Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 851 959
  • 11 238
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Älkää nyt enää jaksako kitistä. Yksi vitun kirjoittaja heitettiin nettifoorumilta pois, so what.
Hommatkaa elämä, haistelkaa ruusuja. Kaveri vitutti monia provosoinnillaan, raportti-nappi kävi kuumana, end of story.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Jos menet normaalisti nukkumaan vaikka kello 24 Ja alat sitten menemään joka päivä uinumaan aikaisemmin, 23,21,19,18 etc. Niin menetkö pian päivän tai jopa viikkoja aikaisemmin nukkumaan kuin ennen?
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan se huhuttu Pohjois-Korean uusi johtaja jompikumpi David Lettermanin lanseeramista pahamaineisista sisaruksista eli Khloe Jong-un tai Kourtney Jong-un? Vitsi saattoi kyllä olla jo isi-Kimin ajoilta.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos menet normaalisti nukkumaan vaikka kello 24 Ja alat sitten menemään joka päivä uinumaan aikaisemmin, 23,21,19,18 etc. Niin menetkö pian päivän tai jopa viikkoja aikaisemmin nukkumaan kuin ennen?

Oletan, että tämä viesti on tarkoitettu ainakin osittain hassutteluksi, mutta vastataan kuitenkin. Eli ilmeisesti et ole tainnut koskaan kokea jet lagia, nimittäin sen avulla tapahtuva unirytmin ihan kunnolla sekaisin meneminen on varsin v-mäinen tilanne, joka ei varmasti tule vahingossa. Itse aikanaan lensin Ameriikoista Suomeen siten, että kone lähti JFK:ltä myöhään iltapäivästä ja noin kahdeksaa tuntia myöhemmin oli Helsinki-Vantaalla aamukymmenen kieppeillä Suomen aikaa. Koneessa en nukkunut kuin pieniä pätkiä, joten siinä missä piti valmistautua uuteen päivään, kroppani eli vasta tuon vuorokauden ensi hetkiä. Piti sitten ottaa "ihan pienet päikkärit" vaan, mutta ne olivatkin sitten mallia klo 11-18, joten useampi päivä meni siten, että päivisin ei meinannut pysyä hereillä, mutta yöllä ei sitten uni tullutkaan silmään. Not very nice.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Saavatko ambulanssit, poliisit, paloautot yms. ajaa korotetun suojatien yli hiljentämättä ollessaan hälytysajossa?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Saavatko ambulanssit, poliisit, paloautot yms. ajaa korotetun suojatien yli hiljentämättä ollessaan hälytysajossa?

En ole ambulanssi, poliisi tai paloauto, mutta olettaisin, että jos nuo kerran saavat mennä liikenteessä miten lystäävät hälytysajossa, niin tuskin korotettu suojatiekään estää. Se on tietysti eri juttu, kannattaako täräyttää ambulanssilla 100 km/h nopeudessa korkeaan suojatiekorokkeeseen kun auton takaosassa korisee henkitoreissaan potilas.
 

Ralph

Jäsen
Saavatko ambulanssit, poliisit, paloautot yms. ajaa korotetun suojatien yli hiljentämättä ollessaan hälytysajossa?
Saa siviilitkin ajaa, jos poliisit ei näe. Sinä voit rikkoa vaikka fysiikan lakeja, jos poliisit ei näe.

Itelläkin tuli ekana mieleen tuo, että onko se kannattavaa töräyttää satasta korotuksiin. Voi jousitus huutaa hallelujaa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tieliikennelaki 48 § kertoo mm. seuraavaa:

Hälytysajoneuvon ja poliisiajoneuvon vetämään saattueeseen kuuluvan ajoneuvon kuljettaja saa kiireellisessä tehtävässä tarpeellista varovaisuutta noudattaen poiketa niistä liikennesäännöistä, jotka eivät erityisesti koske häntä. Hänen on kuitenkin annettava esteetön kulku junalle ja muulle rautatiekiskoilla kulkevalle laitteelle. Hälytysajoneuvon ja saattuetta vetävän poliisiajoneuvon kuljettajan on annettava säädettyjä ääni- ja valomerkkejä. (8.6.2001/476)

Säädettyjä valomerkkejä antavaa hälytysajoneuvoa ja poliisin, rajavartiolaitoksen, Tullin taikka sotilaskurinpidosta ja rikostorjunnasta puolustusvoimissa annetun lain 86 §:n 1 momentin mukaisessa virkatehtävässä olevaa ajoneuvoa sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämään saattueeseen kuuluvaa ajoneuvoa saa, milloin tehtävä välttämättä sitä edellyttää, erityistä varovaisuutta noudattaen kuljettaa sellaisella tiellä, tien osalla tai alueella, jolla ajaminen muutoin on kielletty. (28.3.2014/259)

Tieliikenneasetus 52 § puolestaan täsmentää seuraavasti:

Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon sekä näitä merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämään saattueeseen kuuluvan ajoneuvon kuljettaja saa kiireellisessä tehtävässä poiketa liikenteen ohjauslaitteella osoitetusta kiellosta, rajoituksesta tai määräyksestä. (25.1.2001/48)

Säädettyjä valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon ja poliisin, tullin tai rajavartiolaitoksen virkatehtävissä olevan ajoneuvon kuljettaja saa, jos virkatehtävä välttämättä sitä edellyttää, erityistä varovaisuutta noudattaen poiketa liikenteen ohjauslaitteella osoitetusta muusta kuin väistämisvelvollisuutta osoittavasta kiellosta, rajoituksesta tai määräyksestä. Hän ei kuitenkaan saa ohittaa punaista valoa näyttävää liikenneopastinta. Mitä tässä momentissa säädetään, koskee myös säädettyjä valomerkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämään saattueeseen kuuluvan ajoneuvon kuljettajaa. (25.1.2001/48)

Toisin sanoen, ambulanssia voi hälytysajossa vilkut ja sireenit päällä ajaa kaikin mokomin korotetun suojatien yli hidastamatta vauhtia, kunhan tekee sen "tarpeellista varovaisuutta noudattaen". Tästä huolimatta, kunnon töyssyyn ajaminen esimerkiksi 120 km/h nopeudella ei välttämättä toteudu tarpeellista varovaisuutta noudattaen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288751232698.html
Taas on joku Visa Electron -lapsukainen heitetty junasta kesken matkan ja itkuhan siitä pääsi. Lehdessä VR-pomo perustelee Electronin toimimattomuutta:
"VR on Mesilaakson mukaan saanut palautetta ja toiveita siitä, että Visa Electron –korttiyhteys tulee juniin.
Mesilaakso sanoo, että maksaminen ei ole teknisesti mahdollista. Kortit eivät toimi, sillä reaaliaikainen varmentaminen ei onnistu junamatkalla.
– Se taas johtuu siitä, että teleoperaattoreiden tietoliikenneverkot eivät ole tarpeeksi kattavia."

Juolahti mieleeni, että olisiko ihan mahdotonta teknistaloudellisesti, että sillä Electronilla voisi maksaa esim siellä seuraavalla asemalla kun juna on pysähdyksissä. Tai että maksu jäisi jonoon ja menisi läpi sitten kun yhteys löytyy. Ei ehkä kätevintä, mutta maksavan asiakkaan kohtelu rikollisena ei oikein vaikuta järkevältä sekään.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Löin äsken varpaani, huusin ja puhaltelin tuskissani muutaman minuutin, mutta nyt en tunne mitään. Haluankin tietää, mistä kipu tulee ja minne se menee?
 

Jeffrey

Jäsen
Juolahti mieleeni, että olisiko ihan mahdotonta teknistaloudellisesti, että sillä Electronilla voisi maksaa esim siellä seuraavalla asemalla kun juna on pysähdyksissä. Tai että maksu jäisi jonoon ja menisi läpi sitten kun yhteys löytyy. Ei ehkä kätevintä, mutta maksavan asiakkaan kohtelu rikollisena ei oikein vaikuta järkevältä sekään.

Niin, ja koko muu junallinen sitten odottelisi niitä ketkä käyvät Electronilla lippua ostamassa. Montakohan näitä mahtaisi olla per asema, miten se vaikuttaisi matka aikaan ja sitä kautta kustannuksiin ja edelleen lippujen hintoihin? Onko se todella niin vaikeaa ostaa se lippu sieltä lähtöasemalta? Ainakin HKI sisäiseen dösään/junaan saa jopa 0,5€, lähes 20% alennusta kun lipun ostaa vaikka sillä Electronilla siitä laiturin automaatista, eikä käteisellä kuskilta.

Electron on luotu pankkikortin rinnalle ns. turvalliseksi maksumuodoksi. Turvalliseksi kortin myöntäjälle, ja kortin haltijalle. Electron on turvallinen juurikin sen takia, että se varmentaa aina, tilin saldoa ei voi ylittää, sillä ei voi ostaa velaksi. Tämä idea poistuisi täysin, mikäli maksuja voisi laittaa jonoon, ja varmennella sitten myöhemmin. Silloin kortti ei olisi enää Electron, vaan ns. pankki(debit)kortti.

Mielestäni tähän asiaan paras ratkaisu olisi nyt se, että mobiilimaksamista helpoitettaisiin ja se mahdollistaisiin laajemmassa mittakaavassa. Nythän tekstiviestillä voi maksaa lähiliikenteessä, mutta jonkinlaisen appin käyttöönotto, olisi loistava homma. Varsinkin kun näitä appeja on jo olemassa, voisi niiden käyttöönotto olla melko vaivatonta?

Asiakaspalvelun koettuun laatuun vaikuttaa myös muiden asiakkaiden toiminta. Voin vain kuvitella mikä vitutus, ja sitä kautta asiakkaan palvelukokemuksen laatu laskisi siitä, että kortittomia ja liputtomia odoteltaisiin jokaisella asemalla. Tätä VR ei luonnollisesti halua.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Taas on joku Visa Electron -lapsukainen heitetty junasta kesken matkan ja itkuhan siitä pääsi. Lehdessä VR-pomo perustelee Electronin toimimattomuutta:
"VR on Mesilaakson mukaan saanut palautetta ja toiveita siitä, että Visa Electron –korttiyhteys tulee juniin.
Asiakaspalvelun koettuun laatuun vaikuttaa myös muiden asiakkaiden toiminta. Voin vain kuvitella mikä vitutus, ja sitä kautta asiakkaan palvelukokemuksen laatu laskisi siitä, että kortittomia ja liputtomia odoteltaisiin jokaisella asemalla. Tätä VR ei luonnollisesti halua.
Olisi oikeastaan enemmänkin Ihmettelyketjun asiaa, mutta kummastelkoon nyt - aiheesta puheen ollen - täällä: mistä mahtaa johtua, että VElectron toimii täysin moitteettomasti ravintolavaunuissa, muttei kannettavissa maksupäätteissä, joita konduktöörit käyttävät? Ja edelleen: voisiko ravintolavaunusta myös nostaa rahaa Electron-kortilla, koska kortti toimii siellä maksuvälineenä?
 

Jeffrey

Jäsen
Olisi oikeastaan enemmänkin Ihmettelyketjun asiaa, mutta kummastelkoon nyt - aiheesta puheen ollen - täällä: mistä mahtaa johtua, että VElectron toimii täysin moitteettomasti ravintolavaunuissa, muttei kannettavissa maksupäätteissä, joita konduktöörit käyttävät? Ja edelleen: voisiko ravintolavaunusta myös nostaa rahaa Electron-kortilla, koska kortti toimii siellä maksuvälineenä?

Menisi ihmettelyketjuun tämäkin, mutta mistä lähtien Electron on toiminut ravintolavaunuissa? Itse olen elänyt siinä käsityksessä, että ei toimisi vieläkään. Muutaman kerran kuussa kuljen noilla pitkän matkan junilla, ja tähän mennessä aina varautunut maksamaan Visalla, jos tarvetta tulee. Tämä siksi, että Electron ei ole ravintolavaunussakaan toiminut, eikä ainakaan itselleni ole tullut vastaan tietoa, että olisi alkanut kelpaamaan.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Menisi ihmettelyketjuun tämäkin, mutta mistä lähtien Electron on toiminut ravintolavaunuissa? Itse olen elänyt siinä käsityksessä, että ei toimisi vieläkään. Muutaman kerran kuussa kuljen noilla pitkän matkan junilla, ja tähän mennessä aina varautunut maksamaan Visalla, jos tarvetta tulee. Tämä siksi, että Electron ei ole ravintolavaunussakaan toiminut, eikä ainakaan itselleni ole tullut vastaan tietoa, että olisi alkanut kelpaamaan.
Uutena asiana Electronin toimivuus ravintolavaunussa tuli minullekin, kun muutama kuukausi sitten Pendolinon ravintolassa asioin. Ainakin siellä kortilla voi siis todistettavasti maksaa.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Niin, ja koko muu junallinen sitten odottelisi niitä ketkä käyvät Electronilla lippua ostamassa. Montakohan näitä mahtaisi olla per asema, miten se vaikuttaisi matka aikaan ja sitä kautta kustannuksiin ja edelleen lippujen hintoihin? Onko se todella niin vaikeaa ostaa se lippu sieltä lähtöasemalta? Ainakin HKI sisäiseen dösään/junaan saa jopa 0,5€, lähes 20% alennusta kun lipun ostaa vaikka sillä Electronilla siitä laiturin automaatista, eikä käteisellä kuskilta.

Eiköhän tuossa oo pointti että vois antaa sielä asemalla (paremman verkon tuntumassa) sen mahdollisuuden yrittää electronilla maksamista tuollasessa tapauksessa, että on väärä lippu ostettu vahingossa tai alennuskortti unohtunut matkasta. Sillon jos ei oo lippua ollenkaan hankittu ennen matkaan lähtöä ei tarvitsisi electronin olla edelleenkään hyväksytty maksumuoto. Jos se konnari kuitenki taluttaa sen väärän lipun ostaneen skidin sinne junan ovelle ni ei siinä kovin kauaa enempää mene jos siinä laiturilla vielä kertaalleen koittais sitä maksua saada läpi...

Sanotaanko että ei se ainakaan synnytä tulevaisuuden maksavaa aikuisasiakasta jos nuoren (mahdollisesti ensi)kokemukset VR:stä on luokkaa "jos mokaat, jäät tuppukylän asemalle ihmettelemään". Mutta eihän VR:n tarvii asiakkaistaan välittää kun ei ole kilpailua...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eiköhän tuossa oo pointti että vois antaa sielä asemalla (paremman verkon tuntumassa) sen mahdollisuuden yrittää electronilla maksamista tuollasessa tapauksessa, että on väärä lippu ostettu vahingossa tai alennuskortti unohtunut matkasta.
Joo, sitä nimenomaan tarkoitin, että se lippu maksettaisiin konduktöörille aseman kohdalla. Vaikka kalliimmalla, ettei tule tavaksi. Mutta jos todella on niin että ravintolavaunussa toimii Electron, niin ulosheittokäytäntö on aika kummallinen, vaikka kaikissa junissa ei tietysti ravintolavaunua ole.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tämä on varmasti tyhmä kysymys, mutta kysyn silti: mitä varten jengi käyttää tuollaisia aneemisia Electroneja, joilla ei voi edes maksaa junalippua? Ymmärrän että pienille lapsille Electron voi tulla kyseeseen, koska vaihtoehdot ovat vähissä, mutta käyttääkö joku aikuinen tuollaista spurgukorttia?

Muistan mm. asioineeni kerran yhdessä pienessä kaupassa, jossa asiakas ei voinut Electron-ongelmien takia saada ostoksiaan. Electronin varmennuksessa oli ilmeisesti jotain häikkää. Kaupat jäivät sitten syntymättä, kun asiakkaalla ei ollut riittävästi käteistä rahaa eikä muitakaan maksuvälineitä. Valitettavaa, mutta noloa ja hölmöä. Eikö aikuisella ihmisellä kannattaisi olla normaali pankkikortti ja mahdollisesti 1-2 eri luottokorttia, ynnä käyttötilillä edes jonkinlainen jatkuva pohjakassa? Jopa käteistä rahaa vähäsen mukana? Tällöin jonkin muutaman kympin hintaisen ostoksen tekeminen ei olisi koskaan mikään ongelma.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jotain epäilyttäväähän aikuisessa ihmisessä on, jos hänellä on Electron. Nuorelle se oli jossain vaiheessa ainoa korttivaihtoehto, ja ei lukiolainen taida vieläkään muuta korttia saada?
Onhan niitä toki sellaisiakin aikuisia ihmisiä, jotka jostain syystä kammoavat luotto- ja pankkikorttejakin. Esim anoppini suostui vasta hiljattain ottamaan ensimmäisen maksukorttinsa (juuri Electron), kts viestin alku.
 

Burtonn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eipä ole pitkä aika kun Yle uutisoi http://yle.fi/uutiset/suomalaisten_maksuhairiot_kovassa_kasvussa/7482543 maksuhäiriöiden kasvusta. Tuo tekee jo aikamoisen määrän Electron asiakkaita.
Itseltäni löytyy melkein aina muutama kymppi + Visa ja Masteri, mutta silti tilikorttina on Electron. Tilipankki hätkähdytti minua joku vuosi sitten, kun ajattelin hakea myös OP-visan, ei myönnetä tällä erää. Syynä oli että olen maksanut tililtä laskuaj perintätoimistoihin! Ensinnäkään eivät kysyneet kenen laskuja ja miksi. Onko niillä muuten oikeus tehdä tuollaista "taustatutkimusta"? Vuositulot kuitenkiin ovat useamman vuoden ylittäneet 50 kiloa brutto ja varmaan tietävät senkin.
Hain seuraavana päivänä S-visan... Ja sama Op/Pohjola rahoitti puoli vuotta myöhemmin autoa kympillä...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tilipankki hätkähdytti minua joku vuosi sitten, kun ajattelin hakea myös OP-visan, ei myönnetä tällä erää. Syynä oli että olen maksanut tililtä laskuaj perintätoimistoihin! Ensinnäkään eivät kysyneet kenen laskuja ja miksi. Onko niillä muuten oikeus tehdä tuollaista "taustatutkimusta"?
Luuletko että he sanoisivat sinulle noin, jos heillä ei olisi oikeutta selvittää asiakkaan riskipotentiaalia OP-Visan myöntämisen suhteen?

Jos ihmisellä on talous suht kunnossa ja säännölliset tavanomaiset tulot, niin maksuvälineitä ja lainoja saa kuten myös Burtonn on saanut. Silti voi joissakin tapauksissa jäädä jotain saamatta. Varsinkin jos talousnäkymät ovat huonot tai pankilla on erityisiä syitä tehdä kaikkensa minimoidakseen luottotappioriskejä, niin silloin asiakkaille sanotaan herkemmin ei.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Tämä on varmasti tyhmä kysymys, mutta kysyn silti: mitä varten jengi käyttää tuollaisia aneemisia Electroneja, joilla ei voi edes maksaa junalippua? Ymmärrän että pienille lapsille Electron voi tulla kyseeseen, koska vaihtoehdot ovat vähissä, mutta käyttääkö joku aikuinen tuollaista spurgukorttia?

Aika hyvin tässä jo perattukin tuo eli nuorisokorttihan se on. Ja toki aikuisillakin jotka ei muita kortteja saa. Ihan kätevä systeemi että voi saada maksukortin semmonenkin jolle ei tilin ylitysmahdollisuutta pankki halua antaa. Mut se pitäis näiden kortin omaavien (aikuisten) ymmärtää et se on tosiaan semmonen "mopomalli" jossa on omat rajansa. Tuola apteekkityön parissa jonkun kerran törmänny siihen et a) varmennus ei pelaa tai b) tulee ilmotus ei myyntilupaa niin kyl ihan aikuisilta ihmisiltä tulee joskus semmosta vittusaatanaa ja on niin kenen vaan muun kuin itsensä vika että tälleen vaikeeksi on asiointi tehty.

Tuli muuten tähän liittyen vielä mieleen et kun ite jokunen vuosi sitten vaihdoin Electronin Debit-kortiksi niin soittelivat osuuspankista oikeen perään, että ootko tosissas et haluut vaihtaa kun "tää electronihan siis toimii käytännössä ihan samalla lailla ku debit korttiki" ja ilmeisesti muutaman euron olis säästäny vuosimaksussa vielä parin vuoden ajan iän takia tai jotain. Totesin vaan pankkineidolle et joo vaa ku nimenomaan käytännössä ei toimi. Itselle vaihtointo lähti siitä kun kaikki nettikaupat ei hyväksyny silloin Electronia mut sit siihen voi samaan listaan lisätä nää junassa, laivalla jne. maksamiset kun voi datayhteydet ollakin poikki tai ei hyväksytä lähtökohtaisestikaan. Ja onkai noita muitakin tilanteita joissa se debitin ja electronin ero tulee esille pankkineidin puheista huolimatta :D
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Saako Suomesta palkattua ammattilaispalvelijan itselleen? Tuli mieleen tuosta lottovoitto-ketjusta.
 
Saako Suomesta palkattua ammattilaispalvelijan itselleen? Tuli mieleen tuosta lottovoitto-ketjusta.
Varmaan teoriassa voisi saada. Mutta sovellettavan TES:n määritteleminen voisi olla niin vaikeaa, että käytännössä ammattiliitot estäisivät tällaisen ammattikunnan syntymisen. Luultavasti myös verottajalla olisi oma sanansa sanottavana, esim. eri palvelutehtäviin sovellettavan alv-kannan osalta. Epäilemättä myös verovähennysten kanssa tulisi tulkintavaikeuksia. Mikä palvelijan suorittama työtehtävä olisi kotitalousvähennyksen piirissä ja eihän vain jää porsaanreikiä?

E: unohdin ammattipätevyysvaatimukset, hygieniapassit, tulityö- ja tieturvakortit ja muut monialaisessa palvelutehtävässä tarvittavat turvallisuussertifikaatit ja referenssit.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Varmaan teoriassa voisi saada. Mutta sovellettavan TES:n määritteleminen voisi olla niin vaikeaa, että käytännössä ammattiliitot estäisivät tällaisen ammattikunnan syntymisen. Luultavasti myös verottajalla olisi oma sanansa sanottavana, esim. eri palvelutehtäviin sovellettavan alv-kannan osalta. Epäilemättä myös verovähennysten kanssa tulisi tulkintavaikeuksia. Mikä palvelijan suorittama työtehtävä olisi kotitalousvähennyksen piirissä ja eihän vain jää porsaanreikiä?

E: unohdin ammattipätevyysvaatimukset, hygieniapassit, tulityö- ja tieturvakortit ja muut monialaisessa palvelutehtävässä tarvittavat turvallisuussertifikaatit ja referenssit.
Sitä paitsi ammattipalvelijan/Brittiläisen hovimestarin soisi olevan palveluksessa 24/7 ja tuossahan paukkuu päivittäiset ja viikottaiset ylityöt heti yli ja liitto vinkuu. Ei voi palkata.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tämä on varmasti tyhmä kysymys, mutta kysyn silti: mitä varten jengi käyttää tuollaisia aneemisia Electroneja, joilla ei voi edes maksaa junalippua? Ymmärrän että pienille lapsille Electron voi tulla kyseeseen, koska vaihtoehdot ovat vähissä, mutta käyttääkö joku aikuinen tuollaista spurgukorttia?

On syytä muistaa, että kaikki aikuiset eivät edes saa visaa tms. luottokorttia (en tarkoita nyt maksuhäiriöisiä henkilöitä) systä tai toisesta. Esim. äidilleni ei myönnetä luottokorttia tulojen pienuuden tähden, tulot kun muodostuvat mitättömästä työeläkkeestä sekä kansaneläkkeestä ja sen perusteella ainoa kortti joka hänelle myönnettiin on electron.

Toisaalta tiedän henkilöitä, jotka eivät periaatteesta edes halua luottokorttia vaan korkeintaan electronin, tosin eräällä erinomaisen hyvin tuntemallani henkilöllä, joka ei luottokorttia ole halunnut, on aina sen verran käteistä matkassa, että sillä maksaa helposti useammankin junalipun ja kauppaostokset päälle. Osa on sen verran "vanhankansan" ihmisiä, että heille nimitys "luottokortti" nousee jo kynnyskysymykseksi kun on eletty aikana jolloin luoton ottaminen oli likimain pahinta mitä saattoi tehdä.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös