Se ei ole a) mun eikä b) lässytys, vaan ihan todettavissa oleva asia. Blomqvist oli jo vuodenvaihteen keskeyttäneissä kisoissa kolmosmolarina eli ennen mitään ”valintakohuja”. Ja sitä edeltävät maajoukkuenäytöt nimenomaan puolsivat kahden paremmat näytöt antaneen maalivahdin peluutuksen. Eli mikä olikaan sitä lässytystä?
Niinhän minä tuossa lauseessa sanon, että kirjaimellisesti asia oli noin silloin joulukuussa. "Lässytystä" tästä tekee sen, että kun käytät useasti termiä kolmosmaalivahti. Tästä voi helposti saada sellaisen kuvan, että Blomqvist olisi tällä hetkellä näistä kolmesta (hän, Jatkola ja Meriläinen) se heikoin maalivahti. Näinhän ei siis ole, hän on näistä maalivahdeista tällä hetkellä selvästi parhain. Otan esimerkin Jokereista 2012-13 kaudelta. Erik Karlsson pelasi Jokereissa aikoinaan kolmospakkiparissa. Olisiko mielestäsi harhaanjohtavaa todeta useampaan kertaan, että Erik Karlsson on kolmospakkiparin pelaaja Jokereissa? Minun mielestäni olisi. Se loisi lukijalle mielikuvan, että EK ei ole joukkueen paras puolustaja.
Blomma otti todella suuren stepin maalivahtina juuri tämän vuoden puolella. Hänen tilastot maajoukkueesta ovat kieltämättä kehnot. Milloin hän pelasi nuo ottelut? Kysyn, kun en tiedä.
Olisi mielestäni hassau väittää, että kuinka kuusi ja neljä ottelua maajoukkueessa kertoisivat, kuinka joku maalivahti olisi parempi kuin toinen. Blomqvistin tilastot ovat kovasta sarjasta todella kovat, jossa hän pelasi enemmän kuin muutaman ottelun. Ei ole oikeasti mitään hyvää argumenttia sille, että miksi Meriläinen olisi parempi maalivahti kuin Blomqvist.
Itse olen jopa sitä mieltä, että Pennanen on yllättävän vähällä päässyt tästä kohusta. Jalosta kritisoitiin, kun viime kesänä ei ottanut johonkin täysin turhanpäiväseen juttuun Ristolaista. Kritiikkiä tuli mielestäni jopa enemmän kuin tätä Pennanen-Blomqvist casea. Tässä puhutaan kuitenkin parhaimman maalivahdin sivuuttamisesta henkilökohtaisten syiden takia. Haastatteluista ja Oulussa liikkuneiden huhupuheiden perusteilla Blomqvist vaikutti olevan hyvinkin motivoitunut kisoja varten. Mitään asennevammaa ei ole kuulemma ollut ja olisi suostunut myös kolmosmaalivahdiksi.
Joo tiedän tosin, etteivät Oulun huhupuheet välttämättä aina paikkaansa pidä.