Mainos

Työehtosopimusten yleissitovuudesta luopuminen

  • 10 434
  • 80

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
SDP:n kannatus muuttuu siinä vaiheessa kun Rinne pistetään luiskaan, Rinteen johdolla ei mitään veret seisauttavaa voittoa tule. Arhi-änkyrät tulee olemaan jatkossakin marginaalissa koska Vihreät vievät ääniä.

Toivottavasti näin. Ei tuollainen ay- dinosaurus voi toimia vakavasti otettavan puolueen puheenjohtajana. En kuitenkaan yliarvioisi Suomen kansaa tässä asiassa. Jos paska jatkaa osumista tuulettimeen koko vaalikauden, äänivyöry voi kohdentua ihan minne tahansa, kunhan "ei niille nykyhallituksen jästipäille".

EDIT: Tuossa aiemmassa lainauksessasi muuten tuo jälkimmäinen lainaus oli minun, vaikka oli mennyt Trimmerin nimiin.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Yhdessä pykälässä kerrotaan, mistä säännöksistä saadaan työsopimus/työpaikkakohtaisesti sopia toisin. Tes-valtuutuspykälään lisätään maininta, missä asioissa työsopimus/työpaikkakohtainen sopimus ajaa tessin yli.

Vaikkapa.

Yritetääs vielä.

Esim. työsopimuslaissahan mainitsemasi asiat ovat:

Poikkeaminen työehtosopimuksella
Työnantajien ja työntekijöiden valtakunnallisilla yhdistyksillä on 6 §:ssä säädetystä poiketen oikeus sopia siitä, mitä 1 luvun 5 §:ssä (työsuhteen kestosta riippuvat työsuhde-etuudet), 2 luvun 5 §:ssä (työnantajan velvollisuus tarjota työtä osa-aikatyöntekijälle), 11 §:ssä (sairausajan palkka) ja 13 §:ssä (palkanmaksuaika ja -kausi), 5 luvun 3 §:ssä (ennakkoselvitys ja työntekijän kuuleminen), 4 §:ssä (lomautusilmoitus) ja 7 §:n 2 momentissa (työnantajan oikeus vähentää lomautusilmoitusajan palkka irtisanomisajan palkasta), 6 luvun 6 §:ssä (työntekijän takaisin ottaminen) sekä 9 luvussa (työsopimuksen päättämismenettely) säädetään. Mainittujen yhdistysten välisellä työehtosopimuksella saadaan myös sopia 5 luvun 2 §:n 1 momentin 2 kohdassa ja 2 momentissa tarkoitetun lomauttamisen perusteista, ei kuitenkaan pidentää 1 momentin 2 kohdassa mainittua lomautuksen enimmäisaikaa ja rajoittaa 7 luvun 4 §:ssä säädetyn työn tarjoamisvelvollisuuden alueellista laajuutta.

Vaikka tuota muutettaisiin siten, että kaikki noista olisivatkin työpaikka/-sopimuskohtaisesti sovittavissa toisin, ei se kattaisi kuin melko vähäisen määrän yleisesti ottaen TESien sisällöstä.

Miten ihmeessä lakitasolla annetaan valtuutus poiketa jostain asiasta ohi TESin, jos asiaa ei ole edes lakitasolla säädelty? Ei ole mitenkään lainsäädäntötekniseti mahdollista lähteä listaamaan lakitasoisesti kaikkia mahdollisia eri alojen sovittavissa olevia asioita.

Kuten totesin, käytännössä hallituksen on pakko väljentää jollain tavalla yleissitovuutta, jos se haluaa ohi työntekijäjärjestöjen lisätä paikallisen sopimisen mahdollisuuksia.

Riippuen työpaikaista, se toki voisi hyvinkin tarkoittaa sitä, että asioita sopisivat henkilöt työntekijäpuolelta, joilla ei ole kompetenssia asioihin kamalasti. Tässä kohtaa työntekijäliiton rooli konsultointipuolessa olisikin tärkeä.

Järjestely lisäisi joustavuutta luonnollisesti, mutta lisäisi valtakunnallisella tasolla transaktiokustannuksia, koska neuvotteluprosesseja olisi luonnollisesti huomattavasti enemmän kuin nykyjärjestelmässä.

Mutta se on melko varmaaa, että ei työntekijäliitot aio tuota sopimisvaltaa itseltään antaa ottaa pois ellei sitä aivan väkisin oteta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kyllä se vain on laillista. Poliittisella lakolla tarkoitetaan sellaista lakkoa, joka kohdistuu johonkin työ- (tai joidenkin ehtojen osalta myös virkaehtosopimuksen, virkamiehillä oikeus on rajatumpi) ulkopuoliseen asiaan, ja tällainen lakko on laillinen. Se, mitä tarkoitetaan laittomalla lakolla on lakko (tai työnantajan puolelta työsulku), joka kohdistuu työehtosopimukseen työrauhavelvoitteen ollessa voimassa. Näitä poliittisia lakkoja, jotka kohdistuvat yleensä esimerkiksi maan hallitukseen on vuosittain hyvin vähän.

Totta, poliittiset lakot ovat nimellisesti laillisia mutta käytännössä ne liittyvät lähes aina työehtoihin liittyviin asioihin (jotka ovat laittomia kun TES on voimassa).

Onhan näitä kaikennäköisiä muitakin lakkotyyppejä jotka ovat virallisesti ei-laittomia (esim. mielenosoituslakko).

Parasta olisi että kaikki lakot TESsin ollessa voimassa ovat laittomia ja niiden aiheuttamat vahingot joutuu lakkoilijat/ay-järjestö korvaamaan. Kuten Ruotsissa.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Parasta olisi että kaikki lakot TESsin ollessa voimassa ovat laittomia ja niiden aiheuttamat vahingot joutuu lakkoilijat/ay-järjestö korvaamaan. Kuten Ruotsissa.

Onko tuo ainoa asia, joka pitäisi Ruotsista kopioida?

Pitäisikö myös uudistaa paikallisen sopimisen menettelytapoja siten, että työnantajan direktio-oikeus ei olisi yhtä suoraviivainen kuin Suomessa. Että annettaisiin työntekijöille myös asemaa neuvottelutilanteissa...? Kuten Ruotsissa.

Vai onko helpompi vain poimia rusinat pullasta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Onko tuo ainoa asia, joka pitäisi Ruotsista kopioida?

Pitäisikö myös uudistaa paikallisen sopimisen menettelytapoja siten, että työnantajan direktio-oikeus ei olisi yhtä suoraviivainen kuin Suomessa. Että annettaisiin työntekijöille myös asemaa neuvottelutilanteissa...? Kuten Ruotsissa..

Kyllä, pitäisi ehdottomasti uudistaa paikallisen sopimisen kehyksiä joka suhteessa. Kaikkien etu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös