TV-sarja: Game of Thrones (jenkkitahtiin)

  • 787 430
  • 3 873

Nick Neim

Jäsen
Mikä muuten on isoin kartta, mitä tuosta maailmasta löytyy? Usein googlessa törmänny karttoihin, joissa käytännössä kaksi mannerta, mutta onko tuo maailma siis vielä sitäkin isompi? Meinaa ny törmäsin tällaiseen karttaan (deviantart.com), jossa sitten huomattavasti enemmän mantereita ja ilmeisesti runsaasti lisää kansoja, todella pitkän matkan päässäkin. Eli onko tuo kartta "oikea" vai vaan jonkun fanin piirtelemä?

Mutta olen aika varma, että kartta on jonkun fanin tekemä.
Kommenteissa tekijä itse sanoo:

"kolishnikov Dec 31, 2016
where is the rest of the map from? is this some updated map released or is it your own personal work?

33k7 Dec 31, 2016
own personal work"

eli ei ole "oikea", pelkkää fanitaidetta.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Pitää tulla itsekin hiukan jotain kehumaan sarjasta. Vittu mitä paskaa. Puolustelin aikaisempia tuotantokauden varppailua sillä, että pakko sarja on jotenkin saada lopetettua ja että nyt oiotaan jotta lopusta tulee hyvä. Mutta tämä viimeisin kausi on kyllä vedetty niin alta lipan. Pari ekaa jaksoa oli hymistelyä, sitten onkin jo vitunmoinen kiire. Zombiarmeija suorastaan raiskasi sankarit, mutta plot amor liian vahva ja Arya osasi juuri sopivasti lentää zombi armeijan yli ja ohi. Thäts that. Kai siellä sattui vaan just sopivasti tuulemaan.

Sitten tämä viimeisin jakso. Tää Euron roolihahmo, mikä lie tanskan pillu, niin ihan saatana kesäteatteri kamaa. Totta kai se saatana hipsii avomerellä lohharin tappoon. Eihän niitä saatana kukaan historiassa saanut alas, kuihtuivat vaan pois ajan myötä. Nyt niitä tippuilee kivasti. Toinen tuottajista kumpi olikaan selitti tätä että Dany unohti Euron laivaston mahdin. Just samassa jaksossa se saatana käytiin läpi. "Öö oon vuosia halunnut valtaistuimelle ja nyt ollaan jo lähellä mutta ketäs vastaan me tapellaankin. Hmm mitähän se Jouni sano tunti sitten AZAKABOOSH eiii se oliki Euro ja osu mun lohhariin!!!11" Noh hyvisten laivat siinä sivussa vituiksi alta aika yksikön. Misandein vangitseminen oli tiedossa yhtäkkiä. Sitten warppaillaan hiukan siellä täällä.

On tää ohjelman teko hurjan helppoa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Flou

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Vai että lohari putosi jorpakkoon ja teleporttasi sitten parantumaan johonkin? No, onhan niin tehnyt jo Jamiekin (joka teleporttasi Bronin sylissä toiselle puolelle järveä haarniska päällä) ja muistaakseni joku toinen veteen pudonnu. Unohtakaa yliäänikorpit - vesi on se oikea teleport-mesta tässä sarjassa!

Tuli tuosta Euronista muuten kirjojen pohjalta mieleen että

Muistaakseni kyseessä oli joku vähän vanhempi kaveri, jolla oli "kotiin tullessaan" joku maaginen torvi, jonka sanottiin tappavan lohikäärmeitä. Oliko näin? Sarjassahan Euron on itse maaginen torvi, joka tappaa lohikäärmeitä, että sikäli cut the middle man ja tollee. Olisi vain vähän enemmän käynyt järkeen tuo touhu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli tuosta Euronista muuten kirjojen pohjalta mieleen että

Muistaakseni kyseessä oli joku vähän vanhempi kaveri, jolla oli "kotiin tullessaan" joku maaginen torvi, jonka sanottiin tappavan lohikäärmeitä. Oliko näin? Sarjassahan Euron on itse maaginen torvi, joka tappaa lohikäärmeitä, että sikäli cut the middle man ja tollee. Olisi vain vähän enemmän käynyt järkeen tuo touhu.
Sarjan Euron on hieman yhdistelmä kirjojen Euronia ja Vicarionia(?), jotka ovat veljeksiä. Toisella oli tosiaan tuo torvi. Itse muistelen, että tuolla torvella sai lohikäärmeen omaan hallintaansa.
 

Kooki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
https://unseen-westeros.com/en/map/

Joku kyseli karttoja niin linkin takaa taitaa olla niin lähellä "virallista" kartaa kuin löytyy.

Jos kiinnostaa enemmän nuo sarjan ja kirjojen (ainakin "pääsaagan") ulkopuoliset paikat, suosittelen katsomaan tämän videon:
East: the strangest places in Game of Thrones?

Linkki vie YouTubeen Alt Shift X:n kanavalle, josta löytyy muitakin mielenkiintoisia teorioita ja jaksoanalyysejä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos ihmiset käyttäisivät vähemmän aikaa ja energiaa sen etukäteen murehtimiseen ja suunnitteluun mitä mahdollisesti voi tapahtua, ja sen sijaan keskittäisivät huomionsa läsnäolemiseen, tapahtumien vastaanottamiseen, tuntemiseen, aistimiseen niin huomaisivat ettei elämän tai tässä tapauksessa TV-sarjan ole tarkoitus toteuttaa heidän toiveitaan ja odotuksiaan, vaan se vain tapahtuu.

Rinnastan tämän taikuuteen. Kuvittelepa että olisit lähdössä katsomaan maagikon esitystä ja käytät monta viikkoa siihen että kuvittelet etukäteen kaikki mahdolliset tavat miten jokin temppu tehdään, katselet etukäteen filmipaljastukset ja fanien omat kuvaukset siitä miten katsojaa huiputetaan taitavasti. Kuinka iso elämys se paikan päällä koettu esitys tämän latistuksen jälkeen olisi?

Opin itse kerrasta, kun Lostin kohdalla eksyin tähän loputtomaan spekulointiavaruuteen ja menetin samalla kykyni nauttia näkemästäni. GoTin osalta olen osannut juo suojautua fanisaasteelta jonka oksettavimpana ydinjätteenä on juuri kirjamulkkujen tärkeily ja (pikku)kikkelinvenytys.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos ihmiset käyttäisivät vähemmän aikaa ja energiaa sen etukäteen murehtimiseen ja suunnitteluun mitä mahdollisesti voi tapahtua, ja sen sijaan keskittäisivät huomionsa läsnäolemiseen, tapahtumien vastaanottamiseen, tuntemiseen, aistimiseen niin huomaisivat ettei elämän tai tässä tapauksessa TV-sarjan ole tarkoitus toteuttaa heidän toiveitaan ja odotuksiaan, vaan se vain tapahtuu.

Näille läsnäolemiseen, tuntemiseen ja aistimiseen keskittyneille ihmisille on olemassa telkkarissa jo oma ohjelmistonsa. Niitä kutsutaan lastenohjelmiksi. Niissä asioita tosiaan vain tapahtuu.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
@Yläpesä Et ymmärrä mihin nyt sokaisit. Valmistaudu viesteihin jotka ovat täynnä taikasanoja kuten "olkiukko", "sarjan sisäinen logiikka", "kateellinen miten keskinertaisesta paskasta voi nauttia" yms.

Loppuun palstahistorian suurin hymiö. En ole tosissani joten antakaa minun olla. Yritin hassutella mutta kun ei ole osaamista.
 

Kooki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Jos ihmiset käyttäisivät vähemmän aikaa ja energiaa sen etukäteen murehtimiseen ja suunnitteluun mitä mahdollisesti voi tapahtua, ja sen sijaan keskittäisivät huomionsa läsnäolemiseen, tapahtumien vastaanottamiseen, tuntemiseen, aistimiseen niin huomaisivat ettei elämän tai tässä tapauksessa TV-sarjan ole tarkoitus toteuttaa heidän toiveitaan ja odotuksiaan, vaan se vain tapahtuu.

Rinnastan tämän taikuuteen. Kuvittelepa että olisit lähdössä katsomaan maagikon esitystä ja käytät monta viikkoa siihen että kuvittelet etukäteen kaikki mahdolliset tavat miten jokin temppu tehdään, katselet etukäteen filmipaljastukset ja fanien omat kuvaukset siitä miten katsojaa huiputetaan taitavasti. Kuinka iso elämys se paikan päällä koettu esitys tämän latistuksen jälkeen olisi?

Tottakai ihmiset käyttävät aikaa ja energiaa asioihin, joihin he suhtautuvat intohimoisesti. Tuskin tätäkään kiekkopalstaa muuten olisi, ellei olisi jääkiekkoon aikaa ja energiaa käyttäviä. Muista toki itse ottaa tuo asenne, kun suosikkiseurasi pettää odotuksesi joskus tulevaisuudessa. Se, että kahden vuoden odotuksen jälkeen saataisiin edes kohtuu järkevästi vietyä yksi kaikkien aikojen TV-sarjoista maaliin ei ole mielestäni kohtuuton vaatimus. Pelkästään edellisen jaksosta riittää sanottavaa, listailen muutamia suosikkejani:

1) Sotakokouksessa Varys sanoo, että Cersei menettää liittolaisia jatkuvasti, Dorne vannoo tukea jne. Silti on kiire syöksyä tiedustelematta merelle ja menettää huonosti toteutetussa kohtauksessa (tästä muut varmasti jo sanoneet kaiken tarvittavan) yksi lohikäärmeistä. Joo, sarja pitää viedä maaliin ja iso lopputaistelu on tilauksessa, mutta miksi kukaan looginen ja järkevä ihminen tekisi näitä ratkaisuja?
2) Mikä järki on lähettää Davos MERENverto, mies joka tuntee Kuninkaansataman rannikon ja satamat niin hyvin, että voi salakuljettaa sinne Tyrionin, maitse eikä laivaston mukana?
3) Miksei Davos puhu piirrittämistä ja näännyttämistä vastaan, edes jokin lause? Sama mies joka ei kestänyt katsoa, kuinka Stannis piirritettiin Myrskynpäähän?
4) Miksei voida näyttää miten Arya, Sansa ja Tyrion reagoivat kun kuulevat totuuden Jonista?

Tällä kaudella tuntuu (viime kaudella jo hieman), että hahmot eivät ole enää "todellisia", oikeita persoonia, vaan TV-ruudulla liikkuvia otuksia, jotka tekevät jatkuvasti aivan käsittämättömiä ratkaisuja, joiden ainoa järkevä selitys on saada sarja haluttuun maaliin. Lisäksi tuntuu, (huom, vain minun tuntemus, en ole tilastoinut) että tällä kaudella on ollut yksityiskohtien kanssa virheitä, esimerkkinä Gendry Rivers viime jaksossa.

Itse nautin vielä sarjasta, ja pidin tästä 4. jaksosta enemmän kuin kolmannesta, mutta en voi väittää etteikö tämä kausi olisi mielestäni varsin selkeästi heikoin tähän astisista.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sarjan Euron on hieman yhdistelmä kirjojen Euronia ja Vicarionia(?), jotka ovat veljeksiä. Toisella oli tosiaan tuo torvi. Itse muistelen, että tuolla torvella sai lohikäärmeen omaan hallintaansa.

Euron toi taikatorven matkoiltaan, mutta jalomielisenä veljenä lahjoitti sen pikkubroidilleen Victarionille, sillä kuulemma pitäisi saada lohikäärme hallintaansa. Victarionin merestä pelastama Punanen neekeripappi tosin katteli sitä torvea, ja huomas että siinä oli joku verellä tehty taikakiinnitys jollekin, vissiin Euronille, jonka se kivasti poisti ja pisti kiinnityksen uudestaan mutta tällä kertaa Victarionille. Euronin juoni oli kai että kun Victarion torveen lohikäärmeen nähdessään puhaltaa, Euron saa verikiinnitysjutun takia lohikäärmeen hallinnan itelleen. Joku Euronin porukan ukko kanssa meni jo puhaltamaan tähän torveen muistaakseni silloin kun Euron palasi mestoille ja näytti kaikille että kattokaa mitä kaikkea saatanan kamaa mulla on, oon kiertänyt maailman ja tiiän kaiken ja te saatte nää mun aarteet hei ja sit mennään hakee lisää. Se torveenpuhaltanut ukko meni ja kuoli pian torvensoittonsa jälkeen, keuhkot ja kurkkutorvi palaneena. Hassu torvi! Hassu Euron! Vittu kun sarjassa ei ole hassua Euronia Valyrian Steel -haarniskassaan ja velhojuomasta sinisine huulineen ja täysmustan silmänsä kanssa, sitä joka hirttää eri uskontojen pappeja laivojensa kokkaan jotta taisteluissa olisi onnea ja jolla oli jossain ruumassa jalattomaksi ja kädettömäksi pahoinpideltynä se Danyn lohikäärmeet Qarthissa pöllinyt veijokin kirkumassa.

Toinen taikatorvi oli Villeillä, jolla kuulemma pitäisi Muuri saada murtumaan, tai sitten se oli Nights Watch -ukkeleilla jotka löysi sen Fist of First Meniltä Muurin takana seikkaillessaan, on vähän vihjattu että toinen näistä on vaan normaali kökkö torvi ja toinen maaginen muttei tiiä kumpi on kumpi. Kaikkia perkeleen maagisia soittimia niillä onkin siellä! Ihan hyvä ettei noita oo sentään tuotu sarjaan, melko juustoisia tuollaset olisi. Vaikka Sam ja Nights Watch -ukkelit löysi kyllä sen jonkun torvenkin joskus 1. tai 2. jaksossa sieltä samasta kolosta mistä dragon glassia ekan kerran saivat, mutta se torvi on sen jälkeen vaan sivuutettu.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Lisäksi tuntuu, (huom, vain minun tuntemus, en ole tilastoinut) että tällä kaudella on ollut yksityiskohtien kanssa virheitä, esimerkkinä Gendry Rivers viime jaksossa.
Rivers, Waters, Ponds, Lakes, mitä välii, kuhan lohareita ja kikkeleitä ja kiveksiä...
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
GoTin osalta olen osannut juo suojautua fanisaasteelta jonka oksettavimpana ydinjätteenä on juuri kirjamulkkujen tärkeily ja (pikku)kikkelinvenytys.

Hi, hi, hi! Nää kirjat on kyllä jättänyt joihinkin niin katkeran jäljen, edelleen kiukuttaa vaikkei kirjoilla tee enää tässä vaiheessa yhtään mitään kun TV-sarja vetelee jo ihan omissa sfääreissä.

Hei! Mä oon muuten lukenu ne kirjat sit! Ja oon myös Mensa-kerhossa eli suunnattoman älykäs ja minut on sen lisäksi valittu 3 kertaa putkeen Vuoden Jatkoaikalaiseksi eli olen ihan saatanan hyvä ihminen!!!

Ja kirjoissa Tyrionilla ei oo nenää!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Flou

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tottakai ihmiset käyttävät aikaa ja energiaa asioihin, joihin he suhtautuvat intohimoisesti. Tuskin tätäkään kiekkopalstaa muuten olisi, ellei olisi jääkiekkoon aikaa ja energiaa käyttäviä
Olen kyllä ideologisesti ihan samaa mieltä, mutta en ymmärrä miten jotkut saa syvän tunnesiteen johonkin kaukaiseen Hollywood-näytelmään. Se on ihan eri asia, kun näkee pelejä paikanpäällä ja esimerkiksi juttelee pelaajien kanssa.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen kyllä ideologisesti ihan samaa mieltä, mutta en ymmärrä miten jotkut saa syvän tunnesiteen johonkin kaukaiseen Hollywood-näytelmään. Se on ihan eri asia, kun näkee pelejä paikanpäällä ja esimerkiksi juttelee pelaajien kanssa.

Mä juttelen joka päivä Emilia Clarken ja Peter Dinklagen kaa, ja olin seuraamassa ekoja castauksia jo silloin ku nörttifantasia ei vielä ollu yhtään mainstreamia. Näin heti et Maisie Williamsista tulee huippu Arya, ja itse asiassa kahvitauolla ku pääsin D&D:n kaa juttelee ni vähän vinkkasin et hei toi Sophie Turner ni siinä ois hyvä Sansa, ihan vaan tällee pikkuvinkkinä hei jätkät. Sanoin siinä samalla et muistakaa sit 8. kaudella pistää Euron ampuu kierteellä vuoren takaa yks lohikäärmeistä alas ni saatte paljon kavereita. Ne usko senkin, perkeleen idiootit!
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tätä herkkua taas aamulla, kelloa soimaan ja silleen!
 

Nick Neim

Jäsen
Joo, unenpöpperöisillä aivoilla jäi tajuamatta varmaan montakin asiaa, täytyy huomenna päivällä katsoa vielä uudestaan. Pari mielenkiintoista ranskalaista:

- Varys heitettiin vilttiin heti ottelun alussa
- lohari heikon vieraspelin jälkeen palannut tasolleen, pelaa taas täysin omassa sarjassaan
- Euron siirsi näkymättömät supervoimansa Jaimelle, joka lopulta ei kyennytkään päihittämään Cerseitä, edes jatkoajalla
- odotettu Hound vs Mountain päättyi ratkaisemattomaan
- King's Landingin siviilien menetykset ensi kautta ajatellen olivat valtaisat, saa nähdä kaatuuko joukkue tähän vai jatkuuko sarjatoiminta vielä tulevaisuudessakin

Joo, olipahan taas.
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
Tällä hetkellä jaksot järjestyksessä arvosanoilla 8,4 - 8,8 - 8,5 - 7,5.
Nyt viikkoa myöhemmin lukemat ovat 8,3 - 8,6 - 8,2 - 6,4 ja uusin näin alkuun 7,4. Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan tämä lähtee kehittymään, kun yleensä näin alkuyöstä "suurimmat" fanit ovat paukutelleet sarjalle reippaasti yli 9 arvosanaa, lähes jaksosta riippumatta. Poikkeuksellisen alhainen lukema heti näin aluksi.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaahas, Danyn sekoaminen sitten vedettiin täysillä maaliin asti. Ei varsinaisesti yllätys, mutta toteutus ei kyllä oikein mene läpi nyt. Jos se olisi mennyt suoraan Cersein kimppuun ja tappanut vähän siviilejä matkalla niin OK, mutta päätti sitten polttaa koko kaupungin kaikessa rauhassa ja jättää linnan viimeiseksi. Melkoinen täyskäännös kaikesta, mitä hahmo on tähän asti ollut. Pannukakkuhan tästä loppuhuipennuksesta on tulossa, ei voi mitään.
 

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuli luettua ensi jaksonkin spoilerit koska mitä sitä enää säästelemään kun kaikki on jo pilalla. Parempi se on nyt ottaa kaksi iskua palleaan ja nauraa sitten vain viimeistä jaksoa katsellessa.

Kannattaa olla varuillaan netissä spoilereiden varalta.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ei kai jaksosta tarvii mitään sanoa... Kari Runkin kanssa samoilla linjoilla että tässä jaksossa oli ihan eri lohikäärme ja samoin ampujat kuin viime jaksossa.

Viime jaksossa se oli Lukkokauden Mitja Robar ja nyt kauden 92-93 Lemieux... pysäyttämätön.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös