TV-sarjaketju

  • 2 207 076
  • 9 784

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nimittäin onhan tämä aika kova sarja hissafaneille ainakin

Ihan mielenkiinnosta, mikä tuossa sinun mielestäsi on se juttu, miksi historian ystävän voisi kuvitella tykkäävän? En tiedä, itse kun katsoin ekan jakson, niin eipä kyllä tullut fiilistä, että tekijäporukalla olisi ollut pienintäkään yritystä oikeasti rekonstruoida (vrt. vaikka Rooma) sitä kulttuuria, mistä sarja 'muka' kertoo. Kypärän voi laittaa päähän, henkilöiden nimet katsoa wikipediasta ja ottaa mausteeksi mukaan käräjät jopa 'oikealla' nimella, mutta eipä näillä ainakaan omalla kohdalla pitkälle pääse, jos henkilöhahmojen käytös ja tapa ajatella on suoraan mukavan kevyen tv-sarjan kirjoittamisen abc-vihosta maustettuna pikkaisella larppauksella.

Itse kun voisin kanssa kutsua iteäni jonkinnäköiseksi 'hissafaniksi', niin tämä näkyy fiktion parissa siinä, että tykkään tv-sarjoista (ja muusta fiktiosta), joka sijoittuu vieraaseen ja erilaiseen kulttuuriin, mutta joka kuitenkin tuntuu omilla kriteereillään loogiselta ja uskottavalta. (esim. Mad Med, Deadwood) Tälläisiähän ne menneisyyteenkin jääneet kulttuurit olivat. Sinänsä se on ihan se ja sama onko päähenkilöna saman niminen kaveri, joka joskus on elänyt. Koska jos ollaan rehellisiä, niin eihän näillä mitään tekemistä kuitenkaan keskenään ole.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Fargo on kyllä hieno sarja. Alussa olin vähän skeptinen Billy Bob Thorntonin suhteen, sillä en kyseisestä näyttelijästä juuri pidä, mutta sopii hahmoonsa kyllä täydellisesti. Myös Martin Freeman sopii roolihahmoonsa täydellisesti.

Mutta joo, onhan Don aika sälli. Muistelen joskus lukeneeni, että Hamm ei meinannut alunperin saada roolia, sillä käsikirjoittajat epäilivät hänen olevan liian hyvännäköinen noin ristiriitaisia tunteita herättävään rooliin.

Sattumalta katsoin viime viikolla Jon Hammin haastattelun, jossa hän totesi, ettei meinannut saada Draperin roolia, koska oli kuulemma liian tuntematon nimi. Kuudennella vai seitsemännelläkö koe-esiintymiskerralla sitten sai sen roolin. Mad Men on ollut omalla "to watch"-listalla jo pitkään, täytyy aloittaa heti kun löytyy enemmän aikaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan mielenkiinnosta, mikä tuossa sinun mielestäsi on se juttu, miksi historian ystävän voisi kuvitella tykkäävän?
Lähinnä kai se, että tuollainen maailma on ylipäätään luotu ja suht onnistuneesti kuitenkin. Viilamalla saadaan jokaisesta fiktiivisestä tuotoksesta epätarkkuuksia esiin, se on varma, ja kyllä minä sekä historiallisia että kerronnallisia epäloogisuuksia olen bongaillut, mutta eipä se ole olennaista. Pääasia on, kuten mainitsin, että joku riittävillä resursseilla varustettu taho on ottanut asian itselleen ja luonut hyvän kokonaisuuden aiheesta. Jos joku jenkkistudio ottaisi asiakseen talvisodan, en viitsisi olla narisemassa epätarkkuuksista tai hahmojen kliseisyydestä, vaan olisin iloinen siitä, että moinen projekti toteutuu.

Jokaisen sarjan ei tarvitse olla GoT:n, Wiren tai Taistelutovereiden tasolla ollakseen katseltava. Vikings ei yllä omalla listallanikaan parhaiden joukkoon, mutta on oikein kelpo katseltava varsinkin nyt toisella kaudella. Itse asiassa päättyessään kiinnosti jopa enemmän kuin GoT. Pakko muuten sanoa sekin, että jos olet yhden jakson katsonut, niin ei nyt ehkä kannata tuomita sarjaa sen perusteella, varsinkin kun toinen kausi on selkeästi ekaa parempi. Onhan tässä sekin vielä, että lienee kuitenkin "helppo" tehdä draamaa aikakausista, joista infoa on paljon vrt. viikingit.

Makunsa kullakin, ja ymmärrän kyllä, ettei kaikki tuosta pidä jo ihan näyttelijätyöskentelyn vuoksikaan. Mua se ei häiritse, vaan olen alkanut jopa pitää siitä töksähtelevästä tyylistä. Eniten minua kuitenkin kiehtoo teeman ympärille rakennettu tarina. Se on se hienoin juttu koko historiassa, ei niinkään millin tarkka rekonstruktio. Tarinan takia jaksoin katsoa Spartacuksenkin loppuun, vaikka en pitänyt toteutustavasta tippaakaan. Laahaavan tarinan vuoksi taas lopetin Black Sailsin katsomisen. Näin tää etenee.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Vikings tosiaan paranee jakso jaksolta. Ekan kauden puoleen väliin katsoin itse hieman "väkisin" sarjaa, mutta tämän jälkeen ainakin minusta sarja on ollut tällä hetkellä pyörivistä sarjoista yksi parhaimmista.

Toki jos odottaa jotain yltiörealistista otetta tulee pettymään, mutta myöskään Spartacuksen tasolle ei sorruta vaan sarja onkin hyvä kombinaatio historiaa ja viihdettä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vihdoin katsoin loppuun Battlestar Galactican ja ei voi kun todeta että ehdottomasti paras scifi sarja minkä olen nähnyt. En kunnolla muista enää alkuperäistä sarjaa vaikka sen aikoinaan televisiosta katsoin, joten odotukset eivät tämän uuden version kohdalla olleet mitenkään korkealla.

Sarja toimi tarinan sujuvuudella ja yllätyksellisyydellä loppuun asti, näyttelijät olivat hyviä. No, pari roolihahmoa oli ärsyttäviä, mutta sekin oikeastaan kuului asiaan. Sarja kestänee helposti toisenkin katselukerran, pitää kuitenkin vuosi tai pari odotella sitä ennen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jack Bauer palaa siis huomenna, nyt julkaistiin 20 minuutin pätkä missä kerrotaan vähän miksi kausi tehtiin ja näytetään räjähdyksiä ja muuta. Ei kai tuo niin ihmeellisesti spoilaa, mutta ei kovin kummoinenkaan ole.

Vähän tuntuu, että voi aavistuksen överiksi mennä nuo pyssyleikit, mutta odotellaan.
 

KallesS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Real Madrid
Jack Bauer palaa siis huomenna, nyt julkaistiin 20 minuutin pätkä missä kerrotaan vähän miksi kausi tehtiin ja näytetään räjähdyksiä ja muuta. Ei kai tuo niin ihmeellisesti spoilaa, mutta ei kovin kummoinenkaan ole.

Vähän tuntuu, että voi aavistuksen överiksi mennä nuo pyssyleikit, mutta odotellaan.

Kaksi jaksoa katsottu nyt ja täytyy sanoa, että on kyllä paras kausi menossa koko sarjasta. Suosittelen kaikkia katsomaan TV:n historian parasta sarjaa!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Millähän kanavalla?

Reilu kymmenen vuotta sitten se oli muka jonkunlainen statussymboli, että katsoi tv-ohjelman heti sen jälkeen omalta koneelta, kun se oli amerikkalaiselta kaapelikanavalta tullut. Tai siis ne ketkä eivät itse sitä tehneet luulivat niiden ketkä tekivät, luulevan itsestään jotain. Ei siinä mitään luultu vaan onhan siemen sille, että ei tarvitse televisiota eikä sitä aikataulutusta varsinkaan, kylvetty jo ajat sitten.

Tosiaan kyseessä tv-historian paras sarja (tai no pari muutakin pääsee siihen samoille, mutta mikään muu ei kestä yhtä montaa katsomiskertaa) ja hyvä alku kaudelle.

Netflix joutui vahvistamaan Orange is the New Blackin kolmannen kauden, kun se vuoti julkisuuteen sen verran vakuuttavasti. Muuta eivät aio tässä vaiheessa kommentoida. Kakkonenhan tulee kerralla ulos kuukauden päästä, loistava sarja. Ei linnajuttujen aina tarvitse olla äijäilyä.
 
Fargo on ihan positiivinen yllätys sarjojen osalta, mutta mielestäni vieläkin positiivisempi yllätys on True Detective. Katsoin tuossa pari viikkoa sitten loppuun koko sarjan ja täytyy sanoa, että sitten Twin Peaksin en ole kokenut yhtä samanlaista ahdistavaa kokemusta.

Pitkältihän TD:n viehätys perustuu alkujaksoja lukuunottamatta etsiväparin väliseen kemiaan ja kommunikaatioon.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kaksi jaksoa katsottu nyt ja täytyy sanoa, että on kyllä paras kausi menossa koko sarjasta.

Naurua tälle.

Itsekin olen kaivannut Jofanjakkia, mutta kuviot ovat tutut ja turvalliset edelleen. Toki tämä "jatkumo" sarjan lopetuksen jälkeen kiehtoo ja vielä enemmän kiehtoo tämä kellon ympäryksellä tiukempaan puristettu "vuorokausi". Nyt juoni on mahdollista ja ennenkaikkea pakko pitää helvetin tiukkana. Lupauksia antavaa, siis.

Supernatural sen sijaan vetää hohhoijaalla edelleen. Pari tuoreinta jaksoa tuli putkeen väijyttyä ja ensimmäinen niistä taisi olla spinari itse pääsarjalle. Hirveää paskaa ja ihmettelen miten sellaista on vaivauduttu edes suunnittelemaan kun pääsarjakin vetää käsittämättömässä koomassa. Koko ajan vahvistuu käsitys siitä että sarja olisi pitänyt lopettaa viidenteen kauteen. Tämä ei ole enää se sarja mitä rakastin viisi ensimmäistä kautta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Olen MadMenin ohella katsellut Californicationin vikaa kautta, ihan hyvää settiä.

Sinällään on ihan oikein, että sarja päättyy, mitään ihan uutta juttua on enää vaikea sarjaan tuoda. Tästä huolimatta vikan kauden ekoihin jaksoihin on mahtunut jo muutama hassunhauska hetki.
 

Sambody

Jäsen
Olen MadMenin ohella katsellut Californicationin vikaa kautta, ihan hyvää settiä.

Sinällään on ihan oikein, että sarja päättyy, mitään ihan uutta juttua on enää vaikea sarjaan tuoda. Tästä huolimatta vikan kauden ekoihin jaksoihin on mahtunut jo muutama hassunhauska hetki.

Rautaista settiä edelleen vaikka "vähän" sarja paikallaan onkin junnannut jo vuosia. Silti ainoastaan parin ensimäisen kauden "uutuuden" viehätys on kadonnut. Hank Moody on kyllä tv-katselu historiani yksi parhaiten kirjoitetuista hahmoista. Like like!
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Orphan Black. Tulipa katsottua tuo Netflixistä ja todella mieluisa yllätys. Suosittelen kaikille Killingin, Top Of The Laken ja miksei True Detectivenkin ystäville. Alussa varsinkin tulee hieman Doctor Who vipoja toteutuksesta, mutta mielestäni sarja synkkenee loppua kohti ja Doctor Who vipat kyllä katoaa, kun pääsee vauhtiin. Paranee mielestäni koko ajan, joskin kauden päätösjakso aiheutti pienehkön pettymyksen, muttei suurta ja pidän sitäkin ihan hyvänä. Omaan makuun paljon parempi sarja kuin monet suuremmalla kädellä rummutetut. En kerro enempää, mutta omasta puolestani voin kyllä lämpimästi suositella.

Ja kun tuosta Scifistä on ollut puhetta niin sitäkin tässä on ripaus mukana tai vähän enemmänkin loppua kohti.

Orphan Black (TV Series 2013– ) - IMDb
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Sinällään on ihan oikein, että sarja päättyy, mitään ihan uutta juttua on enää vaikea sarjaan tuoda.

6. kausi menossa? Mistä tsiikaat, suomeksihan se ilmestyy vasta Kesäkuun alussa.

Edit: Kiitos MustatKortit.
 
Viimeksi muokattu:

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Mad Men s7e5

Helvetti soikoon, Jon Hamm varmaan itse maksaa tuosta roolistaan. Mitkä nämä orgiat olivat olevinaan? Seitsemänteen kauteen tultaessa taso on laskenut kyllä roimasti. Kuudennen kauden viimeinen jakso oli viiden tähden materiaalia, nämä uudet jaksot ehkä kolmen ja puolen, huonompiakin jopa. Mad Menissä juoni tuppaa etenemään hitaasti, mutta onhan tämä jo surkuhupaisaa. Ted on unohdettu lähes kokonaan ja tuo saatanan Lou on ehkä ärsyttävin äijä ikinä, muistuttaa muuten aivan liikaa Duckia. Pääsääntöisesti jaksot eivät säväytä enää millään tavalla ja kaava tuntuu olevan se, että haetaan jotain shokeeraavaa mutta unohdetaan se heti seuraavassa jaksossa. Todellakin toivon että kohta alkaa tapahtumaan, jaksot kun ovat alkaneet tuntumaan liian pitkiltä.

Edit: Niin, ja toi Gingsberg on kyllä outo äijä.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Toisin kuin Sambovais tuossa yllä ^, niin minä olen kyllä pitänyt MadMenin vikan kauden jaksoista. On niin omanlaisensa sarja, että jo pelkästään se kiehtoo.

Californicationin vikan kauden puolivälin jaksot ovat jo aika tanakkaa tykitystä. Katselin tuossa, kröhöm jo seiskakauden kutosjakson ja nyt oli kyllä aika kovaa settiä. Myötähäpeän ja yht'aikaisen naureskelun tunne oli kohdillaan.

Hank Moody, motherfucker!
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
The Blacklist Season finale, älä lue jos et ole katsonut

Jopa raastavasti sarjan juoneen oleellisesti liittyviä asioita salailtiin 22 jakson ajan. Toisaalta näiden voimalla tuota välillä itseään toistavaa juonta kannateltiin voimissaan koko kausi. Tosin samaa tyylilajia edustaviin sarjoihin verrattuna varsinainen juoni eteni oikeastaan jokaisen jakson kohdalla. Nyt siis olettaa sopii, että Red on Elizabethin oikea isä. Jatkossa sarjan juoni kietoutuu edelleen Berlinin ympärille, mutta jäikö salaisuuksia niin paljon että sarja jaksaa kiinnostaa kokonaisen tuotantokauden verran tulevaisuudessa? Berlin on edelleen täysi mysteeri, mutta toivottavasti tuota salaperäisyyttä tuodaan myös tulevalle kaudelle tukku lisää kun jotain uutta kyseisestä "pahiksesta" saadaan selville.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja kun tuosta Scifistä on ollut puhetta niin sitäkin tässä on ripaus mukana tai vähän enemmänkin loppua kohti.
Kyllähän tuo nyt sci-fiä on ennen kaikkea, mutta tietysti mysteerisyys ja jännitys myös keskeisiä elementtejä joten "kovaa" sci-fiä vieroksuville tuo voi olla ihan mieluisa sarja sinänsä.

Hyvää settiä tosiaan. Tunnelma on melko brittihenkinen ja pääosanesittäjä Tatiana Maslany on paitsi viehko, myös tosi muuntautumiskykyinen (tämä sarja sitä vaatiikin, kuten sen katsoneet tietävät) ja lahjakas näyttelijä. Potentiaalinen mielestäni murtautumaan isompiinkin produktioihin tämän perusteella.

Toinen kausi alkoi hiljattain, mutta en ole vielä ehtinyt silmäilemään. Odotan varmaan, että kaikki jaksot on pihalla ja sitten vasta.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Jonkinlainen rikosjännäri olisi hakusessa ja tuttava suositteli Netflixistäkin löytyvää Hannibalia. Onko tuo mistään kotoisin? Verellä ja suolenpätkillä mässäily ei innosta, enemmän kaipaisin sarjaa jossa on mielenkiintoisia henkilöhahmoja ja laadukasta dialogia. Ehdotuksia?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös