Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 858 701
  • 11 239

Veslagas

Jäsen
Lapsena/nuorena tullut käytyä Eilatissa, Amsterdamissa, Ateenassa sekä... No, tuossa nyt mitä piakkoin muistan. Mieleen on jäänyt kiire mennä sinne ja tänne, helvetin pitkät kävely reissut. Näläntunnekin on ollut hyvin yleinen. Kaiken lisäksi ei mitkään nähtävyydet yms. minua "vakuuttaneet".
Ei siellä ulkomailla ole pakko juosta vain nähtävyyksien perässä vaan voi ottaa rennosti Madventures tyyliin niinku. ;P
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Ikää 28 vuotta, eikä koskaan ole passia ollut. Ei kyllä ole näköpiirissä tilannetta, että sitä tarvitsisi.

Mitään ei ulkomaita vastaan ole, mutta ei kaikilla ole sellaista elämäntilannetta, että voisi vaan lähteä johonkin muuten vaan oleilemaan. Eikä kyse ole rahasta.

Kotikylällä suuri enemmistö ei ole koskaan ulkomailla käynyt.
 

Jeffrey

Jäsen
Onko täällä nyt ihan oikeesti sellasta jengiä joka ei ulkomailla ole käynyt, tai siis edes haluaisi käydä? Ihme porukkaa! Ehkä itse olen sitten onnellisessa tilanteessa kun näin saan tehdä, vaikkakaan minun palkkani ei ole mikään erityisen suuri. Kuitenkin sellainen, että sillä voi kerta vuoteen tehdä vähän pitemmänkin reissun, jos elää edes suht fiksusti.

Älkääkä ymmärtäkö väärin. Rakastan Suomea. Ja aina sitä enemmän mitä kauempana on tullut käytyä. Itsellä menee nyt reilussa parissakymmenessä maat missä on tullut käytyä ja eiköhän niitä tässä elämässä siunaannu vielä muutamakymmen lisää. Ja näistä reilusta paristakymmenestä olen omilla rahoillani matkustanut reiluun kymmeneen. Kohta siis ikää 22v.

Omaan elämän filosofiaani kuuluu se, että haluan nähdä mahdollisimman paljon maailmaa ennen kuin alan perustamaan esim. perhettä/rakentamaan tulevaisuutta. Moni kolmikymppinen saattaa murahtaa siellä kotisohvalla, mutta mitä vittua mä tekisin rahalla sitten kolmikymppisenä. Sillon voi sitten opiskella, leikkiä perhettä ja murehtia raha-asioita. Nyt tulee tehtyä paljon tyhmiä, mutta erittäin hauskoja asioita joita ei sitten enää vanhuksena kenties kehtaisi taikka uskaltaisi tehdä, kun on lapsia ja kaikkee hei.

Noh, jokainen taplaa tyylillään.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Passista kun puhuttiin, niin itse hommasin passin muistaakseni noin kolme vuotta sitten ja silloin olin 25-vuotias. Muutoin en olisi varmaankaan hommannut, mutta kun innostuin matkustelusta. Eihän passia tietenkään kaikilla ole.

Mutta tästä tuli mieleeni eräs toinen asia, nimittäin kelakortti. Siis täysin totta puhuen mulle selvisi vasta tossa pari vuotta sitten mihin sitä korttia oikein tarvitaan. Apteekissa olin hakemassa hammaslääkärin suosittelemia antibiootteja, kun yllättäen kuulin sen apteekin tädin pyytävän kelakorttia. Kelasta sitten kävin tilaamassa sellaisen. Muistan kyllä hämärästi että joskus penskana mulle olisi tullut sellainen kortti kotiin, ja lähes samantien kadonnut.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mutta tästä tuli mieleeni eräs toinen asia, nimittäin kelakortti. Siis täysin totta puhuen mulle selvisi vasta tossa pari vuotta sitten mihin sitä korttia oikein tarvitaan.
Siitä saa hätätilassa leikattua plektroja. Paksuuskin on mulle just sopiva.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuvallinen kelakortti alkaa pikku hiljaa oman käsitykseni mukaan olemaan saman arvoinen kuin kuvaton kelakortti, eli sillä ei tulevaisuudessa tee yhtään mitään. Baareihin ei lähtökohtaisesti pääse kuvallisen kelakortin kanssa, pankit ottavat niitä vielä vastaan, mutta en usko sen kauaa jatkuvan, koska uusia kuvallisia kelakortteja ei enää luovuteta. Poliisilla se ei käsittääkseni ole enää käynyt virallisesta henkkarista käynyt.

Joten lähtökohtaisesti suosittelisin hankkimaan kuvallisen henkilöllisyystodistuksen (voi matkustaa schengen-alueen sisällä) tai sitten passin. Molemmat käy kaikkialla Suomessa henkkarista ja pystyt matkustamaan aika monessa paikassa. Ja kumpikaan ei ihan älyttömiä maksa, ainakin pankin tiskillä huomasi, että deekutkin kykeni noita henkilöllisyystodistuksia hankkimaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Eikös ajokortti ole suhteellisen virallinen asiakirja?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös ajokortti ole suhteellisen virallinen asiakirja?

Suhteellisen joo, mutta ei se lähtökohtaisesti kelpaa matkustusasiakirjana, jos haluat esim. Tallinnassa huoria käydä koeajamassa.

Eli Suomessa käy joo tietääkseni kaikkeen, mutta ei sillä rajojen yli pääse kuin Ruotsiin ja kuka sinne haluis.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ajokortilla saa henkkarina pyyhkiä ns. yllekirjoittaneen itsenä urkuja.

Hyvin on kyllä tähän asti kelvannut oikeastaan ihan joka paikkaan. Että voihan sillä pyyhkiä vaikka urkujakin mutta kyllä se henkkarinakin menee ihan hyvin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ajokortilla saa henkkarina pyyhkiä yllekirjoittaneen itsensä ns. urkuja.

Kyllähän ajokortti käy henkilöllisyystodistuksesta suurimmassa osasta paikkoja, kuten alkossa, kaupoissa ja ravintoloissa - tosin itselläni on sen verran ikää jottei missään ole kysytty henkkareita pariin kymmeneen vuoteen mutta mitä nyt olen seurannut tilannetta niin kyllähän ajokortti edelleen hyväksyttyjen henkilöllisyystodistusten listalla komeilee - ainakin Alkossa - mikäli nyt oikein muistan, ja sehän nyt tietty on tärkeintä.

vlad.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Suhteellisen joo, mutta ei se lähtökohtaisesti kelpaa matkustusasiakirjana, jos haluat esim. Tallinnassa huoria käydä koeajamassa.

Eli Suomessa käy joo tietääkseni kaikkeen, mutta ei sillä rajojen yli pääse kuin Ruotsiin ja kuka sinne haluis.
Suomessa juu. Sitä tarkoitin, sitähän kai alunperin kysyttiin että Suomessa voi todistaa olevansa täysi-ikäinen. Siihen kai ajokortti kuitenkin kelpaa?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Suomessa juu. Sitä tarkoitin, sitähän kai alunperin kysyttiin että Suomessa voi todistaa olevansa täysi-ikäinen. Siihen kai ajokortti kuitenkin kelpaa?

Kyllä. Ajokortti kelpaa Alkossa, kaupoissa sun muissa paikoissa jossa on todistettava olevansa täysi-ikäinen.

vlad.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomessa juu. Sitä tarkoitin, sitähän kai alunperin kysyttiin että Suomessa voi todistaa olevansa täysi-ikäinen. Siihen kai ajokortti kuitenkin kelpaa?

Itse en ole ainakaan löytänyt paikkaa jossa se ei kävisi.

Myönnetään, rupesin liian insinööriksi ja halusin kehittää kysymystäsi siten, että suosittelin passia sen takia, että jossain kohtaa jokainen haluaa saada osansa Tallinnan Lasso-baarista vaikka olisi voinut tyytyä Suomen mainioihin oloihin ja mennä vaasankadulle.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
halusin kehittää kysymystäsi siten
Niin, eihän se minun kysymykseni ollut vaan Jompan, joka juuri sai 18 mittariin. Mulla pyörähtää kohta 36, enkä näytä päivääkään nuoremmalta, joten ikääkään ei ole tarvinnut ylöspäin valehdella aikoihin.

Helvetti, miehän voisin olla vaikka Jompan isä.

Ehkä olenkin, kuka tietää.. Jompan äiti ehkä, jos muistaa tai haluaa kertoa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jompan äiti ehkä, jos muistaa tai haluaa kertoa.

Älä nyt kuitenkaan ryhdy kaikkea kertomaan... tai jos sinä olet äiti niin en takulla tunnusta olevani isä vaikka ikäni puolesta voisin vaikka ollakin - kas kun olen vuosikertaa 1970.

vlad.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Käyttäytyy pahoin ja huonosti, juuri niin kuin vuonna -85 syntyneiden kuuluukin tehdä. Lauloihan Eppu Normaalikin tästä vuodesta.
Minä join tuona vuonna itseni ensimmäistä kertaa humalaan tarkoituksella.

Olin ollut humalassa jo -77, pikkusiskon ristiäisissä, jolloin kippasin toistakymmentä vartioimatonta samppanjalasillista kitusiin. Olin neljän vanha.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä join tuona vuonna itseni ensimmäistä kertaa humalaan tarkoituksella.

Olin ollut humalassa jo -77, pikkusiskon ristiäisissä, jolloin kippasin toistakymmentä vartioimatonta samppanjalasillista kitusiin. Olin neljän vanha.

Jokainen vuorollaan... Itse tinttasin ekat kännini vuonna -99, kun isä ukko meni täyttämään 50-vuotta. Olikin seuraavana aamuna ihmettelemistä, että mikäs ihme sen posliinin halauksen aiheuttaa. No onneksi ikä on noita darrojakin parantanut... tai sitten itse olen oppinut vanhemmiten juomaan fiksummin :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös