Mainos

Työehtosopimusten yleissitovuudesta luopuminen

  • 10 432
  • 80
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Juu, Vartiaisen reseptihän tuo että "kyllä ne työpaikat siellä ovat, leikataan vaan ansiosidonnaista, niin työttömät ne ottavat vastaan". Jokainen tietää, kuinka paljon ajatuksella on tekemistä todellisuuden kanssa. Niitä työpaikkoja kun ei yksinkertaisesti ole, koska Suomen talous on taantumassa.

Niin, linkkaamani jutun perusteella tällä hetkellä rakennusalalla on pulaa työntekijöistä samaan aikaan kun osa raksamiehistä on ansiosidonnaisella. Tämä on täysin absurdi tilanne. Mikä sitten on se todellisuus mihin viittaat tässä kohtaa?

Kuinkahan todellinen on rakennusalan "työvoimapula" noin objektiivisesti tarkastellen? Kertoisitko muuten, kuinka tämä hallitus on nyt tarttumassa harmaan talouden ongelmaan ja miten esimerkiksi kokoomus olisi muuttanut kantaansa vuodesta 2011, niin kuin annat ymmärtää?

En ole perillä siitä mitä tämä hallitus on tehnyt harmaan talouden kitkemiseksi. Edellisen hallituksen muodostamisen yhteydessä kirjoitetut pöytäkirjat eivät siitä huolimatta ole enää valideja. Viittasin vain tuohon linkkaamaani juttuun, jossa asiaa sivuttiin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Juu, Vartiaisen reseptihän tuo että "kyllä ne työpaikat siellä ovat, leikataan vaan ansiosidonnaista, niin työttömät ne ottavat vastaan". Jokainen tietää, kuinka paljon ajatuksella on tekemistä todellisuuden kanssa. Niitä työpaikkoja kun ei yksinkertaisesti ole, koska Suomen talous on taantumassa.

Aivan. Tällä hetkellä taitaa olla työttömiä n. 300 000 ja avoimia työpaikkoja 30 000. Joten vaikka jokainen työpaikka täytettäisiin, jäisi työttömiä silti n. 270 000.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kukas sen kissan hännän nostaisi ellei kissa itse. Katselin tuossa tovi sitten kymppiuutisia ja siellä oli juttua Saksan kilpailukyvystä. Jutussa mainittiin että osana saksalaista yhteiskuntasopimusta työntekijät saivat oman edustuksensa suuryritysten hallituksiin. Voisiko sama toimia täällä ja mitä etuja sillä saavutettaisiin?

Työntekijäpuoli ottaisi tuollaisen porkkanan ilolla vastaan, pomot taas ei. Minkälainen soppa siitä syntyisi jos tavantallaaja pääsisi kuulemaan minkälaisia saunasopimuksia johtoportaassa tehdään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onhan näitä henkilöstöedustajia ollut hallituksissa, mutta siinä vaiheessa kun aletaan puhumaan sisäpiiri-asioista, niin henkilöstöedustaja laitetaan käytävälle syömään tikkaria.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
@Alfred E Neuman

minusta ongelma ei ole niinkään ansiosidonnaisen taso kuin työttömyysturvalain työssäkäyntialueen tms. määrittely tuossa raksan tilanteessa. Muutetaan työssäkäyntialueeksi koko Suomi, niin johan helpottuu rakennusalan työvoimapula. Näin myös saataisiin omistusasumiselle sille kuuluva statusvaikutus, kun palkkatyössä oleva ei uskaltaisi ostaa asuntoa mistään.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Aivan. Tällä hetkellä taitaa olla työttömiä n. 300 000 ja avoimia työpaikkoja 30 000. Joten vaikka jokainen työpaikka täytettäisiin, jäisi työttömiä silti n. 270 000.

Tuo 30 000 lienee työhallinnon rekisteriin ilmoitettujen työpaikkojen määrä? Eihän se ole lähelläkään todellista, koska varsinkin yksityisistä yrityksistä suurin osa rekrytoi väkensä aivan muuta kautta. Lisäksi on paljon potentiaalisia työpaikkoja jotka eivät ikinä avaudu täytettäväksi jos työmarkkinoille ei ilmaannu sopivaa väkeä.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Työntekijäpuoli ottaisi tuollaisen porkkanan ilolla vastaan, pomot taas ei. Minkälainen soppa siitä syntyisi jos tavantallaaja pääsisi kuulemaan minkälaisia saunasopimuksia johtoportaassa tehdään.

Niin tai miten hyvin yrityksellä todellisuudessa menee, jotta voisi palkata hyvin uusia työntekijöitä ilman että vanhoja työntekijöitä kuormitetaan loppuun.
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
lyhennetyllä työviikolla ilman tahtoaan olevat

Tästä tulikin mieleeni eräs valtiotaustainen firma joka toimii myös omalla työpaikallani. Heillä on kaikki työntekijät, paitsi muutama pikkupäällikkö, 80% tunneilla ja joka työvuorolistalla about 200 tuntia töitä jaossa. Merkillinen yhtälö minun mielestäni ja en ymmärrä miten tuo on ketään kohtaan reilua / laillista. Näitä tunteja sitten ei luonnollisestikaan saa tehdä ylitöinä, vaan "lisätöinä", ja luonnollisesti tuntipankkiin, josta niitä voi mahdollisesti joskus pitää pois.

Kyseisessä firmassa vaihtuvuus suuri, porukka haluaa muihin töihin heti kun tämä ja vastaavat asiat valkenevat jossain kohtaa. Vaihtuvuuden ollessa suuri, työnantaja tietty hykertelee, kun henkilöstöllä ei ole minkäännäköistä henkeä alkaa järjestäytymään kun iso osa porukasta vasta taloon tulleita.

Itse olen yleissitovan TES:n piirissä (IAU) ja täytyy sanoa, että on ollut iso pelastus omalla kohdalla. Voisin jopa sanoa olevani tyytyväinen omiin työehtoihini ja palkkaan. Jos tuo jonain päivänä viedään pois, niin tietää ainakin itselleni merkittäviä huononnuksia moniin asioihin. Tietty jonkin mielstä vois olla kohtuullista, että epäsäännöllisillä työajoilla suoritetusta fyysisestä ja tarkkaavaisuutta vaativasta työstä ei pitäisikään maksaa kuin jotain minimipalkkaa, että saataisiin suurenevien voittojen kautta isompia bonuksia jaettua firman johdolle. Mun mielestä toki on ihan kohtuullista saada kohtuullinen korvaus kun ajattelee työyhteisöä, jossa suurin osa vanhemmista on jostain kohtaa leikelty työn aiheuttamien vaivojen seurauksena. Siis ajatuksena, että jos joku tekee kuormittavaa työtä epäsäännöllisiin aikoihin niin on ihan ookoo että siitä maksetaan hyvin.

Kaikennäköstä...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siellä on Kaisaniemessä alkanut Rakennusliitossa selvästi puntti tutista Jatkoajan keskustelupalstaa lukiessa, kuin Jokereiden toimistolla aikoinaan.
Vara-puheenjohtaja Kössi Kenguru on kirjoitellut Somessa arvatenkin läpällä, että jos Dana77:n ehdotus työehtosopimusten yleissitovuudesta luopumiseksi toteutuu, niin he eivät ala mihinkään, vaan menevät lakkoon maamme demokraattisesti ja laillisesti koottua hallitusta vastaan:
Tiukka uhkaus Juha Sipilälle – ”Hallituksen suunnitelmat näpertelyä” | Länsiväylä

Nyt siis selvitettävä asia on, että kuka tätä maata johtaa. Selvää siis on, että yleissitovuudesta luopuminen ei voi ensimmäinen steppi asiassa olla, vaan sitä ennen pitää huolehtia maamme demokratiasta ja taloudesta, esim määrittelemällä laillisten lakkojen rajat ja sanktiot uudelleen. Rikosoikeudellinen vastuu ei lain mukaan ole sopimusoikeudellisesti siirrettävissä, ja henkilökohtainen vastuu on historiassa tehokkaaksi todettu.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Jotenkin huvittavaa, että tämä Ay-jyrä syyttää Sipilää nimenomaan näpertelystä, kun nimenomaan parin viimeisen hallituksen aikana ongelmana on ollut, että ei uskalleta tehdä mitään isompia muutoksia kuten tällainen vaan nimenomaan näperrellään pienempien asioiden kanssa.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Luultavasti siis työlakeihin kirjataan pykälät, mistä asioista voidaan toisin paikallisesti toisin työpaikalla. Uskoisin myös tämän paikallisen sopimisen tulevan mahdolliseksi yksittäisten työsopimusten tasolla, eikä pelkästään työntekijöiden edustajan ja työnantajan välillä.

Mitä asioita hallitus sitten uskaltaa siirtää näin sovittavaksi? Veikkaisin ainakin työaikaan liittyviä asioita. Ehkä lomautusmenettelyynkin. Sitä epäilen, että vähimmäispalkoista ei uskalleta siirtää sopimisoikeutta yleissitovan tessin ohi.

Edit: Ansiosidonnaisen lisäpäiväoikeuteen puututaan varmasti. Tällä hetkellä 58-vuotiaat taistavat päästä luistelemaan ansiosidonnaisella eläkkeelle. Ei tule jatkumaan.

Edit2: Lisäpäiväoikeuden poistamisen/kaventamisen vastapainoksi olisi reilua säätää tuta-irtisanomisiin first in last out -periaate.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lisäpäiväoikeuden poistamisen/kaventamisen vastapainoksi olisi reilua säätää tuta-irtisanomisiin first in last out -periaate.
Mitä reilua siinä on ja ketä kohtaan? Sehän lähinnä etu ylipalkatuille ja epäpäteville henkilöille.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Yhteiskuntasopimuksen kaaduttua hallitus joutuu siis tekemään kovia päätöksiä itse. Pakko on tehdäkin, eli tämä ei ole kritiikkiä, mutta vähän huolestuttaa, tuleeko menosta jatkossa melko tempoilevaa. Nyt on oikeistohallitus säätämässä näitä muutoksia, ja siis ilman työmarkkinajärjestöjen selkänojaa. Kuinka paljon uudistuksista vesitetään heti, jos seuraava hallitus onkin enemmän vasemmistolainen? Ei ole ollenkaan mahdotonta, että demarit ottaa vaalivoiton ensi vaaleissa, vaikka rypevätkin nyt syvällä. Jos Suomen talous ei käänny selvästi parempaan ennen vaaleja, pidän tätä jopa todennäköisenä. Toisaalta demokratia ainakin toimisi paremmin ja näkyvämmin, jos vaalitulos oikeasti näkyisi politiikassa jatkossa paremmin. Konsensus-Suomessahan ei ole aina huomannut, onko oikeisto- vai vasemmistohallitus.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Vara-puheenjohtaja Kössi Kenguru on kirjoitellut Somessa arvatenkin läpällä, että jos Dana77:n ehdotus työehtosopimusten yleissitovuudesta luopumiseksi toteutuu, niin he eivät ala mihinkään, vaan menevät lakkoon maamme demokraattisesti ja laillisesti koottua hallitusta vastaan:
Tiukka uhkaus Juha Sipilälle – ”Hallituksen suunnitelmat näpertelyä” | Länsiväylä

Nyt siis selvitettävä asia on, että kuka tätä maata johtaa. Selvää siis on, että yleissitovuudesta luopuminen ei voi ensimmäinen steppi asiassa olla, vaan sitä ennen pitää huolehtia maamme demokratiasta ja taloudesta, esim määrittelemällä laillisten lakkojen rajat ja sanktiot uudelleen.

Lakkoilu poliittisesta syystä on täysin laillista ja ei millään tavalla ristiriidassa demokratian kanssa. Demokraattisessa maassa ihmisillä ja yhteisöillä on oikeus osoittaa mieltään ja ammattiyhdistys pystyy tämän mielipiteen osoittamaan parhaiten lakkoilemalla.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Mitä reilua siinä on ja ketä kohtaan? Sehän lähinnä etu ylipalkatuille ja epäpäteville henkilöille.
Tuta-irtisanominenhan ei johdu henkilöstä, joten epäpäteviä tuo ei tietenkään suojaisi. Nykyisin työnantaja tosiaan palkitsee "ylipalkattuja" pitkän työuran tehneitä potkuilla, joten jos heiltä viedään yhteiskunnan muutosturva, olisi luonnollista, että heitä pyrittäisiin suojaamaan muuten.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuta-irtisanominenhan ei johdu henkilöstä, joten epäpäteviä tuo ei tietenkään suojaisi. Nykyisin työnantaja tosiaan palkitsee "ylipalkattuja" pitkän työuran tehneitä potkuilla, joten jos heiltä viedään yhteiskunnan muutosturva, olisi luonnollista, että heitä pyrittäisiin suojaamaan muuten.
Nykyisin työnantaja suosii motivoituneita, osaavia ja palkaltaan kilpailukykyisiä. Hirveän vaikeaa nähdä siinä mitään väärää. En tiedä miksi ylipalkattujen kohdalla käytetään hipsuja, tosin tämäkin järjettömyys vaikuttaa tietyn ikäisten irtisanomisiin ja tuollaisesta syrjintää edistävästä säätelystä pitäisi päästä ensitilassa eroon:
Laki yli 56-vuotiaiden irtisanomisesta ja työntantajien omavastuusta — MikkoAhola
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lakkoilu poliittisesta syystä on täysin laillista ja ei millään tavalla ristiriidassa demokratian kanssa. Demokraattisessa maassa ihmisillä ja yhteisöillä on oikeus osoittaa mieltään ja ammattiyhdistys pystyy tämän mielipiteen osoittamaan parhaiten lakkoilemalla.
Se on laillista ja juuri siksi laillisten lakkojen rajat tuleekin määrittellä uudelleen.

ps. jos yleissitovuuden poistaminen ja minimipalkan määrittäminen laissa johtaa palkkojen nousuun, niin AY varmaan kannattaa sitä vai kuinka?
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mika Koskinen kirjoittaa Iltasanomissa rakennusalan tilanteesta. Alan orastavaa kasvua haittaa työvoimapula. Raksaduunarit on mielummin ansiosidonnaisella kuin muuttavat töiden perään. Kohtalaisen perverssi tilanne.
Ei minua ainakaan kiinnostaisi lähteä vaikka Helsinkiin tekemään paskempaa hommaa(kerrostaloja romanialaisten kanssa),paskemmalla palkalla ja huomattavasti kalliimmilla elämiskustannuksilla.Elätän kyllä itseni vaikka ilman sitä ansiosidonnaistakin heittämällä kuutamokeikkaa jos olisi pakko.
Mitäs luulisit heittääkö ne kuutamokeikkaa samalla kun nostaa päivärahoja? Niinpä. Mitäs jos panostettaisiin harmaan talouden torjuntaan ja ihan silleen kunnon resursseilla? Ei vain taida kokoomukselle sopia sellainen peli.

Muistio: Kokoomus ja RKP jarruttavat harmaan talouden torjuntaa - Voima

Totta kai heittää. Kukaan ei koskaan pysty millään estämään sitä että menee vaikka kaverin omakotitalotyömaalle tekemään pikku keikkaa.Ainut olisi käteisen rahan poisto kokonaan. Lisää harmaan talouden torjuntaa ja moni pieni rakennusfirma heittää lapun luukulle, ei missään muutaman hengen firmassa ole aikaa,resursseja ja rahaa tuohon jatkuvasti kasvavaan byrokratiaan ja lippulapun täyttämiseen kun niitä töitäkin pitäisi ehtiä tehdä. Harvoin nämä pikkufirmat muutenkaan niitä suurimpia harmaan talouden tukijoita ovat. Muutaman huijarin takia kärsivät kaikki rehelliset pienyrittäjät.

Rahan pitää kiertää,sillä pysyy valtiontalous pystyssä.

Kumma kyllä kun olin tuossa käymässä Saksassa parisen viikkoa sitten niin ei tyrkytetty joka paikassa kuittia ja silti se valtio oli suurinpiirtein pystyssä. Kaljaakin sai ostaa kadulta jostain kojusta ja ruokaa toisesta ja nautiskella niitä valitsemallaan paikalla,ja halvalla. Ihmisillä oli työtä,raha vaihtoi omistajaa ja turhia lakeja tai byrokratiaa ei ollut. Röökinkin sai vetää missä halusi eikä heti ollut joku kerrostalokyttääjä,sosiaalitantta tai syöpäyhdistys kimpussa.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Luultavasti siis työlakeihin kirjataan pykälät, mistä asioista voidaan toisin paikallisesti toisin työpaikalla. Uskoisin myös tämän paikallisen sopimisen tulevan mahdolliseksi yksittäisten työsopimusten tasolla, eikä pelkästään työntekijöiden edustajan ja työnantajan välillä.

Mitä asioita hallitus sitten uskaltaa siirtää näin sovittavaksi? Veikkaisin ainakin työaikaan liittyviä asioita. Ehkä lomautusmenettelyynkin. Sitä epäilen, että vähimmäispalkoista ei uskalleta siirtää sopimisoikeutta yleissitovan tessin ohi.

Paikallinen sopiminenhan perustuu nykyään työehtosopimuksiin. Tarkoittaen siis sitä, että säätelytaso on tavallaan kolmi(neli)portainen työlainsäädäntö -> työehtosopimus -> paikallinen sopimus (-> työsopimus). Ja jotta asia olisi vielä monimutkaisempi, niin työsuhde on vielä eri asia kuin työsopimus, jolloin tasoja voidaan tulkita olevan viisi (konkludenttinen sopiminen esimerkiksi).

Jos hallitus haluaa lisätä paikallista sopimista viisveisaamatta liitoista, joutuu se väkisinkin väljentämään työehtosopimusten yleissitovuutta. Tehtävä ei ole täysin ongelmaton, sillä työlainsäädäntö (merkittävimpinä, mutta eivät todellakaan ainoina, sädöksinä työsopimuslaki ja työaikalaki) ja työehtosopimusjärjestelmä noudattavat melko erilaista logiikkaa. Esimerkiksi työlainsäädäntöön liittyviä riitoja käsittelee yleinen tuomioistuin ja sitten taas TES-asioita työtuomioistuin. Ei se varmasti mahdotonta ole, mutta melko haasteellista, että lakitasoisesti säädeltäisiin niitä seikkoja, joiden osalta ei ole työehtosopimustasoista sitovuutta, mutta työpaikkakohtainen. Nykyinen työehtosopimuslaki ei sisällä sisällöllisiä säännöksiä, vaan lähinnä muotomääräisiä. Käytännössä jouduttaisiin joko tekemään oma paikallisen sopimisen laki (ja mikä tämän suhde olisi sitten työehtosopimuslakiin?) tai sitten työehtosopimukseen joitakin (mutta mitä?) sisällöllisiä lisäyksiä.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Lisätään vaan asianomaisiin lakeihin, mistä asioista saa sopia paikallisesti. Ja tässä yhteydessä en tarkoita tesseissä sovittua paikallista sopimista, vaan jotain, minkä hallitus vielä muotoaa. Veikkaisin työsopimustasoista "paikallista sopimista".

Edit: Onha työlaeissa jo nytkin säädetty mahdollisuuksista poiketa niistä työ- tai työehtosopimuksin. Ei "paikallisen sopimuksen" tessin ohittavuudessa kai pitäisi hirveää lainsäädännöllistä puljaamista olla.
 
Viimeksi muokattu:

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Lisätään vaan asianomaisiin lakeihin, mistä asioista saa sopia paikallisesti. Ja tässä yhteydessä en tarkoita tesseissä sovittua paikallista sopimista, vaan jotain, minkä hallitus vielä muotoaa. Veikkaisin työsopimustasoista "paikallista sopimista".

Edit: Onha työlaeissa jo nytkin säädetty mahdollisuuksista poiketa niistä työ- tai työehtosopimuksin. Ei "paikallisen sopimuksen" tessin ohittavuudessa kai pitäisi hirveää lainsäädännöllistä puljaamista olla.

Oman ymmärrykseni mukaan paikallisen sopimisen yleistymisen esteenä on ollut juurikin TES-tasolla melko niukat mahdollisuudet sille. Toisin sanoen joustavuutta halutaan nimenomaisesti suhteessa TESiin eikä niinkään työlainsäädäntöön. Työlainsäädäntöhän on viime kädessä huomattavasti niukempaa sisällöllisesti kuin TES.

Ja millä perusteilla paikallisen sopimisen TESin ohittavuudessa ei olisi lainsäädännöllisiä ongelmia? Ei ole ihan yksinkertaista lähteä sisällöllisesti määrittelemään niitä asioita, joita ei ole työnlainsäädännössä, ja joita ei TES-tasoisesti voi sitoa. Kyllähän kaikesta, josta ei työlainsäädännössä ole määrätty, voidaan sopia ihan työsopimustasolla ihan miten halutaan - yleensä se TES vain tulee sitten siellä vastaan.

Paikallisen sopimisen lisääminenhän onnistuisi kaikkein helpoiten TES-tasolla, mutta siihen ei mitä ilmeisimmin osapuolilla (erityisesti työntekijäpuolella) ole haluja. Hallitus taas ei voi niiden sisältöön vaikuttaa.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Yhdessä pykälässä kerrotaan, mistä säännöksistä saadaan työsopimus/työpaikkakohtaisesti sopia toisin. Tes-valtuutuspykälään lisätään maininta, missä asioissa työsopimus/työpaikkakohtainen sopimus ajaa tessin yli.

Vaikkapa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Työntekijäpuoli ottaisi tuollaisen porkkanan ilolla vastaan, pomot taas ei. Minkälainen soppa siitä syntyisi jos tavantallaaja pääsisi kuulemaan minkälaisia saunasopimuksia johtoportaassa tehdään.

Jos työntekijäpuolen edustaja pääsisi kuulemaan johtoryhmän keskusteluita niin voisi ajatusmaailma pikkaisen muuttua. Nämä saunasopimukset on nykyisessä some-läpinäkyvässä yhteiskunnassa aika harvinaisia eli niistä yleensä jää kiinni ja sitten asiakkaat vittuuntuvat kun tieto leviää FB:n ja twitteriin.

Nyt on oikeistohallitus säätämässä näitä muutoksia, ja siis ilman työmarkkinajärjestöjen selkänojaa. Kuinka paljon uudistuksista vesitetään heti, jos seuraava hallitus onkin enemmän vasemmistolainen? Ei ole ollenkaan mahdotonta, että demarit ottaa vaalivoiton ensi vaaleissa, vaikka rypevätkin nyt syvällä.

Tämä on mielenkiintoinen asia. Fakta on se että näitä vaikeita ratkaisuja on pakko tehdä, tämän tietävät kaikki, myös vasemmistopuolueissa, joskin he eivät niitä pysty julkisesti myöntämään. Eli ei niitä päätöksiä pistetä uusiksi, korkeintaan tehdään joku semi-kosmeettinen muutos jolla voidaan paistatella.

Ja Suomessa vasemmiston kannatus on tällä hetkellä reilut 20%, sen lisäksi on Vihreät ja Persut jotka ovat vähän vaikeasti määriteltävissä. Linja menee keskusta-oikeistolaisen ja keskusta-vasemmistolaisen hallituksen välillä, jos tämä hallitus saa näitä ns. vaikeita päätöksiä tehtyä niin niitä on äärimmäisen vaikea kumota vaikka hallitus olisi enemmän vasemmistolainen.

Jos Suomen talous ei käänny selvästi parempaan ennen vaaleja, pidän tätä jopa todennäköisenä. Toisaalta demokratia ainakin toimisi paremmin ja näkyvämmin, jos vaalitulos oikeasti näkyisi politiikassa jatkossa paremmin. Konsensus-Suomessahan ei ole aina huomannut, onko oikeisto- vai vasemmistohallitus.

SDP:n kannatus muuttuu siinä vaiheessa kun Rinne pistetään luiskaan, Rinteen johdolla ei mitään veret seisauttavaa voittoa tule. Arhi-änkyrät tulee olemaan jatkossakin marginaalissa koska Vihreät vievät ääniä.

Lakkoilu poliittisesta syystä on täysin laillista ja ei millään tavalla ristiriidassa demokratian kanssa. Demokraattisessa maassa ihmisillä ja yhteisöillä on oikeus osoittaa mieltään ja ammattiyhdistys pystyy tämän mielipiteen osoittamaan parhaiten lakkoilemalla.

Lakkoilu poliittisista syistä ei ole laillista, ongelma on vain hampaattomat korvaukset jotka ovat vitsi.

Ruotsissa laittomat lakot ovat lähes tuntematon käsite koska siellä korvaukset ovat oikeasti kovat.

Ei minua ainakaan kiinnostaisi lähteä vaikka Helsinkiin tekemään paskempaa hommaa(kerrostaloja romanialaisten kanssa),paskemmalla palkalla ja huomattavasti kalliimmilla elämiskustannuksilla.Elätän kyllä itseni vaikka ilman sitä ansiosidonnaistakin heittämällä kuutamokeikkaa jos olisi pakko.

Pidä huoli että sijoitat kuutamoliksasi kunnolla, eläkkeesi kun ei tule olemaan kummoinen. Ja todennäköisesti jäät ennemmin tai myöhemmin kiinni tästä ja sitten onkin itku puserossa kun maksellaan takautuvasti sivukuluja.

Toisaalta, virolaiset ja kumppanit tekevät hyvää duunia ilman turhia kitinöitä ihan TESsin mukaisilla palkoilla joten ei ole edes tarvetta muulle.

Totta kai heittää. Kukaan ei koskaan pysty millään estämään sitä että menee vaikka kaverin omakotitalotyömaalle tekemään pikku keikkaa.

Jäät kiinni ennemmän tai myöhemmin koska tod.näk. kaverien tontit eivät sinua elätä koko elämääsi ja joskus pitää mennä muualle. Riittää vain kuin joku kateellinen/vittuuntunut käräyttää sinut ja se onkin tehty jo helpoksi Verottajan uudessa palvelussa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lakkoilu poliittisista syistä ei ole laillista, ongelma on vain hampaattomat korvaukset jotka ovat vitsi.

Kyllä se vain on laillista. Poliittisella lakolla tarkoitetaan sellaista lakkoa, joka kohdistuu johonkin työ- (tai joidenkin ehtojen osalta myös virkaehtosopimuksen, virkamiehillä oikeus on rajatumpi) ulkopuoliseen asiaan, ja tällainen lakko on laillinen. Se, mitä tarkoitetaan laittomalla lakolla on lakko (tai työnantajan puolelta työsulku), joka kohdistuu työehtosopimukseen työrauhavelvoitteen ollessa voimassa. Näitä poliittisia lakkoja, jotka kohdistuvat yleensä esimerkiksi maan hallitukseen on vuosittain hyvin vähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös