Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 851 861
  • 11 238

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Se on kumma kun tuo työ on sellainen mistä saa ainakin sen nimellisen korvauksen menetetystä vapaa-ajasta. Kannattaisi kokeilla.

Jos toi oli mulle tarkoitettu niin haista...

Kun nyt lähtee töihin niin on mukava olla jo kahden jälkeen kotona.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Kertokaa nyt tyhmälle kuinka saan autooni seisontavakuutuksen? Täytyisi siis muuttaa normi autovakuutus seisontaan. Kaikkialta olen etsinyt ja trafin sivuilla pyörinyt (ja sen hakua käyttänyt, hyödytöntä). Google ei auta ja pääni räjähtää. Olisin äärettömän kiitollinen jos joku voisi mahdollisimman suoran linkin antaa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kertokaa nyt tyhmälle kuinka saan autooni seisontavakuutuksen? Täytyisi siis muuttaa normi autovakuutus seisontaan. Kaikkialta olen etsinyt ja trafin sivuilla pyörinyt (ja sen hakua käyttänyt, hyödytöntä). Google ei auta ja pääni räjähtää. Olisin äärettömän kiitollinen jos joku voisi mahdollisimman suoran linkin antaa.

Sen nimi ei enää ole seisontavakuutus vaan olikohan väliaikainen vakuutuksesta pois otto tai jotain vastaavaa, maksaa pohjantähdellä 4 euroa laaki. Toivottavasti edes vähän auttaa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kertokaa nyt tyhmälle kuinka saan autooni seisontavakuutuksen? Täytyisi siis muuttaa normi autovakuutus seisontaan. Kaikkialta olen etsinyt ja trafin sivuilla pyörinyt (ja sen hakua käyttänyt, hyödytöntä). Google ei auta ja pääni räjähtää. Olisin äärettömän kiitollinen jos joku voisi mahdollisimman suoran linkin antaa.

Ei sellaista ole enää olemassa. Taikasanat ovat "ajoneuvon liikennekäytöstä poisto".
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kertokaa nyt tyhmälle kuinka saan autooni seisontavakuutuksen? Täytyisi siis muuttaa normi autovakuutus seisontaan. Kaikkialta olen etsinyt ja trafin sivuilla pyörinyt (ja sen hakua käyttänyt, hyödytöntä). Google ei auta ja pääni räjähtää. Olisin äärettömän kiitollinen jos joku voisi mahdollisimman suoran linkin antaa.

Googleen "auton poistaminen liikennekäytöstä" ja trafin linkki. Sieltä löytyy ohjeet. Ole hyvä.

Hidas olen, mutta tarjoan linkin Trafi.fi - Sähköiset palvelut
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Todella paljon kiitoksia kaikille vastanneille, nyt asia hoituu.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen tätä nopeasti joskus yrittänyt netin kautta selvittää, mutta ei selvinnyt, joten nyt kysyn asian tullessa mieleen ihan suoraan täältä. Eli miksi HIFK:n jääkiekko-osaston vaakunalogossa I.F.K-teksti ja ympärillä olevat raidat ovat hopeanvärisiä, kun emologossa tekstit ovat keltaisella ja keltaista mallia tuntuvat noudattavan muut alajaostot.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Olen tätä nopeasti joskus yrittänyt netin kautta selvittää, mutta ei selvinnyt, joten nyt kysyn asian tullessa mieleen ihan suoraan täältä. Eli miksi HIFK:n jääkiekko-osaston vaakunalogossa I.F.K-teksti ja ympärillä olevat raidat ovat hopeanvärisiä, kun emologossa tekstit ovat keltaisella ja keltaista mallia tuntuvat noudattavan muut alajaostot.

Jotain sinne päin, että aikanaan kun HIFK-Hockey Oy perustettiin niin HIFK-Hockey ei ollut enää HIFK ry:n alainen, vaan oma Oy joten HIFK ry ei antanut lupaa vaakunalogon käyttämiseen. Tästä syystä myös ensin tähti muutettiin viisisakaraiseksi ja sitten lanseerattiin Sakke Järvenpään muotoilema piraattipeto. Ja oli siinä jotain muutakin hässäkkää.

Nyt myöhemmin HIFK-Hockey Oy halusi vaakunalogon paitaansa ja saivat sovittua HIFK ryn kanssa että homma on ok, mutta HIFK ry:n jengit käyttävät kultareunaa ja HIFK-Hockey Oy hopeista.

Ainakin jotain sinne päin ja vähän mutkia oikoen.

Ps. Hyvä että käytit oikein sanaa "vaakunalogo" etkä kilpilogoa. Minulle se on ollut aina vaakuna, eikä kilpi.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ok, jotain tälläistä ajattelinkin, mutta olin jostain saanut päähäni, että logossa olisi ollut hopearaidat jo aikaisemmin.

Mutta onhan nämä logosekoilut joukkueen perinteikyyttä korostettaessa hieman noloja. Ei millään pahalla.
 
Viimeksi muokattu:

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
"Vaakuna on vaakunaselityksen määrittämä, kilvelle sijoitettu heraldinen tunnus.

Täydellisen sukuvaakunan osia ovat kilpi, kypärä, kypäränpeite, lakipunos ja kypäränkoriste. Lisäksi vaakunassa voi olla arvokruunu, tunnuslause, postamentti ja kilvenkannattajat."

Teksti on Wikipediasta. Yritän vain tuoda ilmi vaakunan olemusta, vaikka kyseessä ei todellakaan ole sukuvaakuna vaan yhteisövaakuna.

Jotenkin jäi vaivaamaan tuo vaakunan ja kilven ero, kun minulle ne ovat kuitenkin melkein sama asia. Vaakuna on kilvessä mutta kilpi ei ole vaakunassa. Paskaa pilkunnussintaa, mutta sellainen minä olen. Anteeksi :).
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Mutta onhan nämä logosekoilut joukkueen perinteikyyttä korostettaessa hieman noloja. Ei millään pahalla.
Tampereen Ilves, anyone?

Vaakuna on kilvessä mutta kilpi ei ole vaakunassa.
Eikun päinvastoin? Siis vaakunassa on (aina) kilpi, mutta kilpi ei ole aina osa vaakunaa. Ja täten IFK:n logohan on siis kilpi.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Eikun päinvastoin? Siis vaakunassa on (aina) kilpi, mutta kilpi ei ole aina osa vaakunaa. Ja täten IFK:n logohan on siis kilpi.

Voihan sen noinkin ajatella. Minä ajattelin että kilvessä ei tarvitse aina olla vaakunaa, mutta vaakuna on aina kilvessä. Kilpi ei ole osa vaakunaa, vaan sen pohja.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotain sinne päin, että aikanaan kun HIFK-Hockey Oy perustettiin niin HIFK-Hockey ei ollut enää HIFK ry:n alainen, vaan oma Oy joten HIFK ry ei antanut lupaa vaakunalogon käyttämiseen.

Kaapista löytyy aito pelipaita kaudelta 88-89 ja siinä vaakunassa on jo hopeiset reunukset. Samoin "Salakuljettajista Suomenmestareiksi"-historiikin kansikuvan vuoden 80 mestaruusjuhlien pelipaidoissa on hopeareunainen vaakuna. Eli kyllä tuo näyttäisi olevan jo pidemmän ajan takaa.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tampereen Ilves, anyone?

Siinä vaiheessa kun liiga-Ilves päätti vaihtaa takaisin pääilvekseen 2000-luvun alussa, niin oikeudet omistavalla Ry:llä olisi liiga-Ilveksen perseenäyttöjen jälkeen ollut huomattavasti ymmärrettävämpi syy kieltää tämä kuin HIFK:n emoseuran johdolla. Eivät kieltäneet, koska olivat koko ajan olleetkin sitä mieltä että edustuskiekolla pitää olla sama logo kuin emoseuralla. Lisäksi tuo 90-luvulla käytössä ollut kokovartaloilves ei ollut mistään taivaasta pudonnut yhtään mitenkään mihinkään liittyvä punainen peto, vaan pohjautui logoon, joka oli ollut käytössä ennen ilvespäätä.

Ja tarkoitin tuolla heitolla lähinnä sitä, että jotenkin tuntuu, että HIFK:n lätkän edustus olisi korostetummin muusta seurasta irraallaan oleva ja jopa vähän halveksittu. Kun eikös tuo logokieltokin saanut alkunsa siitä, että emon johdossa oli joku futisihminen, joka sitten päätti, että lätkässähän tätä logoa ei käytetä. Korjatkaa jos olen väärässä. Lisäksi perinteiden korostamisella tarkoitin nimenomaa koko HIFK:n yli satavuotista historiaa, lätkäjaoston omat mestaruudet ja 'iso, paha IFK' -meinigit ovat sitten asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole pahemmin ehtinyt Jatkoajassa tällä viikolla käydä, joten tästä ketjusta voisin varmaan saada nopean vastauksen koskien kahta tiukkaa kysymyksenasettelua jotka jäivät alkuviikosta palstalta painamaan mieltä.

Uskon että nyt on asiat saatu käytyä läpi ja lopputulokset selvillä.

Eli miten on, ovatko jääkiekkoilijat tyhmiä ja kumpi nyt lopulta on se kovempi sarja, Englannin Valioliiga vai Espanjan La Liga?
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Mistä lähtien kakaroita on kutsuttu jonneiksi, energiajuomaa "eeässäksi" ja juustohampurilaista euronjuustoksi?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mistä lähtien kakaroita on kutsuttu jonneiksi, energiajuomaa "eeässäksi" ja juustohampurilaista euronjuustoksi?
Jonne on vissiinkin vittumarko 2.0. Eeässästä en tiedä mitään kun olen vanha kuuno, ja mäkdonaldsissa en ole ikinä käynyt. Eli nämä kyllä vähän askarruttaa minuakin.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Mistä lähtien kakaroita on kutsuttu jonneiksi, energiajuomaa "eeässäksi" ja juustohampurilaista euronjuustoksi?

Minä osaan valaista, koska elän ylilautaveljeni kanssa samassa taloudessa ja kuulun 90-sukupolveen, joten joudun jonneuden kanssa kaikkialla tekemisiin. Tuo Kommentaattorin linkki kuvaa todella hyvin. Jonne on termi, jota tavallisesti esimerkiksi lukiolaiset käyttävät yläastelaisista, 9-luokkalaiset nuoremmistaan jne. Jonneuteen liittyvät käsitteet ovat paisuneet ja syventyneet netissä jatkuvasti, ylilautaan tutkimaan jos kiinnostaa. Lisäksi on olemassa stereotypioita jonneista: lievästi ylipainoinen, häiriökäyttäytyvä, pyörällä tai mopolla keuliva, energiajuomia jatkuvasti lipittävä noin 12-15-vuotias poika. Pukeutumistyyli hiphop, suosikkimusiikki Jare&VilleGalle, Petri Nygård tai vastaava. Lisäksi kunnon jonne on nörtti, pelaa CS:ää tai Battlefieldiä monta tuntia päivässä.

ES on jonnejen suosikkienergiajuoma, Euroshopperin Energy Drink, jota saa K-kaupoista. Suosio johtuu hinnasta, ES on halvinta tavaraa jos Lidliä ei lasketa. ESsää pitää juoda noin viisi tölkkiä päivässä. Siksi juoma on saavuttanut kulttimaineen murrosikäisten keskuudessa.

Euron juusto-nimitys johtuu hinnasta sekä McDonaldsin mainoskampanjasta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jonnehan on myös, kuten kaikki tietävät, etunimi. Hulvattominta on, mikäli Jonne on jonne, mutta Jonne joka ei ole jonne säälittää vähäsen. Toisaalta, ainahan osa ihmisistä on kärsinyt nimestään. Eivät kaikki Markotkaan ole olleet vittumarkoja, eikä jokainen Urpo ole urpo.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Jonnehan on myös, kuten kaikki tietävät, etunimi. Hulvattominta on, mikäli Jonne on jonne, mutta Jonne joka ei ole jonne säälittää vähäsen. Toisaalta, ainahan osa ihmisistä on kärsinyt nimestään. Eivät kaikki Markotkaan ole olleet vittumarkoja, eikä jokainen Urpo ole urpo.

Tätähän voisi jatkaa loputtomiin. Jokainen Yrjö ei ole yrjö, jokainen Jorma ei ole jorma, jokainen Terttu ei ole terttu jne.

Tyhmänä kysymyksenä voisin esittää, että miksi jotkut nimet ovat saaneet nämä hieman jopa ilkeät sivumerkitykset? Onko jatkoajassa kielentuntijoita selittämään tämän? Bast, Uleåborgir, joku?
 

Hufsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Penguins
Tyhmänä kysymyksenä voisin esittää, että miksi jotkut nimet ovat saaneet nämä hieman jopa ilkeät sivumerkitykset? Onko jatkoajassa kielentuntijoita selittämään tämän? Bast, Uleåborgir, joku?
"Jonnettelu" on ymmärtääkseni saanut alun perin innoituksensa internet-pelisivustosta Jonneweb, joka on kerännyt niissä piireissä, joissa jonneksi haukkuminen on kovassa suosiossa, keskenkasvuisten teinien hiekkalaatikon maineen (koskee etenkin sivuston keskustelupalstaa). Toki nimitys on sittemmin alkanut elää omaa elämäänsä, eikä alkuperäinen yhteys taida olla enää mitenkään olemuksellinen osa tätä termiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös