Tyhmien kysymysten ketju

• 1 891 290
  • 11 275

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Just löytyi jostain geek-sivustolta vinkki-, ja linkki jolla sai win7:n päivitettyä win10:ksi, vaikka kampanja oli jo ohi. Teinkö virheen kun päivitin ja siirsin dokumentit onedrive:n. Mitään lisenssiavainta ei edes kysytty missään vaiheessa, vaikka mulla sellanen on.

Remppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayer04
Just löytyi jostain geek-sivustolta vinkki-, ja linkki jolla sai win7:n päivitettyä win10:ksi, vaikka kampanja oli jo ohi. Teinkö virheen kun päivitin ja siirsin dokumentit onedrive:n. Mitään lisenssiavainta ei edes kysytty missään vaiheessa, vaikka mulla sellanen on.
Itse olen päivittänyt kuukauden sisään kolme konetta win10:ksi luultavasti saman vinkin ohjeilla. Kertaakaan ei ole lisenssiavainta kysytty. Muistaakseni joissain ohjeissa mainittiin, ettei välttämättä kysytäkään (siis jos se win7 oli aito). Samaa kautta sain myös tietää, että 32-bittisen voi samalla päivittää 64-bittiseksi, which was nice. Onedrivesta ei mitään pahaa sanottavaa, muuta kuin että saattaa olla joskus aikamoinen kaistasyöppö (jos siis pitää synkronoinnin aina päällä).

Räpylätassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Avalanche
Jos tomaatti on hedelmä, eikös ketsuppi silloin ole smoothie?

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koska se nä
Miksei täällä käytetä enemmän eri värisiä ja eri Kokoisia tekstejä?
Koska se näyttää homolta.

Mutta mikä oikeastaan on smoothie? Olen luullut, että se on vain marja/hedelmäpohjainen sössö, mutta ainakin duuniruokalassa on joskus jotain maitopohjaisia sössöjä jälkiruokana nimellä "smoothie". Luulin, että ne on pirtelöitä.

sinikettu

Jäsen
Jätkä katto googlesta.

Soijamaito ja tofu, kaksi taikasanaa saada vatsalaukun sisältö tulemaan ruokatorvea ylöspäin.
Googlesta kattominen vie noin kolme sekuntia. Oon oppinut tietokonenörteiltä vielä noita näppäimistökoodeja erilaisten asioiden tekemiseen, niin voi tehrä monet asiat noin 10x nopeammin. Näppäimistöstä kun painaa ctrl+t, niin se avaa uuden välilehden, josta voi suoraan kirjottaa hakusanan kirjoituspalkkiin, ainakin firefoxilla ja chromella. Alt+tab vie edelliseen tiedostoon/ohjelmaan, jotka ovat päällä ja useampi painallus eri ohjelmiin, jota on päällä. Alt+tab seuraavaan välilehteen, alt+(vasen)shit+tab vie edelliseen välilehteen. Ctrl+w sulkee välilehden. Alt+f4 sulkee ohjelman. Siinäpä taitaakin olla ne tärkeimmät. Ai niin ja ctrl+e vie hakupalkkiin ainakin firefoxissa, jos ei taho avata uutta välilehteä.

Noita kun opettelee salamannopeasti kunnolla käyttämään, niin tietokoneen ja netin näpertely nopeutuu ja vitusti.

Kun tämä kerta on kysymysketju, niin kysyn, miksihän juuri kukaan ei noita opettele. Kymmensormijärjestelmä tietokoneella ja noiden osaaminen on vähän niin kuin satakiloisen ja kaljun oululaisen lestadiolaisnaisen vaihtaminen solakkaan, isotissiseen ja kauniiseen kuopiolaisopiskelijattareen. Parempi on tehrä tämä vaihto.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Itse olen päivittänyt kuukauden sisään kolme konetta win10:ksi luultavasti saman vinkin ohjeilla. Kertaakaan ei ole lisenssiavainta kysytty. Muistaakseni joissain ohjeissa mainittiin, ettei välttämättä kysytäkään (siis jos se win7 oli aito). Samaa kautta sain myös tietää, että 32-bittisen voi samalla päivittää 64-bittiseksi, which was nice. Onedrivesta ei mitään pahaa sanottavaa, muuta kuin että saattaa olla joskus aikamoinen kaistasyöppö (jos siis pitää synkronoinnin aina päällä).

Saattoi tällä saada pikkasen lisäaikaa lähes kymmenen vuotta vanhalle pöytäkoneelle? Win7:lla näytönohjaimen ajureissa taisi olla jotain häikkää, eikä järjestelmän päivittäminenkään enää sujunut kovin hyvin, kun päivitysten jälkeen kone meni ihan jumiin. Nyt muutama päivä mennyt kokonaan ilman ongelmia. Saapa nähdä paljon tällä sai lisäaikaa, ennen kuin täytyy ostaa uusi kone?

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Chromebook kosketusnäytöllä, siinä läppärin ja pädin parhaat ominaisuudet. Täysverinen työkone ilman jatkuvia päivittelyjä ja hyvällä akunkestolla kolmasosaan Macbookin hinnasta.

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ufologin ja urologin erona on vain yksi kirjain. Joten... heidän työtehtävänsä ovat hyvin lähellä toisiaan?
Tunnetko itse ufologin melkoisen intiimit tutkimukset loukkaavan intiimeinä vai galaksit avaavana tekijänä?

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ufologin ja urologin erona on vain yksi kirjain. Joten... heidän työtehtävänsä ovat hyvin lähellä toisiaan?
Tunnetko itse ufologin melkoisen intiimit tutkimukset loukkaavan intiimeinä vai galaksit avaavana tekijänä?
Vain Ufojen tutkimukset. Ufologia tutkivat mitä reikää tutkittiin ja kuinka kauan.

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Onko presidenttipari ilmoittanut jossakin virallisesti että heidän poikansa sukunimeksi tulee Niinistö? En löydä sellaista tietoa Googlella mutta ympäri nettiä mietitään nyt poikien etunimiä joita sovitellaan Niinistön eteen.

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Onko presidenttipari ilmoittanut jossakin virallisesti että heidän poikansa sukunimeksi tulee Niinistö? En löydä sellaista tietoa Googlella mutta ympäri nettiä mietitään nyt poikien etunimiä joita sovitellaan Niinistön eteen.
Saako täällä arvuutella käädynprinssin nimeä? Mä veikkaan että Sauli Väinämön pojan nimeksi tulee Väinö Saulimo! Kekkasin ihan itse! En googlettanut. En varmana!

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Se on Suomessa niin vakiintunut tapa laittaa lapsi isän nimiin etten usko että niinkin konservatiiviseltä vaikuttava pari kuin Sauli Niinistö ja Jenni Haukio tekisi toisin. Eli vastaukseni taitaa olla tasoa "musta tuntuu" tai aina ennen se on ollut kai näin.

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Miksi Suomessa yliopisto-koulutetaan suhteettoman paljon ihmisiä? Kaikenmaailman tohtoreita keksivät ns. tieteilijät alaisiksiin.
" Himmelien eroavaisuudet etelä- ja keskipohjalaisessa kulduuriperimässä." Väittelijänä Ilona-Herkkä Kupiainen-von Runstedt-Raatikainen.

Hänen lisensiaattityönsä ansiokkaasti paljasti himmelin värkkäämisen sukupuolittumisen, feministisen ihmetyksen entisten patriarkaalisen yhteisöjen naisoletettujen oletetusta pakottamisesta tekemään joulukoristeita, varsinkin himmeleitä. Loppupäätelmä oli yllättävän rankka eli ansiokas: eivät äijät pakottaneet, flikkoja vain huvitti pimeinä syysiltoina jotain askarrella.
Tästä oudosta ilmiöstä piti saada lisätietoa, voisiko olla jopa totta. Apurahaa!!! Ja se myönnettiin!!!

Viiden vuoden tohtorointi-pyrkimyksellä saimme nyt kattavan selvityksen muutamasta tyylisuunnasta. Todettiin tämä ansiokkaaksi tieteen suorittamiseksi.
Tohtori Kupiainen-von Runstedt-Raatikaiselle on syytä räätälöidä virka, jossa hänellä on mahdollisuus tutkia koko maan, ja myös menetetyn Karjalan, himmelityylisuuntia. Tässä on potentiaalia kansainvälisen julkaisukynnyksen ylitykseen ja näinollen myös mahdollisuus yliopiston rahoitusosuuden turvaamiseen idioottiministerin suosituksesta.

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@arvee

Olen varmasti huono sanomaan tästä, mutta tuosta ylläolevasta kirjoituksesta ei tajua mitään muuta kuin sen että yliopistokoulutus on mielestäsi turhaa?

Et varmaan ole huono sanomaan. Minä olen sitä mieltä, että viiden- kuuden miljoonan väestöllä ei ole pitkän päälle varaa lähteä yliarvostamaan yliopistokoulutusta. "Meirän flikka pääsi ylioppilahaksi ja sitte viä yliopistohonkin, notta kyllä Maalaisliittoa äänestän." Ja sama demareille jne.
Täällä puuhastellaan turhuuksien parissa yhä enenevässä määrin, suhteettomuus vain kasvaa.
Minä ymmärrän Jenkeissä kaikenlaiseen yliopistopuuhasteluun, detaljien tutkimiseen olevan varaa, jossain Chigagon ympäristössä on kymmenen miljoonaa ihmistä, mutta Suomessa pitää oikeasti tajuta raja nyt ja heti. Koulutetaan tohtoreita, jotka eivät suostu kaupan kassalla töitä tekemään. Haloo! Kaikilla pitää olla mahdollisuus harrastaa Airfix-lentokoneiden kokoamista, koska Ylioppilas. Ja parhaat rakentelijat valikoituvat tohtoreiksi ja koska opiskelijamäärät kasvavat on myös Airfix-professoreiile kysyntää...

Minä arvostan akateemiutta, ajattelua, sivistystä. Minä olen munannut, mutta pyrin välttämään katkeruutta: kritiikkini kohdistuu määrään, ja myös lukiolaisten sivistystason alenemiseen. Ehkä arvostan vääriä asioita, ja suhteettomasti niitäkin, mutta kyllä vaikkapa toimittajien kielioppi tai sen seitsemän turhien televisiokanavien käännösten taso on huolestuttavasti alentunut. Eivätkä erinäiset tohtorin väitös-aiheet vakuuta minua Suomen talouden tulevaisuutta kohottaviksi, korjaa tilannetta.
Olen vanha kääkkä, mutta katkeruudesta en näitä juttuja generoi.

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Et varmaan ole huono sanomaan. Minä olen sitä mieltä, että viiden- kuuden miljoonan väestöllä ei ole pitkän päälle varaa lähteä yliarvostamaan yliopistokoulutusta. "Meirän flikka pääsi ylioppilahaksi ja sitte viä yliopistohonkin, notta kyllä Maalaisliittoa äänestän." Ja sama demareille jne.
Täällä puuhastellaan turhuuksien parissa yhä enenevässä määrin, suhteettomuus vain kasvaa.
Minä ymmärrän Jenkeissä kaikenlaiseen yliopistopuuhasteluun, detaljien tutkimiseen olevan varaa, jossain Chigagon ympäristössä on kymmenen miljoonaa ihmistä, mutta Suomessa pitää oikeasti tajuta raja nyt ja heti. Koulutetaan tohtoreita, jotka eivät suostu kaupan kassalla töitä tekemään. Haloo! Kaikilla pitää olla mahdollisuus harrastaa Airfix-lentokoneiden kokoamista, koska Ylioppilas. Ja parhaat rakentelijat valikoituvat tohtoreiksi ja koska opiskelijamäärät kasvavat on myös Airfix-professoreiile kysyntää...

Minä arvostan akateemiutta, ajattelua, sivistystä. Minä olen munannut, mutta pyrin välttämään katkeruutta: kritiikkini kohdistuu määrään, ja myös lukiolaisten sivistystason alenemiseen. Ehkä arvostan vääriä asioita, ja suhteettomasti niitäkin, mutta kyllä vaikkapa toimittajien kielioppi tai sen seitsemän turhien televisiokanavien käännösten taso on huolestuttavasti alentunut. Eivätkä erinäiset tohtorin väitös-aiheet vakuuta minua Suomen talouden tulevaisuutta kohottaviksi, korjaa tilannetta.
Olen vanha kääkkä, mutta katkeruudesta en näitä juttuja generoi.

Tiedehän ei ole vain kansallinen vaan ennen kaikkea kansainvälinen kysymys. Tieteessä on se hyvä puoli, että voimme Suomessa käyttää törkeästi hyväksemme ranskalaisen taloustieteilijän oivalluksia, zimbabwelaisen yhteiskuntatieteilijän huomioita jne. Ja Suomi tuottaa tuohon yhteisöön omia tieteilijöitään.

Yliopiston tehtävä ei ole tuottaa ainoastaan henkilöitä, jotka hyödyttävät Suomen taloutta, vaan henkilöitä, jotka tuottavat uutta tietoa eri tieteenaloilla. Osa tiedosta voi olla kaupallisesti hyödyllistä, osa taas lähinnä lisää ymmärrystä esimerkiksi ihmislajin kehityksestä, erilaisista kulttuureista, maailmankaikkeudesta jne. Itse ainakin haluan uskoa, että sellaisellakin tiedolla ja sellaisillakin tutkijoilla on merkitystä, jotka eivät suoraan tuota hyötyä valtion kassaan. Minusta se olisi aika surullinen maailmankuva, että kaikkea mitataan pelkällä rahalla. Ja usein aiemmin "merkityksettömiltä" tuntuneet löydöt lopulta päätyvät myös yleishyödylliseen käyttöön myöhemmin.

Tutkimusalaan kuuluu, että tutkijat saavat vapaasti tutkia heitä kiinnostavia asioita, koska etukäteen on vaikeaa sanoa, mikä tutkimussuuntaus osoittautuu todelliseksi kultakimpaleeksi. Himmeleiden tutkimus saattaa vaikuttaa typerältä, mutta mistäs sitä koskaan tietää, vaikka sen avulla joskus joku arkkitehti oivaltaa järkevämmän tavan rakentaa rakennuksia. Ja vaikkei oivaltaisikaan, olisi tuo tutkimus silti tuottanut uutta tietoa kyseiseltä alalta. Tuntuu se sitten tärkeältä yksittäisestä ihmisestä tai ei.

Kyllähän tiede näyttäytyy helposti monin osin turhana ja turhan tärkeänä, varsinkin henkilöille, kuten itselleni, jotka tulevat ei-akateemisesta perheestä. Tiede on kuitenkin ainoa keino, jolla tätä maailmaa pystymme tarkastelemaan mahdollisimman objektiivisesti. Ja tämän kautta arvokasta jo itsessään, ainakin minusta.

Niin, ja jos ajatellaan tohtorin näkökulmasta asiaa, niin onhan kaupan kassatyö siitä näkökulmasta aika epämieluisa ajatus. Olet kouluttautunut kymmenkunta vuotta yliopistossa ja palkkioksi saat saman työn kuin työkokemusta vailla oleva 17-vuotias kesätyöntekijä. Ei yhteiskunnalla tietysti mitään velvoitetta ole hyödyntää fiksuja ihmisiä, mutta saattaisi se kuitenkin olla ihan järkevää. Myös sen talouden näkökulmasta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy