Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 896 838
  • 11 247

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kreikkahan voitti, kuten kaikki tiedämme, Euroopan mestaruuden 2004. Joukkue käytti tuolloin käytännössä viiden miehen puolustuslinjaa, jossa Traianos Dellas oli se ns. kolmas toppari/libero, ja pelasi usein varmistavana pelaajana keskuspuolustajien alapuolella.

Ja riisunpa vielä viisastelijat aseista: tuo alapuolella ei tarkoita nurmen alla vaan maalivahdin ja topparien välissä.
 

Fakap

Jäsen
Itse taas muistelen Martti Kuuselan selittäneen joskus, että liberolla on ns. vapaa rooli puolustuksessa, eikä liberon välttämättä tarvitse olla alin puolustaja. Useimmitenhan libero kuitenkin pelaa alimpana, vaikkakin monet kuuluisat liberot ovat olleet hyviä myös nousemaan hyökkäykseen mukaan.

Liberolla on sellainen rooli, mitä valmentaja käskee. Aivan kuten alin kk-mies. Aika vaikea niputtaa esim. Robbie Savagea ja Andrea Pirloa samaan kategoriaan. Tai Matthias Sammeria ja Franz Beckenbaueria.

Eikös Matthias Sammer ollut libero?

Kyllä oli. Ainakin uransa loppupuolella. Pelasi myös keskikentällä.
 

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
Kreikkahan voitti, kuten kaikki tiedämme, Euroopan mestaruuden 2004. Joukkue käytti tuolloin käytännössä viiden miehen puolustuslinjaa, jossa Traianos Dellas oli se ns. kolmas toppari/libero, ja pelasi usein varmistavana pelaajana keskuspuolustajien alapuolella.
Niin, kyllähän ilmeisesti nykyään aina silloin tällöin jossain yhteyksissä kansainvälisessä jalkapallossa käytetään tätä liberotaktiikkaa. Nykyään se liittyy vaan enemmän ylivarovaiseen puolustamiseen (vrt. Kreikka v.2004) kuin pelin rakentamiseen.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Mistä ja koska löytyy NHL:n harjoitusotteluiden ohjelma?

Olen syyskuun puolessa välissä Quebec-Montreal-Toronto suunnalla ja koska runkosarja ei ole vielä alkanut niin harkkapelit olisi hyvä korvike.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Mistä ja koska löytyy NHL:n harjoitusotteluiden ohjelma?

Olen syyskuun puolessa välissä Quebec-Montreal-Toronto suunnalla ja koska runkosarja ei ole vielä alkanut niin harkkapelit olisi hyvä korvike.

www.nhl.com ja sieltä schedule ja sieltä sitten klikkailet vuoden 08-09 ja kohdan pre-season.

Vielä ei näytä tulleen pelejä, eivätköhän nuo kuukauden sisällä tuonne ilmesty.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miten kaasupoljin ja kytkin ovat sijoitettu autossa, jossa ratti on oikealla puolella? Siis painetaanko niissäkin kaasua oikealla jalalla ja kytkintä vasemmalla, vai päinvastoin? Jarrupolkimen oletan olevan keskimmäisenä kummassakin tapauksessa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten kaasupoljin ja kytkin ovat sijoitettu autossa, jossa ratti on oikealla puolella? Siis painetaanko niissäkin kaasua oikealla jalalla ja kytkintä vasemmalla, vai päinvastoin? Jarrupolkimen oletan olevan keskimmäisenä kummassakin tapauksessa.

Ovat ihan samalla tavalla kuin muissakin autoissa.
 

KumiAnkka

Jäsen
Miten kaasupoljin ja kytkin ovat sijoitettu autossa, jossa ratti on oikealla puolella? Siis painetaanko niissäkin kaasua oikealla jalalla ja kytkintä vasemmalla, vai päinvastoin? Jarrupolkimen oletan olevan keskimmäisenä kummassakin tapauksessa.

Kyllä painetaan kaasua oikealla jalalla, ja kytkintä vasemmalla. Myös vaihdekaavio on samanlainen, kuin vasenrattisissa autoissa.
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joku suuri ajattelija esitti aikoinaan kysymyksen:

Miksi autoissa sekä jarru- että kaasupolkimet toimivat "samaan suuntaan"? Koska jarruttaessa auton vauhti hiljenee ja kaasuttaessa vauhti kasvaa niin eikö olisi loogista että ne toimisivat "eri suuntiin"?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
No entäs vilkkuviiksi? Onko se myös vasurilla käytettävä?
Ei ole, vaan viikset ovat päinvastoin mitä vasemmalta ohjattavissa autoissa.

T: Nimimerkki, joka pistää aina lasinpyyhkijät päälle risteyksessä kelistä riippumatta.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joku suuri ajattelija esitti aikoinaan kysymyksen:

Miksi autoissa sekä jarru- että kaasupolkimet toimivat "samaan suuntaan"? Koska jarruttaessa auton vauhti hiljenee ja kaasuttaessa vauhti kasvaa niin eikö olisi loogista että ne toimisivat "eri suuntiin"?

No periaatteessa voisi olla loogista, mutta kerrohan (kun kuitenkin olet itse tuo "suuri ajattelija"), että miten "nostat" poljinta auton lattiasta? Pitäisikö siis esim. jarrupolkimen olla koko ajan pohjassa, mutta kun haluaa jarruttaa, pitää nostaa jalkaa polkimelta? Vaiko että jotain poljinta pitäisi vetää jalalla itseä kohti?

EDIT: krijoitus vihre
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä juoma on/oli kolina?
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No periaatteessa voisi olla loogista, mutta kerrohan (kun kuitenkin olet itse tuo "suuri ajattelija"), että miten "nostat" poljinta auton lattiasta? Pitäisikö siis esim. jarrupolkimen olla koko ajan pohjassa, mutta kun haluaa jarruttaa, pitää nostaa jalkaa polkimelta? Vaiko että jotain poljinta pitäisi vetää jalalla itseä kohti?

EDIT: krijoitus vihre

En minä ole tuo suuri ajattelija! Eikös tämä ole tyhmien kysymysten ketju?
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitoksia vastauksista. Juicen kappaleessa Paperitähdet Juice laulaa:"Ei Tauno Palo koskaan menettää vois karismaa, vaikka lojuis kaatopaikalla ja dokais kolinaa." Tästä tuli aihe kysymykseeni.
 

Chip Whitley

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks & B.C. | Langly & Posehn
No periaatteessa voisi olla loogista, mutta kerrohan (kun kuitenkin olet itse tuo "suuri ajattelija"), että miten "nostat" poljinta auton lattiasta? Pitäisikö siis esim. jarrupolkimen olla koko ajan pohjassa, mutta kun haluaa jarruttaa, pitää nostaa jalkaa polkimelta? Vaiko että jotain poljinta pitäisi vetää jalalla itseä kohti?

Suurena ajattelijana mietin, että kävisikö tähän sellainen ylimääräinen poljin jota painetaan alaspäin, ja tämän seurauksena jarrupoljin, joka olisi muuten koko ajan lattiassa, nousisi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ei ole, vaan viikset ovat päinvastoin mitä vasemmalta ohjattavissa autoissa.
Eipäs ole, ainakaan Postin jakeluautoissa.

Chip Whitley kirjoitti:
Suurena ajattelijana mietin, että kävisikö tähän sellainen ylimääräinen poljin jota painetaan alaspäin, ja tämän seurauksena jarrupoljin, joka olisi muuten koko ajan lattiassa, nousisi.
Eli painetaan poljinta, joka ei ole jarru, että jarrupoljin, jota ei poljeta, nousisi lattiasta... Tämän on oltava ironiaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipäs ole, ainakaan Postin jakeluautoissa.

Nuo Postin autot ei taidakaan olla ihan "oikeita" oikealta ohjattavia autoja, vaan ne ovat käsitykseni mukaan sellaisia vähän modattuja jotta täyttäisivät käyttötarkoituksen ja olisivat samalla normiautoihin tottuneille kuljettajille helppoja ajaa ja käsitellä.
 
Viimeksi muokattu:

Hack

Jäsen
No periaatteessa voisi olla loogista, mutta kerrohan (kun kuitenkin olet itse tuo "suuri ajattelija"), että miten "nostat" poljinta auton lattiasta? Pitäisikö siis esim. jarrupolkimen olla koko ajan pohjassa, mutta kun haluaa jarruttaa, pitää nostaa jalkaa polkimelta? Vaiko että jotain poljinta pitäisi vetää jalalla itseä kohti?

EDIT: krijoitus vihre

Itselläni tuli tähän mieleen semmonen vaihtoehto, että kun kaasua painaa niin samalla jarru nousee. Tässä pitäisi tietysti olla semmoinen viritys, että polkimet nousevat ja laskevat vauhdin mukaan, jolloin täydessä vauhdissa kaasu olisi jo kokoajan pohjassa ja jarru ylhäällä. Koska tämä on tyhmien kysymysten ketju niin ajattelin tarjota tälläisen tyhmän vastauksen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Olen käsittänyt, että kolina on keskiolutta. Mutta voi toki olla tuota pro-kamaa myös, ja todennäköisesti sitä sillä oikeasti tarkoitetaankin.
Kolina ei missään nimessä ole keppanaa, vaan nimen omaan tuota Eau de Colognea. Sittemmin laajentunut käytettäväksi kaikista juotavista partavesistä.

Alan miehistä käytetty nimitys puliukko tulee spriipohjaisesta lakasta, pulituurista, jota rantojen miehet aikoinaan nauttivat suurella mielihyvällä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Laitapuolustaja- keskuspuolustaja- keskuspuolustaja- laitapuolustaja
--------------------------- libero ----------------------------------

Mitä itse olen aina tämän ymmärtänyt, niin se on ollut tuo ihan varmistavin kaveri tuolla alhaalla. Jos on linjan taakse palloja tullut niin on handlannut ne.

nufc kirjoitti:
Olisko poikittain sivurajojen välillä ehkä ymmärrettävämpi? Vaakataso on junnuvalmentajani sanontoja ja kyllä se ainakin junnarina tuli itselleni melko selväksi ettei kentällä tarvii ryömiä tai kontata.
Voi ny helevetti. Tää lienee yhä edelleen tyhmien kysymysten ketju, joten voinette löysätä hikinauhaa ja viedä sen futiskeskustelunne toisaalle.

Vielä ketjun aiheeseen liittyen: usein kuulee sanottavan, että tumma hoikentaa. Jos kaksi läskiä miestä, toinen tumma- ja toinen vaaleaihoinen, ovat ruumiinrakenteeltaan muutoin suurin piirtein identtiset, näyttääkö tumma läski hoikemmalta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös