Tykkäykset

  • 14 917
  • 109

Rankkari

Jäsen
Laittakaa jatkoaikaan myös ei tykkää peukkumerkki. Siten välttyy monet turhat kirjoitukset, ja väittelyt.
Vai tulisiko siitä sitten jonkinlainen äänestys peukuilla?
Vai tuleeko negatiivisiä kirjoituksia ja peukkuja välttää jatkoajassa?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Redditissä tarpeeksi miinuksia saanut postaus piiloutuu, jonka saa kyllä halutessaan luettua ja mun mielestä se toimii hyvin. Kertoo hiukan kirjoittajallekin että nyt tuli kirjoiteltua sammakoita. Samoin miinukset poistaa kirjoittajan plussia ja joissain tapauksissa jos profiili on miinuksella, niin voi olettaa jo henkilöstä ja sisällöstä aika paljon ja olla noteeraamatta tätä.

Tästä seuraisi varsinkin poliittis-yhteiskunnallisissa ketjuissa, että valtaosa ketjujen viesteistä olisi miinuksella ja piilossa koska "suvakit" miinustaisivat "rajakkien" viestejä ja päinvastoin, ja ketjuun jäisivät vain neutraalit viestit joissa ei huudeltaisi poteroista samoja saatanan jankkauksia vuodesta toiseen.

Ei mutta, tuohan kuulostaisi hyvältä. Tykkäisin.

Samoin tykkäisin esittämästäni toiveesta piilottaa ketjuja kokonaan jos ei jostain aiheesta halua/jaksa lukea eikä halua sen roikkuvan koko ajan kyseisen osion etusivulla.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tästä seuraisi varsinkin poliittis-yhteiskunnallisissa ketjuissa, että valtaosa ketjujen viesteistä olisi miinuksella ja piilossa koska "suvakit" miinustaisivat "rajakkien" viestejä ja päinvastoin
Siitä seuraisi se, että samanmielisen hymistelyn osuus kasvaisi entisestään. Poikkeavia mielipiteitä esittävät saatettaisiin äänestää kylmästi ulos, jottei tarvitsisi sietää eriäviä näkökulmia.

Tämän huomaa jo sellaisilla alustoilla, joissa miinus-äänet ovat sallittuja. Melko pienelläkin porukalla pystyy generoimaan "riittävän enemmistön", jolla vastapuolen argumentit - olivatpa sitten miten perusteltuja hyvänsä - saadaan piiloon.

Kuvio on hyvin samankaltainen kuin äänestyskäyttäytyminen demokratiassa: homma toimii niin kauan kun kansa on valistunutta ja arvostaa pluralismin periaatetta. Itse en luota siihen, että esimerkiksi omia kantojani jossain ilmastonmuutos-ketjussa ei miinustettaisi täysin irrelevanteista syistä.

Senpä vuoksi oma aktiivisuus näissä ketjuissa kestää juuri niin kauan kuin valtaa ei anneta mielivaltaisille toriparlamenteille. Pohdin jo tykkäys-nappulan kohdalla, että näinköhän aletaan lipsua leiriytymisen suuntaan, mutta nähdäkseni tällaista ei ole suurissa määrin tapahtunut.
 

redpecka

Jäsen
Se on jännä tämä tykkäysnappula. Itselleni siis ihka ainoa sosmedialainen konsepti ja olen päässyt mielestäni ineen nyt tässä ja.

Voin tykätä hyvistä teksteistä jne vaikken olisi välttämättä samaa mieltäkään. Hyvä puheenvuoro ansitsee melkein monesti tykästystä. Joku raja on silti pakko pitää, jottei tyksyttäminen kokisi inflaatioo.

Mutta mikä on toi nappu tuossa että poista tykkäys? Jos joku oikesti syyllistyisi tällaiseen pyhänhäväistykseen ja poistaisi jo annetun tykytyksen.. kuinka häntä mahdollisesti siviilissä sitten joskus kohdeltaisiin?

Kun minä saan punaisella ilmoituksia tykkäyksistä, siteerauksista tai merkitsemisista ja lainauksista.. Miltä näyttää poistettu tykkäys? Onko se mahdollisesti vihreällä värillä?

Voisko joku tykätä minusta ja viestistäni ja sen jälkeen tehdä oharit? Siis että näkisin miltä se näyttää saati tuntuu. Mutta jos omaat omatunnon ja sielun, ymmärrän ettet kykene tähän.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se on jännä tämä tykkäysnappula. Itselleni siis ihka ainoa sosmedialainen konsepti ja olen päässyt mielestäni ineen nyt tässä ja.

Voin tykätä hyvistä teksteistä jne vaikken olisi välttämättä samaa mieltäkään. Hyvä puheenvuoro ansitsee melkein monesti tykästystä. Joku raja on silti pakko pitää, jottei tyksyttäminen kokisi inflaatioo.

Mutta mikä on toi nappu tuossa että poista tykkäys? Jos joku oikesti syyllistyisi tällaiseen pyhänhäväistykseen ja poistaisi jo annetun tykytyksen.. kuinka häntä mahdollisesti siviilissä sitten joskus kohdeltaisiin?

Kun minä saan punaisella ilmoituksia tykkäyksistä, siteerauksista tai merkitsemisista ja lainauksista.. Miltä näyttää poistettu tykkäys? Onko se mahdollisesti vihreällä värillä?

Voisko joku tykätä minusta ja viestistäni ja sen jälkeen tehdä oharit? Siis että näkisin miltä se näyttää saati tuntuu. Mutta jos omaat omatunnon ja sielun, ymmärrän ettet kykene tähän.
Mä kokeilin.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Se on jännä tämä tykkäysnappula. Itselleni siis ihka ainoa sosmedialainen konsepti ja olen päässyt mielestäni ineen nyt tässä ja.

Voin tykätä hyvistä teksteistä jne vaikken olisi välttämättä samaa mieltäkään. Hyvä puheenvuoro ansitsee melkein monesti tykästystä. Joku raja on silti pakko pitää, jottei tyksyttäminen kokisi inflaatioo.

Mutta mikä on toi nappu tuossa että poista tykkäys? Jos joku oikesti syyllistyisi tällaiseen pyhänhäväistykseen ja poistaisi jo annetun tykytyksen.. kuinka häntä mahdollisesti siviilissä sitten joskus kohdeltaisiin?

Kun minä saan punaisella ilmoituksia tykkäyksistä, siteerauksista tai merkitsemisista ja lainauksista.. Miltä näyttää poistettu tykkäys? Onko se mahdollisesti vihreällä värillä?

Voisko joku tykätä minusta ja viestistäni ja sen jälkeen tehdä oharit? Siis että näkisin miltä se näyttää saati tuntuu. Mutta jos omaat omatunnon ja sielun, ymmärrän ettet kykene tähän.
Tykkäsin ja en tykännyt 10x putkeen. Saitko 10 ilmoitusta? Kiinnostaa itseäkin.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Olen saanut ilmoitukset tykkäyksistä.

Peukku alaspäin nappi olisi myös suotava ominaisuus, vaikkei ko. viesti poistetakaan näkyvistä minulta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olen saanut ilmoitukset tykkäyksistä.

Peukku alaspäin nappi olisi myös suotava ominaisuus, vaikkei ko. viesti poistetakaan näkyvistä minulta.

Tätä ei voi tukea. BBC:n sporttiseurannassa on peukku alaspäin mahdollista ja niitä tulee vaikka kuinka paljon, vaikka viestissä tai asiassa ei olisi mitään vikaa.

Eivät siis kerro muusta kuin siitä kuinka maailmalaajuinen yleisö klikkailee mitä sattuu. Tuskin toimisi paremmin pelkästään suomenkielisessä seurannassakaan.

Peukussa alaspäin ilman mitään perusteluja ei ole mitään järkeä. Ylöspäin peukku edes saattaa tarkoittaa jonkun olevan samaa mieltä tai hassutteluviestiä on pidetty vaikka hauskana.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Tätä ei voi tukea. BBC:n sporttiseurannassa on peukku alaspäin mahdollista ja niitä tulee vaikka kuinka paljon, vaikka viestissä tai asiassa ei olisi mitään vikaa.

Eivät siis kerro muusta kuin siitä kuinka maailmalaajuinen yleisö klikkailee mitä sattuu. Tuskin toimisi paremmin pelkästään suomenkielisessä seurannassakaan.

Peukussa alaspäin ilman mitään perusteluja ei ole mitään järkeä. Ylöspäin peukku edes saattaa tarkoittaa jonkun olevan samaa mieltä tai hassutteluviestiä on pidetty vaikka hauskana.
Niin no. Onhan täällä jo yksi peukku alaspäin nappi ja se toisaalta riittänee, jos tarvetta on.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Peukku alaspäin nappi olisi myös suotava ominaisuus, vaikkei ko. viesti poistetakaan näkyvistä minulta.
Jonnet ei varmaankaan edes muista, että ihan alkuaikoina Facessakin oli tällaine dislike-nappi.

Jatkiksessa moinen nappi voisi olla ihan mielenkiintoinen. Olisi jännä nähdä, miten paljon jotkut pahimmat provoyritykset keräisivät alapeukkuja. Toisaalta tuota ominaisuutta olisi melko helppo käyttää väärällä tavalla hyväkseen. Jos ei satu henkilökohtaisesti pitämään jostakusta kirjoittajasta, niin voisi halutessaan alapeukuttaa vaikka jokaisen tämän viestin.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä vähän näitä tykkäyksiä olen miettinyt ja pohdin että kuinka erilaista se "tykkääminen" on riippuen ihmisestä. Oma napinpainallus irtoaa jos pidän luetun kirjoituksen sisällöstä, perusteluista tai huumorista. Välillä tekisi mieli tykätä jostain provoista jotka on tehty pilke silmäkulmassa tai ehkä vähän rankemmankin mustan huumorin avulla.

Joillekin nuo tykkäykset tuntuvat olevan enemmän kuin tärkeitä - siis niiden tykkäyksien saaminen. Yks entinen työkaveri hämmästytti meikäläistä kysymällä privaviestillä että miksi en ole tykännyt hänen julkaisemistaan kuvista. En ollut tietoinen siitä että mulla olis joku velvollisuus tykätä hänen tuotoksistaan, enkä nyt oikeasti ollut edes kiinnostunut jostain fucking maisemakuvista. Erilainen kulttuuri, ja täälläpäin tämä sosiaalinen status tuppaa olemaan aika helvetin iso asia joillekin. Ostetaan kallis auto ja sitten asutaan siinä kun ei ole varaa kämppään. Mutta voipahan ajella luu ulkona kaupungilla silloin kun on varaa ostaa bensaa!

Mutta siis joo, nämä tykkäykset on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Mulle se on tietyllä tapaa hyvien viestien arvostamista ja sen osoittamista ilman mitään sen kummempia hehkutuksia. Mites muille?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta siis joo, nämä tykkäykset on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Mulle se on tietyllä tapaa hyvien viestien arvostamista ja sen osoittamista ilman mitään sen kummempia hehkutuksia. Mites muille?
Ainakin periaatteen tasolla yritän palkita sellaisia viestejä, joissa kirjoittaja laittaa oman persoonan peliin tai jossa hän tuo jotain uutta kulmaa keskusteluun. Aika paljon varmaan tulee kuitenkin palkittua niitäkin kirjoituksia, jotka jollain tapaa edustavat omaa arvomaailmaa. Haluaisin kuitenkin pyristellä irti sellaisesta toimintatavasta, että komppailen vain samanmielisiä.

Erityisesti yritän kiinnittää huomiota sellaisiin viesteihin, jotka näen arvokkaina palstan luettavuuden kannalta mutta jotka eivät syystä tai toisesta kerää tykkäyksiä. Yleensä tällaisia ovat viestit, joissa joku syventyy omaan harrastukseen/kiinnostuksen kohteeseen muttei ehkä sitten ole niin humoristinen tai terävä, että saisi ansaitsemaansa kiitosta.

Sitten tietysti positiivisuus on aina sellainen hyve, jota pyrin bongailemaan. Negailu on helppoa ja kuluttavaa (tiedän tämän kokemuksesta).

Muualla somessa olen nykyisin todella laiska "tykkäämään". Paukautan sydämen lähinnä silloin, kun jokin kuva/teksti pomppaa myönteisellä tavalla esiin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä vähän näitä tykkäyksiä olen miettinyt ja pohdin että kuinka erilaista se "tykkääminen" on riippuen ihmisestä.

Varmasti motiiveja tykkäämiselle on kaikenlaisia, joku voi tykätä vain niistä viesteistä joiden kanssa on samaa mieltä, joku tykkää tekstin laadukkuuden mukaan riippumatta siinä esitetyistä kannoista, jotkut selkääntaputtelevanet kavereitaan tykkäämällä näiden viesteistä jne jne.

Itse huomaan helpoiten painavani tykkäysnappia jos kirjoitus tuo käsiteltävään aiheeseen jotain uutta, jotain sellaista joka mun mielestä on jäänyt/jätetään keskustelussa liian vähälle huomiolle. Olen tykännyt myös viesteistä joita en allekirjoittaisi, ts. joista olen eri mieltä, mutta jotka on kirjoitettu laadukkaasti ja kiihkottomasti.

En koe viestistä tykkäämällä "palkitsevani" kirjoittajaa millään lailla, mutta tämä voi johtua siitä ettei mua juuri kiinnosta tykätäänkö omista viesteistäni tai ei. Ehkä joku kirjoittaja ottaa tykkäämiset jonkinmoisena palkintona ja ehkä joku jopa kirjoittaa ykkösmotiivinaan saada tykkäyksiä, mene ja tiedä.

Kuten aiemmin taisin ketjussa mainitakin, niin itse en ole tuon toiminnon fani vaikka mukana leikinkin. Tämä taas johtunee suurelta osin siitä että olen muutosvastarintainen änkyrä, joten vähemmän yllättäen en tykkää tuollaisesta "somekoodin" tänne ujuttamisesta.

Osansa lienee myös sillä, että olen totaalisen tympääntynyt sosiaaliseen mediaan. Joku laskenee keskustelupalstankin sellaiseksi, minä en. Suljin jo aikoja sitten Twitterin, IG:n ja mitä niitä tilejä nyt olikaan. Ainut jäljellä oleva on Facebook ja senkin sulkisin ellen olisi siihen aikanaan ehtinyt koukuttumaan ja jos sen kautta ei olisi saavutettavissa erinäisiä positiivisia juttuja.

No niin, sehän meni komeasti somedissaamiseksi. Kiitos ja anteeksi, I'll get me coat.
 

motamoro

Jäsen
Tykkäys-nappi on myös kätevä siihen, jos kysyy kysymyksen ja saa vastauksen, mutta vastauksen jälkeen ei ole enää itsellä järkevää kommentoitavaa. Viestistä voi tykätä ja se korvaa turhan "OK, kiitos vastauksesta"- viestin. Tai jos tuollaista viestiä ei olisi aiemmin kirjoittanut, niin nyt ainakin vastaaja tietää ettei vastannut "kuuroille korville", jos moista lausahdusta voi keskustelupalstalla käyttää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mathaako @Via Dolorosa olla ainoa käyttäjä jolla on tykkäyksiä enemmän kuin viestejä, vai löytyykö jotain yhden viestin ihmeitä? En osaa katsoa kuin tämän TOP-listan. Reagoidummat
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mathaako @Via Dolorosa olla ainoa käyttäjä jolla on tykkäyksiä enemmän kuin viestejä, vai löytyykö jotain yhden viestin ihmeitä? En osaa katsoa kuin tämän TOP-listan. Reagoidummat

Rehellisesti on myönnettevä, että välillä hämmentää varsin paljon miksi noita tykkäyksiä noin helvetisti on tullut. Ihan kiva mukava pieni asia, mutta en kuitenkaan tykkäyksiä ole tänne alunperin tullut hakemaan ja kerjäämään vaan hieman heittämään omaa mielipidettä hiekkalaatikkoon, jota on vuosia seurannut sivusta. Hieman on ehkä lievä ilmaisu, sillä onhan tässä kuitenkin tullut oltua melko aktiivinen liittymisestä saakka mikä tapahtui päivää vaille 7 kuukautta sitten.
 

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Mathaako @Via Dolorosa olla ainoa käyttäjä jolla on tykkäyksiä enemmän kuin viestejä, vai löytyykö jotain yhden viestin ihmeitä? En osaa katsoa kuin tämän TOP-listan. Reagoidummat

Kevät ja mi... eikun Via Dolorosa on varmaan ainoa jolla kirjoitusten määrä on myös korkea, välillä on tullut vastaan kirjoittajia joilla kirjoituksia on esim. alle sata mutta tykkäyksiä tuplasti. Nyt aamulla lueskelin TPS-osiota ja naurahdin kun huomasin Guy Lafleurin tykänneen jostain kirjoituksesta. Siellä jossain Quebecin perämetsissä mies istuu tietokoneella ja näpyttelee kirjoituksia TPS-osioon Stanley Cup -sormukset sormissaan. Samalla huomasin että ko. kirjoittajalla on viestejä 61 mutta tykkäyksiä 149. Eli kyllä noita muitakin on, mutta harvassa ja huomattavasti pienemmillä viestimäärillä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kevät ja mi... eikun Via Dolorosa on varmaan ainoa jolla kirjoitusten määrä on myös korkea, välillä on tullut vastaan kirjoittajia joilla kirjoituksia on esim. alle sata mutta tykkäyksiä tuplasti. Nyt aamulla lueskelin TPS-osiota ja naurahdin kun huomasin Guy Lafleurin tykänneen jostain kirjoituksesta. Siellä jossain Quebecin perämetsissä mies istuu tietokoneella ja näpyttelee kirjoituksia TPS-osioon Stanley Cup -sormukset sormissaan. Samalla huomasin että ko. kirjoittajalla on viestejä 61 mutta tykkäyksiä 149. Eli kyllä noita muitakin on, mutta harvassa ja huomattavasti pienemmillä viestimäärillä.
Ja toki vaikuttaa sekin, että Viakku (anteeksi) on kirjoittanut nuo kaikki viestinsä aikana, jolloin tykkäykset on olleet käytössä. Eli pitäisi nähdä tilanne 1.11.2018 jälkeen, vai koska ne käyttöön tulivatkaan, niin saisi selville jatkoajan rakastetuimman nimimerkin.
Muuten on sanottava että erittäin hyvä uudistushan tämä on ollut, vaikka näkemättä paskaa olikin.
 

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Ja toki vaikuttaa sekin, että Viakku (anteeksi) on kirjoittanut nuo kaikki viestinsä aikana, jolloin tykkäykset on olleet käytössä. Eli pitäisi nähdä tilanne 1.11.2018 jälkeen, vai koska ne käyttöön tulivatkaan, niin saisi selville jatkoajan rakastetuimman nimimerkin.
Muuten on sanottava että erittäin hyvä uudistushan tämä on ollut, vaikka näkemättä paskaa olikin.

Itse taktitoin asian niin, että luin palstaa noin 15 vuotta, ja heti kun tykkäykset tuli käyttöön päätin rekisteröityä ja ottaa kaiken irti uudistuksesta. Aiemmat kirjoitukseni olisivat olleet pelkkää tuuleen huutamista, mutta nyt pääsen boostaamaan egoani tykkäysten avulla.

Itse siis pidän uudistuksesta, ihan epäitsekkäistä syistä myös. Parempi se on painaa tykkäys-nappia kuin täyttää palsta "kyä näi o" -kommenteilla.

Mutta koska tulee "en tykkää" -nappi? Siitä voisi olla myös hyötyä moderointinäkökulmasta, sillä kun joku saa tarpeeksi alaspäin peukutuksia, niin se voi aiheuttaa itsetutkiskelua ja ehkäistä seuraavan idioottivuodatuksen. Tai sitten vain provosoida lisää...
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Mutta koska tulee "en tykkää" -nappi? Siitä voisi olla myös hyötyä moderointinäkökulmasta, sillä kun joku saa tarpeeksi alaspäin peukutuksia, niin se voi aiheuttaa itsetutkiskelua ja ehkäistä seuraavan idioottivuodatuksen. Tai sitten vain provosoida lisää...
Ei huvä, koska me Setämiehet jouduttais liberaalien maailmanhalijahippien hampaisiin ja vastavuoroisesti vassarisuvakit sais meiltä fasistipersuSetämiehiltä punapeukkua perseeseen siinä määrin että leiriydyttäisiin asemiin eikä kumpikaan puoli enää vois tykätä vastajengiläisen viesteistä.

Pysyy rauha maassa paremmin näin, veljet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös