Työhaastattelun syvin olemus

  • 523 622
  • 1 707

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Oma kokemus ns. omana itsenään haastatteluun menemisestä on nyt tavallaan 4/5 ts. oikeastaan vain kerran työpaikan saaminen on sikäli selvästi kaatunut haastatteluperformansiin koska tehtävään etsittiin ehkä vähän eri profiilin henkilöä mutta en kokenut tarpeelliseksi alkaa olemaan se mitä etsivät vaan oma itseni joten vähemmän yllättäen sitten päätyivät toiseen.
No, aina voi sanoa että olisi voinut tulla valituksi vaikka ei olisi ollut oma itsensä, mikä ei nyt välttämättä ole täysin mahdotonta mutta ehkä olennaista on se että en ainakaan itse koe että se varsinaisesti on haitaksikaan.

Tai ehkä se vaan auttaa jos on häikäilemätön pyrkyri :D
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Nyt tarvitsee vähän jeesiä.

Menen ensi viikolla suurehkolle pohjoissuomalaiselle kuljetusliikkeelle työhaastatteluun ja tämä haastattelu suoritetaan ryhmähaastatteluna, jossa on lisäkseni kaksi tai kolme "kilpakumppania". Koulutukseni on varmasti vähintään riittävä tähän toimistotyöhön ja kokemukseni kuljetusalalta on kohtaisen vankka, mutta ryhmähaastattelu on minulle lajiaan ensimmäinen. Omituisin haastattelu tähän mennessä on, kun istuin 12-päisen lautakunnan edessä ja tulin valituksi sijaisen virkaan. Se oli kuitenkin loppupeleissä helpompi tilanne kuin tämä missä vihollinen istuu vieressä.

Suurin ongelmani onkin, että miten erottua ryhmähaastattelussa positiivisella tavalla? Sen sanoo maalaisjärkikin, että omaa peliä lähdetään pelaamaan, mutta miten se oma peli saadaan sille tasolle, että vastustajat kaatuvat?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Suurin ongelmani onkin, että miten erottua ryhmähaastattelussa positiivisella tavalla? Sen sanoo maalaisjärkikin, että omaa peliä lähdetään pelaamaan, mutta miten se oma peli saadaan sille tasolle, että vastustajat kaatuvat?
Ei tuonne välttämättä kannata vastustajia kaatamaan lähteä. Älä jää hiljaiseksi, mutta älä myöskään puhu pelkästä puhumisen ilosta. Ole eri mieltä ja haasta muita, mutta vain jos voit perustella asiasi hyvin. Kuuntele muita, tartu heidän sanomisiinsa, joko tukien tai ollen eri mieltä. Osittain noissa mitataan myös yhdessä toimimisen taitoja, joten pelkästään jyrääminen, vastarannan kiiskeily ja vittuilu ei ole hyvä asia.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
joten pelkästään jyrääminen, vastarannan kiiskeily ja vittuilu ei ole hyvä asia.

Joo, no tuo ei muutenkaan ole minun juttuni Jatkoajan ulkopuolella.

Lähinnä tarkoitin vastustajien kaatamisella sitä, että teen haastattelijoihin paremman vaikutuksen kuin muut tilaisuudessa olijat. Pitäisi siis saada ylivertainen älykkyyteni ja voittamaton charmini täydellisesti hyötykäyttöön.

Mutta kiitos neuvoista, pitänee viikonloppuna vähän miettiä tarkemmin sanomisia, että on edes jonkinlainen pohja. Tietysti mahdollisiin kysymyksiin on vaikea varautua, mutta eiköhän noitakin vähän voi etukäteen miettiä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla ei ole mitään vinkkejä antaa, mutta raportoi haastattelun jälkeen tänne millainen tilaisuus oli ja mitä kyseltiin. Kiinnostaa nimittäin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Mulla ei ole mitään vinkkejä antaa, mutta raportoi haastattelun jälkeen tänne millainen tilaisuus oli ja mitä kyseltiin. Kiinnostaa nimittäin.

No niin, hetki sitten kotiuduin haastattelusta. Kyllähän tuossa sunnuntai ja maanantai meni jännittäessä, sillä haluan nimenomaan tämän työn.

Kokemus oli erittäin positiivinen ja onnistuin mielestäni hyvin kevään tärkeimmillä hetkillä. Ryhmässämme oli kaksi muuta haastateltavaa ja kaksi haastattelijaa. Ainakin tuntuu, että jonathantoewsmaisesti nousin esiin ratkaisuhetkillä ja olen omaan suoritukseeni erittäin tyytyväinen. Ryhmiä on vielä neljä jäljellä, mutta vaikkei minua valittaisi, niin kokemuksena pidän tätä ryhmähaastattelua erittäin hyvänä. Antaa ainakin uskoa ensi kauteen.

Tämä oli ihan perusyksilöhaastattelumainen, samat kysymykset kuin tavallisessa haastattelussa ja ihan ajansäästösyistä olimme pienryhmänä paikalla. Jokainen vastasi vuorollaan samoihin kysymyksiin ja vastausjärjestys vain vaihteli. Toivoinkin tällaista haastattelua, sillä erityisesti hoitoalalla olevat ryhmähaastattelut, joissa pohditaan ryhmänä ratkaisu johonkin caseen ei tunnu kyllä yhtään meikäläisen jutulta.

Pakko antaa vielä peukkua molemmille haastattelijoille, harvoin olen törmännyt noin ystävälliseen ja positiiviseen fiilikseen työhaastattelussa.
 

Jne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal FC, Florida Panthers
Itsekin kaksi kertaa ryhmähaastattelussa olleena voin sanoa, että meininki on hyvin erilainen kun klassisessa työhaastettelussa, jossa olet yksin.

Ensimmäisessä näistä tilaisuuksista, oli muistakseni yht. kuusi meitä haastateltavia ja kolme haastattelijaa. Bisneksen omistaja, vuoroesimies ja joku esimies-trainee.
Kyseessä oli kesätyöhaastettelu pikaruokaketjuun.

Haastattelija kysyi kysymyksiä ja se, joka eka nosti kätensä, sai aloittaa vastaamisen. Jos joku oli pitkään taka-alalla niin haastattelija sitten siirsi hänelle vastausvuoron.
Itse olin eniten äänessä ja vastailin mielestäni melko fiksusti.
Duunin olisin saanut, mutten ottanut vastaan.

Toinen kerta oli ryhmähaastattelu isoon tavarataloon 00100-alueella.
Haastattelijoita oli kolme, mutta tällä kertaa haastateltavia oli about 15.

Kysymyksiä kysyttiin ja vastausvuoron sai jokainen. Vastausvuoron aloittaja oli aina seuraava henkilö myötäpäivään.
Haastattelussa myös kirjoitettiin paperille mietteitä lauseista, joita haastattelija lausui. Lauseita oli muistaakseni 5-6 kpl ja jokaiseen yritin mahdollisimman järkevältä kuulostavia vastauksia raapustaa, muutamalla lauseella.
Myös omia kommentteja sai lappuun kirjoittaa ja näin myös tein.
Sain kesätyön ja hyvä niin!

Ainiin, haastattelupäivä oli sama, jolloin Leijonat palasivat mestareina Bratislavasta.
Siitä sitten kovalla kiireellä tapaamaan torille.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Huaah. Kuulin huhuja, että olen ehdolla ylennyksen saajaksi nykyisessä työpaikassa. Jopa tästä innostuin, varsinkin kun kuulin, että olen todennäköisesti myös ainoa. Pesti olisi juuri sellainen, jota olen aina toivonut ja jossa olisin elementissäni. Esimiesasema, siis.

Mikä nyt alkoi mietityttää tai huolestuttaa on se, että minulla ei ole esimieskoulutusta ja vastikään firmaan palkattiin hlö, jolla sitä on. Hän siis toki vielä koeajalla.

Vituttaa siis jo valmiiksi, jos tuo huhu koskeekin tätä vasta tullutta ja minä pidempään talossa olleena ja "kynteni" näyttäneenä jään lehdelle soittelemaan, koska tällä uudella esimieskoulutus ja käsittääkseni tehnytkin niitä hommia aiemmin. Nyt tuli samaan asemaan kuin minäkin.

Vituttaa epävarmuus. Ainut hyvä puoli on, että asia ratkennee parin viikon sisällä...




Huomenna olisi haastattelu. Hyvin olen saanut ajatukset jäsenneltyä päässäni enkä usko, että vaaraa totaalijäätymiseen on.

Tästä newbiestä tuskin vastusta on mutta pari kovaa ulkopuolista hakijaa löytyy. Toki esimies, jolle kollegaa haetaan, on sanonut suoraan, että minut siihen haluaa. Hän ei vain itsenäisesti pysty päätöstä tekemään, joten jännittäviä aikoja elelen :)
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Huomenna olisi haastattelu. Hyvin olen saanut ajatukset jäsenneltyä päässäni enkä usko, että vaaraa totaalijäätymiseen on.

Tästä newbiestä tuskin vastusta on mutta pari kovaa ulkopuolista hakijaa löytyy. Toki esimies, jolle kollegaa haetaan, on sanonut suoraan, että minut siihen haluaa. Hän ei vain itsenäisesti pysty päätöstä tekemään, joten jännittäviä aikoja elelen :)

Lykkyä pyttyyn!

Itsellä tuntuu vientiä olevan "talon sisällä" yllättävänkin paljon ja jonkinlaista haastatteluakin varmaan odotettavissa...
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Lykkyä pyttyyn!

Itsellä tuntuu vientiä olevan "talon sisällä" yllättävänkin paljon ja jonkinlaista haastatteluakin varmaan odotettavissa...

Kiitos samoin!

Haastattelu meni hyvin tai oikeastaan ei olisi voinut paremmin mennä. Ei parane nuolaista mutta kyllähän tuo vetää suupieliä väkisin ylöspäin. Ensi viikolla, vissiin loppuviikosta, asia selviää lopullisesti.

Eilen tuntui, että oli takki ihan tyhjä ja olo raukea mutta kyllähän tuo jännää vähän pukkaa, kun ensi viikkoa ajattelee..!
 

J.Petke

Jäsen
Olipahan hauskin työhaastattelu, jossa olen ikinä ollut. Menimme firman omistajan kanssa kahvilaan, "mä oon juonut kahvia kyllä tänään jo niin paljon, että otan oluen, mitäs sä haluat?" Kyllähän siinä tapauksessa suomalainen oluen tilaa myös. Pari tuntia siinä jauhettiin alasta, urheilusta, football managerista, illan UCL-kierroksesta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olipahan hauskin työhaastattelu, jossa olen ikinä ollut. Menimme firman omistajan kanssa kahvilaan, "mä oon juonut kahvia kyllä tänään jo niin paljon, että otan oluen, mitäs sä haluat?" Kyllähän siinä tapauksessa suomalainen oluen tilaa myös. Pari tuntia siinä jauhettiin alasta, urheilusta, football managerista, illan UCL-kierroksesta.

Mahtavaa kuulla tälläisistä. Kulttuuri ei yhdessä yössä muutu, mutta ajan kanssa se voi muuttua rennommaksi, kun tehdään asioita oikein.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olipahan hauskin työhaastattelu, jossa olen ikinä ollut. Menimme firman omistajan kanssa kahvilaan, "mä oon juonut kahvia kyllä tänään jo niin paljon, että otan oluen, mitäs sä haluat?" Kyllähän siinä tapauksessa suomalainen oluen tilaa myös. Pari tuntia siinä jauhettiin alasta, urheilusta, football managerista, illan UCL-kierroksesta.

Eli se ei niinkään välittänyt sun ammattitaidostasi, vaan testasi vain, saisiko sinusta hyvän saunakaverin ja selänpesijän.

Mahtavaa kuulla tälläisistä.
Luit, et kuullut.
 

J.Petke

Jäsen
Eli se ei niinkään välittänyt sun ammattitaidostasi, vaan testasi vain, saisiko sinusta hyvän saunakaverin ja selänpesijän.

Tai sitten hän jo tiesi ammattitaitoni ja testasi vain miten sopisin porukkaan. Piristävää kuitenkin nähdä, että kaikki ei istu pöydän takana ja keksi kuluneita "heikkoudet, vahvuudet, missä näet itsesi 5 vuoden päästä" -kysymyksiä. Kertonee paljon työpaikan fiiliksestäkin tämä omistajan toiminta.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Olipahan hauskin työhaastattelu, jossa olen ikinä ollut. Menimme firman omistajan kanssa kahvilaan, "mä oon juonut kahvia kyllä tänään jo niin paljon, että otan oluen, mitäs sä haluat?" Kyllähän siinä tapauksessa suomalainen oluen tilaa myös. Pari tuntia siinä jauhettiin alasta, urheilusta, football managerista, illan UCL-kierroksesta.

Vaikuttaa varsin piristävältä poikkeukselta duunihastatteluksi. Itse kun freenä toimin, niin aina sillon tällöin tulee duuneja sovittua oluen äärellä, mutta yleensä näissä tapauksissa on toisena osapuolena myös entuudestaan tuttu henkilö ja toki kyseessä on myös joku yksittäinen työ jatkuvan työsuhteen sopimisen sijasta. Tämä oli ensimmäisen kerta, kun kuulen, että oikeassa työpaikkahaastattelussa liikutaan snadisti rennommissa sfääreissä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Eli se ei niinkään välittänyt sun ammattitaidostasi, vaan testasi vain, saisiko sinusta hyvän saunakaverin ja selänpesijän.

Luit, et kuullut.

Katos. Sampiohan pyrkii ihan tosissaan ukkometsoksi ukkometson tilalle.

Omalta kohdaltani voin sanoa sen, että olin viimeksi noin vuosi sitten työhaastattelussa. Hyvällä tuurillä tämä viimevuotinen haastattelu oli viimeinen kerta minun työurallani :D
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Katos. Sampiohan pyrkii ihan tosissaan ukkometsoksi ukkometson tilalle.

Omalta kohdaltani voin sanoa sen, että olin viimeksi noin vuosi sitten työhaastattelussa. Hyvällä tuurillä tämä viimevuotinen haastattelu oli viimeinen kerta minun työurallani :D

No ei ny sentäs. Ihan vain kaskun murjaisin. Tosin täytyy myöntää, että huonosti meni, koska en lukenut alkuperäistä viestiä kunnolla. Kyseessä oli siis omistaja, ja hän tuskin tarvitsee selänpesijää.

Oikeasti jos funtsaillaan, niin varmasti piristävää olla tuollaisessa haastattelussa, ja toisaalta tuosta työnantaja saa parhaimmillaan enemmän irti kuin virallisesta jäpittämisestä. Jutustelun sekaan jotain pientä täkyä tulevaisuudesta, tavoitteista yms. Tuo toki edellyttää kai useimmiten sitä, että kyseessä on omistaja tai kuitenkin sellainen taho, joka pystyy tai uskaltaa tehdä noin.
 

J.Petke

Jäsen
Olipahan hauskin työhaastattelu, jossa olen ikinä ollut. Menimme firman omistajan kanssa kahvilaan, "mä oon juonut kahvia kyllä tänään jo niin paljon, että otan oluen, mitäs sä haluat?" Kyllähän siinä tapauksessa suomalainen oluen tilaa myös. Pari tuntia siinä jauhettiin alasta, urheilusta, football managerista, illan UCL-kierroksesta.

Tänään sitten tuli työtarjous sähköpostiin tästä firmasta. Työnkuva ja palkka eivät olleet sitä mitä minä olisin halunnut, joten nyt sitten mietitäänkin, että mitä tuohon vastaisin ja miten haluaisin työnkuvaa muutettavan.

Sen jälkeen onkin nykyinen pomo vuorossa ja neuvottelu hänen kanssaan, että miten minun nykyistä työtä voitaisiin muuttaa houkuttelevampaan suuntaan.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Huomenna olisi haastattelu. Hyvin olen saanut ajatukset jäsenneltyä päässäni enkä usko, että vaaraa totaalijäätymiseen on.

Tästä newbiestä tuskin vastusta on mutta pari kovaa ulkopuolista hakijaa löytyy. Toki esimies, jolle kollegaa haetaan, on sanonut suoraan, että minut siihen haluaa. Hän ei vain itsenäisesti pysty päätöstä tekemään, joten jännittäviä aikoja elelen :)


Pääsin finaalikaksikkoon ja lopulta sain paikan. Aijai, kun mahtava tunne :)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Onkos kellään tullut vastaan tilannetta missä työhaastatteluissa on puhuttu pääosin asiasta A ja sitten taas itse työnkuva onkin paljon vähemmän A:ta ja enemmän B:tä. Toki sikäli siinä määrin tilanne on edullinen että B on tavallaan korkeamman tason toimintaa kuin A mutta ei välttämättä nyt tässä tapauksessa henkilön V eli itseni kiinnostuksen kohteena ja on epävarmaa onko tuo B edes CV-mielessä edullista pl. tietty rajattu toimintaympäristö.

Paljonhan toki vaikuttaa se miten paljon työnkuvaa saa sitten rutistettua haluamaansa suuntaan, mutta vähän väistämättä pohtii että mitenkä helppoa ns. valkokaulustyöläisenä on selitellä kuukauden-kahden työstinttiä jos tilanne kärjistyy ns. koeaikapurku-tilanteeseen jos tarpeeksi avautuu työnkuvan sisällöstä vai johtaako se automaattisesti CV-roskakoriin hommissa missä edellisestä, pidempiaikaisesti, työtehtävästä ei ole suoraa hyötyä työnkuvan kannalta.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Onkos kellään tullut vastaan tilannetta missä työhaastatteluissa on puhuttu pääosin asiasta A ja sitten taas itse työnkuva onkin paljon vähemmän A:ta ja enemmän B:tä...

...Paljonhan toki vaikuttaa se miten paljon työnkuvaa saa sitten rutistettua haluamaansa suuntaan...

Eipä tuo mitenkään tavatonta ole, voisipa jopa sanoa, että varsin normaalia. Siellä on täytetty työkuva A joko sisäisillä järjestelyillä tai sitten valittu kyseiseen tehtävään joku toinen hakija, mutta kuitenkin kiinnostuttu myös sinun palkkaamisesta ja siten tarve myös sinun palkkaamiselle ns. luotu.

Sitä kannattaa todellakin tarkkaan harkita, mihin suuntaan varsinkin työuran alkutaipaleella lähtee suuntautumaan ja siten, millaisia paikkoja ottaa vastaan. Laaja-alainen osaaminenhan ei ole mitenkään huono asia, oikeastaan päinvastoin, mutta jos tarjottu tehtäväkuva vie ihan toisaalle minne oma mielenkiinto ja tavoitteet kohdistuu, niin kannattanee vielä miettiä... itse tiedät loppujen lopuksi parhaiten...

Tuon viimeisen lauseen varaan en paljoa laskisi... Kyllä työnantajan taholta on varmaan aika tarkkaan mietitty, mikä tarve heillä on ja tarjotun työkuvan vieminen toiseen suuntaan ei välttämättä (eikä yleensä) sovi kovinkaan hyvin yhteen ns. firman tavoitteiden kanssa. Toki jos pystyt luomaan kokonaan uuden (kannattavan) toimintaympäristön työnantajalle, niin silloin voi saada ns. löysää varsin huomattavastikin. Kandee keskustella työnantajan kanssa varsin avoimesti... Eipä siinä paljoa häviä, jos mitään pakkoa kyseistä paikkaa ei ole saada.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuo työkuvan laaja-alaisuus oli toki pääasiallinen syy työpaikan vastaanottoon, koska uramielessä se on ehdottoman hyödyllistä noin seuraavan työpaikan kannalta vs. samanpituinen työura vain yhdessä paikassa(kyllä, tämä homma on omassa mielessä puhtaasti astinlauta seuraavaan postiin, tosin kyseinen työnantaja sikäli kylläkin voisi muitten osastojen puitteissa tarjota myös tämän eli ihan täysin kiittämättömäksi paskaksi ei ole lähtökohtaisesti tarkoitus ruveta mutta jalka ja ovenväli jne.).

Ja mitä noihin muihin spekulaatioihin tulee, tässä tapauksessa ne eivät ole kovinkaan paikkaansapitäviä, kyse on kai lähinnä vain siitä että tiettyjä työnkuvaan liittyviä asioita ei vain ehkä tuotu niin selvästi esille ilmoituksessa/haastatteluissa, en olettanutkaan että tuo nyt olisi niin kovin harvinaista, ihmettelen vain valintaani kun käytännössä tähän työpaikkaan liittyen oma core-competence olisi puhtaasti tehtävänkuvan A saralla...kaitpa sitten vain olin niin pirun potentiaalinen yleislahjakkuus että tahtoivat pistää enemmän sisältöä työnkuvaan ;)...tai sitten vain toiveikkaita.

Mutta itse lähinnä pähkäilen sitä että mitä hittoa sitä tekee jos ei saa työnkuvaa suunnattua enemmän siihen mitä tahtoo itse tehdä/kokee että eniten hyödyttää oman kompetenssin kehitystä, sen verran itseluottamusta markkina-arvon suhteen löytyy että on varaa valita mutta toisaalta on selvää että nykyisessä taloustilanteessa se ei paljoa auta.
Elikä siis sikäli häviämispuolella on lähinnä kyllä noin elantoteknisiä asioita etenkin työpaikanpuutteen pitkittyessä tai sitten vain vitutusta ja jatkuvaa uuden työpaikan hakua toivoen ettei ole täysin hylkiö-kategoriaa kun on hakemassa uutta duunia niin nopeasti.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Ja mitä noihin muihin spekulaatioihin tulee, tässä tapauksessa ne eivät ole kovinkaan paikkaansapitäviä, kyse on kai lähinnä vain siitä että tiettyjä työnkuvaan liittyviä asioita ei vain ehkä tuotu niin selvästi esille ilmoituksessa/haastatteluissa...

Ei se nyt ihan tavanomaiselta kuulosta, että vielä haastatteluvaiheessakin on painotettu lähinnä toimenkuvaa A, mutta työsopimusta eteen tarjotessa pääasiallinen sisältö liittyykin B:hen? En tosin ole rekrutointialan ammattilainen, mutta käytännön kokemusta on pöydän molemmilta puolilta, enkä itse ole moiseen törmännyt. Sehän on toki tyypillistä, että varsinainen työn tehtäväkuvaus on paperilla hyvin laaja, vaikka varsinainen työkuva olisikin paljon rajatumpi. Paljon helpompi työnantajan näkökulmasta kirjata sopimukseen suurin piirtein kaikki mahdollinen, kuin alkaa vääntämään joustamattoman työntekijän kanssa siitä, mitä hän suostuu tekemään. Jos et olisi varma asiasta, niin olisin tosiaan veikannut, että rekrytointiprosessin aikana firman sisällä joku työntekijä on ottanut vastatakseen A työkuvan tehtävät, jolloin tarve työnsisällön osalta on matkan varrella hiukan muuttunut, mutta tarve rekrytoida ei ole poistunut. Sikäli ymmärrän firman näkökulmasta, (varsinkin jos työkuva A on erityisen tärkeää firmalle), että he haluavat taloon useamman kaverin, joka kyseisen työkuvan hallitsee. Firman näkökulmastahan on aina vaarallista, jos ollaan ns. yhden kortin varassa.

Jos työtä tarjoavan firman esimiehet (sinua haastatelleet) noin muutoin tuntuvat järjen ihmisiltä, niin miksipä ei kokeilla, kyllä hyvässä porukassa aina viihtyy! Ei yksi lyhyt työsuhde vielä isoa miinusmerkkiä papereihin tee työnantajan näkökulmasta, jos tekee ollenkaan. Eri asia, jos niitä on useita peräkkäisiä... silloin epäilys toki herää, että kyseessä on joko ongelmatapaus tai urakiipijä.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Kerran olin erikoisessa tyohaastattelussa. Sain siis kutsun haastatteluun ja minut otti vastaan henkilostohallinnon edustaja. Ensimmaiseksi han kysyi "Miksi olet taalla?", no mina vastaan "Tulin haastatteluun". Sitten siina jaariteltiin niita naita ja han sanoi etta han kay kysymassa etta onko kyseisen osaston pomo vapaana (joka oli siis palkkaamassa henkiloa), ihmettelin sita hivenen. Sitten han tuli takaisin ja sanoi etta he ottavat yhteytta milloinka haastattelu voidaan uusia. Sitten headhunter, joka oli jarjestanyt haastattelun, otti yhteytta ja totesi etta firma otti yhteytta ja sanoi etta en ole tarpeeksi maaratietoinen, joten ei kay. Ilmeisesti siihen ekaan kysymykseen olisi pitanyt vastata enemman syvallisesti.
No, tilanne ei ollut viela ohi, meni muutama viikko ja firmasta soitettiin suoraan minulle ja kysyttiin halukkuutta tulla uudelleen haastatteluun, lisaksi he ovat tehneet henkilostovaihdoksia henkilostohallinnossa, joten kiinnostaisiko. Kiitin ja sanoin ei.

JOL
 

Anthero

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Symp. Jukurit
Itsellä tässä hetki sitten kävi mielenkiintoinen tilanne. Pääsin erään ison suomalaisen konsernin haastatteluun paikkaan, johon oltiin ottamassa useampia hakijoita töihin (5 kpl.). Haastattelu meni omasta mielestäni hyvin, ja haastattelijakin vaikutti tyytyväiseltä. Sanoivat palaavansa parin viikon sisällä asiaan.

Noh. Muutaman päivän päästä ilmoitus tuli että valitettavasti et ollut valittujen joukossa. Ajattelin että okei, siellä oli sitten varmaan minua parempaa jengiä jolla on enemmän kokemusta tms, ei voi mitään.

Alle kaksi viikkoa tästä, on kyseisellä firmalla täsmälleen sama haku päällä, samat liirum laarumit ilmoituksessa, ainoastaan päivämääriä muutettu. Tulin siihen lopputulokseen, että joko ko. firmassa on aika iso vaihtuvuus näiden paikkojen osalta, tai sitten eivät olleet ottaneet ketään haastateltuja töihin. Eivät sen kummemmin ottaneet yhteyttä minuun että nyt olisikin paikka tarjolla. Ilmeisesti en sitten ollut tarpeeksi pätevä, vaikka alan koulutusta löytyy AMK-tutkinto ja työkokemustakin on samoista tehtävistä. Voisiko olla että möhlin sitten loppujen lopuksi haastattelussa jotain..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös