyt uimassa Mäkelänrinteessä, Pirkkolassa, Espoonlahdessa, Tapiolassa, Keski-Espoossa, Kirkkonummella ja Tammisaaressa. Tammisaaren uimahalli on osoittautunut viihtyisimmäksi. Ei ole liikaa jengiä altaassa (ruuhka-aikaan ehkä 3 uimaria samalla radalla), kävelymatka pesuhuoneesta altaaseelle on minimaalinen, saunojen ulkopuolella on saatavilla peflettejä, löylyvedelle on vesipiste saunan sisäpuolella, allasalueella on aktiviteetteja pullamössösukupolvellekin (kiipeilyseinä, vesiliukumäki...), joten eivät häiritse uimareita jne.

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Kramppien tulo on yksilöllistä. Muista kuitenkin, että uidessa ihminen hikoilee todella voimakkaasti, joten jos juot kahvia (joka poistaa nestettä), käyt saunassa ja menet uimaan, niiin saatat kyllä saada krampin. Nimenomaan uinnissa krampit ja suonenvedot syntyvät yleisimmin nestehukasta. Toinen merkittävä tekijä on potkutekniikka, "mummotyylillä" saa kyllä sekä jalat että nivuset laulamaan. Lämmittely on erittäin tärkeää, siis myös venyttelyt, ei pelkkä sauna :)

OT: Parhaat unitimestat ovat olleet maauimalat, Jyväskylän Uimahalli ja huonoimmat Wanha Pietarsaaren halli (ilmanvaihto oli ainakin aikoinaan todella per... huono) ja Itäkeskuksen halli (sitä Venäläisten määrää on vaikea käsittää).
Minullakin on se vaiva että kilpauinnin jälkeen ei oikein maistu. Kasviohan totesi sen tyyliin:" En enää kusekkaan altaaseen päin, ne kaakelit on nyt nähty". Toinen rajoittava tekijä on, että muistaa kuinka helppoa uinti on ollut ja saa negatiivisia fiiliksia huonosta kunnosta. Esim. perhosta ei tahdo jaksaa edes sataa metriä, säälittävää.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minullakin on se vaiva että kilpauinnin jälkeen ei oikein maistu. Kasviohan totesi sen tyyliin:" En enää kusekkaan altaaseen päin, ne kaakelit on nyt nähty". Toinen rajoittava tekijä on, että muistaa kuinka helppoa uinti on ollut ja saa negatiivisia fiiliksia huonosta kunnosta. Esim. perhosta ei tahdo jaksaa edes sataa metriä, säälittävää.

Minulla taas ei varmaan ole (vielä) kiintiö täynnä. Ennen viime vuotta en ollut koskaan uinut yli 1,5km putkeen joten jos kokonaisuintimäärää miettii niin varmasti jää hallissa alle 200km, siis koko elinikänäni. Joista siis 120km tuli viime keväänä. Eniten tuossa uinnissa vituttaa ryysis. Välillä on todella mukava pistellä menemään, kun saa yksikseen uida. Oikein rauhoittavaa, kun voi ajatella muutakin kuin sitä mistä väleistä pukkaa menemään. Käännökset on toinen, mitkä rupeavat viiden kilometrin rupeamassa vituttamaan. Olisi paljon mukavempaa, kun voisi uida 2,5km tohon suuntaan, ja saman verran takaisin. Niinkuin järvessä. Lämpimiä kelejä odotellessa.

Viikon päästä ruvetaan taas sitten painamaan. Voi tehdä tiukkaa päästä tuohon tavoitteeseen 5km/2h, ainakin aluksi. Nopeasti uintikunto kuitenkin nousi viime keväänäkin, joten miksi ei myös nyt.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kevään uinnit taas aloitettu ja kaksi päivää takana. Ja yllättävän mukavasti on lähtenyt kulkemaan, vaikka vaakakin näytti kalja-makkara dietin ansiosta 8kg:n nousua viimeiselle parille viikolle. No eipä noilla numeroilla ole koskaan ennenkään uitu, eikä nytkään.

Perjantaina uin tasan 5km. Lähdin ihan vain pitämään tasaista matkavauhtia (24min/km), enkä edes yrittänyt mennä lujempaa. Kun en oikein tiennyt miten tulee jaksamaan. Eikä se nopeuden lisäys välttämättä olisi edes onnistunutkaan, sen verran ruuhkaa oli altaassa. Siihen kun änkesi kaksi koululuokallista väkeä, ja sitten saikin todella katsella mitä tulee vastaan (3-rinnan, 4-rinnan) ja millä tyylillä. Lisätään tuohon vielä vesijumppailijat, jotka työnsivät persettänsä kuntouimareiden puolelle. Aloitus oli siis lähes täydellinen. Ja vitutti aika rankasti. Onneksi puolimatkan jälkeen väki hävisi ja pääsi uimaan aikalailla omaan tahtiin, ja vielä kun uinti tuntui koko matkan suht helpolta, niin loppua kohden fiiliskin parani.

Lauantaina olikin paikat aika jumissa. Tuli mietittyä, että mitenköhän tässä käy uinnin suhteen, mutta heti kun pääsi veteen niin jäykkyys unohtui. Pari kilsaa katselin kelloa ja yritin toppuutella vauhtia, mutta kun tuntui kulkevan niin annoin sitten mennä. Loppumatkaksi kahteen tuntiin tuli 5,3km ja siitä on hyvä sitten lähteä ensi viikkoon. Sunnuntaihan on aina ns. pakollinen vapaapäivä, koska paikallinen hallimme on kiinni.

Ensi viikko tulee olemaan uinnin suhteen hieman rauhallisempaa, koska tulee lähdetyä vierailemaan tuolla länsinaapurin puolella. MA-TI uinnnit jäävät hyvin vähälle (ehkä 45min), kuten myös LA kun täytyy mennä tänään alkaneiden vapaiden jälkeen iltavuoroon töihin (halli aukeaa vasta klo 12). Koitetaan kuitenkin saada ensi viikon saldoksi +20km.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vituiks meni tämä kampanja osaltani, kiitos jonkun pöpön, joka nostanut lämmöksi 38-39 (kolmatta päivää) ja antanut niin mukavan kurkkukivun, ettei mitään rajaa. Sairaslomaa loppuviikko eikä lääkäri suositellut ensi viikoksikaan mitään suuria kuntosuorituksia... joten tavoitteeseen (enemmän kilsoja kuin viime vuonna) voisi todeta, että game over.

Saa nähdä jaksaako raahautua hallille, kunhan tästä tervehtyy, vai palataanko asiaan sitten keväällä 2010. Järvessä kyllä aion molskia, kunhan vaan kelit antavat myöden. Niin ja onhan meillä kai se triathlonikin ohjelmassa kesällä.

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Tänään aloitin omalta osaltani. Kilometri meni, tavoitteena olisi se pari kertaa viikossa käydä aamulla uimassa. Enempää ei minun vauhdillani oikein ennen töitä edes ehdi. Ehkä joskus sitten illalla tai viikonloppuna vähän pidempi pätkä.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Aloitettu taas. iltaisin viikolla on 3x1,5 tunnin kamppailulajitreenit joten peruskunto on jo.
Vanhan kaavan mukaan mennään uinnin kanssa. 07:30 hallille, siellä kuntosalilla soutulaitteella 10 min, muutamia kokonaisvaltaisia liikkeitä painoilla, kuten rinnallevetoa ym.
Sitten klo 8 altaaseen, 1 km rintauintia=25min, sitten saunaan ja kylmä suihku.
Uimahallin kahvilassa aamupuuro marjakiisselillä 1€ ja sitten klo 9 ollaan silmät kirkkaana duunipaikalla.
Itse en kyllä lähtisi iltaisin uimaan, jotenkin tuntuu että tuo aamulla uiminen ei ole vapaa-ajasta mitenkään pois (vaikka olenkin aamu-uninen) ja ihan erilailla virkeä sen uinnin jälkeen on duunissa.

scholl

Jäsen
Itse olen sittenkin osallistunut tuohon hommaan.
5 kertaa olen ehtinyt käydä hallilla ja kasassa on 4800m.
En ole kertaakaan ehtinyt olla yli puolen tunnin uimisen ja toinen ongelma on se, että hallit menevät liian aikaisin illalla kiinni. Kohtuutonta, että kuntosali on klo 23 asti auki, mutta uimahalliin pitää kiirehtiä sisään jo ennen kasia. Vkonloppuisin tilanne on vielä karumpi.

bart

Jäsen
Hiljaista on ollut uinti-aiheisessa ketjussa, mutta nostetaanpa tätä vuosien hiljaiselon jälkeen ylöspäin. Löytyykö palstalta aktiivisia uimareita? Tytär treenaa kilpauintiryhmässä ja harjoituksiin kuskaamisen siivellä olen itsekin päässyt uimaan sen kerta pari viikossa noin 1,5h/kerta. Onkohan kenelläkään heittää vinkkejä, että mitenhän jalkakrampeista voisi päästä eroon? Erityisesti pohkeet ja jalkapohjat kramppaavat aika ajoin varsinkin loppupuolella uintia. Yhdeltä tutulta sain vinkkiä, että kannattaisi juoda kivennäisvesi/vesi-sekoitusta vaan ei ole minua auttanut. Talvisin tulee myös hiihdettyä, mutta samaa ongelmaa en koskaan ole hiihtäessä huomannut.

E: tuossa yllä puhutaan noista päätypotkuista, mutta minulla noita kramppeja tulee ilman niitäkin eli lienee sitten potkutekniikasta kiinni

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy