Mainos

TV-sarja: Game of Thrones (jenkkitahtiin)

  • 803 355
  • 3 874

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Vähän ohi aiheen, mutta mitkä siellä genressä ovat menneet ohi/haastavat tätä sarjaa sinun mielestä? Kyselen siis siksi, että itseäni kiinnostaisi varmasti katsella näitä sarjoja.

Totta, vähän turhan äkkinäisesti tuo oli kirjoitettu. En tosiaan edes tiedä, onko fantasiasarjoja kovin paljoa tämän tyyppisiä? True Bloodit ja vastaavat ovat kuitenkin sen verran erilaisia, että ehkä turha alkaa vertailemaan. Pointtini oli kuitenkin, että aiempi "selkeästi keskivertoa parempi ja paikoin erinomainen sarja" on vaipunut kolmen tähden keskinkertaisuuteen, jossa juonellisten elementtien sijaan vain tuotanto on selkeästi massasta erottuvaa positiivisessa mielessä. Voi toki olla, että fantasiasarjojen yleistaso on muutenkin kehno, elokuvia on tehty sitten enemmän.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Varmaan käsitelty, mutta tulipahan mieleen. Jos white walkerit ei pysty liikkumaan vedessä, niin miten nostivat lohikäärmeen järven pohjasta?
Voisivatko sittenkin nuo white walkerit uida/sukeltaa? Kylmän ei ainakaan pitäisi kangistaa. Ehkä uintikielto koskee näitä herätettyjä zombeja? WW:t kävivät pohjalla kinnittimässä ketjut ja zombiearmieja sitten nosti ylös lohen? Ja isot ketjut käytiin sitten ostaa paikallisesta 7/11.
 

Laama

Jäsen
Itseäni harmittaa, että sarjan tekijät ovat parilla viime kaudella hylänneet täysin alkuperäismateriaalin maailman realismin, säännöt ja hengen. Onhan sarja visuaalisesti hieno, mutta nykyään ennalta arvattavaa hollywoodhöttöä. Varmaankin viimeisin kohtaus, joka on herättänyt suurempia tunteita, oli kun Stannis poltatutti tyttärensä. Hahmoista ei oikeastaan enää välitä. Koko ajan toivoo, että tapahtuisi edes jotain yllättävää.

Aiemmat tapahtumat unohdetaan, eikä maailman sisäisellä logiikalla ole mitään väliä. Toki sarjassa edelleen on hyviä kohtauksia ja hyviä näytteliöitä, mutta vaikea uskoa, että kausien suurempien juonikuvioiden suunnitteluun on käytetty yli viittä minuuttia. Esimerkiksi uskonnollista liikehdintää tuotiin vahvasti mukaan pari kautta, sitten Cersei räjäytti kirkon, eikä kukaan välitä. Mancen ja Jonin välilä oli kirjaimellisesti kohtaus, jossa painotettiin, ettei ylpeydellä ollut mitään tekemistä sen kanssa, ettei Mance suostunut alistumaan Stannikselle. Tällä kaudella asia olikin muutettu niin, että kyse olikin ylpeydesta. Näistä nyt voisi paasata koko päivän, mutta poimin nyt pari juttua jotka ensimmäisinä tulivat mieleen. Erityismaininta vielä Dornen juonikuviolle, joka on mahdollisesti sarjan paskinta antia kaiken puolin.

Immersio maailman "realistisuudesta" on kadonnut kokonaan. Hahmojen plot armor on niin paksu, ettei juonta jää enää muuhun. Virheillä ei ole seuraamuksia, eikä millään ole enää väliä. Katsoin innolla seitsemännen kauden, ja katson kyllä kahdeksannenkin. Mutta päällimäiseksi tunteeksi jää pettymys. Alkuperäismateriaali antaisi mahdollisuudet niin paljon parempaan, ja ensimmäiset tuotantokaudet lupasivat paljon. Harmittaa...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä en ole jaksanut nillittää sarjan tason laskusta tai poikkeamista kirjoihin, kun en niitä ole lukenut, mikä varmasti sai omaa fiilistäni myös pidettyä yllä hiukan pidempää. Edelleenkään en jaksa jotain Juhaht:n tasoista negapaskaa sarjasta, mutta ymmärrän oikein hyvin kritiikin noin muuten - varsinkin tämän kauden kuudes jakso oli juonenkäänteiltään niin latteaa hollywoodia, että vituttihan se. Onneksi päätösjakso hiukan paransi tilannetta, mutta kokonaisuutena seiskakausi ei tarjonnut enää mitään edellä mainitun Stanniksen tyttären tai hold the doorin kaltaista, Oberynistä, Red Weddingistä tai Eddin mestauksesta puhumattakaan. Kiva kuitenkin pitkästä aikaa oli Jaimen kanssa Cersein luona tuntea sitä fiilistä, mitä aiemminkin, mutta ei sitten riittänytkään pallit tekijöillä. Mihin se käsky muuten tyssäsi, kun Cersei nyökkäsi ja Vuori vetäisi miekkaa jo hiukan esille? Sitten Jaime vain käveli pois.
 

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Onko tästä olemassa ennakkotietoa, että tuleeko loppuratkaisu olemaan Martinin vai nykyisen käsikirjoittajien kynästä? Eli onko sarjalla ja kirjoilla eri loppu?

Martinin kynästä jos on, niin luulisi white walkereiden taustaa hieman avattavan. Käsittääkseni ei tykkää hyvä- paha asetelmasta, (Kuulemani mukaan, kirjoja en ole lukenut) ja nyt walkerit on esitelty vaan ultimaattisena pahana.
 

Undrafted

Jäsen
Tottakai on eroa tekemisessä, jos kirjoja hiottu vuosiakin kun taas tv-sarjassa tuotantoaikataulu painaa päälle ja pitää päästä kuvaamaan jos meinaa ajoissa saada valmiin tuotteen jakoon. Myöhemmillä kausilla minusta sarjaan tullut näyttävyyttä enemmän ja kadonnut ne pitkät matkustuspätkät joiden aikana tuli hyvää dialogia.

Onhan pitkin sarjaa vaikka Jon ollut aikamoisissa liemissä mutta edelleen porskuttaa. Nyt alkaa päähenkilöt olemaan jäljellä niin niitä tapettavia tyyppejä vähemmän ja Hollywood pelastumiset nousee enemmän esille. Vikassa jaksossa kun Vuori olisi loppassut Jamien pään irti, niin se aivan puskista tullut juttu. Itse kerkesin jo luulemaan, että nytkö lähti hyvä tyyppi mutta ei.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yleisenä kommenttina huomautan että ne kuolleista nostetut kähisijäzombit ovat nimeltään wightejä ja white walkerit ovat puolestaan niitä pääpahiksia. Niiden toimari on Night king eli se lohikäärmeratsastaja. Siis sarjassa näin. Kirjoissa vähän eri nimiä, kun loressa esiintyvä termi the orhers...

Tuo kyllä tosiaan harmittaa ettei great septin räjäyttämisestä seurannut Jaimen kahta tai kolmea nopeaa kysymystä lukuunottamatta yhtään mitään.

Ja vielä mainitsen, että omasta mielestäni Breaking bad ja Six feet under (sekä varauksin tv-sarja Sex and the city) pitivät tasonsa timanttisina loppuun saakka.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Littlefinger oli yksi suosikeistani pitkän aikaa, mutta tämä Talvivaara-kuvion typeryys hieman pilasi hahmoa itselleni. Sansallehan tämä kuvio tarjosi kasvun paikan, joten näen miksi se niin kirjoitettiin. Olisin ehkä itse painottanut enemmän sitä Littlefingerin pakonomaista ihastumista Catin tyttäreen, se olisi varmaan toiminut paremmin kuin siskojen ajaminen toisiaan vasten. Miehen kuolema ei sinänsä harmittanut, hyvä että joku sentään saa sarjan perinteiseen tapaan surmansa.

Sarjassa hieman on alkanut pänniä se hahmojen ajautuminen yhteen ja siitä johtuva all star -patsastelu jonkun aiheen tiimoilta. Kohtauksissa on muutama aktiivinen hahmo ja sitten Theon sekä muu posse seisoo taustalla kun maailman kohtaloa ratkaistaan.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ja vielä mainitsen, että omasta mielestäni Breaking bad ja Six feet under (sekä varauksin tv-sarja Sex and the city) pitivät tasonsa timanttisina loppuun saakka.

Myös The Wiren voi mielestäni laskea tähän samaan kategoriaan.

Tv - sarjojen ongelma on usein siinä, että vaikka loppu olisikin tekijöillä paperilla tiedossa, tahtovat nyanssit jäädä matkan varrelle. Yksi iso syy tähän on se, että tuotantokausia kuitenkin tehdään verraten nopeassa tahdissa, toinen kaiketi se, että erilaiset ulkoiset tekijät saattavat vaikuttaa paljonkin sisältöön. Paljon näkee sarjoja joissa ideat vain loppuvat sarjan vanhetessa kesken kun tekijöillä ei olekaan aikaa kypsytellä ja kirjoittaa. Yhdessä tuotantokaudessa on kuitenkin aina paksun romaanin verran materiaalia ja vaikka pohjaa olisikin paljon, eivät kaikki romaanin sivut täyty ihan itsestään. Vähän sama ongelma kuin bändeillä, ensimmäiset levyt syntyvät usein jo pitkään olemassa olleesta materiaalista ja sitten kun laarit ovat tyhjät, täytyy lähteä breikille tai yrittää vääntää uutta kamaa väkisin. Tv - sarjoissa vaan harvoin on mahdollisuuksia sapattivuosien pitämiseen.

GoT:n osalta pidän sarjan tuottajakaksikon syyttämistä kaikesta typeränä ja kokonaisuus huomioiden hiukan kohtuuttomanakin. Mutta en tiedä olisiko heidän jälkiviisaasti kannattanut miettiä laajempaa vastuun jakamista siten, että he eivät olisi niin suuressa roolissa sekä käsikirjoituksessa että tuotannon toteutuksessa. Vaikka sarjaa on tietysti tehty isolla tiimillä, tuntuu että äijät kuitenkin ovat vähän kaikessa mukana ja se on ehkä hajauttanut keskittymistä liikaakin. Toki näin on tehty ennenkin, esimerkiksi Mullan Alla - sarjassa, mutta se oli hiukan eri juttu, koska oli pienimuotoisempi ja perustui suurelta osin Alan Ballin omaan materiaaliin.

Got:ssa nyt ei tietysti ole materiaalista pulaa vaikka kirjojen tarina onkin jäänyt kesken, kirjoista löytyisi kyllä riittävästi sytykkeitä ja ideoita tv - sarjan kehittämiseen jos sitä jaksaisi vaan kaivaa. Valitettavasti tämä puoli on vähentynyt koko ajan sarjan kestäessä. Seiskakaudella ei esimerkiksi nähty enää yhtäkään kiinnostavaa uutta sivuhahmoa tai esimerkiksi aiemmilta kausilta tuttuja monologeja jossa jo olemassa olevat hahmot kertoisivat jotakin kiinnostavaa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Myös The Wiren voi mielestäni laskea tähän samaan kategoriaan.

Ja Deadwood. Ja Sopranos. Ja Mad Men. On niitä loppuun asti kunnialla vietyjä sarjojakin oikeasti jonkin verran olemassa, vaikka toki TV-sarja konseptina on sen suhteen vaikeampi kuin elokuva.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Joka jäi siis virallisestikkin kesken, kun se lopetetiin ennen aikojaan. Sarja piti päätää kahdella leffanmittasella, vaan ei niitäkään sit tehty...
Tämä, Carnivàlen ohella, on kyllä yksi suurimpia vääryyksiä HBO:n historiassa. Ymmärtäähän sen osin, jos tuotantokustannukset räjähtää käsistä ja katsojia ei ole riittävästi; mutta sitten joku The Leftoversin kaltainen tuuba saa kolme kautta... ei ole oikeutta maailmassa ei.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko tästä olemassa ennakkotietoa, että tuleeko loppuratkaisu olemaan Martinin vai nykyisen käsikirjoittajien kynästä? Eli onko sarjalla ja kirjoilla eri loppu?
Herrat taitavat olla Martinin lisäksi ainoat, jotka tuon lopun tietävät. Eri asia miten tarkkaan loppu Martin sen on kertonut. Jotain eroja varmasti on, koska esimerkiksi sarjasta puuttuu hahmoja, ja osa kuolleista hahmoista on kirjoissa elossa. Oletan kuitenkin, että iso kuva pysyy samana.
Martinin kynästä jos on, niin luulisi white walkereiden taustaa hieman avattavan. Käsittääkseni ei tykkää hyvä- paha asetelmasta, (Kuulemani mukaan, kirjoja en ole lukenut) ja nyt walkerit on esitelty vaan ultimaattisena pahana.
Itsekään en kaikkia ilmestyneitä kirjoja ole ehtinyt lukenut, mutta uskon kanssa näin. Ja joo Martin on todennut, että ei tykkää fantasiamaailman hyvä vs paha asettelusta. Näkyy aika vahvasti kaikissa hahmoissa, että pimeyttä löytyy.
 

Buster

Jäsen
Varmasti enemmänkin henkilökohtainen toive, mutta eiköhän kaikki kuole. Sillä ajatuksella olen leikkinyt jo pari tuotantokautta. Menneen tuotantokauden kutosjakson kohdalla taas tuo palasi mieleen kun Jon Snow ja kumppanit alkoivat Muurin taakse suuntautuneella matkallaan puhua kuolemasta. Kuinka se on ensimmäinen ja viimeinen vihollinen. Ja kuinka se "vihollinen voittaa aina, mutta meidän on silti taisteltava sitä vastaan". Toki puhui enemmänkin elämästä yleensä. Enkä ainakaan tuon jälkeen mitään kummempia muita viitteitä tuollaista loppua kohtaan löytänyt. Paitsi, että kuolleiden armeijalle ei lohikäärmeet tuota hirveästi vaikeuksia kun siellä on yhdellä pojalla melkoinen heittokäsi.

Aattelin myös, että Cersei liittoutuisi muitta mutinoitta muiden elävien kanssa Suureen taisteluun, mutta se pelaisi siellä kahta peliä yhden sijaan. Heikentäisi samalla Daenerysia ja Jon Snow'ta, mikä johtaisi elävien tappioon. Kuolleet hävittäisivät kaiken minne pääsisivät. Jonkinlainen kehno vertauskuva meidän maapallon nykymenoon. Ja tietysti karvaan tyly lopetus TV-sarjaa ja etenkin kirjoja vuosikaudet seuranneille. Yleisöllä kun on sisäänrakennettu usko siihen, että kaikki asiat järjestyvät aina parhain päin olipa kyse fiktiosta, tai elämästä. Olisi melkoinen näpäytys.

Toki vastaavasti tarjottiin loppuun myös sellainen "pääse vankilasta kortti" kun selvisi, että nuo wightit/zombit tuhoutuvat kun tappaa ne luoneen whitewalkerin. Sieltä elävien puolelta kun joku sankari syöksyy ja pistää epätoivoissaan kaikki yhden kortin varaan päästäen Yön kuninkaan (vaimikäseoli) hengiltä ja joku tiputtaa sen lohikäärmeratsastajan, niin eiköhän homma ole jo paketissa.

Kyllähän tuon taas hyvillä mielin katsoi näin kahdessa päivässä. Vaikea verrata aiempiin kun ei yksinkertaisesti muista. Aika kultaa muistot, mutta on varmasti ollut parempia kausia. Ei ollut mitään yli muiden kohoavaa jaksoa, osa käänteistä turhan hyvin arvattavissa ja osan kohdalla ei näin peruskatsojana hirveästi jaksanut välittää. Pyrkyrimäinen Pikkusormi sai loppunsa, mikä oli nautinto ja säälikin. Mutta vaikeahan sille olisi mitään konkreettista roolia enää ollut löytää loppupeleihin. Joskin sen lopusta olisi ollut varmasti enemmän otettavissa irti. Se kun sutaistiin pois pelistä vähän kuin sivumarginaalissa, mutta sentäs yllättävästi.

EDIT: Pitänee tuo 8. kausi koittaa katsella livetahtiin, vaikka semmoinen kyrsiikin ihan armottomasti kun on niin vaikea aina muistaa, mitä edellisviikolla tapahtui. Mutta kun ei voi muuttaa kivenkään alle useaksi viikoksi, Red Wedding jo meni aikanaan... Nyt selvittiin pienillä kun Ed Sheeran (IMDB-etusivu) ja Snow+Daenerys rakkauskohtaus spoilautuvat (Youtube suositellut videot), sekä Video Music Awardseissa ehdin mutelle. Voisi nakertaa jos tuo loppu spoilautuisi kun sarjaa olen seurannut sen alusta asti ja kirjatkin lukenut, vaikken niistäkään enää oikein mitään muista. Se teki aika latteaksi aikanaan pari kautta kun ehdin vipat kirjat lukemalla suurinpiirtein 2 tuotantokautta edelle.
 
Viimeksi muokattu:

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Tuossa tullaan mielestäni myös siihen että käsikirjoitetaanko laiskasti tahallaan. Joko vääjäämättömän lopun, kovan menestyksen tai molempien vuoksi. Lähdemateriaalin loppu esimerkkinä on aika kehno selitys jos ei edes yritetä omin neuvoin pitää jotain tasoa yllä.

Kun katsoo noita Inside the Episode -pätkiä niin näin ne kuuluisat kirjat lukeneena lähinnä naurattaa kaksikon "järkeily". Ei siellä yksinkertaisesti taso riitä, sen on todistanut jo aiemmat kaudet about niiltä osilta missä on lähdetty säveltämään omia. Ne oikeasti timanttiset hetket, joita ei ole liisteröity Hollywood -idioottimaisuuksilla on kyllä aika pitkälti Martinin kirjoittamia.

Toki mahdoton sanoa missä määrin HBO esim. antaa nootteja käsikirjoituksesta ja kuinka paljon näitä joudutaan muokkaamaan HBO:n vaatimuksesta. Kiroilut ja tissit, kun kuuluvat HBO -kaavaan.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Vähän ohi aiheen, mutta mitkä siellä genressä ovat menneet ohi/haastavat tätä sarjaa sinun mielestä? Kyselen siis siksi, että itseäni kiinnostaisi varmasti katsella näitä sarjoja.

Valitettavasti fantasia on genrenä sellainen, että yhtään kunnollista tuotosta ei ole ennen Game of Thronesia edes tehty. Katsoin nopeasti jotain top12 -listausta nörttisivustolta ja siellä on mukana mm. Charmed (Noita on sisko vai mikä tää nyt oli), Xena, Once Upon a Time ja kakkosena Buffy the Vampire Slayer (ok, oli oikeasti hyvä sarja).

Kirjoihin perustuvia fantasiasarjoja tulee mieleen ihan muutama. GoT, Outlander, Shadowhunters, Shannara Chronicles ja Legend of the Seeker. Noista kolme jälkimmäistä on tehty huonoilla tuotantoarvoilla ja selvästi nuoremmalle katsojakunnalle. Lähdemateriaalikaan ei ole missään nimessä mitenkään timanttinen.
Outlander on laadukas sarja, mutta fantasiaelementtejä sarjassa ei kyllä ole juurikaan. Enempi menee historiallisena (aikamatkustus)draamana.

Monien kirjoissa Martin on aika omissa sfääreissään mitä kirjoittamiseen tulee ja itelle muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta mikään muu kirjasarja ei ole kolissut yhtä hyvin. Saa nähdä, jos/kun joku päivä saavat Wheel of Timen -sarjan tehtyä onko siitä mihinkään. Noin kirjoituksen perusteella taas odotan enempi Patrick Rothfussin kirjasarjaan perustuvaa tv-sarjaa, jos oikeudet ostanut AMC/Lionsgate oikeasti jopa tuottaa sarjan. Game of Thronesin menestyksen perusteella varmasti on odotettavissa uusia yrittäjiä lähivuosina, mikä on ihan hyvä asia genren faneille. Ehkä sieltä joku jopa, vaikka onnistuu tekemään muutakin kuin teinisarjaa.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Tottakai on eroa tekemisessä, jos kirjoja hiottu vuosiakin kun taas tv-sarjassa tuotantoaikataulu painaa päälle ja pitää päästä kuvaamaan jos meinaa ajoissa saada valmiin tuotteen jakoon. Myöhemmillä kausilla minusta sarjaan tullut näyttävyyttä enemmän ja kadonnut ne pitkät matkustuspätkät joiden aikana tuli hyvää dialogia.

Kaveruksilla on ollut yli puolet käsikirjoituksesta käytönnässä valmiissa muodossa ennen kuin ovat edes aloittaneet projektin. Voivat vain syyttää itseään kiireestä, jos eivät ole valmistelleet käsikirjoituksia kuin kausi kerrallaan, kun lähdemateriaali on kuitenkin ollut olemassa.
Toki varmasti tulee muutoksia matkalla, mutta isommista muutoksista voivat taas kertaalleen syyttää vain itseään. Profiilinäyttelijöitä ei ole kuitenkaan kuollut matkan varrella, joka olisi pakottanut mihinkään muutoksiin.
 

godspeed

Jäsen
Kaveruksilla on ollut yli puolet käsikirjoituksesta käytönnässä valmiissa muodossa ennen kuin ovat edes aloittaneet projektin. Voivat vain syyttää itseään kiireestä, jos eivät ole valmistelleet käsikirjoituksia kuin kausi kerrallaan, kun lähdemateriaali on kuitenkin ollut olemassa.
Toki varmasti tulee muutoksia matkalla, mutta isommista muutoksista voivat taas kertaalleen syyttää vain itseään. Profiilinäyttelijöitä ei ole kuitenkaan kuollut matkan varrella, joka olisi pakottanut mihinkään muutoksiin.

En tiedä oletko koskaan lukenut käsikirjoituksia, mutta suosittelen lukemaan niin tiedät ettei kirja ole automaattisesti käsikirjoitus.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
GoT:n suurin ongelma on tarinan loppumattomuus, kukaan ei tiedä miten tarina päättyy. Hobitti ja LoR alkoivat ja päättyivät, syntyi tarina, kun taas Martin on kirjoittanut saagaa, jolla ei ole loppua. Minusta tässä kohtaa suurin ongelma on kirjoittajan kyvyttömyys luopua tarinasta, päättää sitä.

Ja sankareiden toistuvat tappaminen ei tee tarinasta hyvää, toisto on tylsää.
 

godspeed

Jäsen
Martin sanoi jossain haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että mitä R.R. tarkoittaa siinä välissä, niin kuulemma really richiä. Se varmaan lopulta kertoo tarpeeksi. Vuosisadan kusetus.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kaveruksilla on ollut yli puolet käsikirjoituksesta käytönnässä valmiissa muodossa ennen kuin ovat edes aloittaneet projektin.

Mitä mahdat tarkoittaa käytännössä valmiilla muodolla? Tarinan rakenteita vai yksityiskohdat mukaan lukien valmista käsikirjoitusta? Näissä on "hiukan" eroa. Kannattaa myös muistaa että ajasta ennen projektin alkua on vuosissa mitattuna aika pitkä matka sarjan loppukausien konkreettisiin tuotantopäätöksiin.

Siitä olen samaa mieltä että lähdemateriaalin loppuminen ei voi olla syy mihinkään. Asiaan on kuitenkin voinut varautua ja sovitus nyt on muutenkin periaatteessa oma tarinansa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Martin sanoi jossain haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että mitä R.R. tarkoittaa siinä välissä, niin kuulemma really richiä. Se varmaan lopulta kertoo tarpeeksi. Vuosisadan kusetus.

Mikä on kusetusta, se että tyyppi on kirjoittanut hyviä kirjoja? Eihän hän ole kenellekään mitään velkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös