TV-sarja: Salatut elämät

  • 7 894 546
  • 24 763

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tieliikennelaki

Liikennerikos: Rattijuopumus
Rikos! Ajoitko humalassa?

Rattijuopumus on rikos huolimatta siitä missä siihen syyllistyy. Rattijuopumukseen voi syyllistyä yhtälailla liikenteessä tai suljetulla kotipihalla kuin metsässäkin.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Jos minä aitaan oman peltoni niin että aita kiertää koko pellon ympäri ja portti pellolle on kiinni, niin kyllä minä saan siellä ajella vaikka kuinka päissäni ilman, että poliisilla on mitään laillista oikeutta siihen puuttua.

Nyt alkaa taas olemaan ne hetket, että kannattaa antaa olla. Usko mua...

Voi tietty kokeilla. Aitaa pelto, vedä kännit, ajele pellolla ja soita kytät paikalle. Kerro kuinka kävi.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Joo. Eipä käyny mielessä avaisin tämmösen Pandoran lippaan, kun otin Karin bissen juonnin töissä...

Ja ettei mene offtopic-viestiksi. Miks helvetissa Sanni ei voinu kertoo sille Talelle sitä totuutta?
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Ja ettei mene offtopic-viestiksi. Miks helvetissa Sanni ei voinu kertoo sille Talelle sitä totuutta?

No ei tietenkään. Sehän on paljon järkevämpää, että lähtee "ovet paukkuen", kuten Tale sanoi ja masentelee muille miten epäreilua elämä on.

Salkkari-logiikka!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joo. Eipä käyny mielessä avaisin tämmösen Pandoran lippaan, kun otin Karin bissen juonnin töissä...

Taisin itse olla hieman osasyyllinen lippaan avaamiseen, mutta harmittaa vain tämä suomalainen tilanne, että töitä ei voisi tehdä pikkujurrissa. Jos ne on tehty kunnolla, niin mitä väliä sillä on miten siihen lopputulokseen on päädytty?

Noin muuten jatkan ihmettelyäni kuinka paljon sarjassa ryypätään. Olisiko ihan mahdotonta tehdä joku kohtaus missä joku ei olisi muki kourassa? Kiinnostaisi tietää miksi tälle linjalle on lähdetty.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Avoimessa maastossa, kyllä. Järven jäällä niin, että muiden pääsyä jäälle ei ole estetty, kyllä. Yleisellä tiellä, kyllä. Yksityisellä tiellä, jota ei ole suljettu niin ettei sinne kukaan pääse, kyllä. Missä tahansa, ei pidä paikkaansa. Jos minä aitaan oman peltoni niin että aita kiertää koko pellon ympäri ja portti pellolle on kiinni, niin kyllä minä saan siellä ajella vaikka kuinka päissäni ilman, että poliisilla on mitään laillista oikeutta siihen puuttua.
Kokeile ihmeessä. En jaksa väitellä sun kanssa yhtään enempää, mutta peltohemmoilta on kortteja lähtenyt kun kännissä ovat pörränneet.

Kokeiles uudestaan jos lukutaito olisi parantunut... Rattijuopumus moottorikäyttöisellä ajoneuvolla määritellään rikokseksi riippumatta siitä syyllistyykö siihen maastossa, järven jäällä, tiellä tai missä tahansa.

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/ennakointi/rattijuopumus
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kokeiles uudestaan jos lukutaito olisi parantunut... Rattijuopumus moottorikäyttöisellä ajoneuvolla määritellään rikokseksi riippumatta siitä syyllistyykö siihen maastossa, järven jäällä, tiellä tai missä tahansa.

Tuo ei ole laki. Muuten hyvä teksti toki. Mutta ei tästä OT:sta enää tämän enempää.

Noin muuten jatkan ihmettelyäni kuinka paljon sarjassa ryypätään. Olisiko ihan mahdotonta tehdä joku kohtaus missä joku ei olisi muki kourassa? Kiinnostaisi tietää miksi tälle linjalle on lähdetty.

Mä olen katsellut tätä sarjaa tämän kauden aikana silloin tällöin. Joka jaksossa tapahtuu seuraavat asiat:

1. Istutaan jossain iltaa ja joku avaa viinipullon/kaljatölkin. Ja kyse ei tosiaan ole esim. siitä, että Kari joisi joka jaksossa kaljaa vaan alkoholia juovat melkein kaikki vuorotellen.
2. Mennään saunaan. Joka jaksossa. Ja saunassa sitten avataan pullot.
3. Istutaan Moosessa. Ja juodaan kaljaa tai viiniä.
4. Istutaan majatalon ravintolassa. Ja juodaan kaljaa tai viiniä.
5. Joku tulee kotiin rankan työpäivän jälkeen ja kietaisee viinipullon/kaljan/viskin auki.

Tietysti kun kuvauspaikkoja on rajoitetusti, niin jotainhan niiden on sitten tehtävä siellä saunassa/Moosessa/majatalossa/iltaa istumassa. Vaikuttaa toki vähän siltä, että kässäritiimillä alkaa olla ideat hyvinkin loppu ja toistavat sitten sitä samaa koko ajan.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kari yksityisyrittäjänä saa kännätä verstaallaan. Vastaa asiasta rahoittajalleen Helenalle ja asiakkailleen.

Sitten väitetty tositarina känniajeluun. Mies oli hellepäivänä leikannut kotipihallaan nurmikkoa ajettavalla ruohonleikkaajalla ja juonut olutta samalla. Ohi oli ajanut poliisi. Mies oli morjestanut vittuillakseen poliiseille olutpullo kädessään. Kytät pysähtyivät ja olivat puhalluttaneet miehen. Oikeuteen ja sakkoja. Sitä en muista menettikö ajokorttinsa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sun ehkä kannattaa käydä lukemassa se pykälä rikoslaista, ehkä koet valaistumisen.

Mä luulen, että sinä olet se, jonka tässä pitäisi itseään sivistää lakia lukemalla...

Sitten väitetty tositarina känniajeluun. Mies oli hellepäivänä leikannut kotipihallaan nurmikkoa ajettavalla ruohonleikkaajalla ja juonut olutta samalla. Ohi oli ajanut poliisi. Mies oli morjestanut vittuillakseen poliiseille olutpullo kädessään. Kytät pysähtyivät ja olivat puhalluttaneet miehen. Oikeuteen ja sakkoja. Sitä en muista menettikö ajokorttinsa.

Kotipiha ei ole suljettu alue, ellei sitä ole aidattu ja portti ole kiinni. Siksi sakot ovat ihan perustellut ja oikein.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Mä luulen, että sinä olet se, jonka tässä pitäisi itseään sivistää lakia lukemalla...

Okei, mennään sitten. Kyllähän tämän tietää taas kuinka tämä päättyy.

Rikoslaki 23 luku pykälä kolme ensimmäinen momentti.

"Joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, on tuomittava rattijuopumuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."

Viitsitkö osoittaa tosta lainatusta sen kohdan jonka perusteella ei ole rikos kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa hönössä esimerkiksi siellä aidatulla pellolla.

Voidaan jatkaa myös jossain muussa ketjussa asian selvittämistä, eli älä turhaan vedä OT-korttia esiin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Okei, mennään sitten. Kyllähän tämän tietää taas kuinka tämä päättyy.

Jep, niin tietää. Sitä mä vaan ihmettelen, että miksi sulla on niin kova tarve upottaa itsesi kaulaa myöten suohon kuukaudesta toiseen?

Rikoslaki 23 luku pykälä kolme ensimmäinen momentti.

"Joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, on tuomittava rattijuopumuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."

Viitsitkö osoittaa tosta lainatusta sen kohdan jonka perusteella ei ole rikos kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa hönössä esimerkiksi siellä aidatulla pellolla.

Rikoslain 23. luku pykälä 1, boldaus mun:

"Liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."

Sitten tieliikennelaki, 1. luku pykälä 1:

"Soveltamisala
Tämä laki koskee liikennettä tiellä."

Tieliikennelaki, 1. luku pykälästä 2 pari kohtaa:

"Määritelmiä
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;

10) tienkäyttäjällä jokaista, joka on tiellä taikka sillä olevassa ajoneuvossa tai raitiovaunussa;"

Onko vielä jotain epäselvää?

Voidaan jatkaa myös jossain muussa ketjussa asian selvittämistä, eli älä turhaan vedä OT-korttia esiin.

Nyt jatketaan jossain toisessa ketjussa, jos jostain syystä haluat upottaa itsesi kokonaan suohon. Löydät sellaisen ketjun varmasti helposti, mihin tämä paremmin sopii.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Jep, niin tietää. Sitä mä vaan ihmettelen, että miksi sulla on niin kova tarve upottaa itsesi kaulaa myöten suohon kuukaudesta toiseen?

Heh, sulta taisi muuten jäädä meidän edellinen lakikina kesken, miksi? Avainsanat: järjestyksenvalvoja, rikollinen tausta.

Onko vielä jotain epäselvää?

On joo.

Miksi perustelet kantaasi liikenteen vaarantamispykälällä, miksi rattijuopumuspykälä ei kelpaa?

Lueppa muuten silleen ajatuksen kanssa rikoslain 23 luvun 3 ja 6 pykälät, jos vaikka kokisit sellaisen snadin ahaa-elämyksen...
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jep, niin tietää. Sitä mä vaan ihmettelen, että miksi sulla on niin kova tarve upottaa itsesi kaulaa myöten suohon kuukaudesta toiseen?



Rikoslain 23. luku pykälä 1, boldaus mun:

"Liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."

Sitten tieliikennelaki, 1. luku pykälä 1:

"Soveltamisala
Tämä laki koskee liikennettä tiellä."

Tieliikennelaki, 1. luku pykälästä 2 pari kohtaa:

"Määritelmiä
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;

10) tienkäyttäjällä jokaista, joka on tiellä taikka sillä olevassa ajoneuvossa tai raitiovaunussa;"

Onko vielä jotain epäselvää?



Nyt jatketaan jossain toisessa ketjussa, jos jostain syystä haluat upottaa itsesi kokonaan suohon. Löydät sellaisen ketjun varmasti helposti, mihin tämä paremmin sopii.
Eikös kyse ollut rattijuopumuksesta eikä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta... Rikoslaki sanoo yksiselitteisesti: "Joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, on tuomittavarattijuopumuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi." Eli Rikoksen täyttymiseen riittää se, että kuljettaa päihtyneenä riippumatta paikasta. Kovakalloisille lukutaidottomille löytyy erilaisia selvennyksiä kuten eilen linkittämäni liikenneturvan sivusto, jossa kerrotiin että rattijuopumukseen syyllistyy ajaessaan ihan missä tahansa päihtyneenä. Tuossa toinen selvennys laki24.fi sivustolta:
"Rattijuopumus on rikos huolimatta siitä missä siihen syyllistyy. Rattijuopumukseen voi syyllistyä yhtälailla liikenteessä tai suljetulla kotipihalla kuin metsässäkin." Sinä voisit puolestasi etsiä jonkun uskottavan laintulkinnan tai ennakkotapauksen, jossa rattijupumustuomiolta vältytään sillä perusteella, että ajaminen on tapahtunut suljetulla alueella.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Ei jumalauta Salkkari ketju täynnä vääntöä missä saa tai ei saa ajaa kännissä..

Päivän jaksosta pitää todeta, että Iida on kenties tekopyhin henkilö koko sarjassa. Syyttää Jannea pettämisestä (eivät olleet yhdessä, kun Janne kävi painamassa Alissaa) vaikka itse käynyt imemässä koodarin lihatikkaria monta kertaa ollessaan suhteessa Jannen kanssa. On kyllä niin perus naisen logiikka taas.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ei jumalauta Salkkari ketju täynnä vääntöä missä saa tai ei saa ajaa kännissä..

Päivän jaksosta pitää todeta, että Iida on kenties tekopyhin henkilö koko sarjassa. Syyttää Jannea pettämisestä (eivät olleet yhdessä, kun Janne kävi painamassa Alissaa) vaikka itse käynyt imemässä koodarin lihatikkaria monta kertaa ollessaan suhteessa Jannen kanssa. On kyllä niin perus naisen logiikka taas.
No mut kato ku Iida vaan ei voinut sille mitään että se vaan rakastu Anttoniin. Janne sen sijaan meni sinkkuna sänkyyn tyypin kanssa jota Iida vihaa. Aika törkeetä!
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Mulla on sellainen kutina että Anton ei taida ihan 100% tykätä tytöistä vaan on vähän 50/60. Jossain vaiheessa Anton pettää Iidaa Eliaksen kanssa ja sit Elias itkee miten ihana mies Anton on.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ismo on ihan idiootti, mutta ihanko oikeasti tuossa nyt Ismo opettaa Ullalle nettitreffailun saloja? Eikö tämä olisi ollut vähän uskottavampaa, jos joku junnuista olisi opastanut Ullaa jonkun Tinder-profiilin tjsp. luomisessa. Mihinköhän Suomi24-treffipalstalle Don Ismo aikoo Ullalle tilin luoda... kuvista tuli ainakin viimosen päälle hyviä!
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Ai noinko se menee, jos saa nokkaansa ja haluaa viedä asian eteenpäin. Olen aina luullut, että pitää kävellä poliisilaitokselle tekemään rikosilmoitus mutta näköjään voi kutsua suoraan asianajajan kotiin ja haastaa suoraan oikeuteen. Kätevää!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös