Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 852 205
  • 11 238
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Koska miehissä on verrattaen vähän kiukkuisia, vihervasemmistolaisia feministilesboja.
Juurihan kaksi niistä kirjoitti vuosikymmenen parhaan vitsikirjan yhdessä naispuolisen kollegansa kanssa.
 
Joskus yliopiston kirjoilla vielä ollessani meinasin ilmoittautua naistutkimuksen kurssille. Sitten joku kertoi minulle mitä se oikeasti tarkoittaa, ja intoni lerpahti.

Pakko kompata tätä viestiä sanasta sanaan. Lopulta hokasin että minulle sopii paremmin empiirinen naistutkimus vaikka siitä ei sitten opintoviikkoja saanutkaan.

Näinpä tuossa erään vanhan herrasmiehen aseenkantoluvan jostain vuosikymmenten takaa ja aseluvan peruste/syy oli kouluammunta (!). Mahtaako enää nykyisin saada aseenkantolupaa jos sanoo hakiessa syyksi että "kouluammunta kiinnostaa". Näin ne käsitteet muuttuu aikain saatossa ja maailman muuttuessa. Nykyisin ei kannata varmaan kadulla puhua kovaan ääneen että kouluammunta on mun the next big thing!
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Näinpä tuossa erään vanhan herrasmiehen aseenkantoluvan jostain vuosikymmenten takaa ja aseluvan peruste/syy oli kouluammunta (!). Mahtaako enää nykyisin saada aseenkantolupaa jos sanoo hakiessa syyksi että "kouluammunta kiinnostaa". Näin ne käsitteet muuttuu aikain saatossa ja maailman muuttuessa. Nykyisin ei kannata varmaan kadulla puhua kovaan ääneen että kouluammunta on mun the next big thing!

Näitkö todella, vai voisiko tarinasi kärsiä jollakin tasolla todellisuusvajeesta? Laajennan saman tyhmän kysymyksen koskemaan myös seuraavaa:

Minä nauroin aamutuimaan partaani sille priceless –ilmeelle joka lävähti seniorihihhulin naamalle kun hän tomerasti lähestyi minua Helsingin steissin metrotasanteella kysyen: Millainen suhde sinulla on taivaan isään? Johon vastasin yhtä reippaan tomerasti; Erittäin hyvä, älkääkö te tulko pilaamaan sitä!

Siinä meni jeesuslobbarilta jauhot suuhun ettei osannut sanoa edes perinteistä ööö..ööö –kommenttia.

Joskus nimittäin internetin keskustelupalstoilla tapaa "mehukkaita" juttuja, jotka eivät välttämättä ole aivan totta, mutta jotka kirjoittaja haluaa tuoda julki erilaisin kerrontatekniikoin.

Mutta kunhan kyselen.
 
Mutta kunhan kyselen.

No ihan käsi sydämmellä kyllä näin. En siis nähnyt vanhaa herrasmiestä joka esitteli vanhaa aselupaansa vaan hänen poikansa joka oli ottanut isänsä vanhasta aseluvasta kopion esitelläkseen sitä tutuilleen koska se on nykypäivänä varsin hauska juttu. Siis tämä vanha äijä on ollut ymmärtääkseni ihan SM-tason ampumaurheilija pistoolilajeissa eikä mikään metsästelijä joten tämä lienee syy miksi aseluvassa lukee vain tämän urheilu- ja olympialajin nimi. Eli ei ole mikään urbaanilegenda jonka haluan omia itselleni enkä todellakaan usko että herran poika on "väärentänyt" tällaisen jutun kerätäkseen huomiota, tämmöisissä jutuissa olen kyllä todella lähdekriittinen ja niin tässäkin.

Ja jos liikut Helsingissä juuri nyt niin kannattaa mennä rautatieaseman metrotunnelin keskitasanteelle vaikkapa hesburgerin eteen päivystämään niin varmasti sama ruskeatakkinen harmaalätsäinen herra tulee juttelemaan isosta pomosta.

Selvennykseksi vielä sen verran että esim. tuo aselupa -kokemus ei tapahtunut minulle tänään mutta tulipahan jaettua tuokin kokemus juuri tänään kun töissä ei oikein nappaa. Jeesuslobbarin tapaus tapahtui tänään aika tarkalleen klo 8.45 - valitettavasti kuvaa todisteeksi minulla ei tuosta ilmeestä ole.

Kunhan tässä vastailen kun ei budjettilaskenta edelleenkään nappaa.

EDIT: hiton Uleåborgir, jouduin ihan netistä kaivelemaan tuota kouluammunta -juttua kun aloin pelkäämään että minua on kusetettu mutta näköjään tuo käsite on edelleen ihan yleisessä käytössä ja "virallisena lajina" joten se siitä. Taas meni hyvästä laiskottelupäivästä monta minuuttia hukkaan kun piti oikein "todellisuusvajettani" alkaa arvioimaan. PRKL.
 
Viimeksi muokattu:
Jatkanpa vielä tästä kouluammunta –teemasta kun nettiä piti asian tiimoilta tonkia. Varsin pintapuolisen käsiteanalyysini pohjalta syyllinen kouluammunta –termin väärinkäyttöön ja sitä kautta yleistymiseen arkikieleen lienee media ja ajattelemattomat toimittajat jotka ovat käyttäneet kouluammuskelusta termiä kouluammunta ja näin ollen pilanneet käsitteen alkuperäisen merkityksen.

Tästä päästäänkin nokkelasti siihen miten käsitteet ja/tai niiden merkitykset muuttuvat kun niitä tarpeeksi yleisesti käytetään väärin. Sama koskee myös väärin tehtyjä kielenkäännöksiä. Klassinen esimerkki tästä lienee ’intiaanikesä’ (indian summer) joka ymmärtääkseni on alun perin viitannut nimenomaan Intiaan eikä intiaaneihin toisin kuin esim. wikipedia väittää. Termiä väitetään useassa lähteessä Pohjois-Amerikkalaiseksi mutta muistan joskus jostain lukeneeni että nimenomaan Britit käyttivät sitä alun perin jo 1600-luvulla ja se viittasi nimenomaan Intiaan.

Mutta takaisin ”kouluammuntaan” ja siihen problematiikkaan mitä sen alkuperäisen merkityksen vs. uuden merkityksen rinnakkaiseen käyttöön liittyy. Jos joku harrastaa kouluammunta –nimistä lajia niin kutsutaanko häntä tällöin kouluampujaksi? Jos joku on menestynyt ko. lajissa ja muutenkin lajin pioneeri niin voiko häntä tällöin kutsua ”arvostetuksi kouluampujaksi” tai ”menestyneeksi kouluampujaksi”?.

Ajattelemattomat toimittajat ja muut urpot jotka eivät tiedä mitä tekevät kun raiskaavat suomen kieltä siinä sivussa samalla ”häpäisevät” historiaa; esimerkiksi Einar Sundströmille annettua Hangon suojeluskunnan –palkintolaattaa jonka hän sai kouluammunnasta 1933. Kyllä Einar kääntyisi arkussaan jos tietäisi mihin hänen taitonsa ja palkintonsa tänä päivänä assosioituisikaan.

Voisinkin tähän loppuun viitata vielä keskeneräiseen kirjallisuuden Nobel-teokseeni joka tulee selittämään koko ihmisen olemassaolon idean (nimim. vaatimattomuus on hyve). Eli muistakaas kaksi tärkeintä sääntöä;

1 Jokaisella suusta/näppäimistöltä/jne. päästämälläsi sanalla/asialla on merkitystä sillä aina kun sanot jotain niin samalla koodaat universaalia käsitteenmäärittelyä siitä mitä mikin asia tarkoittaa.

2 Jokaisella teolla mitä ikinä teet koodaat samalla universaalia koodia siitä mikä on oikein ja mikä väärin.

Muista siis että sinulla on oma vastuusi koko universumista vaikka et uskoisi että sanoillasi tai touhuillasi olisi mitään merkitystä maailmankaikkeudessa. KYLLÄ ON! Sinulla on vastuu koko tästä helvetin universumista perkele!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voisinkin tähän loppuun viitata vielä keskeneräiseen kirjallisuuden Nobel-teokseeni joka tulee selittämään koko ihmisen olemassaolon idean (nimim. vaatimattomuus on hyve). Eli muistakaas kaksi tärkeintä sääntöä;

1 Jokaisella suusta/näppäimistöltä/jne. päästämälläsi sanalla/asialla on merkitystä sillä aina kun sanot jotain niin samalla koodaat universaalia käsitteenmäärittelyä siitä mitä mikin asia tarkoittaa.

Just näin. Siksipä pidänkin vastuuttomana levitellä Internetissä käsitystä, että Nobelin kirjallisuuspalkinto myönnetään yhdestä teoksesta. Oikeastihan palkinto myönnetään ansioituneelle kirjailijalle ja kriteerinä on koko ura. Rohkenen arvella, että aika harva on tuota napannut yhden teoksen perusteella.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Just näin. Siksipä pidänkin vastuuttomana levitellä Internetissä käsitystä, että Nobelin kirjallisuuspalkinto myönnetään yhdestä teoksesta. Oikeastihan palkinto myönnetään ansioituneelle kirjailijalle ja kriteerinä on koko ura. Rohkenen arvella, että aika harva on tuota napannut yhden teoksen perusteella.

Mistä tiedät, ettei Supervision ole örminyt jo ussiampia mölläriä ennen mainitsemaansa teosta?
 
Just näin. Siksipä pidänkin vastuuttomana levitellä Internetissä käsitystä, että Nobelin kirjallisuuspalkinto myönnetään yhdestä teoksesta. Oikeastihan palkinto myönnetään ansioituneelle kirjailijalle ja kriteerinä on koko ura. Rohkenen arvella, että aika harva on tuota napannut yhden teoksen perusteella.

TOUCHE! Suutarilla ei ole aina kenkiä, do as I say don't do as I do jne. Tämäkin olisi ihan kelpo tutkiskelun aihe mutta ehkei Nobelia ole vain toistaiseksi myönnetty yhden teoksen perusteella kun ei ole tullut tarpeeksi merkittävää teosta vielä tyrkylle mutta eiköhän tuokin nyt sitten muutu tässä lähivuosina, heh.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kannattaisiko seuraavaksi testata, paljonko (romanialaisissa) lihajalosteissa on ihmislihaa? Vai jäisivätkö joltakin tahoilta tällöin loputkin hypervoitot käärimättä?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kannattaisiko seuraavaksi testata, paljonko (romanialaisissa) lihajalosteissa on ihmislihaa? Vai jäisivätkö joltakin tahoilta tällöin loputkin hypervoitot käärimättä?

Soylent Green is made of people!

Tämä lause oli välttämätön tuijotettua aikani kaapissa olevaa viittä Lidlin hevoslihagulassitölkkiä ja yhtä polleraviolitölkkiä. Eipä minua humma haittaisi, mutta jos joukossa on "Mies hevosena", niin sitten ovat intiaanivitsit vähissä.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mistä mahtaa juontaa juurensa sanonta "koputa puuta" kun esim. jotain asiaa kehuu (tai ns. leuhkii) niin käsketään koputtaa puuta, muuten seuraa epäonni.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mistä mahtaa juontaa juurensa sanonta "koputa puuta" kun esim. jotain asiaa kehuu (tai ns. leuhkii) niin käsketään koputtaa puuta, muuten seuraa epäonni.
Google (yle.fi) tiesi kertoa näin.

- Puun koputtamisen taustalla on todennäköisesti usko puun jumaluuteen. Koputtamalla sitten haetaan suojelusta tältä puun jumalalta, eli sen koskettaminen tuo tällaista välitöntä turvaa joltain ihmistä voimallisemmalta taholta.
Nämä sanontojen alkuperät ovat kyllä aina mielenkiintoisia. Onkohan niistä joku kirja olemassa?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Onko minun lopetettava jääkiekon pelaaminen, vai riittääkö, jos lopetan SM-liigan seuraamisen? Nykyiset liigakiekkoilijat ovat näköjään toistensa vahingoittamiseen keskittyviä ääliöitä, joihin en halua samaistua.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
No tämähän helpotti. Lähden nyt etsimään kukkahattuni varastosta....

Mitä jos nyt kuitenkin miettisit vielä. Noin isoja päätöksiä kannata tehdä kiihtyneenä ja jos nyt alkuun tyytyisit vielä siihen henkiseen kukkahattuusi, niin ei tarvis sitten katua.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Onko minun lopetettava jääkiekon pelaaminen, vai riittääkö, jos lopetan SM-liigan seuraamisen? Nykyiset liigakiekkoilijat ovat näköjään toistensa vahingoittamiseen keskittyviä ääliöitä, joihin en halua samaistua.

Seuraavaa ei kenties pitäisi kirjoittaa mutta väkisinkin mietin, että mikä merkitys nykyiseen tilanteeseen on sillä kun Semir Ben Amor veteli Peltosta turpiin oikein urakalla ja siitä seuranneella kohulla, jossa kaukaloväkivalta tuomittiin täysin ja erityisesti tappelut? Olisiko näitä nykyisenkaltaisia likaisia taklauksia vähemmän jos kaukalossa vallitsisi tila jossa teostaan joutuu pahimmassa tapauksessa myös vastaamaan nyrkein? Vähenisivätkö likaiset taklaukset jos tiedossa olisi se, että seurauksena voi olla verinäytteen otto nenästä? Mennäänkä liigassa nyt perse edeltä puuhun ja pian huomataan, että kenties se systeemi onkin paras jossa osa "rankaisuvallasta" on myös pelaajien käsissä.

Olen sitä mieltä, että mielummin muutama rehellinen nyrkkitappelu kuin tukuttain likaisia taklauksia joista seurauksena pahimmillaan voi olla uran päättyminen. Harvoin rehellinen nyrkkitappelu päättää uran mutta päähän kunnolla osunut ruma taklaus voi niin tehdä.

vlad.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Joku päivä sitten mietin, että millähän kielellä kuurot kuulevat ajatuksiaan. Tultiin porukalla siihen tulokseen, että sillä kielellä millä sattuu oppimaan kirjoittamaan mutta tylsyyksissäni jatkoin pohdiskelua vieden sen ihan uusiin sfääreihin. Millä kielellä ihminen joka on syntymästä asti kuuro ja sokea oppii ajattelemaan? Kysymykseenhän ei todennäköisesti koskaan tulla vastaamaan oikein, mutta jokainen voi tästäedes tätä pohtia ja muodostaa oman mielikuvansa. Minun mielikuvani mukaan tälläinen ihminen muodostaa ihan oman kielensä jota osaa vain itse tietenkin tulkita. En näe asiassa muita mahdollisuuksia.

Kysymys taitaa olla sen luontoinen, että en ihmettelisi vaikka mokomaa olisi pohdittu jo aiemminkin palstalla. Siinä tapauksessa menee uudestaan pohdiskeluksi.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joku päivä sitten mietin, että millähän kielellä kuurot kuulevat ajatuksiaan. Tultiin porukalla siihen tulokseen, että sillä kielellä millä sattuu oppimaan kirjoittamaan mutta tylsyyksissäni jatkoin pohdiskelua vieden sen ihan uusiin sfääreihin. Millä kielellä ihminen joka on syntymästä asti kuuro ja sokea oppii ajattelemaan? Kysymykseenhän ei todennäköisesti koskaan tulla vastaamaan oikein, mutta jokainen voi tästäedes tätä pohtia ja muodostaa oman mielikuvansa. Minun mielikuvani mukaan tälläinen ihminen muodostaa ihan oman kielensä jota osaa vain itse tietenkin tulkita. En näe asiassa muita mahdollisuuksia.

Kysymys taitaa olla sen luontoinen, että en ihmettelisi vaikka mokomaa olisi pohdittu jo aiemminkin palstalla. Siinä tapauksessa menee uudestaan pohdiskeluksi.

Voiko kuurosokealle opettaa mitään kommunikointitapaa? Niitä nyt varmaan ei ole hirveän paljon, mutta pitävät varmaan kovaa mekkalaa.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös