Tässä jokunen sivu sitten kyselin suosituksia perinteisistä whodunit-tyylisistä etsivämysteereistä. Ihan kivasti noita suosituksia tulikin (kiitos siitä kaikille vastanneille). Olen pyrkinyt näihin tutustumaan käytössä olevan ajan puitteissa, ja nyt vuorossa oli tämä:
Jenkkisarjoista ehkä Castle voisi osua. Aika kevyttä kamaa, mutta kyllä minä olen katsonut ihan mielelläni tähän asti.
Tästä suuri kiitos!
Kolme jaksoa nyt takana, ja koukussa olen jo. Hyvin istuu shapluunaan, kaikki perinteikkään whodunitin elementit löytyvät kuten se että pääsee itse harrastamaan nojatuolietsivän roolia ja pähkäilemään, kuka oikeasti teki mitä ja miksi. Eikä se syyllinenkään ole se kaikkein ilmeisin vaihtoehto.
Mitä taas tuohon keveyteen tulee - no, se juuri meikäläisen on koukuttanut niin tehokkaasti. Mahtavaa sitcomia etsivämysteerin kaupanpäällisenä! Tästä esimerkkinä kakkosjaksosta kohtaus, joka pisti höröttämään ääneen:
Castle ja Beckett selvittävät nuoren naisen murhaa. He ovat saaneet selville, että uhrilla oli ollut vähän ennen kuolemaa seksipartneri kerrostalon tietystä kerroksesta. Castle lähtee koputtelemaan kerroksen asuntojen oviin umpimähkään ja huutelemaan "Police!". Ekassa asunnossa vanha ukko avaa oven.
Castle:
-Excuse me, do you live here alone?
Ukko:
-Yeah, why do you wanna know?
Castle:
-Don't worry about it, you're not young enough.
Ukko:
-Young enough for what?
Castle:
-To have sex.
Ukko ihmeissään:
-To have sex? What kind of cops are you?
Castle:
-I'm not a cop. She is.
(Beckett katsoo murhaavasti Castlea.)
Ukko (Beckettille):
-And you're looking for someone to have sex with?
Beckett huomaa juuri silloin tutun ihmisen menevän yhteen asuntoon:
-Castle, look!
Beckett ja Castle lähtevät heti kohti asuntoa. Ukko huutaa perään:
-Hey, 77 isn't beyond the realm of possibilities...y'know? (räkäisellä äänellä)
Loppukaneettina lisättäköön, että Murder She Wrotesta puolestaan putkahti katseluvuoroon jakso Sudden Death. Siinä erään urheilujoukkueen kohtalosta käydään kovaa valtapeliä, kun rahanhimoiset omistajatahot haluaisivat viedä joukkueen isompaan kaupunkiin, isompiin sarjoihin ja isompiin rahoihin... kun taas joukkueen perinteitä kunnioittavat urheiluvaikuttajat haluaisivat pitää joukkueen omassa kotikaupungissaan. Ja ratkaisevat osakkeet (äänestyksen kannalta) päätyvät tietysti Jessica Fletcherin omistukseen...
Vaikka lajina tuossa jenkkifutis, yhtymäkohdat kotoisan Liigan viimeaikaisiin tapahtumiin tekivät jaksosta sattuvan ajankohtaisen.