Yhdessä pykälässä kerrotaan, mistä säännöksistä saadaan työsopimus/työpaikkakohtaisesti sopia toisin. Tes-valtuutuspykälään lisätään maininta, missä asioissa työsopimus/työpaikkakohtainen sopimus ajaa tessin yli.
Vaikkapa.
Yritetääs vielä.
Esim. työsopimuslaissahan mainitsemasi asiat ovat:
Poikkeaminen työehtosopimuksella
Työnantajien ja työntekijöiden valtakunnallisilla yhdistyksillä on 6 §:ssä säädetystä poiketen oikeus sopia siitä, mitä 1 luvun 5 §:ssä (työsuhteen kestosta riippuvat työsuhde-etuudet), 2 luvun 5 §:ssä (työnantajan velvollisuus tarjota työtä osa-aikatyöntekijälle), 11 §:ssä (sairausajan palkka) ja 13 §:ssä (palkanmaksuaika ja -kausi), 5 luvun 3 §:ssä (ennakkoselvitys ja työntekijän kuuleminen), 4 §:ssä (lomautusilmoitus) ja 7 §:n 2 momentissa (työnantajan oikeus vähentää lomautusilmoitusajan palkka irtisanomisajan palkasta), 6 luvun 6 §:ssä (työntekijän takaisin ottaminen) sekä 9 luvussa (työsopimuksen päättämismenettely) säädetään. Mainittujen yhdistysten välisellä työehtosopimuksella saadaan myös sopia 5 luvun 2 §:n 1 momentin 2 kohdassa ja 2 momentissa tarkoitetun lomauttamisen perusteista, ei kuitenkaan pidentää 1 momentin 2 kohdassa mainittua lomautuksen enimmäisaikaa ja rajoittaa 7 luvun 4 §:ssä säädetyn työn tarjoamisvelvollisuuden alueellista laajuutta.
Vaikka tuota muutettaisiin siten, että kaikki noista olisivatkin työpaikka/-sopimuskohtaisesti sovittavissa toisin, ei se kattaisi kuin melko vähäisen määrän yleisesti ottaen TESien sisällöstä.
Miten ihmeessä lakitasolla annetaan valtuutus poiketa jostain asiasta ohi TESin, jos asiaa ei ole edes lakitasolla säädelty? Ei ole mitenkään lainsäädäntötekniseti mahdollista lähteä listaamaan lakitasoisesti kaikkia mahdollisia eri alojen sovittavissa olevia asioita.
Kuten totesin, käytännössä hallituksen on pakko väljentää jollain tavalla yleissitovuutta, jos se haluaa ohi työntekijäjärjestöjen lisätä paikallisen sopimisen mahdollisuuksia.
Riippuen työpaikaista, se toki voisi hyvinkin tarkoittaa sitä, että asioita sopisivat henkilöt työntekijäpuolelta, joilla ei ole kompetenssia asioihin kamalasti. Tässä kohtaa työntekijäliiton rooli konsultointipuolessa olisikin tärkeä.
Järjestely lisäisi joustavuutta luonnollisesti, mutta lisäisi valtakunnallisella tasolla transaktiokustannuksia, koska neuvotteluprosesseja olisi luonnollisesti huomattavasti enemmän kuin nykyjärjestelmässä.
Mutta se on melko varmaaa, että ei työntekijäliitot aio tuota sopimisvaltaa itseltään antaa ottaa pois ellei sitä aivan väkisin oteta.