@V-G- : Mietin usein, että jos kyseessä olisi perus keskinkertainen ja kliseinen Hollywood-tuotos, mitä tapahtuisi seuraavaksi tai millä tavalla tämä kohtaus eroaisi. Jos vastaus ensimmäiseen tapahtuu lähes jatkuvasti ja vastaus jälkimmäiseen on, että ei mitenkään, ei Game of Thronesia valitettavasti erota tuollaisesta "Hollywood-rainasta" muu kuin kiehtova ympäristö, joka GOT-maailma todella on. Ei minua haittaa sellainen ennalta-arvattavuus, että joku esim. Ned tai Rob Starkmaisesti on naiivi ja maksaa siitä hengellään.
Edellisessä jaksossa oli paljon hyvääkin, mutta moni yksityiskohta pilasi sen minulta. Esimerkkejä tällaisista ovat:
-Jon Snown totaalinen typeryys, naiivius ja impulsiivisuus, joista sarjassa aiemmin on sankaritkin saaneet hengellään maksaa. Ks. isä- ja velipuolensa sekä vaikkapa leikittelemään ruvennut Oberyn.
-"kuolematon sankari", joka olisi voitu toteuttaa helposti niin paljon paremmin, mutta ilmeisesti riittävän suuri osa ihmisistä tykkää tällaisesta nuolipilven läpi ratsastamisesta, jossa hevonen alta ammutaan seulaksi mutta luonnollisesti herraan itse ei osu mikään. Joku täällä selitteli, että oli valon jumalan suojeluksessa. Ei toimi minulle. Jos näin on niin siitä vielä lisämiinusta. Olen pitkään sanonut, että "taikatemppujen" lisääntyminen ei ole mieleeni. Eikä se sitä ole vaikka näin olisi kirjoissakin. Olen pitänyt juuri siitä, että vaikka henkilöt ja heidän seuraajansa kuvittelevat olevansa ties mitä jeesuksia ja valittuja, niin suurimmalle osalle on käynyt kylmät kun ovat hölmöilleet. Erinomaisena esimerkkinä Stannis.
-Turhat kliseet kuten viimehetken ihmepelastukset (Jon Snow ja ratsuväen hätiintulo, sekä Valen armeijan viimehetken saapuminen, joista toinen olisi vielä menetellyt mutta molemmat oli aavistuksen liikaa), pidetyn jätin traaginen tapattaminen, Thormundin pataanottaminen ja lähes tajuttomuudesta nousu vihollisen tappoon ja täyteen taistelukuntoon jne.
-Ruumisvuori. Mitä helvettiä, laajalla kentällä on yhtäkkiä 20 metriä korkea kasa ruumiita? Kiipesikö ne kaikki sinne huipulle aina kuolemaan vai täh? Joku siellä infernaalisessa taistelun ryskeessä hirveällä vaivalla raahasi kuolleet samaan kasaan pois muiden tieltä?
Vastapainoksi sanotaan jotain hyvää:
+ Ramsay Bolton ja yhä vain loistavaa näyttelysuorittamista. Sai myös arvoisensa lopun.
+ Itse taistelun melske oli kuvattu hienosti, ja esim. Jonin pyöriminen ryminän keskellä oli poikkeuksellisen hyvin tehty
+Tyrionin varoittelut Danylle
+Sinänsä isossa kuvassa kulku oli uskottava: Jon Snown armeijalla ei urheudesta huolimatta ollut palaa ylivoimaisesti varusteltua ja isompaa vihollista vastaan, vaan jo kauan pedattu Valen armeijan väliintulo pelasti tilanteen.
+Pidin lopputuloksesta, eli siitä että vihdoin Ramsay sai ansionsa mukaan. Kyllähän hänen tuhon siemenensä olivat kylvetty jo pidempään, kun sekä Starkit että Pikkusormi halusivat hänet palliltaan kammeta.